Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 431 11.11.2022г.
град Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А Н
А Р О
Д А
Старозагорският
административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети
октомври през две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Пенка Маринова и с
участието
на прокурор като разгледа
докладваното от
съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 586 по описа за 2022г., за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и
сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал.1 от
Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.
Образувано е по
жалба на В.С.В. ***, подадена чрез пълномощника му адв. С.В. ***, срещу отказ,
обективиран в Уведомление УРИ: 349000-17161 от 01.08.2022г. на Директора на
Областна дирекция на МВР – Стара Загора, за предоставяне на достъп до
обществена информация по подадена от В.В. на основание чл.24, ал.1 от ЗДОИ
молба вх. № 349004-10 от 11.07.2022г.
В
жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ за
предоставяне на достъп до обществена информация, по съображения за постановяването
му в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон и в
несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят поддържа, че неправилно и
необосновано му е отказано предоставяне на достъп до заявената за получаване
информация, тъй като същата безспорно представлява обществена информация по см.
на ЗДОИ – служебна обществена информация по см. на чл.11 от ЗДОИ, която не
попада в изключенията по чл.13, ал.2 от ЗДОИ. Твърди, че заявената за
предоставяне информация представлява обществена такава по см. на чл.2, ал.1 от
ЗДОИ, тъй като е свързана с обществения живот в РБългария и дава възможност на
гражданите да си съставят собствено мнение относно начина на упражняване на властническите
правомощия от контролните органи и от служителите на администрацията на ОД на
МВР – Стара Загора. Счита, че не са налице законови регламентираните в чл.37,
ал.2 от ЗДОИ като основания за отказ за предоставяне на достъп до обществена
информация материалноправни и процесуалноправни пречки, които да обусловят постановения от Директора на ОД на МВР – Стара Загора отказ
по подаденото на основание чл.24, ал.1 от ЗДОИ искане, още повече че според жалбоподателя е налице и
надделяващ обществен интерес, съставляващ основание за получаване на заявената
информация. По подробно изложени в жалбата съображения, вкл. такива за недопустимо
ограничаване правото на информация, е направено искане оспореният отказ да бъде
отменен, като незаконосъобразен, а преписката върната на ОД на МВР – Стара
Загора за ново произнасяне по подаденото заявление за достъп до обществена
информация и за предоставяне на исканата информация в заявената форма на
достъп.
Ответникът по жалбата – Директор на
Областна дирекция на МВР – Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото,
оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че
доколкото заявената за получаване от В.В. информация не е пряко свързана с
обществения живот в страната и съотв. не представлява обществена информация по
см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ, обжалваният отказ да бъде предоставен достъп до информация по подадено от В. В. искане, е постановено в
съответствие и при правилно приложение на закона.
Въз основа на съвкупната преценка на
събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от
фактическа страна по административно-правния спор:
Жалбоподателят в настоящото производство – В.С.В., чрез пълномощника си
адв. С.В., е подал молба вх. № 349004-10 от 11.07.2022г. до Директора на
Областна дирекция на МВР – Стара Загора, с която на основание чл.24, ал.1 от
ЗДОИ е направено искане за предоставяне на достъп до обществена информация,
както следва: 1. Справка
относно ежедневната ведомост и часовия график на наряд, състоящ се от
полицейски служители М.И.М. - младши автоконтрольор при ОД на МВР - Стара
Загора, сектор „Пътна полиция“ Стара Загора и В.Г.В.- младши автоконтрольор при
ОД на МВР - Стара Загора, сектор „Пътна полиция“ Стара Загора, за дата
09.07.2022г., като към справката бъдат приложени
ксерокопия от посочените документи, както и други такива, съдържащи релевантна
информация, относно заповяданото изпълнение на служебните задължения на
посочените полицейски служители; 2. Справка относно ползвания от посочения
в т. 1 наряд служебен автомобил - марка, модел, регистрационен номер
и номер, индивидуализиращ МПС в МВР; 3. Справка относно това дали МПС по т. 2 е
оборудвано с техника за видеонаблюдение в него и извън него, както и дали е
оборудван със звукозаписващо устройство; 4. Видеозапис и звукозапис от всички
технически устройства по т. 3 за времето от 08.00 часа на 09.07.2022г. до 12.00
часа на 09.07.2022г, предоставени на USB устройство; 5. Справка
относно това дали от полицейски служители М.И.М. - младши автоконтрольор при ОД
на МВР - Стара Загора, сектор „Пътна полиция“ Стара Загора и В.Г.В.- младши
автоконтрольор при ОД на МВР Стара Загора, сектор „Пътна полиция“ Стара Загора,
на дата 09.07.2022г. са носили при извършване на проверка, за която е съставен
АУАН серия GA № 575515/ 09.07.2022г.
звукозаписващи устройства, поставени на униформеното им облекло; 6. Аудиозапис
от техническите устройства, посочени в т. 5, за времето от 09.00 часа на
09.07.2022г. до 11.30 часа на 09.07.2022г., предоставен на USB устройство; 7. Справка
относно извършените проверки от посочения в т.1 наряд за времето от 08.00 часа
на 09.07.2022г. до 13.00 часа на 09.07.2022г. и местонахождението на тяхното
извършване, с прилагане на заверени копия на ДЗ; 8. Справка относно това колко
проверки за употреба на алкохол са извършени от посочения в т. 1 наряд за
времето от 08.00 часа на 09.07.2022г. до 13.00 часа на 09.07.2022г., както и
информация колко от тях са по инициатива на съответния наряд и колко по искане
за съдействие от други полицейски служители и структури. Направено е искане за прилагане
на копие от разпечатка на техническо средство „Дрегер“ 7510 с фабричен номер ARNJ 0084 за посочения часови диапазон; 9. Справка относно
ежедневната ведомост и часовия график на наряд, състоящ се от полицейски
служители С.И.Н. - младши автоконтрольор при ОД на МВР - Стара Загора, сектор
„Пътна полиция“ Стара Загора и М.И.М. - младши автоконтрольор при ОД на МВР - Стара
Загора, сектор „Пътна полиция“ Стара Загора, за дата 19.06.2022г., като към
справката бъдат приложени ксерокопия от посочените документи, както и други
такива, съдържащи релевантна информация, относно заповяданото изпълнение на
служебните задължения на посочените полицейски служители; 10. Справка относно
ползвания от посочения в т. 9 наряд служебен автомобил - марка, модел,
регистрационен номер и номер, индивидуализиращ МПС в МВР; 11. Справка относно
това дали МПС по т. 10 е оборудвано с техника за видеонаблюдение в него и извън
него, както и дали е оборудван със звукозаписващо устройство; 12. Видеозапис и
звукозапис от всички технически устройства по т. 11 за времето от 13.00 часа на
19.06.2022г. до 17.00 часа на 19.06.2022г., предоставени на USB устройство; 13. Справка относно това дали от полицейски
служители С.И.Н. - младши автоконтрольор при ОД на МВР - Стара Загора, сектор
„Пътна полиция“ Стара Загора и М.И.М. - младши автоконтрольор при ОД на МВР - Стара
Загора, сектор „Пътна полиция“ Стара Загора, на дата 19.06.2022г. са носили при
извършване на проверка, за която е съставен АУАН серия GA № 587334/ 19.06.2022г. звукозаписващи устройства, поставени
на униформеното им облекло; 14. Аудиозапис от техническите устройства, посочени
в т. 13, за времето от 13.00 часа на 19.06.2022г. до 17.00 часа на 19.06.2022г.,
предоставен на USB устройство; 15. Справка
относно извършените проверки от посочения в т. 9 наряд за времето от 13.00 часа
на 19.06.2022г. до 18.00 часа на 19.06.2022г. и местонахождението на тяхното
извършване, с прилагане на заверени копия на ДЗ и 16. Справка относно данните
за движение и престой на служебните МПС, посочени в т. 2 /за времето от 08.00
часа на 09.07.2022г. до 13.00 часа на 09.07.2022г./ и в т. 10 /за времето от
13.00 часа на 19.06.2022г. до 18.00 часа на 19.06.2022г/, съгласно техническите
устройства GPS, с които са оборудвани, при
предоставяне на данните в табличен, в аналитичен /справочен/ вид, както и на
географска карта в четлив мащаб.
С оспореното в
настоящото съдебно производство Уведомление УРИ: 349000-17161 от 01.08.2022г.
на Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора, е отказано предоставянето на достъп до обществена информация по подадената
от В.В. молба вх. № 349004-10 от 11.07.2022г. От фактическа страна отказът е обоснован с
обстоятелството, че заявената за предоставяне информация няма характер на
обществена информация по см. на ЗДОИ, тъй като не е пряко свързана с
обществения живот в страната, а касае информация във връзка с подаден от В. В.
сигнал, който се разглежда по реда на АПК. Изложени са и съображения, че
поставените от заявителя въпроси не засягат информация, която се създава или
съхранява от ОД на МВР – Стара Загора.
Съдът, като обсъди събраните по делото
доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и
становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността
на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146
от АПК, намира за установено следното:
Оспорването, като направено от
легитимирано лице с правен интерес – адресат на постановения отказ за предоставяне
на достъп до обществена информация, в законово установения срок и против
административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за
законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана по същество жалбата е частично основателна.
Оспореният отказ за предоставяне на
достъп до обществена информация, обективиран в Уведомление УРИ: 349000-17161 от
01.08.2022г. на Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора, е постановен от материално компетентния орган по см. на чл.28, ал.2 във вр.
с чл.3, ал.1 от ЗДОИ.
Съдебният контрол за материална
законосъобразност на оспорения административен акт обхваща преценката налице ли
са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени
като мотиви в акта/; правилно ли са квалифицирани и респ. дали се следват
разпоредените с акта правни последици.
Правото да се
търси и получава информация е конституционно признато в чл. 41, ал.1 и ал.2 от Конституцията на РБългария, като това право обхваща и корелативното задължение
на държавните органи, публичноправните субекти и публичноправните институции да
осигурят достъп до обществено значима информация, изключая нормативно уредените
ограничения на правото. В действащото законодателство са предвидени различни
правни средства за достъп до информация в зависимост от произхода, съдържанието
и значението на информацията за правните субекти. Един от правните способи е
регламентиран в ЗДОИ. Съгласно чл.4, ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на
Република България има право на достъп до обществена информация при условията и
по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален
ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Съответно в разпоредбата на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществената
информация по смисъла на този закон е дефинирана като всяка информация,
свързана с обществения живот в РБългария и даваща възможност на гражданите да
си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона
субекти. В чл.9, ал.1 от ЗДОИ е регламентирано, че обществената информация,
създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и
служебна, като в чл.10 и чл.11 от ЗДОИ са дадени легалните дефиниции на понятията
„официална обществена информация” и „служебна обществена информация” и е
определен предметния обхват и съдържанието на видовете обществена информация по
ЗДОИ. По см. на чл.10 от ЗДОИ „официална обществена информация” е информацията,
която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление
при осъществяване на техните правомощия, а съгласно чл.11 от ЗДОИ „служебна
обществена информация” е информацията, която се събира, създава и съхранява във
връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на
техните администрации. В разпоредбата на чл.3 от ЗДОИ са определени кои са
задължените субекти за предоставяне на достъп до обществена информация - държавни органи, органи на местното
самоуправление, публичноправни субекти,
публичноправни организации и т.н., които създават или съхраняват обществена
информация.
При тълкуването и анализа на така очертаната нормативна регламентация
следва извода, че във всеки един случай при извършване на преценка за
съществуването на задължение за предоставяне на достъп до конкретна обществена
информация, е необходимо да се установи кумулативното
наличие на две предпоставки, а именно: 1. Субектът, до който е направено
искането, да е сред лицата изчерпателно посочени в чл.3 от ЗДОИ и 2.
Информацията която се иска, да представлява обществена информация по см. на чл.2,
ал.1 от ЗДОИ.
В случая отказът за предоставяне на
достъп до информация, обективиран в Уведомление УРИ: 349000-17161 от
01.08.2022г. на Директора на ОД на МВР – Стара Загора, е основан на обстоятелството, че заявената за предоставяне информация няма
характер на обществена такава по см. на чл.2, ал.1 ЗДОИ.
Безспорно, Директорът на
ОД на МВР – Стара Загора, попада в кръга задължените по чл.3, ал.1 от ЗДОИ
субекти. Спорният по делото въпрос се свежда до това, налице ли е второто
посочено по-горе материалноправно основание, а именно дали заявената от
жалбоподателя за предоставяне информация представлява обществена информация по
см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ.
Действително обществена е не всяка информация, която се създава, обработва
или съхранява от задължен субект по ЗДОИ, а само тази, която отговаря
регламентираните в чл.2, ал.1 от ЗДОИ изисквания. В случая информацията, която
е поискана от жалбоподателя по т.1, т.2, т. 3, т.7, т.8, изр. първо, т.9, т.10,
т.11 и т.15 от подадената на основание чл.24, ал.1 от ЗДОИ от В.В. молба вх. №
349004-10 от 11.07.2022г., касае осъществявана от полицейски органи при ОД на
МВР – Стара Загора патрулно-постова дейност по см. на чл. 2 от Инструкция №
8121з-929 от 2.12.2014г. за патрулно-постова дейност, издадена от Министъра на
вътрешните работи. Чрез патрулно-постовата дейност се осъществява охранителната
дейност по опазване на обществения ред и осигуряване безопасността на
движението по пътищата в РБългария, като една от основните дейности, извършвани
от МВР, съгласно чл. 6, ал.1, т.2 във вр. с чл.14, ал.1 и ал.2, т.1 от ЗМВР. В
този смисъл информацията, касаеща изпълнението от полицейските органи на
патрулно-постовата дейност, е свързана с обществения живот в РБългария. Налице е
и втората предпоставка за квалифицирането на исканата информация като
обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ – с получаването й
заявителят ще си състави мнение относно изпълнението на нормативно възложената
на органите на МВР дейност по чл. 2 от Инструкция № 8121з-929 от 2.12.2014г.
във вр. с чл. 6, ал.1, т.2 и чл.14 от ЗМВР. Този извод не се променя от
обстоятелството, че заявената за получаване информация се отнася за
осъществявана патрулно-постова дейност на две дати и от два наряда полицейски
служители на ОД на МВР – Стара Загора. Доколкото заявената за предоставяне по
реда на ЗДОИ информация, се съдържа в актове и документи, свързани с
управлението и изпълнението на нормативно регламентираната дейност по чл. 6,
ал.1, т.2 и чл.14, ал.1 и ал.2, т.1 от ЗМВР, исканата информация по т.1, т.2,
т. 3, т.7, т.8, изр. първо, т.9, т.10, т.11 и т.15 от заявлението, следва да бъде определена
като служебна обществена информация по см. на легалната дефиниция по чл.11 от
ЗДОИ във вр. с чл.2, ал.1 от ЗДОИ. Същата безспорно представлява информация,
която се събира, създава и съхранява във връзка с дейността на съответните
органи и структурни звена на ОД на МВР – Стара Загора, тъй като става въпрос за
актове и документи, нормативно регламентирани да бъдат издавани, респ.
изготвяни по образец – приложения към Инструкция № 8121з-929 от 2.12.2014г. за
патрулно-постова дейност (заповеди относно организацията на патрулно-постовата
дейност; графици за определяне на полицейските органи, деня и времето за
непосредствено изпълнение на ППД; разпореждания за патрулно-постовата на
дейност на МВР, на разстановката на силите и средствата, изпълняващи ППД;
ежедневни ведомости за разстановката на силите и средствата; информационни
карти за дейността на наряда; доклади за проверени лица и превозни средства и
т.н/. Независимо, че исканата информация
се съдържа във вътрешно-служебни по своя характер актове и документи, същата
представлява служебна обществена информация, за която няма пречка да бъде
заявена за получаване и съотв. предоставена по реда на ЗДОИ /освен ако не
представлява класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите,
предвидени със закон/. Не са налице и основанията, регламентирани в чл.13, ал.2
от ЗДОИ, при които е допустимо ограничаването на достъпа до служебна обществена
информация. Няма данни заявената за получаване информация да е по конкретно
водено производство, което да изключва предоставянето и по реда на ЗДОИ.
Следователно необосновано в обжалвания акт е прието, че заявената за
предоставяне информация по т.1, т.2, т. 3, т.7, т.8, изр. първо, т.9, т.10, т.11 и
т.15 от подадената от В.В. молба вх. № 349004-10 от
11.07.2022г., не представлява обществена информация по см. на чл.2,
ал.1 от ЗДОИ. Съответно неправилно правоприлагащият орган е отрекъл заявеното и
упражнено от лицето право на достъп до информация по реда на ЗДОИ –
информацията, предоставянето на която се иска по заявлението в посочената част,
представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ – служебна
обществена информация по см. на чл.11 от ЗДОИ, която се съдържа в
документи или в други материални носители, създавани, получавани или
съхранявани от задължен по ЗДОИ субект.
В
съответствие и при правилно приложение на закона с оспорения акт е отказано
предоставянето по реда на ЗДОИ на информацията, заявена по т.4, т.5, т.6, т.8,
изр. второ, т.12, т.13, т.14 и т.16 от подадената от В.В. молба вх. № 349004-10
от 11.07.2022г. С оглед глед на заявения предмет и характер на исканата
информация по т.4, т.5, т.6, т.8, изр. второ, т.12, т.13 и т.14 от молбата,
правилно и в съответствие с дадените в ЗДОИ легални дефиниции на понятията
„официална обществена информация” и „служебна обществена информация”, е прието,
че заявеният от В.В. достъп до информация не касае обществена информация по
смисъла на чл.2, ал.1 във вр. с чл.10 и чл.11 от ЗДОИ. Относно заявената за
получаване информация по т.16 от молбата следва да се посочи, че във всички случаи за
да се предостави достъп до информация, същата следва да е налична и вече създадена, а не да се
изготвя по повод направено искане. Гарантираното право на достъп до
обществена информация се ограничава до съществуващите документи, като
държавните органи нямат задължение да създават такива, за да удовлетворят заявления
за достъп до информация. Целта на ЗДОИ и законово регламентираните гаранции за
осъществяване правото на достъп до обществена информация, е да се даде
възможност на гражданите и организациите да се запознаят със съществуващата
информация, която вече е създадена, обработена и се съхранява от органите и
техните администрации, но не дава възможност под формата на искане за достъп до
обществена информация гражданите и организациите да налагат на задължените по
ЗДОИ лица да създават информация, която законът не изисква от тях да събират,
обработват и съхраняват. При липсата на нормативно регламентирано задължение за
органите на МВР да създават, обработват и съхраняват данните за движение и престой на служебните МПС „в табличен,
в аналитичен /справочен/ вид, както и на географска карта в четлив мащаб“, правото на достъп
по реда на ЗДОИ, което е ограничено единствено до съществуваща и налична
обществена информация, следва да бъде отречено.
С оглед на изложеното съдът приема,
че формираният и обективиран в Уведомление УРИ: 349000-17161 от 01.08.2022г. на
Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по подадената от В.В.
молба вх. № 349004-10 от 11.07.2022г. в
частта по направеното искане по т.1, т.2, т. 3, т.7, т.8, изр. първо, т.9, т.10, т.11 и
т.15 от молбата, като постановен при неправилно приложение на
закона и в несъответствие с неговата цел, е незаконосъобразен и следва да бъде
отменен. Преписката следва да бъде върната на Директора на ОД на МВР – Стара
Загора за разглеждане и ново произнасяне по подадената от В.В. молба вх. № 349004-10 от 11.07.2022г. в частта по направеното
искане за достъп до обществена информация по т.1, т.2, т. 3, т.7, т.8, изр. първо,
т.9, т.10, т.11 и т.15 от молбата, при съобразяване
с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона. Жалбата по
оспорването на Уведомление УРИ: 349000-17161 от 01.08.2022г. на Директора на
Областна дирекция на МВР – Стара Загора в частта му, с
която е отказано предоставянето на достъп до информация по т.4, т.5, т.6, т.8,
изр. второ, т.12, т.13, т.14 и т.16 от подадената от В.В. молба вх. № 349004-10
от 11.07.2022г., следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.
Искането на
ответника за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение следва да
бъде уважено съобразно изхода на делото, като на основание чл.143, ал.3 от АПК,
В.В. следва да бъде осъден да заплати на ОД на МВР – Стара Загора сумата от
50.00 лева - възнаграждение по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната
помощ във връзка с чл.37 от ЗПП, за осъществената от юрисконсулт правна защита
на административния орган, съобразно отхвърлената част от жалбата.
Водим от горните мотиви и на
основание чл.172, ал.2, предл. второ във връзка с чл.173,
ал.2 от АПК и чл.172, ал.2, предл. четвърто от АПК, Старозагорският
административен съд
Р
Е Ш И
:
ОТМЕНЯ по жалба на В.С.В.
***, отказ, обективиран в Уведомление УРИ: 349000-17161 от 01.08.2022г. на
Директора на Областна дирекция на МВР – Стара Загора, в частта му, с която е отказано предоставяне на достъп до
обществена информация по подадена от В.В. молба вх. № 349004-10 от 11.07.2022г. в частта по направеното искане
за предоставяне на достъп до обществена информация по т.1, т.2, т. 3,
т.7, т.8, изр. първо, т.9, т.10, т.11 и т.15 от молбата, като незаконосъобразен.
ВРЪЩА преписката на Директора на Областна дирекция на МВР
– Стара Загора, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от В.В.
молба вх. № 349004-10 от 11.07.2022г. в частта по направеното искане за
предоставяне на достъп до обществена информация по т.1, т.2, т. 3,
т.7, т.8, изр. първо, т.9, т.10, т.11 и т.15 от молбата, при съобразяване
с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.
ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.С.В. ***, в частта й по оспорването на отказ, обективиран в Уведомление УРИ:
349000-17161 от 01.08.2022г. на Директора на Областна дирекция на МВР – Стара
Загора, в частта му, с която е
отказано предоставяне на достъп до информация по т.4, т.5, т.6,
т.8, изр. второ, т.12, т.13, т.14 и т.16 от подадена от В.В.
молба вх. № 349004-10 от 11.07.2022г., като неоснователна.
ОСЪЖДА В.С.В., ЕГН **********,***, да заплати на Областна
дирекция на МВР – Стара Загора сумата от 50.00 /петдесет/ лева, представляваща
юрисконсултско възнаграждение.
Решението не подлежи на
касационно оспорване, съгласно чл.40, ал.3 от Закона за достъп до обществена
информация.
СЪДИЯ: