Решение по дело №244/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 152
Дата: 23 декември 2022 г.
Съдия: Борис Огнянов Борисов
Дело: 20227070700244
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 152

гр. Видин, 23.12.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Видин,

Шести административен състав

в публично заседание на

Двадесет и осми ноември

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател:

Борис Борисов

при секретаря

Валерия Шутилова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Борис Борисов

 

Административно дело №

244

по описа за

2022

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 45 ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация.

 Образувано е по жалба на кмета на община Чупрене против решение № 252, взето с протокол № 43 от 30.09.2022г. на Общински съвет Чупрене, с което е възложено на кмета да определи одитор, който да извърши вътрешен одит на дейността на Община Чупрене. Твърди се, че решението е незаконосъобразно и неправилно, като прието в противоречие с материалния закон и административно производствените правила. Претендират се разноски.

Ответникът Общински съвет Чупрене, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като неоснователна и счита обжалваното решение за законосъобразно. Претендира разноски.

Съдът, след като обсъди представените доказателства, доводите на страните и законосъобразността на атакувания АА, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в предвидения законов срок от активно легитимирана страна, поради което е допустима. Разгледана по същество е основателна поради следното:

Решение № 252, взето с протокол № 43 от 30.09.2022г. на Общински съвет Чупрене, с което е възложено извършването на вътрешен одит на дейността на Община Чупрене е върнато от кмета на Община Чупрене за ново разглеждане. Не е разгледано в 14 дневния срок и е оспорено пред съда в настоящето производство.

Решението е издадено от компетентен орган в необходимата писмена форма, но в нарушение на административно производствените правила и в противоречие с материално правни разпоредби. ОС се е позовал на чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, а именно „решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител”. Нормата на чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА не може да се приеме за правно основание за възлагане извършването на вътрешен одит, предвид това, че същата се отнася до общата компетентност на общинските съвети, докато възлагането на одит е от изключителна компетенция на други органи. Налице е противоречие с материалния закон. Закона за вътрешен одит в публичния сектор не урежда правомощия по възлагане на общински съвет към кмета за определяне на одитор. Не е в компетенцията на общинския съвет да възлага определяне на одитор, който да извърши вътрешен одит по смисъла на ЗВОПС. Вътрешния одит в публичния сектор се осъществява от звено за вътрешен одит, изградено в структурата на администрацията. В структурата на Община Чупрене няма звено за извършване на вътрешен одит, предвид бюджета на общината. Изграждане на звено за вътрешен одит е задължително за общините, чийто бюджет надхвърля 10 млн. лева. Цитираната норма в решението на общински съвет - чл. 12, ал. 5 от ЗВОПС, предполага възлагане на дейностите по вътрешен одит на външни лица. Видно от административната преписка е, че в проекта на дневен ред няма предложение за възлагане извършването на вътрешен одит на дейността на Община Чупрене. Предложението е внесено непосредствено в деня на заседанието от председателя на Общински съвет-Чупрене. Същото е разгледано от постоянна комисия по икономическо развитие, бюджет, финанси, данъчна политика с резултат при гласуване един „ЗА и двама „Въздържал се”. Не е спазено изискването за форма на акта, липсва правно основание. В решението липсва правно основание какъв вид на одитния ангажимент, следва да бъде извършен. Посоченият в решението чл. 5 от ЗВОПС не е правното основание за възлагане на вътрешен одит.

Предвид горното жалбата е основателна, а оспореното решение е незаконосъобразно. С оглед изхода на спора следва да се уважи претенцията на жалбоподателя за присъждане на деловодни разноски, изразяващи с в адвокатско възнаграждение съобразно приложения списък.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд Видин

 

 

 

                                              Р Е Ш И:

 

 

 

 ОТМЕНЯ решение № 252, взето с протокол № 43 от 30.09.2022г. на Общински съвет Чупрене.

ОСЪЖДА Общински съвет Чупрене да заплати на Община Чупрене сумата от 300лв. деловодни разноски.

 Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред ВАС.

 

 Съдия: