Решение по дело №1556/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1745
Дата: 22 февруари 2024 г.
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20237180701556
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

1745

Пловдив, 22.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - I Състав, в съдебно заседание на шести февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

ДАРИНА МАТЕЕВА

При секретар К.Р. като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА МАТЕЕВА административно дело № 1556 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава ХІХ от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ/.

Образувано е по жалба на „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Цариградско шосе - продължения“, Сервиз МАН, представлявано от управителя Е.Н., чрез Адвокатско дружество „М., Г. И П.“ със съдебен адрес:*** против Акт за установяване на задължения по декларация № 2/06.01.2023 год., издаден от Т.Д.П-Г., на длъжност Главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел МДТ при Община Родопи, потвърден с Решение № 34/15.05.2023 год. на Началник отдел МДТ,община „Родопи“ в частта, с която са установени задължения на „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД, ЕИК ********* за такса за битови отпадъци за компонента чистота на териториите за обществено ползване и компонента обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци за периода от 01.07.2021 г. до 31.12.2022 г„като дължими, както следва: ГБО - депо 01.07.2021 31.12.2021 -2 822,58 лева и лихва в размер на 338.37;ТБО-чистота за периода от 01.07.2021 -31.12.2021 - 732,04лева и лихва в размер на 207,64; ТБО - депо 01.01.2022-31.12.2022 -7 954,53 и лихва в размер на 285,18; ГБО - чистота 01.01.2022-31.12.2022 -2 565.98 и лихва в размер на 92,00 лева,или общо: 15075,13 лева и лиха в размер на 923,19 лева.

По подробно изложени съображения в жалбата се иска от настоящия състав отмяна на атакувания акт за установяване на задължения по декларация/АУЗД/. Поддържа се,че обжалваният административен акт следва да бъде отменен като неправилен и незаконосъобразен, ведно с всички произтичащи от това законови последици. Претендират се направените разноски по делото. Представя писмени бележки.

Ответникът по жалбата – Началник отдел „Местни данъци и такси“ при община „Родопи“,чрез процесуалния си представител,изразява становище за неоснователност на жалбата. Според него са представени доказателства за извършване на оспорените два компонента на услугите, включени в обхвата на такса битови отпадъци. Претендира разноски по делото.Представя писмени бележки.

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане по същество, като подадена след проведено задължително оспорване на процесния АУЗД пред горестоящия административен орган, постановено в срока по чл. 152, ал. 1 от ДОПК, приложим съгласно препращащите разпоредби на чл. 144 от ДОПК, чл. 4 и чл. 9б от ЗМДТ.

Независимо,че изрично не е заявено ,че се иска прогласяване нищожността на оспорения АУЗД като издаден от орган без съответната компетентност,то настоящият съдебен състав намира същото искане за неоснователно. Акт за установяване на задължение по декларация № 02/06.01.2023 г. е издаден от Т.Д.П-Г. на длъжност Главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел „Местни данъци и такси“ при община „Родопи“, която със Заповед № 560/11.06.2020 г. на Кмета на Община „Родопи“/л.54 от делото/ е определена за орган по приходите. Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ ръководителят на звеното за местни приходи в общината изпълнява функциите на териториален данъчен директор, тъй като предмет на обжалване е акт за установяване на задължение по декларация, издаден на основание разпоредбата на чл. 107, ал. 3 от ДОПК. Именно този административен орган е разгледал и е компетентен да разгледа жалбата по същество.

Ето защо ,съдът намира,че актът е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма и има съдържание, в което са изложени фактическите и правни основания за издаването му

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

От фактическа страна ,настоящият съдебен състав намира за установено следното: „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД е собственик на недвижим имот кадастрален № 87240.12.9, извън строителни граници на с. Ягодово, общ. „Родопи“, състоящ се от:

- земя с площ 12 500 кв.м. е отчетна стойност 312 535,03 лв. и данъчна оценка 27 840,00 лв.;

- сграда/склад/ с РЗП 804 кв.м. с отчетна стойност 340 867,40 лв. и данъчна оценка за 2021 г.-31 455,20 лв. и за 2022 г. — 31 253,10 лв.;

- сграда/склад/ с РЗП 810 кв.м. с отчетна стойност 343 411,18 лв. и данъчна оценка за 2021 г. - 31 689,90 лв. и за 2022 г. - 31 486,40 лв.;

- сграда/автосервиз/ с РЗП 404 кв.м. с отчетна стойност 171 281,63 лв. и данъчна оценка за 2021 г. - 15 805,90 лв. и за 2022 г. - 15 704,30 лв.;

- сграда/пропусквателен пункт/ с РЗП 118 кв.м. с отчетна стойност 50 027,80 лв. и данъчна оценка за 2021 г. - 4 616,60 лв. и за 2022 г. - 4 586,90 лв.;

- сграда/пречиствателно съоръжение/ с РЗП 17 кв.м. с отчетна стойност 7 207,39 лв. и данъчна оценка за 2021 г. - 665,10 лв. и за 2022 г. - 660,80 лв.;

- сграда/трафопост/ с РЗП 7 кв.м. с отчетна стойност 2 967,74 лв. и данъчна оценка за 2021 г. - 273,90 лв. и за 2022 г. - 272,10 лв.;

- сграда/склад/ с РЗП 129 кв.м. с отчетна стойност 54 691,43 лв. и данъчна оценка за 2021 г. - 5 046,90 лв. и за 2022 г. - 5 014,50 лв. За имота има открита партида № 6612F61214, с начало на облагане 01.07.2021 г.

С подадената декларация по чл. 14 от ЗМДТ "СМАРТ ФУЕЛ КАРТС" ЕООД декларира, че е едноличен собственик на описания имот, намиращ се в землището на с. Ягодово, общ. „Родопи“, област Пловдивска.

В резултат на извършена проверка от Т.Д.П-Г. на длъжност главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел „МДТ“ при община „Родопи“ е издаден Акт за установяване на задължение по декларация № 2/06.01.2023 г., в който се установява, че „ Смарт Фуел Карст“ ЕООД с ЕИК ********* има непогасени задължения за ДНИ и ТБО за периода от 01.07.2021 г. до 31.12.2022г., ведно с лихви за просрочие към 06.01.2023 г., съгласно подадената декларация по чл. 14 от ЗМДТ в следните размери: задължения за такса за битови отпадъци за периода 01.07.2021 г. - 31.12.2022 г. в размер на 22 273,36 лв., в това число главница- 20 976,88 лв. и лихви за просрочие - 1 296,48 лв. към 06.01.2023 г.

В АУЗД е посочено,че съгласно чл. 62 от ЗМДТ таксата за битовите отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване по населени места. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно -сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

Във връзка с определяне размера на таксата е налице Приложение № 3 на Решение № 455 ,прието с Протокол №11 от 29.12.2020г. на Общински съвет „Родопи“ за недвижими имоти на ЮЛ на територията на с.Ягодово,община „Родопи“ ,като е определен размера на ТБО за 2021г. на 10,1 на хиляда;както и Приложение № 3 на Решение № 701 ,прието с Протокол № 13 от 30.12.2021г. на Общински съвет „Родопи“ за недвижими имоти на ЮЛ на територията на с.Ягодово,община „Родопи“ ,като е определен размера на ТБО за 2022г. на 11,3 на хиляда,съответно таксата е определена поотделно за трите компонента.

На основание чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ и чл. 10, ал. 3 от Наредба № 7 на Общински съвет „Родопи“ за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, кметът на общината, със заповед определя границите на районите, видът на предлаганите услуги и честотата на сметоизвозването.

Видно от раздел I на Заповед № 927/10.09.2020 г. на кмета на Община „Родопи“ и Заповед № 1017/01.09.2021г на кмета на Община „Родопи“ се конкретизира видът на предлаганите услуги по

ЗМДТ, а именно както следва:

1.1. Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови 

1.2. Обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци;

1.3. Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване:

В населените места - зимно и лятно поддържане чистота на улици, тротоари, автобусни спирки, площади, паркове, градинки, детски площадки, зелени площи и др. площи предназначени за обществено ползване;

Извън населените места - зимно и лятно почистване на местните пътища, автобусни спирки, отбивки и т.н., ликвидиране на нерегламентирани сметища, почистване на замърсени терени и други дейности по поддържането на чистотата на територии за обществено ползване.

Границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 в съответния район, както и честотата на сметоизвозване за процесните години са определени с казаните по-горе заповеди на кмета на общината.

Административният орган е посочил,че имотът на „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД, ЕИК ********* се намира в местност „Скобелица/Съргичит“ в землището на с. Ягодово, общ. „Родопи“, която е разположена на Цариградско шосе/, което било видно и от посочването на седалището и адреса на управление на дружеството в търговския регистър, а именно бул. „Цариградско шосе-продължение”/ и попада в границите определени с раздел II, т. 2.1.20. на Заповед № 927/10.09.2020 г. на кмета на Община „Родопи“ и Заповед № 1017/ 01.09.2021 г. на кмета на община „Родопи“, в които ще се извършват всички услуги по чл. 62 от ЗМДТ посочени по-горе.

Срещу процесното АУЗД дружеството-жалбоподател е подало жалба и с Решение № 34/15.05.2023 год. на Началник отдел МДТ,община „Родопи“ е отменен Акт за установяване на задължение по декларация № 02/06.01.2023 г„издаден на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК, от Т.Д.П-Г. на длъжност Главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел „Местни данъци и такси“ при община „Родопи“, в частта, с която са установени задължения на „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД, ЕИК ********* за такса за битови отпадъци: компонента сметосъбиране и сметоизвозване за периода 01.07.2021 г. - 31.12.2022г в общ размер : главница – 5901,75 лева и лихва към 06.01.2023г.-373,29 лева и е потвърден АУЗД в частта, с която са установени задължения на „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД, ЕИК ********* за такса за битови отпадъци за компонента чистота на териториите за обществено ползване и компонента обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци за периода от 01.07.2021 г. до 31.12.2022 г„като дължими, както следва: ГБО - депо 01.07.2021 31.12.2021 -2 822,58 лева и лихва в размер на 338.37;ТБО-чистота за периода от 01.07.2021 -31.12.2021 - 732,04лева и лихва в размер на 207,64; ТБО - депо 01.01.2022-31.12.2022 -7 954,53 и лихва в размер на 285,18; ГБО - чистота 01.01.2022-31.12.2022 -2 565.98 и лихва в размер на 92,00 лева,или общо: 15075,13 лева и лиха в размер на 923,19 лева.

За да отмени оспорения акт в частта за ТБО компонента сметосъбиране и сметоизвозване за периода 01.07.2021 г. - 31.12.2022г,административният орган е признал,че тази услуга не е предоставяна на дружеството жалбоподател и е налице хипотезата на чл.71,т.1 от ЗМДТ за недължимост на установените задължения .

По отношение на останалите две компоненти от ТБО –компонентата чистота на териториите за обществено ползване и компонента обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци,началникът на отдел „МДТ“ в община „Родопи“ е приел,че не е налице недължимост на казаните задължения на „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД,тъй като услугата по компонентата от ТБО чистота на териториите за обществено ползване не е обвързана и не зависи от предоставянето или съответно непредоставянето на услугата сметосъбиране и сметоизвозване,както и предоставянето на услугата не следва да е осъществено точно на територията за обществено ползване, която е разположена непосредствено около имота на всяко едно задължено лице. Обемът на предоставената услуга е въпрос на компетентност на органа на местно самоуправление. В посочените заповеди на кмета на община „Родопи“ изрично е посочено, че услугата поддържане на чистота на териториите за обществено ползване се осъществява и извън населените места, като примерно се изброяват и дейностите, които включва тази услуга, а именно: зимно и лятно почистване на местните пътища, автобусни спирки, отбивки и т.н., ликвидиране на нерегламентирани сметища, почистване на замърсени терени и други дейности по поддържането на чистотата на територии за обществено ползване.

В мотивите на решението относно дължимостта на услугата по компонентата обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци ,органът е посочил,че условието за дължимост на таксата за тази услуга е да има изградено депо за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци обслужващо територията на община „Родопи“. Услугата обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци предоставена от община „Родопи“ се извършва в Регионалното ДТБО Цалапица.

В настоящото производство е приета административната преписка и следните доказателства:копие от актуалната Наредба № 7 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в община „Родопи“; 8 броя трудови договори ,ведно с длъжностни характеристики на лица,назначени на длъжност“ общ работник“ в дейност „Чистота“,кметство Ягодово;фактури за закупуване на работно облекло на работници в отдел „Чистота“,кметство Ягодово;фактури за закупуване на резервни части , гориво ,ремонт на трактор ТК-80,използван от дейност„Чистота“,кметство Ягодово; фактури за доставено гориво от „Бент Ойл“АД; месечни справки за приети и депонирани количества битови отпадъци от община „Родопи“ на депо за неопасни отпадъци за периода 01.12.2022г.-31.12.2022,ведно с фактури и платежни нареждания;фактури за закупуване на материали за хигиенизиране и благоустройство на с.Ягодово,ведно с Констативен протокол и Авансов отчет;Договор № 21ДГ-467/25.05.2021г. за приемане и депониране на битови отпадъци на регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица,сключен между община „Родопи“ и община „Пловдив; месечни справки за приети и депонирани количества битови отпадъци от община „Родопи“ на депо за неопасни отпадъци за периода 01.12.2021г.-31.12.2021,ведно с фактури и платежни нареждания; Договор № 22ДГ-416/16.05.2021г. за приемане и депониране на битови отпадъци на регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица,сключен между община „Родопи“ и община „Пловдив и др.

Жалбоподателят е представил договор от 01.09.2021г.,сключен между него и „Екотрансфактор“ООД ,като посоченото дружество е следвало да сметоизвозва отпадъци,които нямат опасни свойства,като на „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД е преодсатавен за безвъзмездно ползване и 1 брой контейнер тип „BOBR“,като сметоизвозването е следвало да се извършва от обект на възложителя,находящ се в землището на с.Ягодово,община „Родопи“,местност „Скобелица/Съргечит“ /бул. “Цариградско шосе-изхода на Пловдив,база МАН сервиз/ПИ с идентификатор 87240.12.9.

В последното съдебно заседание са изслушани двама свидетели на ответника,а именно-Й.К. и А.К.,като и двамата свидетели работят в кметството на с.Ягодово,община „Родопи“,Пловдивска област,в отдел „Чистота“ като „общи работници“.Същите установяват,че ежедневно ,от кмета ,устно им се възлагат задачи във връзка с поддържането на чистота в с.Ягодово Дейностите,които описват за поддържане на чистата в населеното място и извън него са :метене,косене на тревни площи,прекопаване на градинките,събиране на листата ,извозване на боклуците и отпадъците от тази дейност с трактор,който се управлява от К.. Свидетелите почистват и два пъти в годината района около паметник,който се намира в района на „Цариградско шосе“,на територията на с Ягодово.

Съдът изцяло кредитира показанията на двамата свидетели като непосредствени ,обективни,непротиворечиви и подкрепени от събраните по делото писмени доказателства.

При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав намира следното от правна страна:

Както вече се посочи по-горе в настоящото решение,обжалваният АУЗД е издаден от надлежно оправомощен служител на община „Родопи“, съгласно заповед № Заповед № 560/11.06.2020 г. на Кмета на Община „Родопи“

По отношение материалната законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт, следва да бъдат изложени следните аргументи:

Съгласно разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места; размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 ЗМДТ за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. В чл. 71 ЗМДТ се разпорежда, че такса не се събира за: 1. сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината; 2. поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината; 3. обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения - когато няма такива.

Спорните в настоящото производство въпроси са :дължи ли се такса БО по двата компонента -обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

За доказването на факта на предоставяне на услугите ,общината следва да разполага с писмени доказателства. Доказването на престирането на трите услуги става с пътни листове, графици, отчети за обема, времето и мястото на предоставяне на услугата, договори, когато се извършва чрез външен за общината изпълнител, или с трудови договори, длъжностни характеристики, щатни разписания, отчети за дейността, когато тя се извършва чрез служители и средства на общината.

За да бъде един правен субект задължен за тези трите такси / в конкретния случай за спорните две/е необходимо: 1) да има качеството на лице по смисъла на чл. 64, ал. 1 ЗМДТ; 2) общинският съвет да е приел решение, че общината ще предоставя услугите, да е определил начина на определяне на размера на таксата и размера на таксата съгласно чл. 66, ал. 1 ЗМДТ, редакция към процесния период; 3) кметът на общината да е определил на основание чл. 63, ал. 2 ЗМДТ границите на районите, в които общината ще предоставя услугите и видовете предоставяни услуги; 4) имотите на правния субект да попадат в границите на района, в който общината предоставя услугата и 5) общината фактически да е престирала услугата.

Жалбоподателят несъмнено е задължено лице по чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ като собственик на ПИ с идентификатор 87240.12.9 в землището на с.Ягодово,община „Родопи“.

По отношение на таксата за битови отпадъци чл. 69, ал. 1 от ЗМДТ предвижда, че заплащането и се извършва по ред, определен от общинския съвет. Представена по делото е Наредба № 7 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в община „Родопи“ в актуалната й редакция,а освен това съгласно Приложение № 3 на Решение № 455 ,прието с Протокол №11 от 29.12.2020г. на Общински съвет „Родопи“ за недвижими имоти на ЮЛ на територията на с.Ягодово,община „Родопи“ , е определен размера на ТБО за 2021г. на 10,1 на хиляда;съгласно Приложение № 3 на Решение № 701 ,прието с Протокол № 13 от 30.12.2021г. на Общински съвет „Родопи“ за недвижими имоти на ЮЛ на територията на с.Ягодово,община „Родопи“ , е определен размера на ТБО за 2022г. на 11,3 на хиляда,съответно таксата е определена поотделно за трите компонента.

Таксата за битови отпадъци се заплаща на две равни вноски в следните срокове: от 1 март до 30 юни и до 30 октомври на годината, за която е дължима. Според чл. 4, ал. 2 във вр. чл. 9б от ЗМДТ невнесените в срок данъци и такси по този закон се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания, чийто чл. 1 предвижда за неплатените в сроковете за доброволно плащане публични вземания да се събира законна лихва. По правилото на чл. 1 от Постановление № 426 на МС от 18.12.2014 г. за определяне размера на законната лихва по просрочени парични задължения /обн., ДВ, бр. 106 от 23.12.2014 г., в сила от 1.01.2015 г./ годишният размер на законната лихва за просрочени парични задължения е в размер на основния лихвен процент на Българската народна банка в сила от 1 януари, съответно от 1 юли, на текущата година плюс 10 процентни пункта.

По делото не се спори, че със заповеди по чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ /Заповед № 927/10.09.2020 г. и Заповед № 1017/01.09.2021г кметът на община Родопи за процесния период е определил вида на услугите, районите на предоставяне и графиците за изпълнение. Общински съвет „Родопи“ е приемал нужните решения за годишно определяне на размер на таксата за всяка от услугите. Ангажирани са и нужните писмени доказателства (договори с персонал, документи за заплащане на депото за обезвреждане на битови отпадъци на територията на община „Родопи“ и др.), за да се обоснове извода, че в периода 2020г. – 2021г. на територията на общината реално е предоставяна двукомпонетната услуга по третиране на битови отпадъци.

По отношение на услугата по сметосъбиране и сметоизвозване, АУЗД е отменен.

В жалбата не се съдържат конкретни възражения и не се ангажират доказателства относно недължимост на втория и третия компонент на ТБО.

Основните доводи са,че реално дружеството-жалбоподател не е получило услугата сметоизвозване и сметосъбиране ,което изключва дължимостта и на другите два компонента от ТБО.

Поддържа се,че имотът на жалбоподателя не попада в териториалния обхват на Заповед № 927/10.09.2020г. и Заповед № 1017/01.09.2021г.,защото в същите липсва точното описание на имотите/включая и с посочване на местност/,които в заповедите са посочени като „имоти на „Цариградско шосе“/

Така посочения довод на жалбоподателя е неоснователен.Действително в двете казани по -горе заповеди на кмета на община „Родопи“не е посочена конкретната местност ,в която попада процесния имот,но е обозначено,че в териториалния им обхват попадат имотите ,находящи се на „Цариградско шосе“.Безспорно е установено,че имота на дружеството се намира в землището на село Ягодово,община „Родопи“ и няма как същият да е извън териториалния обхват на двете заповеди.Всъщност това твърдения не е подкрепено с никакви доказателства,а е и неясно,дотолкова доколкото и в представения договор от 01.09.2021г.,сключен между „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД и „Екотрансфактор“ООД имота е обозначен като находящ се на бул.“Цариградско шосе-изхода на Пловдив,база МАН сервиз/.Самият факт,че конкретната местност на имота не е посочена в двете заповеди,не сочи,че същият е извън териториалния им обхват,доколкото този обхват е конкретизиран като“имотите находящи се на „Цариградско шосе“.

В тази връзка, относно дължимостта на таксата по втория и третия компонент – депо и чистота, следва да се съобрази, че услугите поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битови отпадъци не са обвързани с фактическото ползване на имота. В този аспект за законосъобразността на акта по тези компоненти е ирелевантно обстоятелството дали жалбоподателят сам е осъществявал сметосъбирането и сметоизвозването на битовите отпадъци,или му е предоставяна такава услуга от общината.

Оспорващият не е подал декларации по чл. 8, ал. 5 от ЗМДТ, нито е бил освободен от заплащането на таксата от общинския съвет на основание чл. 8, ал. 6 ЗМДТ. Без значение за определяне на дължимата ТБО по отношение на тази услуга е фактът, дали конкретно около имота е била изградена инфраструктура за обществено ползване, след като е безспорно, че в самото населено място е налице такава. Таксата за посочената услуга се дължи за извършени дейности на териториите за обществено ползване в населеното място и извън населеното място/така както е посочено и вдвете коментирани по-горе заповеди на кмета на община „Родопи“/, а не конкретно на територията, в която е разположен имотът или в непосредствена близост до него. Тази такса касае територии, които по презумпция се ползват или могат да се ползват от всички лица, притежаващи имоти на територията на цялото населено място, а не само в определен район от него.

Съгласно чл. 66, ал. 1, т. 3 ЗМДТ, редакция към процесния период, услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване по своя характер се изразява в почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване. Следователно, законодателят, макар да не е дал легална дефиниция на услугата, е посочил нейното съдържание чрез изброяване на примерни нейни елементи. Съдържанието на разпоредбата сочи, че нейната цел е да осигури чистотата на онази част от територията на населените места, която с оглед на своето предназначение се ползва за обществени нужди. Законодателят е дал примерно изброяване на видовете дейности, които се включват в услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, като по законова делегация е предоставено правомощие на кмета на общината да посочи районите, в които се извършва тази услуга. В случая е безспорно, че процесният имот попада именно в такава територия- „извън населените места - зимно и лятно почистване на местните пътища, автобусни спирки, отбивки и т.н., ликвидиране на нерегламентирани сметища, почистване на замърсени терени и други дейности по поддържането на чистотата на територии за обществено ползване.“

По отношение реалното почистване на териториите за обществено ползване на с.Ягодово са представени трудови договори, длъжностни характеристики,фактури за закупуване на работно облекло на служители в отдел“Чистота“,закупуване на консумативи и гориво за трактор,с който се осъществява почистването и др., от които се установява, че общинската администрация е разполагала с необходимия състав от лица – чистачи, оператори на техника и работници по сметосъбиране, за предоставяне на услугата в процесните периоди. От показанията на разпитаните по делото свидетели се установява по какъв начин се е осъществявало почистването на територията в землището на с.Ягодово.

Ангажирани са и първични счетоводни документи за извършени услуги по депониране на битови отпадъци, генерирани от територията на населеното място. Община Родопи има договори за депониране на неопасни битови отпадъци в землището на с.Цалапица.

При това положение съдът намира, че спрямо дружеството – жалбоподател като задължено лице по смисъла на чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ законосъобразно са определени задължения за такса битови отпадъци по компонентите: поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения, за периода 2021г. – 2022г.

В оспорения акт е посочена стойността на задълженията по всеки от трите компонента на услугата,за отделните периоди/респективно на двата компонента/,посочени са и съответните лихви,като в тази част не е налице оспорване от страна на дружеството-жалбоподател.

При този изход на делото на ответната страна следва да бъдат присъдени разноски в доказан размер от 1850 лева за заплатено адвокатско възнаграждение.

Ето защо, Административен съд Пловдив,Първо отделение,I състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалба на „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Цариградско шосе - продължения“, Сервиз МАН, представлявано от управителя Е.Н., чрез Адвокатско дружество „М., Г. И П.“ със съдебен адрес:*** против Акт за установяване на задължения по декларация № 2/06.01.2023 год., издаден от Т.Д.П-Г., на длъжност Главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел МДТ при Община Родопи, потвърден с Решение № 34/15.05.2023 год. на Началник отдел МДТ,община „Родопи“ в частта, с която са установени задължения на „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД, ЕИК ********* за такса за битови отпадъци за компонента чистота на териториите за обществено ползване и компонента обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци за периода от 01.07.2021 г. до 31.12.2022 г„като дължими, както следва: ГБО - депо 01.07.2021 31.12.2021 -2 822,58 лева и лихва в размер на 338.37;ТБО-чистота за периода от 01.07.2021 -31.12.2021 - 732,04лева и лихва в размер на 207,64; ТБО - депо 01.01.2022-31.12.2022 -7 954,53 и лихва в размер на 285,18; ГБО - чистота 01.01.2022-31.12.2022 -2 565.98 и лихва в размер на 92,00 лева,или общо: 15075,13 лева и лиха в размер на 923,19 лева.

ОСЪЖДА „СМАРТ ФУЕЛ КАРТС“ ЕООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Цариградско шосе - продължения“, Сервиз МАН, представлявано от управителя Е.Н., чрез Адвокатско дружество „М., Г. И П.“ със съдебен адрес:*** да заплати на община „Родопи“ разноски по делото в размер на 1850/хиляда осемстотин и петдесет/ лева

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

Съдия: