Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 759 Година
2021, 13.04. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 17.03.2021 година
в публичното заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при
участието на прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 316 по описа за 2021 година и като обсъди:
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба
от Регионална дирекция „Автомобилна администрация“/РД„АА“/-Пловдив,
бул.„Христо Ботев“№82 към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“
против Решение №260768 от 29.12.2020 г. на Районен съд – Пловдив, постановено
по АНД №7284/2020г., с което е отменено Наказателно постановление № 36-0000614
от 28.10.2020г. на Директор РД „АА“ – Пловдив, с което на „Такси 1 2009“ЕООД
със седалище в гр. Пловдив е наложено административно наказание „Имуществена
санкция“ в размер на 1 000 лева на основание чл.104 ал.1, предл. Второ Закона
за автомобилните превози/ЗАвПр/ за нарушение по чл.33, предл. трето от
Наредба №34 от 06.12.1999г. на МТ във вр. с чл.88а ал.4 ЗАвПр..
Касационният жалбоподател твърди,
че съдебният акт на първоинстанционния съд в оспорената част е неправилен и
незаконосъобразен. Претендира отмяната на съдебното решение.
Ответникът по касационната жалба
– „Такси 1 2009“ЕООД в писменото си становище сочи, че счита жалбата за
неоснователна, а решението на първоинстанционния съд – за правилно и
законосъобразно. Претендира разноски.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Пловдив дава заключение за неоснователност на жалбата и моли съда
да потвърди решението на ПРС.
Касационната жалба е подадена в
предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен
интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.
На наказаното лице е вменено, че
на 30.01.2020г. около 10,01 часа в гр. Пловдив(адреса на управление на търговеца), превозвачът не е организирал
труда на водача К.К., така че да спазва нормативно установената максимална
продължителност на междуседмичната почивка съгласно ЗАвПр – 36 часа
непрекъсната почивка, което било видно от пътната книжка на К., след 6 дневни
периода, начиная от 10,00 часа на 24.01.2020г. до 10,00 часа на 30.01.2020г.
Това нарушение е залегнало като
фактически основание по АУАН и НП.
Първоинстанционният съд е обсъдил
събраните доказателства в тяхната хронология и пълнота и е отменил
наказателното, като е приел от една страна, че са налице съществени нарушения
на процесуалните правила и допуснато неправилно приложение на материалния закон.
Касационният съд намира изводите
на Районния съд за правилни и законосъобразни.
Съгласно императивното правило,
съдържащо се в нормата на чл.88а ал.4 ЗАвПр „Седмичната почивка на
водачите, извършващи таксиметрови превози
на пътници, е не по-малко от 36 последователни часа“. В тази връзка законодателят е създал система от правни норми, която да
гарантира спазване на това изискване, насочени както към водачите, така и към
превозвачите, организиращи техния труд.
Именно в тази насока е подобната регламентация, съдържаща
се в Наредбата за организация на работното
време на лицата, които извършват транспортни
дейности в автомобилния транспорт, където в
чл.3 са задължени всички работодатели да определят
работното време и времето за почивки
на транспортните работници(правило, приложимо и за самостоятелно
заетите водачи в автомобилния транспорт по чл.2 т.2 от
Наредбата).
Съгласно чл.9 т.3 превозвачът, чийто лиценз използва
водача К., е длъжен да не допуска нарушения на определените в ЗАвПр
изисквания за време на управление, прекъсване на управлението
и почивки, а съгласно чл.10 т.2 водачът е длъжен да ги спазва.
За целта с новелата на чл.11 ал.1 от същата Наредба за
всеки водач се води и индивидуален дневник.
В настоящия случай безспорно е установено от служители на
касационния жалбоподател по вписванията в пътна книжка №236 от 03.10.2019г.(в заглавната страница не фигурира като водач и К.К.), че в нея за водача К. от 24.01.2020г. 10,00 часа до 30.01.2020г. 19,00 часа същият не е
ползвал междуседмична почивка, която според наказващия орган е следвало да
започне най-късно на 30.01.2020г. в 10,00 часа, тъй като е работил 6 последователни
дневни периода.
В случая следва да се отбележи, че съгласно приложимата
редакция на чл.33 от Наредба №34/1999г. на МТ „Превозвачът организира труда на водачите, като спазва нормативно
установената максимална продължителност
на работния ден(смяна), междудневната и междуседмичната почивка
съгласно Закона за автомобилните превози.
Посочената за нарушена норма от подзаконовия
нормативен акт изисква поведение на търговеца-провозвач, изразяващо се в
бездействие – неорганизиране труда на водачите, водещо да неспазване на (между)седмичната
почивка. Сравнявайки текстовете на закона(чл.88а ал.4) и този на чл.33 от Наредбата се установява, че
в закона се говори за „седмична почивка“, а в наредбата за „междуседмична
почивка“. Пита се има ли разлика в двете понятия.
Цитираната по-горе Наредба за
организация на работното време на лицата, които извършват транспортни дейности
в автомобилния транспорт съдържа дефинитивна норма в §1 т.5 от ДР, в която се
сочи, че "Седмица" е периодът от 00,00 часа в понеделник
до 24,00 часа в неделя. Т.е. определено корелира с другата Наредба, като в
случая очевидно се има предвид почивка, заключена между две седмици.
В казуса посочената дата и час, от които се приема, че е
налице нарушение е 30.01.2020г. в 10,01 часа(което е било ден четвъртък), което е в средата на
работната седмица. Т.е. очевидно тук не става въпрос за „междуседмична почивка“.
Освен всичко друго всъщност посочената дата и час сочат не нарушението на
превозвача, а действието на водача К., който вместо да почива, е започнал
работа след шест последователни работни дни Или всъщност описаните дата и час
не могат да се свържат по никакъв начин с вмененото задължение на дружеството
да организира труда на водачите, ползващи лиценза му, тъй като в случая е
налице нарушение от страна на водача, но то не е равносилно, че ЕООД-то не
организирало труда му.
Т.е. от активното поведение на К.(със започване на работа и на 30.01.2020г. в 10,00 часа) е изведен извод, че превозвачът не е организирал труда му, което е
обективно необосновано. Наказващият орган не е събрал доказателствата,
относими по този въпрос съобразно изискванията на Наредбата
за
организация на работното време на лицата, които извършват транспортни
дейности в автомобилния транспорт, а е ценил само
вписаното собственоръчно в пътната книжка от водача К., който ежедневно е
попълвал пътни листове и е разпечатвал дневни финансови отчети, приложени към
съответните листове в пътната книжка. Наказващия орган обаче не отчел факта,
че в цялата пътна книжка графите „Приел и проверил пътния лист“ за всеки един
ден са празни, т.е. липсва заверка от страна на превозвача, поради което е не
може да се приеме, че той е бил в известност, че К. неспазва изискванията на
закона за „седмична“ почивка.
Или следва да се обобщи, че вмененото изпълнително деяние
с посочен момент на извършване не съответства на вмененото за нарушено от
превозвача правило за поведение, а е формулирано спрямо извършеното от водача
несъобразяване по отношение на неговите задължения за спазване на седмичната
почивка.
С
оглед на изложеното не са налице касационните основания по чл.348 ал.1, т.1 и
т.2 НПК, а атакуваното решение на ПРС е валидно, допустимо и съответстващо на
материалния закон и във връзка с чл.221 ал.1 АПК следва да бъде оставено в
сила.
По разноските.
С оглед изхода от спора на ответника се дължат
разноски, които се установи да са в размер на 300 лева и същите не са
прекомерни, тъй като са в установения за това минимален размер.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХІ състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА съдебно решение №260768 от 29.12.2020г. по а.н.
дело №7284/2020г. по описа на Районен съд– Пловдив, I-ви н. състав.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ с адрес на призоваване
гр.София, ул.“Ген. Гурко”№5 да заплати на „Такси 1 2009“ЕООД със седалище в гр.Пловдив сумата от 300/триста/ лева разноски за тази
съдебна инстанция.
РЕШЕНИЕТО
НЕ подлежи
на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.