Определение по дело №842/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2550
Дата: 11 октомври 2021 г. (в сила от 3 ноември 2021 г.)
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20217050700842
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ ……………/…………………………….г., гр.Варна

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр.Варна, ХVІІ-ти състав, в закрито съдебно заседание на единадесети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

СЪДИЯ: Мария Иванова – Даскалова

 

като разгледа адм. дело №842 по описа за 2021г. на съда, за да се произнесе взе предвид следното:      

         Производството е образувано по повод постъпила с вх.№6029/21.04.2021г. жалба от СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ и „Обединено гражданско сдружение“ чрез К.П.Б. *** срещу отказ в писмо изх.№ЦУ-01-5813/24.03.2021г. издадено от члена на КПКОНПИ-П. Й.M. да разгледа заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. в разрез с чл.28 на ЗДОИ.

Поради нередовност на жалбата с оглед изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК с разпореждане от 23.04.2021г. на подателя са дадени указания за заплащане на държавна такса и депозиране на уточняваща молба, в която да се посочат доводите за оспорване на отказа в писмото и какво е искането до съда по повод на него. Указано е представяне на преписи от жалбата и от уточняващата молба за връчване на ответника с уведомление, че при неотстраняване на нередовностите в 7-дневен срок от връчване на съобщението, жалбата ще бъде оставена без разглеждане и производството-прекратено.

В срок на 26.05.2021г. е постъпила уточняваща молба от К.Б. като представляващ СНЦ„Отворен обществен съвет на протестиращите“ и СНЦ „Обединено гражданско сдружение-Варна“ с документ за внесена държавна такса и уточнението, че моли съда да задължи Председателя на КПКОНПИ да изпълни ЗДОИ относно формата на акта / Решение за достъп или за отказ на ДОИ- с обосновка, срокове, пълномощно на задълженото лице/. Изтъква се, че писмото на КПКОНПИ е подписано от член на комисията, без компетенции по ЗДОИ.

Екземпляр от жалбата и от уточняващата молба са връчени на КПКОНПИ с указания по чл.152 от АПК. От упълномощен от председателя на Комисията юрисконсулт е депозирана административната преписка, от която се установява следното:

Заявлението с вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. е подадено от СНЦ„Отворен обществен съвет на протестиращите“ чрез председателя на УС – К.П.Б. ***. С него на основание ЗДОИ от Председателя на КПКОНПИ е поискано от бъде получена информация с надделяващ обществен интерес по въпросите: „1/Запознат ли сте със Сигнала на сдружението от 09.11.2018г., както и последвалите допълнителни материали, уличаващи началника на СГКК-Варна в корупция и злоупотреба с власт? 2/Какви мерки са предприети от КПКОНПИ и какъв е резултата? 3/Извършена ли е проверка на място за имота, намиращ се на адрес: ***, който е продаден /и вече застроен/ от бившия кмет К. Й., като е използвана невярна кадастрална скица, издадена от началника на СГКК-Варна / не е посочена част от *** канала- дере и зелена площ, прилежаща към *** В заявлението е посочена като желана форма за предоставяне на информацията - на технически носител след запознаване с оригиналните документи. Приложен е Сигнал от СНЦ„Отворен обществен съвет на протестиращите“ подписан с дата 09.11.2018г. от К. Б. до Председателя на КПКОНПИ с искане да се извърши проверка за имотното състояние на К. Б. К. – началник на СГКК-Варна и установено как е придобито то и Експозе от пресконференцията на ОГС–Варна на 07.06.2012г.

С писмо изх.№ЦУ-01-5813/24.03.2021г. на П. Й. - член на КПКОНПИ, оправомощен по ЗДОИ информира К.П.Б., че по начина формулиран в заявлението с вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. исканата информация не може да се определи като обществена по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗДОИ, поради което за КПКОНПИ не възниква задължение да го разгледа и да се произнесе по него с решение по реда на чл.34, ал.1 от ЗДОИ. Писмото е връчено на К.Б. на 13.04.2021г., видно от известието за доставяне, който го оспорил с жалбата, по повод на която е образувано настоящото съдебно производство.

От представената с административната преписка Заповед №РД-06-121/13.03.2020г. се установява, че на основание чл.14, ал.1, т.2 от ЗПКОНПИ и чл.12, ал.1, т.2 от Правилника за устройството и дейността на КПКОНПИ и чл.28, ал.2 от ЗДОИ председателят на КПКОНПИ е определил П. Й.-член на КПКОНПИ да взема решения за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация, създавана и съхранявана в Комисията, да уведомява писмено заявителите за решението си, респ. за липсата на исканата обществена информация.

По жалбата е постъпило писмено становище от юрисконсулт на КПКОНПИ, че отговорът с писмото е подписан от компетентен по ЗДОИ орган. В случая със заявлението се искала информация за предприетите мерки и последващи действия от комисията по сигнала с вх.№ЦУ-С-11/07.01.2019г., а съгласно чл.19, ал.1 от ЗКПКОМПИ информацията, която е станала известна на членовете на Комисията, на органите по чл.16, ал.1 и ал.2, на служителите в администрацията по проверките и производствата при или по повод изпълнението на задълженията им е квалифицирана по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация. В зависимост от резултата на предприетите действия по постъпилите в Комисията сигнали се образували наказателно или специално производство. След като съществувал друг ред за достъп до исканата информация – по специалната процедура по ЗКПКОМПИ и в глава VIII от АПК, съгласно чл.4, ал.1 от ЗДОИ реда в ЗДОИ бил неприложим. Позовава се на чл.123, ал.1 от АПК, съгласно който решението по сигнала се съобщава на подателя в 7-дневен срок от постановяването му и не подлежи на обжалване съгласно чл.124, ал.2 от АПК, не подлежи на обжалване и отказа за произнасяне по сигнала, в който смисъл цитира постановени съдебни актове. Иска жалбата срещу писмото да бъде оставена без уважение и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 След запознаване с това писмено становище от СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ е депозирана молба с уточнението, че по заявлението липсвало постановено решение по ЗДОИ, каквато била формата на акта включително при отказ да се предостави информацията. Твърди се непълнота на представената административна преписка, тъй като до КПКОМПИ били подадени общо 3 сигнала, вторият с вх.№ЦУ-С-11/07.01.2019г., а третия - от 14.06.2019г. Оспорват се доводите, че информацията, която е станала известна на членовете на Комисията е квалифицирана. Твърди се, че със заявлението по ЗДОИ е поискана само информация дали по сигналите има образувани наказателни или други производства, тъй като по нито един от подадените три сигнала не получили решение. Липсата на решение по ЗДОИ на ответника бил повода за образуване на настоящото дело, по което се иска КПКОМПИ да бъде задължена да изпълни закона. Приложено е копие на втория сигнал до Комисията, подаден от СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ и от СНЦ „Регионален съюз на офицерите и сержантите от резерва и запаса-Варна“ подписан от К.П.Б. относно: “Системни нарушения на ЗУТ и ЗОС от Община Варна в лицето на Кмета на Общината и Гл. архитект“.

С жалбата, по повод на която е образувано настоящото дело се оспорва обективирания в Писмо изх.№ЦУ-01-5813/24.03.2021г. издадено от члена на КПКОНПИ отказ да се разгледа заявление вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. по ЗДОИ подадено от СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ и да се постанови решение за достъп, респ. за отказ на достъп до поисканата информация по реда на ЗДОИ.

Съгласно чл.197 от АПК изричният отказ на административния орган да разгледа отправено до него искане за издаване на индивидуален акт подлежи на обжалване пред съда от лицето, направило искането, в 14-дневен срок от съобщаването му. По жалбата съдът се произнася с определение, с което я отхвърля или отменя отказа и изпраща преписката на компетентния административен орган за решаване на искането по същество, съгласно чл.200 ал.1 от АПК.

Предвид тази правна уредба оспорването с жалбата от СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ на писмото-отказ да се разгледа заявлението му по ЗДОИ е упражнено в срок и от лице с правен интерес и активна легитимация. Само СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ е подател на заявлението вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. по ЗДОИ, по което е постановен отказа за разглеждането му, поради което с Определение №2144/26.08.2021г. жалбата в частта на оспорването на отказа от СНЦ „Обединено гражданско сдружение-Варна“ е оставена без разглеждане и по отношение на него производството е прекратено.

Жалбата на СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ срещу отказа в Писмо изх.№ЦУ-01-5813/24.03.2021г. да се разгледа заявлението му вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. по ЗДОИ е допустима и основателна.

Със заявление вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. от КПКОМПИ е поискано предоставяне по реда на ЗДОИ на информация по няколко въпроса, която считат, че е обществена, че с надделяващ обществен интерес, която е свързана с няколко подадени от него до Комисията сигнали през 2018-2019г.

Правомощията и дейността на КПКОМПИ са регламентирани в специалния Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, в Правилника за устройството и дейността на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и на нейната администрация, вътрешни правила и инструкции. Съгласно чл.13 ал.1 от ЗПКОНПИ Комисията:

-осъществява превантивни дейности по реда на глава четвърта;

-събира, анализира и проверява сведения при или по повод информация за прояви на корупция на лица, заемащи висши публични длъжности;

-извършва проверка и анализ на декларациите за имущество и интереси на лицата, заемащи висши публични длъжности;

-установява конфликт на интереси на лица, заемащи висши публични длъжности;

-изслушва или изисква предоставянето на информация по отношение на проверките, свързани с установяване на конфликт на интереси;

-проверява сигнали във връзка с декларациите за несъвместимост на лицата, заемащи висши публични длъжности, и сезира органа по избора или назначаването за предприемане на съответни действия;

-извършва проверка на имущественото състояние, приема решение за удължаване на проверката в предвидените от закона случаи и решения за прекратяване на проверката;

-образува производство за отнемане на незаконно придобито имущество, което включва внасяне в съда на искане за налагане на обезпечителни мерки и на иск за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество;

-отказва образуване на производство за отнемане на незаконно придобито имущество; прекратява проверката по чл. 107, ал. 2 или удължава срока й;

-прекратява производства за отнемане на незаконно придобито имущество и сключва спогодби по този закон и т.н.

Решенията на Комисията се приемат с мнозинство повече от половината от всички членове и се мотивират, като в мотивите се посочват фактите, доказателствата, въз основа на които те са установени, както и направените правни изводи.

Съгласно чл.13, ал.3 и ал.4 от ЗПКОНПИ решенията на Комисията по ал.1, т.4 и мотивираните откази по ал.1, т.8 се публикуват незабавно на интернет страницата й при спазване изискванията за защита на личните данни и на Закона за защита на класифицираната информация. Комисията публикува на интернет страницата си всички решения на съда по съдебните дела, по които тя участва, включително и невлезлите в сила и подлежащи на обжалване, а така също и определенията за прекратяване на съдебни производства, включително и невлезлите в сила – чл.13, ал.4 от ЗПКОМПИ.

В чл.156, ал.1 от ЗПКОМПИ е предвидено Комисията да води и поддържа електронни публични регистри:

1. за декларациите на лицата, заемащи висши публични длъжности;

2. за влезлите в сила решения за установяване на конфликт на интереси;

3. за съставените актове за установяване на административни нарушения и за влезлите в сила наказателни постановления.

В публичния регистър по ал.1, т.1 се въвеждат подадените до комисията от лица, заемащи висши публични длъжности, декларации за имущество и интереси и декларации за промяна в декларираните обстоятелства в декларацията за имущество и интереси, в частта за интересите по чл.35, ал.1, т.2 и т.4 от ЗПКОМПИ. В публичния регистър по ал.1, т.2 се въвеждат данни за влезлите в сила решения за установяване на конфликт на интереси, издадени от комисията. В публичния регистър по ал.1, т.3 се въвеждат данни за съставените актове за установяване на административни нарушения и за влезлите в сила НП, издадени от председателя на комисията. Подробно е разписано в кой регистър кои данни се въвеждат, като електронните публични регистри са по образци утвърдени от председателя на Комисията. В чл.158 ал.1 от ЗПКОМПИ е регламентирано правото на всяко лице на достъп до данните от електронните публични регистри по чл.169, ал.1 от ЗПКОМПИ, който достъп се осигурява чрез интернет страницата на комисията при спазване на Закона за защита на личните данни. 

Съгласно чл.158, ал.3 от ЗПКОМПИ всяко лице има право да получава информация, свързана с данните от регистрите по чл.169, ал.1 от ЗПКОМПИ, по реда на Закона за достъп до обществена информация. Електронния публичен регистър по чл.169, ал.1, т.3 от ЗПКОМПИ се води и поддържа от дирекция "Административно-правно и информационно обслужване“, която дирекция организира осигуряването на достъпа до данните от електронния публичен регистър, съгласно чл.28, т.51 и т.52 от Правилника за устройството и дейността на КПКОМПИ. В т.16 на чл.28 от Правилника е разписано, че тази дирекция изготвя отговори по постъпили сигнали от физически и юридически лица с изключение на: сигналите по чл.47 от ЗПКОМПИ и на сигналите, които се разглеждат от инспектората.

По аргумент от цитираните по-горе разпоредби на ЗПКОМПИ и Правилника, СНЦ“Отворен обществен съвет на протестиращите“ има право на достъп до данните от електронните публични регистри, поддържани от КПКОМПИ, както и право да получава информация, свързана с данните в тези регистри по реда на Закона за достъп до обществена информация. Поради това и след като ЗПКОМПИ и Правилника изрично препращат към реда на Закона за достъп до обществена информация, неправилно с писмо изх.№ЦУ-01-5813/24.03.2021г. е отказано да се разгледа заявлението за предоставяне на достъп до обществена информация с вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. защото с него е поискано предоставяне на информация именно по реда на ЗДОИ.

В случай, че органа по ЗДОИ в КПКОМПИ е счел, че заявлението страда от нередовност или не е ясно каква точно информация се иска или тя е формулирана много общо, съгласно чл.28 от ЗДОИ той е следвало да уведоми заявителя за това и да му даде възможност да уточни предмета на исканата обществена информация. Едва когато заявителят не уточни предмета на исканата обществена информация в срок до 30 дни, заявлението може да се остави без разглеждане съгласно чл.29 ал.2 ЗДОИ.

Ако органа по ЗДОИ в КПКОМПИ е счел, че не по реда на ЗДОИ, а по реда на административното обслужване или по друг ред и от друг орган , а не от него като оправомощено по ЗДОИ лице следва да се реши въпроса за предоставяне на информация на СНЦ“Отворен обществен съвет на протестиращите“ за това има ли проверки или производства и издадени актове по подадените от сдружението сигнали през 2018г.-2019г. в КПКОМПИ, съгласно чл.32 от ЗДОИ е следвало да препрати заявлението по компетентност до този орган и да уведоми за това сдружението.

Ако органа по ЗДОИ в КПКОМПИ е счел, че в случая е налице хипотеза, която попада в изброените в чл.37 ал.1 т.1, т.2 или т.3 от ЗДОИ основания за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация, респ. до част от информацията, той е следвало да постанови мотивирано решение за отказ съобразно изискванията и реда в чл.37 и чл.38 от ЗДОИ, който да връчи на заявителя съгласно чл.39 от ЗДОИ с указания за реда и сроковете за оспорването в чл.40 и следв. от ЗДОИ.

Поради това жалбата срещу отказа в писмо изх.№ЦУ-01-5813/24.03.2021г. издадено от члена на КПКОНПИ-П. Й. да разгледа заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. на СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ следва да бъде уважена, отказът да се разгледа заявлението  да бъде отменен и преписката да бъде върната за произнасяне съобразно указанията дадени в настоящото определение за тълкуването и прилагането на закона. При този изход на спора искането на представителят на КПКОМПИ за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е своевременно, но неоснователно.

Водим от това и на основание чл.200 от АПК , Съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОТМЕНЯ отказа обективиран в писмо изх.№ЦУ-01-5813/24.03.2021г. издадено от члена на КПКОНПИ-П. Й. да разгледа заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. на СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ чрез председателя на УС – К.П.Б. ***.

 ВРЪЩА преписката по заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с вх.№ДОИ-6/10.03.2021г. на СНЦ „Отворен обществен съвет на протестиращите“ на КПКОМПИ –гр.София за произнасяне съобразно указанията дадени в настоящото определение за тълкуването и прилагането на закона.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО в тази част подлежи на обжалване с частна жалба в 7- дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд- София по реда на глава ХІІІ от АПК.

                                                          СЪДИЯ: