Решение по дело №316/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 722
Дата: 30 май 2022 г.
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20227040700316
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

     722                         дата 30 май 2022г.                  гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас, ХІІІ-ти състав,

в публично заседание на 12 май 2022г., в следния състав,

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: РУМЕН ЙОСИФОВ

         ЧЛЕНОВЕ: 1. ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                                            2. ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ

Секретар: Д. Ф.

Прокурор: Христо Колев

 

разгледа докладваното от съдия СТОЙЧЕВА

адм.дело № 316 по описа за 2022г. и за да се произнесе

взе предвид следните обстоятелства:

 

Производството е по реда на  чл.185 и сл. от АПК, вр. с чл. 191, ал. 2 от АПК.

Образувано е по протест на прокурор от Районна прокуратура – Бургас, териториално отделение Айтос, срещу чл.11, ал.2 и ал.3, чл.16, ал.3, чл.37, ал.1, чл.66а, ал.2 и чл.88, ал.1, т.3 и ал.2, т.2 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет -  Руен, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация – мандат 2019г. – 2023г., приет с Решение № 6 от Протокол 3/06.12.2019г., изм. с Решение № 155 от Протокол 20/09.03.2021г., в сила от деня на приемането му.

Иска се от съда да обяви протестираните разпоредби за нищожни или да ги отмени като противоречащи на текстовете на чл.23, ал.4 и ал.5, чл.24, ал.1 и ал.2 и чл.25 от ЗМСМА. В протеста са изложени подробни съображения относно незаконосъбразността на оспорените разпоредби, като се посочва, че ЗМСМА не предвижда създаването на фигурата на „председателски съвет“ с посочените в протестираните норми компетенции.

В съдебно заседание протестиращият не се явява.

Ответникът Общински съвет – Руен се представлява от пълномощник, който оспорва протеста като неоснователен. Възразява, че не се касае за създаването на орган извън правомощията на Общинския съвет, а създадения председателски съвет по-скоро представлява консултативен формат на председателите на постоянните комисии.

Участващият в производството на основание чл.192 от АПК прокурор от Окръжна прокуратура Бургас дава заключение за основателност на протеста.

Съобщението за постъпилия протест е обявено по реда на чл.181, вр. чл.188 от АПК. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК правото на оспорване на подзаконов нормативен акт принадлежи на гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. На основание чл.186, ал.2 от АПК прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, а според чл.187, ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.

Разгледан по същество протестът е основателен.

Правилника за организацията и дейността на Общински съвет -  Руен, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация (Правилника) е приет на основание чл.21, ал.3 от ЗМСМА, като производството по приемането му е инициирано с внасяне на докладна записка от председателя на временната комисия за изработване на проект на Правилника с рег.№ Обс-01-128/02.12.2019г., с която е внесено предложение за приемане на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет -  Руен, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, ведно с проект на подзаконовия нормативен акт. Проектът на Правилника и мотивите за неговото приемане са публикувани на 21.11.2019г. на интернет страницата на Община Руен, видно от представената по делото заявка за публикуване с рег.№ Обс-01-121/21.11.2019г. и служебна бележка от същата дата. На заинтересованите лица е предоставена възможност, на основание чл.26, ал.4, изр. второ, в 14-дневен срок от публикуването на интернет страницата на общината, да направят своите предложения и становища по проекта. От акт с дата 06.12.2019г. на председателя на Общински съвет – Руен става ясно, че в срока определен от ЗНА не са регистрирани предложения и становища по проекта на Правилника. Правилникът е приет с решение  № 6 на заседание на Общинския съвет, проведено на 06.12.2019г., видно от Протокол № 3/06.12.2019г.

Протестираните разпоредби имат следното съдържание:

            Чл.11, ал.2 от Правилника - Председателя на общинския съвет, председателите на постоянните комисии и заместник-председателя на общинския съвет формират председателския съвет,който има следните правомощия:

1. Обсъжда становищата на постоянните комисии по постъпилите проекти за решения и при необходимост изисква от вносителя допълнителна информация. Поисканата допълнителна информация се представя от вносителя най-късно до

заседанието на общинския съвет.

 2. Съдейства за постигане на съгласие при възникнали спорове, конфликти на интереси между различните групи общински съветници, както и по процедурни организационни въпроси от дейността на общинския съвет.

 3. Взима решение за съвместно заседание на постоянни комисии и др.

Чл.11, ал.3 - Когато на заседанията се решават въпроси отнасящи се до определена стопанска сфера, на председателския съвет могат да бъдат изисквани мнения на представители на тази сфера, както и такива представители да бъдат канени да заявят своите становища.

            Чл.16, ал.3 – Отделно от възнаграждението по чл.71 ал.4, за подготовката на заседанието на комисията и участието си в председателския съвет, председателите на постоянни комисии и заместник-председателя на общинския съвет получават допълнително възнаграждение в размер на петдесет лева за заседание на председателския съвет. За заседанията на председателския съвет се води протокол, който се подписва от председателя на ОбС или при негово отсъствие от заместник-председателя на ОбС. При отсъствие на председателя и заместник-председателя на ОбС протокола се подписва от избран за председателстващ заседанието член на председателския съвет. Участието в председателския съвет се удостоверява с присъствен списък.

Чл.37, ал.1 - Комисиите могат да провеждат съвместни заседания, когато се разглеждат общи въпроси и след решение на председателския съвет. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.

            Чл.66а, ал.2 - Решението за провеждане на неприсъствено заседание на Общинския съвет се взема от председателя на Общинския съвет, след като се съгласува по телефона с членовете на председателския съвет.

Чл.88, ал.1, т.3 - Звеното по чл.29 а, ал.2 от ЗМСМА осигурява воденето на протоколите и на присъствените списъци от заседанията на съвета, на комисиите и на председателския съвет, изпращането на актове на ОбС и становищата на комисиите.

            Чл.88, ал.2, т.2 - Звеното по ал.1 съхранява и поддържа присъствени списъци на общинските съветници при заседания на ОбС и комисиите. Присъствени списъци се поддържат и съхраняват и от заседания на председателския съвет.

При преценката относно законосъобразността на оспорените текстове на Правилника, съдът взе предвид следното:

Съгласно нормата на чл.21, ал.3 от ЗМСМА Общинският съвет приема правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. При тази призната нормативна компетентност следва да се приеме, че оспорените разпоредби, като част от този правилник, не са нищожни нито поради липса на компетентност у органа, нито поради липса на изискуема форма, приети при наличие на изискващия се заседателен кворум. 

По отношение на съответствието им с материалния закон съдът счете, че те противоречат на акт от по-висока степен – ЗМСМА и на това основание се явяват незаконосъобразни и следва да бъдат отменени.

Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и местната администрация са уредени в ЗМСМА, като Глава трета „Общински съвет“  регламентира състава, функциите, правомощията, дейността на органа на местно самоуправление, помощните органи на общинския съвет, положение на общинския съветник и др.под. Разпоредбата на чл.21, ал.1, т.1 от ЗМСМА предвижда, че Общинският съвет създава постоянни и временни комисии, като техните членове, състав и функции са уредени в Глава шеста на закона. Нормите на чл. 24, ал.1 и ал.2 от с. з. предвиждат общинските съветници да изберат от своя състав председател и заместник-председатели.

От анализа на цитираните разпоредби следва, че законът не предвижда в състава на общинските съвети да съществуват други органи, освен изрично посочените, в частност – не е нормативно предвидено председателят на общинския съвет, неговите заместници и председателите на постоянните комисии да формират нов колективен орган в рамките на общинския съвет – председателски съвет, с определени функции, правомощия и възнаграждения. В този смисъл, оспорените разпоредби, касаещи този орган, не намират законова опора в ЗМСМА, който определя правната рамка, в която съветът урежда вътрешната си административна/работна структура. Не се касае също така за  помощен и консултативен орган или структура, защото ЗМСМА изрично предвижда, че в структурата на общинската администрация се създава самостоятелно звено, което да подпомага работата на общинския съвет и на неговите комисии и да осъществява организационно-техническото и административно обслужване на тяхната дейност, като звеното е на пряко подчинение на председателя на общинския съвет

Като е създал орган в структурата на общинския съвет, наименован „Председателски съвет“, какъвто орган не е предвиден в ЗМСМА, Общински съвет Руен е приел в своя Правилник протестираните разпоредби, които, като противоречащи на закона, следва да бъдат отменени. 

Воден от изложените съображения и на основание чл. 193, ал. 1 във вр. с чл. 146, т. 4 от АПК, Административен съд Бургас, ХІІІ-ти състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ разпоредбите чл.11, ал.2 и ал.3, чл.16, ал.3, чл.37, ал.1, чл.66а, ал.2 и чл.88, ал.1, т.3 и ал.2, т.2 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет -  Руен, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация – мандат 2019г. – 2023г., приет с Решение № 6 от Протокол 3/06.12.2019г., изм. с Решение № 155 от Протокол 20/09.03.2021г.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК при неподаване на касационна жалба или протест, или ако те са отхвърлени.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                          ЧЛЕНОВЕ: