Решение по дело №10137/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 6059
Дата: 29 декември 2023 г.
Съдия: Феня Владимирова Стоянова
Дело: 20231110210137
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 6059
гр. София, 29.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 6-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на единадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:ФЕНЯ ВЛ. СТОЯНОВА
при участието на секретаря ИРЕНА ПЛ. ПЕТРОВА
като разгледа докладваното от ФЕНЯ ВЛ. СТОЯНОВА Административно
наказателно дело № 20231110210137 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе предвид следното:


Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на А. С. М. чрез процесуалния си
представител срещу наказателно постановление № 22-4332-
029234/10.05.2023г. на Началник група към СДВР, отдел „Пътна полиция”
при СДВР, с което за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП на жалбоподателката е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лв. и лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 месеца, на
основание чл.175, ал.3, пр.1 ЗДвП. Съгласно мотивите на обжалваното
наказателно постановление на 05.11.2022г., около 15,15 часа, в гр.София, по
ул.“Проф.Цветан Лазаров”, с посока от ул.”Д.Пешев” към бул.”Копенхаген”,
жалбоподателката управлявала лек автомобил **********, собственост на
фирма „****** ЕООД, без лекият автомобил да е регистриран по надлежния
ред – номерата били изтекли на 24.10.2022г.
Жалбоподателката оспорва наказателното постановление като
депозира жалба с твърдения за незаконосъобразност – твърди, че
1
собственикът на лекия автомобил не я уведомил за факта на изтичане на
регистрационния номер на автомобила на 24.10.2022г. Твърди, че
наказателното постановление било издадено и в нарушение на материалния
закон – не била осъществена една от кумулативно предвидените
предпоставки на разпоредбата на чл.140, ал.1 ЗДвП – липса на
регистрационна табела. Моли съда да постанови решение, с което да отмени
наказателно постановление № № 22-4332-029234/10.05.2023г. на Началник
група към СДВР, отдел „Пътна полиция” при СДВР, като неправилно и
незаконосъобразно. Претендира за присъждане на направените по делото
разноски.
Жалбоподателката не се явява в съдебно заседание и не изразява
становище по делото.
Въззиваемият СДВР-ОПП не се явява в съдебно заседание и не
изразява становище по делото.
Съдът приема за установено:
По допустимостта на жалбата:
Видно от придружително писмо УРИ № 433200-80559 /07.17.2023г.
на СДВР, наказателно постановление № 22-4332-029234 /10.05.2023г. е
връчено на нарушителя на 28.06.2023г. Жалбата е депозирана в деловодството
на СДВР на 12.07.2023г. – в законния срок, поради което е допустима и
следва да бъде разгледана.
По фактическата обстановка
На 05.11.2022г., около 15,15 часа, А. С. М. управлявала лек
автомобил *********, собственост на фирма „****** ЕООД, в гр.София, по
ул.“Проф.Цветан Лазаров”, с посока от ул.”Д.Пешев” към бул.”Копенхаген”.
В близост до сладкарница „Марти” била спряна за проверка от свидетеля Г.
Х. Т от ДД и Г. И Г.ев –мл.автоконтрольори към СДВР. Проверяващите
установили, че лекият автомобил не бил регистриран по надлежния ред –
номерата, с които автомобилът бил закупен от вносителя „****** ЕООД,
били изтекли на 24.10.2022г. Свидетелят Т съставил Акт за установяване на
административно нарушение № GA 688061/05.11.2022г. като субсумирал
нарушението под правната норма на чл.140, ал.1, предл.1 ЗДвП. Акт за
установяване на административно нарушение № GA 688061/05.11.2022г. бил
връчен на А. С. М. на датата на съставянето му без възражение от страна на
2
нарушителя.
Била образувана преписка рег.№ 4332р-73480/2023г. по описа на 08
РУ-СДВР, пр.пр.№ 5651/2023г. по описа на Софийска районна прокуратура,
за евентуално извършено престъпление по чл.345, ал.2 НК.
С постановление от 31.03.2023г. Софийска районна прокуратура се
произнесла с отказ от образуване на наказателното производство срещу А. С.
М. за престъпление по чл.345, ал.2 НК, като със същото постановление било
дадено указание на Началника на СДВР- да прецени следва ли да бъде
търсена административна отговорност от извършителя на деянието.
След изпращане на пр.пр.№ 5651/2023г. по описа на Софийска
районна прокуратура на полицейския орган било преценено, че е налице
административно нарушение и въз основа на материалите по преписката било
издадено наказателно постановление № № 22-4332-029234 /10.05.2023г. от
Началник група СДВР, отдел „Пътна полиция” при СДВР, с което за
нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП на водача на лекия автомобил била наложена
глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 6 месеца, на основание чл.175, ал.3, пр.1 ЗДвП.
Съдът приема:
Наказателно постановление № 22-4332-029234/10.05.2023г. е
издадено от компетентно лице, видно от Заповед рег.№ 8121з-1632
/02.12.2021г. и Заповед № 8121К-13180/2019г., и двете на министъра на МВР.
Актът за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление съдържат изискуемите по чл.42 и чл.57, ал.1 от
ЗАНН реквизити. Както в акта, така и в наказателното постановление, пълно
и точно е описано нарушението, датата и мястото на извършване,
обстоятелствата, при които е било извършено и законовите разпоредби, които
са нарушени.
По отношение на материалната законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление съдът намира:
Съгласно чл.140, ал.1 ЗДвП по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места.
3
Видно от Постановление за отказ за образуване досъдебно
производство от 20.02.2023г., издадено от прокурор при Софийска районна
прокуратура, по преписката липсват доказателства, че у жалбоподателката е
налице знание за задължението за регистриране на автомобила по надлежния
ред – управляваното от А. С. М. ППС към момента на извършване на
проверката е било закупено от „****** ЕООД, видно от Данъчна фактура №
**********/07.09.2022г., било е и с регистрационни табели, които съгласно
чл.19, ал.1 от НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства, не би следвало да се намират върху
ППС.
Съгласно чл.22 от Наредба № I-45/24.03.2004г. според срока на
валидност регистрацията е: 1/постоянна – без срок на валидност; 2/временна –
с определен срок на валидност над 3 месеца; 3/транзитна – със срок на
валидност – 30 дни.
Безспорно, регистрационната табела е зависима от регистрацията на
МПС, което действие от своя страна произтича единствено от активното
поведение на водача на МПС – на него е вменено задължението в определен
срок да приведе закупеното МПС към действащата на територията на
РБългария законодателна уредба, уреждаща въпросите за собствеността на
автомобила, респ. – за индивидуализиращите характеристики на автомобила,
единият от които – регистрационната табела, съгласно вътрешното ни
законодателство.
Нормата на чл.3, ал.1 от Наредба № I-45/24.03.2000г. вменява в
задължение на водача на МПС в 14 дневен срок от оформянето на вноса
/постоянен или временен/ от митническия орган да представи за регистриране
пътното превозно средство пред „Пътна полиция” – СДВР. При първоначална
регистрация на превозното средство в държава, членка на ЕС и Конфедерация
Швейцария, с оглед разпоредбата на чл.12а, ал.1, т.10 от Наредбата,
собственикът следва да представи табелата с регистрационния номер, ако е
ползвана. Процедурата по регистрация на МПС е синхронизирана с
Директива 1999/37/ЕО на Съвета от 29.04.1999г., изменена с Директива
4
2003/127/ЕО, и по този начин опростява проверката на собствеността и
прехвърляне правото на собственост на моторните превозни средства между
държави-членки на Европейското икономическо пространство /ЕИП/. Видно
от чл.12а, ал.1, т.3 от Наредбата, между две държави-членки на ЕИП се
признава в този смисъл свидетелството за регистрация I и II част, издадени от
съответния компетентен орган на държавата. Такова изключение по
отношение на индивидуализиращите характеристики на МПС не е предвидено
за регистрационните табели, видно от разпоредбата на чл.12а, ал.5 вр.ал.1,
т.10 – представените регистрационни табели, ако са използвани се изземват и
унищожават.
Липсват доказателства, от които да е видно, че вносителят на
процесния автомобил „****** ЕООД е уведомил купувача А. С. М. за датата,
на която изтича транзитната регистрация на закупения от М. автомобил
/24.10.2022г./.
Служебната дерегистрация на МПС се извършва с изричен акт на
компетентния орган, който по своя характер представлява принудителна
административна мярка /ПАМ/ по смисъла на чл.22 ЗАНН и за да произведе
своето правно действие актът, с който същата е наложена, следва да е влязъл
в сила.
При служебното прекратяване на регистрацията собственикът на
съответното превозно средство няма възможност да узнае за това действие,
ако не е уведомен изрично от контролния орган. В случаите, в които
адресатът й не е уведомен за налагането й, за него не е започнал да тече срок
за оспорването й. Обстоятелството, че принципно автомобилът подлежи на
дерегистрация, не влече след себе си като пряка последица знанието на
собственика му досежно този факт, доколкото той категорично не може да
знае точно в кой момент /на коя дата, автомобилът ще бъде дерегистриран
/арг., Решение № 1831 /22.03.2021г. по адд.№ 774/2021г. на Административен
съд София-град, XXI кас.състав/.
След като на водача на лекия автомобил А. С. М. не е било известно,
че номерата, с които автомобилът бил закупен от вносителя „****** ЕООД,
били изтекли на 24.10.2022г., тя не е осъзнавала общественоопасния характер
на извършеното от нея действие по управление на автомобила и не е
предвиждала или допускала настъпването на общественоопасни последици.
5
Нещо повече – управлявала е лек автомобил **********, с поставена на него
регистрационна табела с рег.№ *****. Липсата на субективна страна от
състава на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП прави деянието
несъставомерно. В конкретния случай е изключен не само умисълът, но и
непредпазливостта. Деянието е извършено при обстоятелства, при които
отпадат всички форми на вината и следователно не се явява административно
нарушение, тъй като не е извършено виновно, въпреки наличието от
обективна страна на елементите от състава му /арг., Решение №
1831/22.03.2021г. по адд.№ 774/2021г. на Административен съд София-град,
XXIкас.състав/.
Наказателно постановление № № 22-4332-029234/10.05.2023г. на
Началник група към СДВР, отдел „Пътна полиция”, следва да бъде отменено
като неправилно и незаконосъобразно.
С оглед претенцията на жалбоподателката за присъждане на разноски,
представляващи адвокатско възнаграждение, представените доказателства и
изхода на спора, съдът намира, че такива са дължими. СДВР следва да
заплати разноски по делото в размер на 1000лв.

Предвид горните мотиви и на основание чл.63, ал.2, т.1 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 22-4332-
029234/10.05.2023г. на Началник група към СДВР, отдел „Пътна полиция“
при СДВР, с което на А. С. М. от гр.******, за нарушение на чл.140, ал.1
ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200 лв. лишаване от правото да управлява
МПС за срок от 6 месеца, на основание чл.175, ал.3, пр.1 ЗДвП.
ОСЪЖДА СДВР да заплати на А. С. М. от гр.******, разноски по
делото в размер на 1000 лв.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред
Административен съд – София-град в 14 дневен срок от връчването му на
страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6

Съдържание на мотивите Свали мотивите

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на А. С. М. чрез процесуалния си
представител срещу наказателно постановление № 22-4332-
029234/10.05.2023г. на Началник група към СДВР, отдел „Пътна полиция”
при СДВР, с което за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП на жалбоподателката е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лв. и лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 месеца, на
основание чл.175, ал.3, пр.1 ЗДвП. Съгласно мотивите на обжалваното
наказателно постановление на 05.11.2022г., около 15,15 часа, в гр.София, по
ул.“Проф.Цветан Лазаров”, с посока от ул.”Д.Пешев” към бул.”Копенхаген”,
жалбоподателката управлявала лек автомобил *****, собственост на фирма
„*****” ЕООД, без лекият автомобил да е регистриран по надлежния ред –
номерата били изтекли на 24.10.2022г.
Жалбоподателката оспорва наказателното постановление като
депозира жалба с твърдения за незаконосъобразност – твърди, че
собственикът на лекия автомобил не я уведомил за факта на изтичане на
регистрационния номер на автомобила на 24.10.2022г. Твърди, че
наказателното постановление било издадено и в нарушение на материалния
закон – не била осъществена една от кумулативно предвидените
предпоставки на разпоредбата на чл.140, ал.1 ЗДвП – липса на
регистрационна табела. Моли съда да постанови решение, с което да отмени
наказателно постановление № № 22-4332-029234/10.05.2023г. на Началник
група към СДВР, отдел „Пътна полиция” при СДВР, като неправилно и
незаконосъобразно. Претендира за присъждане на направените по делото
разноски.
Жалбоподателката не се явява в съдебно заседание и не изразява
становище по делото.
Въззиваемият СДВР-ОПП не се явява в съдебно заседание и не
изразява становище по делото.
Съдът приема за установено:
По допустимостта на жалбата:
Видно от придружително писмо УРИ № 433200-80559 /07.17.2023г.
на СДВР, наказателно постановление № 22-4332-029234 /10.05.2023г. е
връчено на нарушителя на 28.06.2023г. Жалбата е депозирана в деловодството
на СДВР на 12.07.2023г. – в законния срок, поради което е допустима и
следва да бъде разгледана.
По фактическата обстановка
На 05.11.2022г., около 15,15 часа, А. С. М. управлявала лек
автомобил **********, собственост на фирма „*****” ЕООД, в гр.София, по
ул.“Проф.Цветан Лазаров”, с посока от ул.”Д.Пешев” към бул.”Копенхаген”.
В близост до сладкарница „Марти” била спряна за проверка от свидетеля ГТ,
от ДД и ГГ –мл.автоконтрольори към СДВР. Проверяващите установили, че
1
лекият автомобил не бил регистриран по надлежния ред – номерата, с които
автомобилът бил закупен от вносителя „*****” ЕООД, били изтекли на
24.10.2022г. Свидетелят Т съставил Акт за установяване на административно
нарушение № GA 688061/05.11.2022г. като субсумирал нарушението под
правната норма на чл.140, ал.1, предл.1 ЗДвП. Акт за установяване на
административно нарушение № GA 688061/05.11.2022г. бил връчен на А. С.
М. на датата на съставянето му без възражение от страна на нарушителя.
Била образувана преписка рег.№ 4332р-73480/2023г. по описа на 08
РУ-СДВР, пр.пр.№ 5651/2023г. по описа на Софийска районна прокуратура,
за евентуално извършено престъпление по чл.345, ал.2 НК.
С постановление от 31.03.2023г. Софийска районна прокуратура се
произнесла с отказ от образуване на наказателното производство срещу А. С.
М. за престъпление по чл.345, ал.2 НК, като със същото постановление било
дадено указание на Началника на СДВР- да прецени следва ли да бъде
търсена административна отговорност от извършителя на деянието.
След изпращане на пр.пр.№ 5651/2023г. по описа на Софийска
районна прокуратура на полицейския орган било преценено, че е налице
административно нарушение и въз основа на материалите по преписката било
издадено наказателно постановление № № 22-4332-029234 /10.05.2023г. от
Началник група СДВР, отдел „Пътна полиция” при СДВР, с което за
нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП на водача на лекия автомобил била наложена
глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 6 месеца, на основание чл.175, ал.3, пр.1 ЗДвП.
Съдът приема:
Наказателно постановление № 22-4332-029234/10.05.2023г. е
издадено от компетентно лице, видно от Заповед рег.№ 8121з-1632
/02.12.2021г. и Заповед № 8121К-13180/2019г., и двете на министъра на МВР.
Актът за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление съдържат изискуемите по чл.42 и чл.57, ал.1 от
ЗАНН реквизити. Както в акта, така и в наказателното постановление, пълно
и точно е описано нарушението, датата и мястото на извършване,
обстоятелствата, при които е било извършено и законовите разпоредби, които
са нарушени.
По отношение на материалната законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление съдът намира:
Съгласно чл.140, ал.1 ЗДвП по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места.
Видно от Постановление за отказ за образуване досъдебно
производство от 20.02.2023г., издадено от прокурор при Софийска районна
прокуратура, по преписката липсват доказателства, че у жалбоподателката е
2
налице знание за задължението за регистриране на автомобила по надлежния
ред – управляваното от А. С. М. ППС към момента на извършване на
проверката е било закупено от „*****” ЕООД, видно от Данъчна фактура №
**********/07.09.2022г., било е и с регистрационни табели, които съгласно
чл.19, ал.1 от НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства, не би следвало да се намират върху
ППС.
Съгласно чл.22 от Наредба № I-45/24.03.2004г. според срока на
валидност регистрацията е: 1/постоянна – без срок на валидност; 2/временна –
с определен срок на валидност над 3 месеца; 3/транзитна – със срок на
валидност – 30 дни.
Безспорно, регистрационната табела е зависима от регистрацията на
МПС, което действие от своя страна произтича единствено от активното
поведение на водача на МПС – на него е вменено задължението в определен
срок да приведе закупеното МПС към действащата на територията на
РБългария законодателна уредба, уреждаща въпросите за собствеността на
автомобила, респ. – за индивидуализиращите характеристики на автомобила,
единият от които – регистрационната табела, съгласно вътрешното ни
законодателство.
Нормата на чл.3, ал.1 от Наредба № I-45/24.03.2000г. вменява в
задължение на водача на МПС в 14 дневен срок от оформянето на вноса
/постоянен или временен/ от митническия орган да представи за регистриране
пътното превозно средство пред „Пътна полиция” – СДВР. При първоначална
регистрация на превозното средство в държава, членка на ЕС и Конфедерация
Швейцария, с оглед разпоредбата на чл.12а, ал.1, т.10 от Наредбата,
собственикът следва да представи табелата с регистрационния номер, ако е
ползвана. Процедурата по регистрация на МПС е синхронизирана с
Директива 1999/37/ЕО на Съвета от 29.04.1999г., изменена с Директива
2003/127/ЕО, и по този начин опростява проверката на собствеността и
прехвърляне правото на собственост на моторните превозни средства между
държави-членки на Европейското икономическо пространство /ЕИП/. Видно
от чл.12а, ал.1, т.3 от Наредбата, между две държави-членки на ЕИП се
признава в този смисъл свидетелството за регистрация I и II част, издадени от
съответния компетентен орган на държавата. Такова изключение по
отношение на индивидуализиращите характеристики на МПС не е предвидено
за регистрационните табели, видно от разпоредбата на чл.12а, ал.5 вр.ал.1,
т.10 – представените регистрационни табели, ако са използвани се изземват и
унищожават.
Липсват доказателства, от които да е видно, че вносителят на
процесния автомобил „*****” ЕООД е уведомил купувача А. С. М. за датата,
3
на която изтича транзитната регистрация на закупения от М. автомобил
/24.10.2022г./.
Служебната дерегистрация на МПС се извършва с изричен акт на
компетентния орган, който по своя характер представлява принудителна
административна мярка /ПАМ/ по смисъла на чл.22 ЗАНН и за да произведе
своето правно действие актът, с който същата е наложена, следва да е влязъл
в сила.
При служебното прекратяване на регистрацията собственикът на
съответното превозно средство няма възможност да узнае за това действие,
ако не е уведомен изрично от контролния орган. В случаите, в които
адресатът й не е уведомен за налагането й, за него не е започнал да тече срок
за оспорването й. Обстоятелството, че принципно автомобилът подлежи на
дерегистрация, не влече след себе си като пряка последица знанието на
собственика му досежно този факт, доколкото той категорично не може да
знае точно в кой момент /на коя дата, автомобилът ще бъде дерегистриран
/арг., Решение № 1831 /22.03.2021г. по адд.№ 774/2021г. на Административен
съд София-град, XXI кас.състав/.
След като на водача на лекия автомобил А. С. М. не е било известно,
че номерата, с които автомобилът бил закупен от вносителя „*****” ЕООД,
били изтекли на 24.10.2022г., тя не е осъзнавала общественоопасния характер
на извършеното от нея действие по управление на автомобила и не е
предвиждала или допускала настъпването на общественоопасни последици.
Нещо повече – управлявала е лек автомобил *****, с поставена на него
регистрационна табела с рег.№ 447М507. Липсата на субективна страна от
състава на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП прави деянието
несъставомерно. В конкретния случай е изключен не само умисълът, но и
непредпазливостта. Деянието е извършено при обстоятелства, при които
отпадат всички форми на вината и следователно не се явява административно
нарушение, тъй като не е извършено виновно, въпреки наличието от
обективна страна на елементите от състава му /арг., Решение №
1831/22.03.2021г. по адд.№ 774/2021г. на Административен съд София-град,
XXIкас.състав/.
Наказателно постановление № № 22-4332-029234/10.05.2023г. на
Началник група към СДВР, отдел „Пътна полиция”, следва да бъде отменено
като неправилно и незаконосъобразно.
С оглед претенцията на жалбоподателката за присъждане на разноски,
представляващи адвокатско възнаграждение, представените доказателства и
изхода на спора, съдът намира, че такива са дължими. СДВР следва да
заплати разноски по делото в размер на 1000лв.
4