Р Е Ш Е Н И Е
Номер 650/8.4.2020г. Година 2020,
08 април, Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Второ
отделение, VІІ състав
на 12.02.2020 година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
при секретаря СЪБИНА СТОЙКОВА, като
разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР
КОЛЕВ адм. дело номер 2590 по описа за 2018 година и като обсъди :
Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК.
Жалбоподателят
„***“ООД със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ЖК „Трите чучура“,
бл.74, ет.12, ап.88, е оспорил Ревизионен
акт (РА) № Р-16002417007762-091-001 от 30.05.2018г., издаден от В.А.– Началник сектор в ТД на НАП – Пловдив, възложила
ревизията, и М.Г.-– главен инспектор по приходите в ТД на НАП – Пловдив,офис
Хасково,Ръководител на ревизията, в ЧАСТТА,потвърдена с Решение №439 от 24.07.2018г.
на Директор на Дирекция “Обжалване и данъчно – осигурителна
практика”(Д”ОДОП”) – Пловдив, с който на дружеството – жалбоподател са
определени допълнително дължими суми за: корпоративен данък за 2015г. в размер
на общо 17 241 лева, ведно с прилежащите лихви в размер на 3 784,21
лева и за 2016г. в размер на общо 19 557,51 лева, ведно с прилежащите
лихви в размер на 2 309,06 лева.
В
хода на съдебното производство е постъпила молба вх. №2848 от 12.02.2020г. по
описа на Административен съд – Пловдив, с която се прави изрично изявление от
управителя на дружеството, че жалбата срещу РА №
16002417007762-091-001/30.05.2018г. се оттегля „в частта на корпоративен данък за 2016г., определен на основание чл.
77, ал. 1 от ЗКПО, във връзка с чл.3, ал.2 и ал.3 от ЗСч – отчетените разходи
за материали в размер на 172 069лв. по фактури с доставчици ЕТ „Зара –
Стефан Димитров“, ЕТ „БМД – Д. Г.“ и ЕТ „Ивимекс – Ивайло Костов“ на стойност
172 069лв.“.
Ответникът, чрез процесуалния представител юр. С. не
възразява срещу оттеглянето на жалбата, но моли да бъде присъдено
възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита, съобразно материалния
интерес по делото, посочен в депозираната жалба. В подкрепа на това е
обстоятелството, че оттеглянето се извършва непосредствено преди даване ход за
разглеждане на жалбата по същество, след като са извършени множество
съдопроизводствени действия, включително приемане на основно и допълнително
заключение по назначената съдебно – счетоводна експертиза.
При така направеното оттегляне на жалбата, настоящият
съдебен състав намира следното: съгласно разпоредбата на чл.155 ал.1 от АПК,
приложим съобразно разпоредбата на § 2 от ДР на ДОПК, оспорващият може да
оттегли частично оспорването при всяко положение на делото. В настоящия случай,
дружеството – жалбоподател, чрез представляващия го управител, се е ползвало
от това си право, при изпълнение изискванията на чл.155 ал.3 АПК с нарочна
писмена молба.
Доколкото
не е посочен конкретен размер на данъчното задължение за корпоративен данък за
2016г., по отношение на което жалбата се оттегля и правомощие по чл.160 ал.1 ДОПК съдът да действа като инстанция по същество, следва да бъде изчислен
конкретен размер на задължението и на акцесорните задължения за лихви, по
отношение на които производството по делото да бъде прекратено.
Съгласно
данните в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2016г. „***” ООД е декларирало положителен
счетоводен финансов резултат (СРФ) печалба в размер на 87 561,09лв. и
данъчен финансов резултат (ДФР) в същия размер. При ревизията е извършено
преобразуване на декларирания СФР в увеличение на различни основания, като на
основание разпоредбата на чл.77 ал.1 от ЗКПО - със сумата в общ размер на
200 053,55лв., част от която е и сумата, по отношение на която жалбата се
оттегля – в размер на 172 069лв. С решението на горестоящия
административен орган обжалваният РА е отменен, в частта му на извършено
преобразуване на декларирания СФР в увеличение със сумата в размер на
27 984,55лв. и е изчислен допълнително дължим корпоративен данък, въз
основа на преобразуването на декларирания СФР със сумите в размер на
172 069лв. на основание разпоредбата на чл.77 ал.1 ЗКПО, в размер на
22 750,24лв. на основание разпоредбата на чл.26, т.1 и т.2 от ЗКПО и в
размер на 755,84лв. на основание разпоредбата на чл.26 т.1 от ЗКПО.
При
използване подхода на ревизиращия екип и на горестоящия административен
орган, дължимият корпоративен данък, по отношение на който жалбата се оттегля,
възлиза на 17 206,90лв., а размерът на акцесорните задължения за лихви,
изчислени посредством общодостъпен в интернет страницата на НАП лихвен
калкулатор – на 2 031,36лв.
На
основание разпоредбата на чл.159, т. 8 от АПК, във връзка с § 2 от ДР на ДОПК
производството по делото следва да бъде прекратено в ЧАСТТА на допълнително
определена дължима сума за корпоративен данък за 2016г. в размер на
17 206,90лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 2 031,36лв.
Предмет
на делото, по отношение на който жалбата не е оттеглена, ще е ревизионният акт
в ЧАСТТА, потвърдена с решението на ответника, с който на дружеството са
определени допълнително дължими суми за корпоративен данък за 2015г. в размер на 17 241лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 3 784,21лв. и за 2016г. в размер на 2 350,61лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 277,70лв.
Жалбоподателят, чрез пълномощника адв. К.,
счита, че актът е неправилен и незаконосъобразен, като конкретни доводи са
подробно изложени в жалбата. Настоява се за отмяна на РА, в частта, по
отношение на която жалбата не е оттеглена, и присъждане на сторените по делото
разноски.
Ответникът по жалбата – Директор Дирекция
“ОДОП” – Пловдив, чрез процесуалния представител юр. Б., счита същата за
неоснователна, и моли съда да я отхвърли. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение, включително по отношение частта, в която
жалбата е оттеглена в последното съдебно заседание по делото. Подробни
съображения по съществото на спора са изложени в депозирана по делото писмена
защита.
Пловдивският административен съд, в
настоящия си състав, след като прецени поотделно и в съвкупност
събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено
следното.
Ревизионният
акт е обжалван в предвидения за това срок пред контролния в йерархията на
приходната администрация орган, който с решението си го е потвърдил в
обжалваната част, предмет на настоящото съдебно производство. Така
постановеният от Директора на Дирекция “ОДОП” – Пловдив резултат и подаването
на жалбата в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок,
налагат извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ.
Със Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР)
№ Р-16002417007762-020-001 от 10.11.2017г., издадена от на В.А.- Началник на
сектор при ТД на НАП – Пловдив, е възложена ревизия на дружеството жалбоподател,
включително с предмет данъчни задължения за корпоративен данък за периода от
01.01.2015г. до 31.12.2016г. Първоначално определеният срок за приключване на
ревизията (до три месеца, считано от датата на връчване на ЗВР) е удължен
последователно със ЗИЗВР №№ Р-16002417007762-020-002 от 07.12. 2017г. и Р-16002417007762-020-003
от 19.02.2018г., като е определен краен срок до 20.04.2018г. Със ЗИЗВР № Р-16002417007762-020-002
от 07.12.2017г. е променен персоналния състав на ревизиращия екип, като вместо
Ана Маринова – инспектор по приходите, е включена Смилена Данаилова – старши
инспектор по приходите.
В срока по чл. 117 от ДОПК е изготвен
ревизионен доклад (РД) № Р-16002417007762-092-001/04.05.2018г., против
констатациите в който не е подадено възражение. Въз основа на констатациите в
РД е издаден ревизионен акт № Р-16002417007762-091-001/30.05.2018г., предмет на
настоящето производство, с който на “***“ООД са определени данъчни задължения
по ЗКПО в следствие преобразуването на декларирания СФР със суми на
осчетоводените текущи разходи за 2015г. и 2016г., ведно с прилежащите лихви. В
решение № 439/24.07.2018г. обжалваният РА е намерен за частично незаконосъобразен,
съответно допълнително определената дължима сума за корпоративен данък за е
намалена от 22 355,96лв. на 19 557,51лв. и размера на прилежащите
лихви от 2 639,46лв. на 2 309,06лв.
По делото е прието заверено копие на
заповед № РД-09-1 от 03.01.2017г. на директора на ТД на НАП – Пловдив, с които
са делегирани правомощия за издаване на заповеди за възлагане на ревизии на
конкретно посочени органи по приходите, заемащи длъжност „началник сектор“ в
отдел „Ревизии“.
Предвид изложеното следва да се приеме, че
процесният РА е издаден от компетентен орган, при спазени административно
производствени правила и при правилно приложение на материалния закон.
По
СЪЩЕСТВОТО на спора съдът намира следното.
Основната дейност на РЛ е изработка на бутикови облекла и акцесоари, която се
осъществява в нает обект в гр.София, кв. "Илиянци", собственост на „Джи
Би Ай”ООД. За осъществяването на дейността дружеството разполага със собствени
ДМА на обща стойност 6 700лв. Няма регистриран ЕКАФП и всички разплащания
с клиентите се извършват по банков път.
1. Относно увеличението на СФР за 2015г. по
реда на чл.26, т.2 от ЗКПО, във връзка с чл. 10 от ЗКПО в общ размер на
172 069лв. при ревизията е констатирано,че дружеството е отразило
разходи за платове по фактури,както следва: № 4127/29.04.2015г.
за плат на стойност 18 880лв., № 4171/30.07.2015г.
за плат на стойност 19 420лв. и № 4124/03.01.2016г.
за плат на стойност 18 000 лв., издадени от ЕТ „ЗАРА - СТЕФАН ДИМИТРОВ“; №
616/02.09.2015г. за памучен
плат на стойност 19 999лв., № 636/13.05.2015г.
за памучен плат на стойност 19 330лв. и № 624/11.02.2015г.
за плат памук на стойност 18 450лв., издадени от ЕТ „БМД - Д. Г.“; №
2279/18.03.2015г. за плат различни видове на стойност
18 050лв., №2762/22.10.2015г. за плат несъразмерен на стойност 21 000лв.
и №2771/26.06.2015г. за трико памучно на стойност 18 940лв.,
издадени от ЕТ „ИВИМЕКС - ИВАЙЛО КОСТОВ“. Фактура № 4124/03.01.2016г. е отразена
в счетоводството на дружеството с дата 03.01.2015г.
При извършени насрещни проверки на посочените
доставчици е констатирано, че: Ивайло Константинов Костов, собственик на ЕТ
„ИВИМЕКС – ИВАЙЛО КОСТОВ“ декларира, че не е издавал фактури с посочените
по-горе номера и никога не е имал контакт с РЛ; от
С.Д.С.е представена декларация, че фирмата ЕТ „ЗАРА - СТЕФАН ДИМИТРОВ“ е с
предмет на дейност производство и търговия с епоксидни смоли, втвърдители,
разредители, ел. изолации, слюденитови изделия и др. и не е имала търговски
контакти с жалбоподателя, както и че не е издавала посочените фактури, няма
касов апарат и извършените плащания са само по банков път; от ЕТ „БМД - Д. Г.“
също е декларирано, че фирмата не е издавала фактури на „***“ООД, не извършва
дейност, не издава фактури от месец март 2010г., подава СД с нулеви данни и
няма включени продажби към ревизираното дружество.
Извършени са допълнителни служебни проверки в
информационния масив на НАП за фирмите – доставчици на материали, при които са
констатирани следните обстоятелства :
-ЕТ „БМД - Д. ГЕОРГИЕВА“ няма подадена ГДД по
чл. 50 от ЗДДФЛ за 2015г., няма извършвана дейност и няма регистриран ЕКАФП;
-ЕТ „ЗАРА - СТЕФАН ДИМИТРОВ“ има един
регистриран ЕКАФП с изтекъл договор с фирмата за поддръжка към 07.07.2013г. и
с регистрационен номер на ФУ и ФП, различни от номерата на ЕКАФП, издал
фискалния бон към фактурите с издател посочената фирма;
-ЕТ „ИВИМЕКС – ИВАЙЛО КОСТОВ“ има подадена
ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ за 2015г. с декларирани приходи в размер на 83,20 лв.,
има регистрирани 3 бр. ЕКАФП, като регистрационните им номера на ФУ и ФП не
съвпадат с регистрационния номер на ФУ и ФП на ЕКАФП, издал фискалния бон към
фактурите.
При преглед на данните във фискалните бонове,
приложени към процесните фактури, се констатира, че ЕКАФП с рег. № на ФУ
DY148527 и № на ФП 00144785 е издал фискалните бонове към фактурите и на трите
различни фирми. От РЛ са изискани, но не са предоставени доказателства за
осъществяване на доставките на процесните материали, обяснения за организацията
на отчитане на разходите и начина на формиране на себестойността на
продукцията, документи за калкулиране на себестойността на произвежданите
облекла и разходването на платовете, предмет на фактурите. Направен е извод,
че в процесните фактури е записана стопанска операция, за която липсват данни
да е извършена от посочения във фактурите доставчик, както и че извършените
разплащания в брой не са документирани с фискални бонове, издадени от надлежно
регистрирани от посочените по-горе доставчици ЕКАФП.
2. Относно увеличението на СФР за 2016г. по
реда на чл. 26, т. 1 и т. 2 от ЗКПО в размер на 22 750,24лв. при ревизията
е констатирано, че жалбоподателят е отразил в счетоводството си по сметка 602 Разходи
за външни услуги фактура № 1/30.10.2016г. с доставчик „Кардиго груп“ ООД
(свързано лице по смисъла на § 1, т.3, б.„е“ от ДР на ДОПК) и предмет – „външни
услуги, материали и труд“. При извършена насрещна проверка на доставчика са
депозирани писмени обяснения, съгласно съдържанието на които са извършени
разходи по организация на дейността, разходи за външни услуги и материали. След
като „Кардиго груп“ ООД не е започнало извършването на икономическа дейност, извършените
разходи са префактурирани на РЛ, тъй като дейността на двете дружества е една и
съща. Няма извършено разплащане по доставката, тъй като съдружникът в двете
фирми е едно и също лице - Динко Иванов и не е необходимо да плаща сам на себе
си. Представени са две примерни фактури за извършените разходи и рекапитулация,
от която са видни сметките, по които са отразени разходите, извършени в
проверяваното дружество, както и копие на процесната фактура. При насрещната
проверка доставчикът не представя копия на фактурите за извършените разходи,
които са послужили като основание за издаване на фактурата с получател „***“
ООД.
Извършена е допълнителна проверка на място в
счетоводния офис на „Кардиго груп“ООД, при която са открити фактури за доставка
на услуги, фактури за доставка на материали и начислени разходи за работна
заплата и ЗОВ, които са послужили като основание за префактурирането. Заверени
копия от същите са надлежно приобщени към доказателствения материал на
ревизионното производство, както следва: от доставчик „Джий Би Ай“ООД с предмет
„наем и консумативи“ за периода от 01.09.2015г. до 30.11.2015г. и за периода от
01.01.2016г. до 31.08.2016г.на обща стойност 12 416,43лв.; от доставчик „Булреал“АД
с предмет „пропуск за автомобил и паркинг карта“ на обща стойност 492лв.; от
доставчик „Груп 7“ЕООД, с предмет „охрана на обект съгласно договор“ на обща
стойност 468,26лв.; от доставчик Джобс.бг с предмет „обява“ на стойност 30лв.;
куриерска услуга с доставчик „Еконт Експрес“ ООД и получател фирма, различна от
проверяваното дружество - „Дри“ ЕООД на стойност 6,30 лв.; В стойността на
префакторираните разходи е включена и сумата в размер на 9 337,25лв., която представлява
начислена работна заплата и ЗОВ за периода от месец април до месец септември 2016г.
Тъй като при ревизията не са представени
договори, споразумения, протоколи или други документи, удостоверяващи реално
извършени услуги от страна на доставчика „Кардиго груп“ ООД към получателя „***“
ООД е направен извод, че процесната фактура № 1/30.10.2016г. е издадена без
основание и отразените разходи за това нямат отношение към извършваната от
жалбоподателя икономическа дейност. През 2016г. от страна на РЛ не са отчетени
приходи във връзка осчетоводените разходи по тази фактура.
3. Относно увеличението на СФР за 2015г. и
2016г. по реда на чл. 26, т. 1 от ЗКПО, съответно в размер на 341,08лв. и
755,84лв. при ревизията е констатирано, че представляват отчетени разходи за
материали в сметка 601 по фактури, подробно описани в РД, с предмет: пасатор,
свещник, машинка за подстригване, захарни изделия, хранителни продукти, спален
комплект, алкохол, лежанка, велоергометър, пътнически куфар, детско легло и
др., По отношение на тези разходи, предвид предмета на закупените стоки, е
направен извод, че не са свързани с извършваната от жалбоподателя икономическа дейност.
В хода на
съдебното производство са представени писмени доказателства – 2 бр. анекси към
договор за наем от 01.11.2014г. със страни „Джий Би Ай” ООД – наемодател и „***”
ООД като наемател и предмет отдадане под наем на помещения с обща площ от
148кв. м срещу наемна цена от 548 евро месечно, считано от месец февруари
2015г. (л. 422 – 423). Приети са основно и допълнително заключение по допусната
съдебно – счетоводна експертиза, без направени възражения от страните по делото.
В съдебното
заседание на 08.05.2019г. е прието основно заключение по назначената съдебно –
счетоводна експертиза, изпълнено от вещото лице Недялка Г..
След анализ
на представените по делото доказателства, включително първични счетоводни
документи и счетоводни регистри, описани на л. 393 – 386 и допълнителни
доказателства, проверени в счетоводството на жалбоподателя, вещото лице е дало
следните отговори на поставените задачи:
- задача 1: през
ревизирания период жалбоподателя прилага двустранна форма на счетоводно
записване. Направен е експертен извод, че счетоводството е водено частично
редовно, тъй като 9бр. процесни фактури, описани в приложение №1 към
заключението, са осчетоводени два пъти – през 2015г. и 2016г., а процесната
фактура № 4124/03.01.2016г. е осчетоводена през 2015г., а се отнася за 2016г.
Посочените фактури са осчетоводени директно като разход, като не е формирана
себестойност на готовата продукция, съгласно изискванията на СС 2 „Отчитане на
стоково – материалните запаси”. По този начин не може да се направи връзка за
коя готова продукция са използвани закупените платове, съответно за кой клиент
е предназначена готовата продукция. Закупените материали не са били заскладени,
в последствие изписани във връзка с конкретни поръчки. Няма осчетоводяване на
готовата продукция, съответно изписването й по конкретни продажби.
- задача 2: в
процесните фактури, описани в приложение № 1 към заключението, е посочено, че
предмет на доставките са различни видове плат, без посочени количество и
единична цена.
- задача 3: в
процесните фактури няма посочване на количеството и единичната цена на
закупените платове. Съгласно разпоредбата на чл.7 ал.1 от ЗСч(отм., действал
към процесния период) задължителен реквизит е стойностното изражение на
стопанската операция. Съгласно разпоредбата на чл.7 ал.3 от ЗСч се приема, че е
налице документална обоснованост и когато в първичния счетоводен документ
липсва част от изискуемата информация по чл.7 ал.1 и ал.2 от ЗСч, при условие,
че за липсващата информация са налице документи, които я удостоверяват. В
конкретния случай, няма такива документи и при липсата на реквизити няма как
процесните фактури да бъдат отразени счетоводно, както при покупката на материалите,
така и при влагането им в готова продукция.
При
осчетоводяването на фактурите не са спазени изискванията на ЗСч и СС 2, тъй
като те са осчетоводени директно като разод, без да е образувана себестойност
на готовата продукция и не може да се определи кой от закупените платове към
кой конкретно готов продукт и/или поръчка се отнасят. Взетите счетоводни
операции са за отразяване на фактурите по сметка 601 Разходи за материали в
кореспонденция със сметка 501 Каса и в кореспонденция със сметка 611 Разходи
за основна дейност, което означава, че са отнесени като разходи за основна
дейност и извършените разплащания са извършени в брой.
- задача 4: съгласно
хронологичен регистър на сметка 701 Приходи от продажба на продукция и
хронологичен регистър на сметка 702 Приходи от продажба на продукция, двете с
едно и също наименование (неприложени по делото), сметка 611 Разходи за
основна дейност е приключена директно с двете приходни стоки, като по този
начин е отчетена последваща реализация на стоките, предмет на процесните
фактури. Отчетените приходи са намерили отражение в приходната част на ОПР, в
Баланса и в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2015г. Това осчетоводяване не е съгласно
изискванията на счетоводното законодателство, тъй като сметка 611 е следвало
най-напред да се приключи със сметка 303 „Готова продукция” по съответните
продукти и в последствие изписването на готовата продукция да се обвърже със
съответните фактури за продажби на продукцията.
- задача 5: разходите
по фактура № 1 от 30.10.2016г., издадена на жалбоподателя от свързаното лице
„Кардиго груп”ООД попадат в обхвата на хипотезата на чл.26 т.1 ЗКПО, т.е. не
са свързани с извършваната от РЛ икономическа дейност. Срещу тези разходи няма
отчетени приходи, срещу които да бъдат съпоставени. Независимо, че фактурата
съдържа необходимите реквизити по ЗСч, тъй като разходите не се признават за
данъчни цели, самото дружество – получател е следвало да бъде включена в
увеличенията на СФР, в следствие на което да бъде определен ДФР.
В разпита си
в съдебното заседание по приемане на заключението вещото лице е пояснило, че
основната дейност на жалбоподателя е ушиване на дрехи и търговия с тях, като от
тази дейност са реализирани приходи. Направените разходи за закупуване на
платове са за материали, използвани в производството, като след продажбата на
шивашките изделия са отчитани приходи. Налице е последващо префактуриране на
разходите за наем по договор, сключен със свързаното лице „Кардиго груп” ООД.
В съдебното
заседание на 12.02.2020г. е прието допълнително заключение по назначената
съдебно – счетоводна експертиза, изготвено от същото вещо лице, без направени
възражения от страните по делото. След анализ на представените по делото
доказателства относно осчетоводения разход за наем, както и допълнително
представени доказателства от наемодателя „Джий Би Ай” ООД, наемателя „***” ООД
и свързаното с него лице „Кардиго груп” ООД вещото лице е дало следните
отговори на поставените задачи: наемодателят „Джий Би Ай”ООД е собственик на
недвижим имот, находящ се в гр.София, кв.„Илиянци”, ул.„Илиенско шосе”№ 1
съгласно нотариален акт №85 от 2000г. Съгласно представения договор за наем от
03.08.2015г. наемателят „Кардиго груп” ООД първоначално е наело помещения с
площ 22кв. м срещу месечен наем от 110 евро. Съгласно анекс към договора от
01.02.2016г. е наето още едно помещение от 63кв. м срещу месечен наем от 425
евро, което е освободено, считано от 01.10.2016г. Наемодателят е осчетоводил
приходи от продажбата на стоки и услуги – наем и консумативни разходи за
периода от 01.09.2015г. до 30.11.2015г. и от 01.01.2016г. до 31.08.2016г.
Извършено е разплащане в брой по издадените фактури, посочени на стр. 4 и
стр. 5 от заключението.
Префактурираните
на жалбоподателя разходи по фактура №1/30.10.16г. в размер на 22 750,24лв.
са формирани от осчетоводени разходи по сметка 601 в размер на
3 403,91лв., 602 в размер на 10 009,08лв., 604 в размер на
7 925,46 лв. и 605 в размер на 1 411,79лв. Съгласно ОПР за 2016г. на
„Кардиго груп”ООД са осчетоводени разходи за оперативна дейност на обща
стойност 23 хиляди лева и осчетоводени приходи на същата стойност от нетни
продажби на стоки. Разходите по фактурите, посочени в т.3.1 от
заключението(стр.6) са осчетоводени по сметки от гр.60, а последващата им
реализация се изразява в префактурирането им по фактура №1/30.10.2016г. на
свързаното лице „***”ООД.
Основната
дейност на жалбоподателя за периода от 01.01.2015г. до 31.12.2016г. се извършва
в нает обект от „Джий Би Ай”ООД – помещение с площ от 63кв. м,находящо се в
гр.София, ул.„Илиенско шосе”№1, съгласно договор за наем от 01.11.2014г. С
анекс към договора от 02.02.2015г. се наемат допълнително помещения с обща площ
от 126 кв. м, а с анекс от 09.02.2015г. – помещения с обща площ от 148кв. м.
Съгласно
съдържанието на депозираните при ревизията писмени обяснения, префактурирането
на направените разходи от „Кардиго груп”ООД към жалбоподателя с фактура №
1/30.10.2016г. е извършено, тъй като двете дружества извършва една и съща
дейност и са свързани лица – съдружник и в двете е Динко Иванов.
Според вещото
лице не може да се направи категоричен извод, че са свързани с дейността на
предприятието на „***” ООД, тъй като не са представени договори, протоколи
и/или други документи, показващи ползата, която тези префактурирани разходи са
допринесли. В ОПР за 2016г. на „Кардиго груп” ООД тези осчетоводени разходи са
съпоставими с осчетоводени приходи в същия размер.
В разпита си
в съдебното заседание по приемане на заключението вещото лице е уточнило, че
няма доказателства, установяващи връзка между дейността на доставчика „Кардиго
груп”ООД и на жалбоподателя „Метаморфоза груп” ООД.
При така
установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав намира следното
от правна страна.
По отношение
констатацията по т. 1 – твърденията в жалбата, направени пред горестоящия
административен орган са преповторени и в жалбата, по повод на която е
образувано настоящото съдебно производство. Същите се свеждат до
обстоятелството, че фактурите съдържат задължителните реквизити по чл.7 от ЗСч
(отм., действал към 2015г.), както и закупените материали са вложени в ушиване
на готови облекла, от продажбата на които е осчетоводен приход за годината.
Липсата на издадени фискални бонове от регистрирани надлежно фискални
устройства не следва да бъде тълкувано във вреда на получателя по доставката,
доколкото същата е реално осъществена. В подкрепа на твърденията се ангажира
изготвянето на заключение по съдебно – счетоводна експертиза.
Настоящият съдебен състав намира твърденията
за неоснователни. Съгласно разпоредбата на чл.26 т.2 ЗКПО не се признават за
данъчни цели разходите, които не са документално обосновани по смисъла на този
закон, а съгласно разпоредбата на чл.10 ал.1 от ЗКПО счетоводен разход се
признава за данъчни цели, когато е документално обоснован чрез първичен
счетоводен документ по смисъла на Закона за счетоводството, отразяващ вярно
стопанската операция.
В настоящия случай, чрез събраните при
ревизията доказателства ревизиращите органи по приходите са направили
обоснован извод, че не само фактурите са придружени с ФБ от нерегистрирани по
надлежния ред ФУ, но и посочените като доставчици фирми са отрекли да са имали
каквито и да било търговски отношения с жалбоподателя. Това е достатъчно да се
приеме, че са налице нарушения на чл.10 от ЗКПО и РЛ е отчело разходи за
отчетния период въз основа на първични счетоводни документи, не отразяващи
вярно и точно стопанската операция.
По отношение твърдението, че закупените
материали – платове са използвани изцяло за извършване на икономическата
дейност на дружеството за ушиване на
дрехи, съдът намира следното: по делото не са спорни обстоятелствата, че РЛ
разполага с кадрова, техническа и материална обезпеченост за извършване на дейността.
В случая, обаче, от съществено значение е използването на материали за
дейността, закупени именно от издателите на фактурите, като в тежест на
жалбоподателя е ангажирането на доказателства за обосноваността на отчетените
разходи.
Приетото по делото заключение по ССЕ подкрепя
изцяло констатациите в РД, като вещото лице е направило експертен извод, че
процесните 9 бр. не съдържат задължителните реквизити, съгласно чл.7 ал.1 от
ЗСч (отм., действал през 2015г.), тъй като не е посочено количество и единична
стойност на стоката. Не са представени и други доказателства, съгласно
разпоредбата на чл. 7, ал.3 ЗСч.(отм.), от които да се направи извод за
закупените количества материали, като вещото лице дори е посочило изрично в
заключението си, че счетоводството е водено нередовно, като посочените 9 бр.
фактури са осчетоводени два пъти като текущ разход – веднъж през 2015г. и
веднъж през 2016г., като фактура № 4124/03.01.2016г. е отчетена през 2015г.
Вещото лице е направило и друг извод, в
подкрепа на констатациите в РД, а именно, че при воденото счетоводство е
допуснат и пропуск, състоящ се в директно изписване на закупените материали с
цялата им стойност по фактурите като разход първоначално по сметка 601, в
последствие по сметка 611, като не е образувана себестойност на готовата
продукция и не е налице счетоводно записване по материална сметка 303. По
този начин на осчетоводяване не може да се проследи коректността на взетите при
жалбоподателя счетоводни операции, което е допълнително нарушение на
счетоводното законодателство.
По изложените аргументи, жалбата е
неоснователна в тази си част, съответно обжалваният РА правилен и
законосъобразен, в частта си на извършено преобразуване в увеличение на
декларирания СФР за 2015г. със сумата в размер на 172 069 лв. на
основание чл.26 т. 2 и чл.10 от ЗКПО.
По отношение констатацията по т.2 – в жалбата
се твърди, че констатацията е направена при неизяснена фактическа обстановка
и несъбрани доказателства. Според жалбоподателя правилно разходите на свързаното
лице „Кардиго груп“ООД са префактурирани на жалбоподателя, тъй като двете дружества
са свързани лица и използват едни и същи активи за извършване на дейността си.
В подкрепа на твърдението е ангажирано изготвянето на заключение по ССЕ.
Съдът намира, че единствените доказателства,
които се твърди да са в подкрепа на твърденията в жалбата за префактуриране на
процесните разходи по фактура №1/30.10.2016г. са, че двете дружества са
използвали едни и същи помещения за извършване на икономическата си дейност,
наети от един и същ наемодател и намиращи се на един и същ административен
адрес. Съгласно съдържанието на писмените обяснения, разходите са
префактурирани, тъй като „Кардиго груп“ООД не е започнало осъществяването на
икономическата си дейност, икономическата дейност и на двете дружества е една и
съща и съдружникът няма необходимост „да плаща сам на себе си“.
Настоящият съдебен състав кредитира изцяло
заключението на вещото лице по ССЕ, съгласно което не са представени каквито и
да било доказателства за правна връзка между двете дружества, от съдържанието
на които да бъде направен извод, че процесните разходи следва да бъдат
префактурирани. По делото не е спорно обстоятелството, че двете дружества са
ползвали под наем едно и също помещение за извършване на дейността, но това не
е основание за префактуриране на разходи, още повече, че са сключени отделни
договори за наем с един и същ наемодател. По отношение на консумативните разходи,
дори да се приеме, че подлежат на префактуриране от едното дружество на
другото, няма представени никакви доказателства за направена договорка за
преразпределението им.
Следва да бъде посочено, че са префактурирани
не само разходи за материали и външни услуги, но и за работни заплати и ЗОВ
за лица, които са назначени по трудови правоотношения в „Кардиго груп“ООД и
трудът им не е предоставен под каквато и да било форма в „Метаморфоза
груп“ООД.
Съгласно заключението на вещото лице по ССЕ,
в ОПР на „Кардиго груп“ ООД за 2016г. са отчетени както направените разходи,
така и съответстващи им приходи, които са обозначени като „нетни приходи от
продажби“. Предвид липсата на каквито и да било първични счетоводни документи
може само и единствено да се предположи, че декларираните приходи са именно от
префактурираните разходи, като по този начин от „Кардиго груп“ООД е спазен
принципът на съпоставимост между приходите и разходите.
Същевременно обаче, експертният извод на
вещото лице е, че няма никакви доказателства префактурираните разходи да са
пряко свързани с дейността на жалбоподателя и самото РЛ е следвало да извърши
преобразуване на СФР с тези разходи именно на посоченото от ревизиращите органи
по приходите правно основание – разпоредбата на чл. 26, т. 1 от ЗКПО. Съгласно
разпоредбата на чл.26 т.1 ЗКПО, не се признават за данъчни цели
счетоводни разходи, несвързани с дейността, което означава всякакви разходи,
които не са присъщи или иначе казано са чужди или потенциално не създават
приход за дейността на ДЗЛ. Данъчното им третиране по реда на ЗКПО е в зависимост
от документалното им доказване и с оглед необходимостта от извършването им за
реализиране на целите и предмета на дейност на предприятието, за което
доказателства следва да бъдат ангажирани именно от жалбоподателя. Такива доказателства
не са представени нито при ревизията, нито при административното и съдебно
обжалване на РА, като заключението по ССЕ е изцяло в подкрепа на констатациите
на ревизиращия екип.
По изложените съображения, жалбата е
неоснователна в тази си част, съответно обжалваният РА правилен и
законосъобразен, в частта си на извършено преобразуване в увеличение на
декларирания СФР за 2016г. със сумата в размер на 22 750,24 лв. на
основание чл.26 т.1 от ЗКПО.
По отношение констатацията по т.3 не се
ангажират никакви доказателства относно твърденията в жалбата, включително
изготвяне на заключение по ССЕ. В тази връзка, настоящият съдебен състав изцяло
споделя изводите на ревизиращия екип, че се касае за осчетоводени разходи за
2015г. и 2016г., които, предвид закупените вещи, не са свързани с дейността на
РЛ, а за удовлетворяване на лични нужди на съдружниците.
Правилно и законосъобразно е извършено
преобразуване на декларирания СФР на жалбоподателя, на основание разпоредбата
на чл.26 т.1 от ЗКПО със сумите съответно в размер на 341,08лв. за 2015г. и в
размер на 755,84лв. за 2016г.
Консеквентно това обосновава и извода на
настоящия съдебен състав – за отхвърляне жалбата на ООД-то изцяло, като
неоснователна.
При този изход на делото и своевременно направеното искане,
на ответника се дължи възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита
върху целия материален интерес, формиран с подадената жалба, на основание разпоредбата
на чл.143 ал.4 от АПК, приложим съобразно разпоредбата на § 2 от ДР на ДОПК.
На ответника следва да бъде присъдено
възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита за материалния интерес
по делото, който възлиза на 42 891,78лв. Изчислено съгласно разпоредбата
на чл.161 ал.2 от ДОПК, във вр. с чл.8, ал.1, т. 4 от Наредба №1 от
09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения
юрисконсултското възнаграждение възлиза на 1 816,75 лева, което следва да
се присъди в полза на НАП.
Ето
защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ІІ отд., VІІ състав :
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „***“ООД със седалище и адрес на
управление гр.Стара Загора, ЖК„Трите чучура“, бл.74, ет.12, ап.88, против Ревизионен акт (РА) № Р-16002417007762-091-001 от
30.05.2018г., издаден от В.А.– Началник
сектор в ТД на НАП – Пловдив, възложила ревизията, и М.Г.-– главен инспектор
по приходите в ТД на НАП – Пловдив, офис Хасково, Ръководител на ревизията, частично
потвърден с Решение № 439 от 24.07.2018г. на Директор на Дирекция “Обжалване
и данъчно - осигурителна практика” (Д”ОДОП”) – Пловдив, в ЧАСТТА на
допълнително определена дължима сума за корпоративен данък за 2015г. в размер на 17 241лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 3 784,21лв. и за 2016г. в размер на 2 350,61лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 277,70лв. КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „***“ООД със седалище и адрес на управление гр.Стара
Загора, ЖК„Трите чучура“, бл.74, ет.12, ап.88, против Ревизионен акт (РА) № Р-16002417007762-091-001 от
30.05.2018г., издаден от В.А.– Началник
сектор в ТД на НАП – Пловдив, възложила ревизията, и М.Г.-– главен
инспектор по приходите в ТД на НАП – Пловдив, офис Хасково, Ръководител на
ревизията, частично потвърден с Решение № 439
от 24.07.2018г. на Директор на Дирекция “Обжалване и данъчно - осигурителна
практика” (Д”ОДОП”) – Пловдив, в ЧАСТТА на допълнително определена дължима
сума за корпоративен данък за 2016г.
в размер на 17 206,90лв., ведно
с прилежащите лихви в размер на 2 031,36
лв. и ПРЕКРАТЯВА производството
по делото в тази му част.
ОСЪЖДА „***“ООД със
седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ЖК„Трите чучура“, бл.74,
ет.12, ап.88 да заплати на НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ – София
разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение, в размер на 1 816,75(хиляда осемстотин и шестнадесет лева и
седемдесет и пет стотинки).
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му, а в частта, с която производството е прекратено/с характер
на определение/ подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ в 7 –
дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ :