Р Е
Ш Е Н
И Е
гр. Габрово, 09.10.2018г.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Габровски районен
съд в публично заседание на четвърти октомври две хиляди и осемнадесета година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Диана Петракиева
при секретаря Радина
Кулекова-А. и в присъствието на прокурора ...................... като разгледа
докладваното от СЪДИЯТА НАХД № 857 по описа за 2018 г. за да се произнесе взе
предвид следното:
Жалбоподателят "ГАЛЯ - 58” ЕООД гр. Габрово, ЕИК
по БУЛСТАТ *********, е обжалвал наказателно постановление №309778-F352428/02.01.2018 г. на
Директора на ТД на НАП В. Търново, с което за това че 14.09.2017 г., в
гр. Габрово, търговски обект ”магазин Галя", находящ се в гр. Габрово, ул.
"Априловска" №2, стопанисван от "ГАЛЯ - 58” ЕООД гр. Габрово, не изпълнил задължението си за издаване на
фискална касова бележка от лицето приело плащането, нито касова бележка от
кочан за извършена покупка на 1 брой букет на стойност 4,00 лева, за нарушение
на чл.25 ал.1 т.1 във вр. с ал.3 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ за регистриране
и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, във вр. с
чл.118 ал.1 от ЗДДС и на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС му е наложена
имуществена санкция в размер на 700,00 лв.
В съдебно заседание жалбоподателят чрез представляващия
дружеството, моли съдът да отмени цитираното наказателното постановление като
неправилно и незаконосъобразно като навежда доводи за маловажност на случая и пледира
за приложението на чл.28 от ЗАНН.
Ответникът по жалбата оспорва същата и моли да бъде
потвърдено наказателното постановление.
От съвкупната преценка на събраните по делото
доказателства, съдът намира за установено следната фактическа обстановка:
Жалбоподателят "ГАЛЯ - 58” ЕООД гр. Габрово, ЕИК
по БУЛСТАТ ********* стопанисва търговски обект - ”магазин Галя", находящ
се в гр. Габрово, ул. "Априловска" №2., в който се предлагат за
продажба цветя.
На 14.09.2017 г. в посочения обект била извършена проверка от
свидетелите А.А.П. и Н.П.Д. - служители на ТД на НАП – В. Търново. Същите закупили букет цветя на стойност 4,00 лева, за която
покупка не била издадена касова бележка. Съставен бил протокол за извършена
проверка №0233525 от същата дата.
За направената констатация съставили АУАН №0040166 от
22.05.2017 г., а въз основа на него било издадено и обжалваното НП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за
установена въз основа на съвкупна преценка на събраните по делото гласни
доказателства – показанията на свидетелката А.А.П., както и приложените писмени
такива - писмо с вх.5129/26.06.2018 г.;жалба; пощенски плик; НП 309778-F352428/02.01.2018 г.; обратна разписка; АУАН F352428; протокол за извършена проверка 0233525; фискален
бон - 3 бр.; дневен отчет - 2 броя; копие на заповед ЗЦУ 1582/23.12.2015 г. и
представеното днес удостоверение за наличието или липсата на задължения.
При така установената фактическа обстановка, от
правна страна съдът прие следното:
Чл.3 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. казва, че "Всяко лице е длъжно да регистрира и
отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски
обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от
ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по
платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод,
извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните
услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез
лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по
смисъла на Закона за пощенските услуги. Според чл. 25. (1) от Наредбата
"Независимо от документирането с първичен счетоводен документ задължително
се издава фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД за всяка
продажба на лицата". Според алинея 3 на същия член, фискалната касова
бележка в случаите по ал. 1 се издава при извършване на плащането. Лицата по
чл. 3 са длъжни едновременно с получаване на плащането да предоставят на
клиента издадената фискална касова бележка.
От посочените нормативни текстове е видно, че
търговецът в конкретния случай безусловно е имал задължение за издаване на
касова бележка при покупката. Основателно срещу не го е било започнато
административнонаказателно производство. Констатираното деяние безспорно формално притежава
признаците от състава на вмененото нарушение, което не се оспорва от
жалбоподателя.
Настоящият съдебен състав, обаче остава на
становището, че констатиране на нарушение, от вида на формалните такива, не означава
автоматично налагане на санкция и не освобождава, нито административния орган,
нито съда от задължението да извършат индивидуализиране и преценка на всеки
отделен случай. Противното обезмисля провеждането на административнонаказателно
производство и предрешава неговия краен резултат.
В конкретния случа, самостоятелно основание за отмяна
на атакуваното Наказателно постановление е приложението на чл.28 от ЗАНН,
обуславящ маловажност на случая с всички произтичащи от това последици.
“Маловажният случай” според чл.93 т.9 от НПК, който предвид чл.11 от ЗАНН се
прилага субсидиарно по въпросите за отговорността, е този, при който
извършеното деяние с оглед липсата или незначителността на вредните последици
или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от
съответния вид. Преценката за маловажност следва да се направи на база
фактическите данни по конкретния казус – вида на нарушението, начина на
извършването му, вида и стойността на предмета му, на вредните последици,
степента на обществена опасност, моралната укоримост на извършеното, като се
отчитат същността и целите на администативно-наказателната отговорност.
Конкретно в случая е от значение времето и мястото на извършването - ноторно
известно е, че в магазините за продажба на цветя преди първия учебен ден става
струпване на много хора, работата инцидентно се затруднява от нетипичен за
другите дни наплив на клиенти. Това само
по себе си не е основание за неспазване нормата на закона, но представлява
нормална житейска реалност, която няма причина да не бъде съобразена. Това не е
и единственият довод за преценката. От значение е също, че няма данни
търговецът да има други нарушения на данъчното законодателство. Дори напротив -
представено е удостоверение за липса на данъчни задължения и в този смисъл нищо
не опровергава изложената теза, че за дългогодишната си работа в бранша
дружеството не е допуснало нарушения и става въпрос за инцидентен пропуск.
Както конкретното деяние, така и нарушителят обуславят
точно такава занижена степен на обществена опасност, обосноваваща приложение на
чл.28 от ЗАНН, независимо че се касае за формално нарушение, което
законодателно не е обвързано с определен вредоносен резултат. Касае за ниска сума, която въпреки характера
на нарушението не може да не бъде взета предвид. Да се игнорират горните
обстоятелства означава да се игнорира възпитателното и предупредително действие
на административно-наказателното производство, където има възможност да се
предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на
нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Не само ниската
стойност на нерегистрираната продажба определя случая като “маловажен” но и
останалите посочени по-горе обстоятелства, индивидуализиращи деянието,
включително и това, че няма данни жалбоподателят да има други нарушения.
По изложените съображения съдът прие, че обжалваното
наказателно постановление следва да бъде отменено.
Водим от горното съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ изцяло
наказателно постановление №309778-F352428/02.01.2018 г. на Директора на ТД на НАП В. Търново, с което на
"ГАЛЯ - 58” ЕООД гр. Габрово, ЕИК по БУЛСТАТ *********, за нарушение на
чл.25 ал.1 т.1 във вр. с ал.3 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, във вр. с
чл.118 ал.1 от ЗДДС и на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена
санкция в размер на 700,00 лв., като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване пред Габровски административен съд в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: