Решение по дело №416/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 април 2023 г.
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20227100700416
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                    /06.04.2023 г., гр.Добрич

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на шести март през две хиляди двадесет и трета година в състав :

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:   СИЛВИЯ САНДЕВА

 

           При участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 416 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 215, ал. 1 от ЗУТ.

Образувано е по жалба на Д.Н.К., с ЕГН **********, с адрес ***, срещу заповед № 1098/08.07.2022 г. на кмета на община Добрич, с която е наредено на жалбоподателката да премахне строежи: “Гараж със ЗП 33, 9 кв.м.” и “Пристройка със ЗП 10, 60 кв.м. към жилищна сграда с идентификатор 72624.604.146.2 по КК на град Добрич“, разположени в ПИ 72624.604.146 по КК на гр. Добрич с административен адрес : ул. ХХХХХХХХ. В жалбата се излагат доводи за неправилност на заповедта поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Счита се, че заповедта не е фактически и правно мотивирана. Не е ясно кои материалноправни норми на закона са нарушени. Не е посочено защо административният орган приема сградите за незаконни, след като те са съществували още с построяването на къщата и са нанесени в кадастралната карта на град Добрич. Не е изяснено дали се касае за нов строеж или за текущ ремонт на съществуващ на място обект. Твърди се, че пристройката е под общ покрив с къщата и премахването ѝ би довело до цялостно увреждане на сградата. Къщата е единственото жилище на семейството на жалбоподателката, в което едно от децата е с тежки здравословни проблеми и е освидетелствано с решение на ТЕЛК. Счита се, че заповедта е издадена в нарушение на чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от АПК. Не е извършена преценка за характера, вида и обема на незаконното строителство, поради което липсва баланс между обществения интерес, който следва да бъде защитен чрез премахването, и личния интерес на жалбоподателката и нейното семейство. Твърди се, че заповедта противоречи на принципите на истинност и служебно начало, залегнали в чл. 7 и чл. 9, ал. 2 и ал. 4 от АПК. Административният орган не е изпълнил задълженията си по чл. 35 от АПК за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая. По тези съображения се иска отмяна на оспорената заповед и присъждане на сторените разноски по делото.                     

Ответникът – кметът на община Добрич, чрез процесуалния си представител, оспорва основателността на жалбата. Счита, че оспорената заповед е правилна и законосъобразна, издадена при спазване на всички процесуални правила.        

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и въз основа на наведените от страните доводи и възражения, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, от легитимирано лице, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е частично основателна.

Не е спорно между страните, а това се установява и от приложения по делото нотариален акт № 119, т.ІІІ, рег. № 7176, дело № 331 от 2016 г., че на 16.09.2016 г. жалбоподателката Д.Н.К. е закупила 290/820 идеални части от дворно място, съставляващо поземлен имот с идентификатор 72624.604.146 по КК на град Добрич, находящ се в град Добрич, ж.к. „Запад“, ул. „Панайот Станчев“ № 36, ведно с построените в същото дворно място еднофамилна жилищна сграда с идентификатор 72624.604.146.2 със ЗП от 61 кв.м. по скица, а по нотариален акт 72 кв.м. и гараж с идентификатор 72624.604.146.5 със ЗП от 11 кв.м. по скица, а по нотариален акт 16, 80 кв.м.    

Не е спорно и това, че съсобственици на останалите идеални части от поземления имот са Росен Димов Петров и Пепа Димова Иванова на основание наследяване от Д.П.И.и нотариален акт № 121, т. ІІІ, дело № 1539 от 26.12.1960 г., видно от данните в КРНИ на град Добрич и удостоверение за наследници с изх. № 94Р-00-79≠2/10.05.2022 г. на л. 46 от делото.         

От приложената по делото скица – извадка от действащия ПУП – ПРЗ на град Добрич се установява, че поземлен имот с идентификатор 72624.604.146 е урегулиран в един общ УПИ ІХ – 146, 152 в кв. 10 по плана на ж.к. „Запад“ в град Добрич.

През 2019 г. и 2020 г. Росен Димов Петров е подал сигнали за извършено незаконно строителство от Д.Н.К. в съсобствения им УПИ. В сигналите е посочено, че старият гараж и част от старата къща са съборени и на тяхно място са построени масивен гараж и пристройка без строително разрешение.  

С писмо с рег. № 94Д-288/17.03.2020 г. кметът на община Добрич е уведомил Д.Н.К., че във връзка с постъпилите сигнали служители от общинската администрация са извършили проверка на място и по наличната документация в техническия архив, при която е установено, че няма одобрени строителни книжа за извършените от нея СМР на жилищната сграда и изградената пристройка към сградата. Със същото писмо е даден едномесечен срок на жалбоподателката да предостави строителни книжа за извършените строително ремонтни дейности.

С писмо с вх. № 94Д-00-288/09.04.2020 г. Д.Н.К. е представила разрешение за строеж № 209 от 24.06.1980 г., всички документи за собственост – нейните и на нейните праводатели, както и скица и заповед № 18-858/24.01.2020 г. на началника на СГКК – Добрич за нанесена промяна в границите на жилищната ѝ сграда от 61 кв.м. на 100 кв.м.       

С писмо с рег. № 94Д-00-288/21.04.2020 г. от кмета на община Добрич до жалбоподателката са поискани допълнителни доказателства относно разликата в застроената площ на жилищната сграда от 28, 00 кв.м. - договор в нотариална форма съгласно чл. 183, ал. 1 от ЗУТ и строителни книжа. Поискани са и обяснения за това кога е извършен ремонтът на жилищната сграда и в какво се изразява той – основен или текущ е съобразно определенията, дадени в § 5, т. 42 и т. 43 от ДР на ЗУТ.

Жалбоподателката не е представила нови доказателства, нито обяснения по случая.        

На 04.04.2022 г. Росен Димов Петров е подал два нови сигнала за извършено незаконно строителство в имота, видно от писмо с рег. № 94Р-00-79≠9/05.05.2020 г. на кмета на община Добрич (л. 32). 

На 04.05.2022 г. е извършена проверка на място от трима служители в дирекция УТСК при община Добрич, за което е съставен констативен акт № 1 от същата дата. При огледа в присъствието на жалбоподателката е установено, че в поземлен имот с идентификатор 72624.604.146 от лицето (южна фасада) на сграда с идентификатор 72624.604.146.2 до уличната имотна граница е изграден гараж със ЗП 33,9 кв.м., със стоманобетонна носеща конструкция (колони и греди), зидария от бетонни блокчета с външни размери 4,15м/6,80м/5,00м/9,00м и приблизителна застроена площ 33,9 кв.м. Покривът е двускатен (кота корниз +2,10; кота било +2,50) с дървена покривна конструкция, покритие от битумни керемиди. Функционалното предназначение на сградата е гараж.

При направена справка в кадастралната карта на град Добрич е установено, че в обхвата на имота е нанесена сграда с идентификатор 72624.604.146.5, с функционално предназначение хангар, депо, гараж. Според данните в КК сградата е с размери 2,5м/4,5м и със застроена площ 11 кв.м. След проследяване на изображенията на имота в Google карти (л.8,9 от делото) е установено наличието на сграда с различна конструкция (полумасивна с двускатен ламаринен покрив), за която е било издадено разрешение за строеж № 209 от 1980 г. за построяването на гараж от 16,8 кв.м. Въз основа на снимков материал от извършена проверка през 2019 г. по преписка с peг. № 94-00-121/05.04.2019 г. на община Добрич е установено, че сградата с идентификатор 72624.604.146.5 е премахната и е изграден нов обект „Гараж със ЗП 33,9 кв.м.“.

От извършена проверка в имота по преписка с peг. № 94-00-79/17.02.2020 г. на община Добрич е установено, че в жилищна сграда с идентификатор 72624.604.146.2 са осъществени строително-ремонтни работи. Направена е пристройка по северозападната фасада на сградата — с масивна конструкция, дървена покривна конструкция, покритие от керемиди с приблизителна площ от 10,60 кв.м. Установено е, че няма представен договор в нотариална форма на основание чл. 183, ал. 1 от ЗУТ и строителни книжа.

На базата на тези констатации е направено заключение, че са нарушени разпоредбите на чл. 142, ал. 1, чл. 148, ал. 1 и чл. 183, ал. 1 от ЗУТ, което е основание за започване на административно производство по реда на чл. 225а от ЗУТ – издаване на заповед за премахване на незаконни строежи по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Счетено е, че обектите не са търпими по смисъла на ЗУТ предвид на годината на изграждане след 2001 г., след придобиването на имота от собственика на 16.09.2016 г. Към акта е приложена окомерна скица, в която са отразени местоположението и параметрите на незаконните строежи. Приложен е и снимков материал, отразяващ състоянието на пристройката към момента на огледа.

Екземпляр от акта е връчен лично на жалбоподателката на 22.06.2022 г., видно от разписка за връчване на л. 39 от делото.

В законоустановения срок не е постъпило възражение срещу акта по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ.                      

Въз основа на съставения констативен акт е издадена и обжалваната заповед № 1098/08.07.2022 г. на кмета на община Добрич, с която е наредено да бъдат премахнати незаконни строежи : “Гараж със ЗП 33, 9 кв.м.” и “Пристройка със ЗП 10, 60 кв.м. към жилищна сграда с идентификатор 72624.604.146.2 по КК на град Добрич“, разположени в ПИ 72624.604.146 по КК на гр. Добрич с административен адрес : ул. ХХХХХХХХ, с възложител Д.Н.К.. В мотивите към заповедта е прието, че строежите са незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, тъй като са извършени без одобрени инвестиционни проекти, без разрешение за строеж и без съгласие в нотариална форма от останалите съсобственици съгласно чл. 183, ал. 1 от ЗУТ. Направен е извод, че обектите не отговарят на условията на § 127 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ и не са търпими по смисъла на ЗУТ, поради което подлежат на премахване по реда на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ.   

От приложената по делото преписка по издаването на заповед № 18-858/24.01.2020 г. на началника на СГКК – Добрич е видно, че с нея е одобрено изменение в КК на съществуващи обекти 72624.604.146.1 и 72624.604.146.2 чрез промяна на границите и контурите им, като сградата на Д.Н.К. е нанесена с площ от 100 кв.м., а сградата на наследници на Д.П.И.– с площ от 85 кв.м. Изменението е допуснато по заявление на жалбоподателката с вх. № 01-416312/16.09.2019 г. Искането е мотивирано с обстоятелството, че сградата на К. не е отразена вярно в КККР. В заповедта за изменение е прието, че е налице грешка в кадастралната карта, която подлежи на отстраняване по реда на чл. 51, ал. 1, т. 2 и чл. 54, ал. 1 от ЗКИР, тъй като при извършените проверки на място е установено, че жилищните сгради са налични на място, но са отразени в КККР с различна от действителната площ - сграда 72624.604.146.1 е отразена с площ от 130 кв.м., а сграда 72624.604.146.2 – с площ от 61 кв.м.                            

По делото са разпитани двама свидетели – Г.Г.и Г.Г., които дават показания, че закупеният от жалбоподателката имот бил в лошо състояние и се нуждаел от ремонт. Описват, че на мястото на винкелова маркиза към къщата е изградена ниска стена с прозорци с дограма. Махната е ламарината, сложени са няколко реда тухли и помещението е затворено за детска стая. Сочат, че къщата и пристройката са разположени под един покрив. Свидетелите не дават конкретни сведения за ремонта на гаража. Не могат да кажат дали той е разширяван. Не помнят как е изглеждал преди. Спомнят си само, че има сменен прозорец от ПВЦ дограма. Твърдят, че ремонтът на жилищната сграда и гаража е направен след закупуването на имота около 2016 г. – 2017 г., когато жалбоподателката е била бременна с второто си дете.              

  За изясняване на делото от фактическа страна е изслушана съдебнотехническа експертиза, съгласно заключението по която описаните в заповедта обекти за премахване съответстват на съществуващото положение в имота. При огледа и измерването на място вещото лице е установило, че гаражът е със ЗП около 30 кв.м., а пристройката е със ЗП около 10 кв.м. Обектите са нанесени на комбинирана скица, съставляваща приложение 1 към заключението, като гаражът е означен под № 2, а пристройката е отразена в червен щрих. Пристройката е категоризирана като такава следствие на несъответствието между изграденото на място и предходната скица на сградата по КК. В заключението е посочено, че ако проверката се ограничи само в съпоставянето по КК, може да се направи извод, че северната част на сградата, маркирана с червени кръстчета към приложение 1, е премахната. Според вещото лице несъответствието в КК само по себе си не е доказателство за пристрояване с оглед на липсата на точност и пълнота на геодезическите заснемания. Позовавайки се на свидетелските показания, вещото лице е приело, че не е изключено пристройката да е съществувала, но да не е нанесена по предходната КК, ако е сметнато, че не е елемент на КК. Към момента на съставяне на КА пристройката вече е съществувала и няма видими следи от пристрояване. Липсват характерни следи от пристрояване – фуги и пропуквания между основната и пристроената част. Вещото лице е установило, че пристройката е под общ покрив с основната жилищна сграда и премахването ѝ би увредило покрива. Цялата сграда е ремонтирана, като използваните видими строителни материали са нови – керемиди, дограма, мазилки. В съществуващата степен на завършеност на сградата (измазана и боядисана) е трудно да се определи категорията на ремонта – „основен“ или „текущ“, без разкриване и обследване на конструктивни елементи. По видимите части на жилищната сграда ремонтът може да се определи като текущ. Съгласно експертизата гаражът в сегашния си вид се различава от описаното в разрешение за строеж № 209 от 1980 г. В РС гаражът е описан със ЗП от 16, 8 кв.м., а на място е около 29, 67 кв.м., като заема дистанцията южно от жилищната сграда до уличната регулация. В заключението е посочено, че за процесните обекти няма представени други строителни книжа освен разрешението за строеж от 1980 г. Вещото лице е класифицирало пристройката от пета категория строеж съгласно чл. 137, ал. 1, т. 5, б. „а“ от ЗУТ, а гаражът – от шеста категория строеж съгласно чл. 137, ал. 1, т. 6, във връзка с чл. 147, ал. 1 от ЗУТ.

Съдът намира, че следва да кредитира заключението на вещото лице като обективно и компетентно изготвено освен в частта, в която ремонтът на жилищната сграда е определен като „текущ“. В тази част заключението не е съобразено с показанията на свидетелите, които изрично са посочили, че е имало дострояване на стена с прозорец от дограма, което изключва наличието на хипотезата на § 5, т. 43 от ДР на ЗУТ.

От представеното по делото ЕР № 4067 от 08.12.2020 г. на ТЕЛК „МБАЛ – Добрич“ АД е видно, че малолетният син на жалбоподателката Петър Калинов Петров е освидетелстван с 90 % вид и степен на увреждане с чужда помощ.

Съгласно удостоверение на община Добрич от 21.02.2023 г. Д.Н.К. не притежава други недвижими имоти на територията на общината освен дворното място и построените в него жилищна сграда и гараж на ул. „Панайот Станчев“ № 36.                                                    

         При така очертаната фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :

 Обжалваната заповед е издадена от компетентен административен орган съгласно определената от вещото лице категория на строежите и приложимия за тази категория строежи чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, в изискуемата от закона писмена форма, с посочване на фактическите и правните основания за издаването ѝ, включително чрез препращане към съдържанието на констативния акт по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ.

Заповедта в частта относно разпореденото с нея премахване на гараж е издадена при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон и неговата цел.

Като правно основание за издаване на заповедта в тази част е посочена разпоредбата на чл. 225, ал. 2, т. 2  от ЗУТ, съгласно която строеж или част от него е незаконен, когато се извършва без одобрени инвестиционни проекти и/ или без разрешение за строеж.

           От доказателствата по делото се установява безспорно, че построеният в поземлен имот 72624.604.146 строеж е реализиран на мястото на стар полумасивен гараж с двускатен ламаринен покрив със ЗП от 16, 80 кв.м. Старият строеж е изграден въз основа на разрешение за строеж № 209/1980 г. и се е намирал на отстояние от жилищната сграда. Новият обект е долепен до жилищната сграда и е със съвсем различна конструкция, застроена площ и размери от съществуващия по-рано гараж, което е видно от съпоставката с нанесения в кадастралната карта гараж с идентификатор 72624.604.146.5 със ЗП от 11 кв.м., както и от съпоставката между сателитните снимки на имота от април 2012 г. и септември 2021 г. Съгласно описанието в акта и в заповедта сега намиращият се до уличната имотна граница гараж е със стоманобетонна носеща конструкция (колони и греди), зидария от бетонни блокчета, приблизителна застроена площ от 33,9 кв.м. и самостоятелен двускатен покрив с дървена покривна конструкция и покритие от битумни керемиди. От естеството на извършените СМР следва извод, че в случая не се касае за текущ ремонт на съществуваща сграда съгласно определението на § 5, т. 43 от ДР на ЗУТ, за който не се изисква разрешение за строеж, а за нов строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ с подмяна на конструктивни елементи и основни части без запазване на старото строителство. Този извод не се опровергава нито от показанията на свидетелите, в които не се съдържа никаква конкретна информация за гаража, нито от заключението на вещото лице, в което е посочено само, че гаражът в сегашния си вид се различава от описаното в разрешението за строеж от 1980 г. С оглед на изложеното правилно и законосъобразно административният орган е приел, че сградата с идентификатор 72624.604.146.5 е премахната и на нейно място е изграден нов гараж с по-голяма площ и с напълно променени очертания в хоризонтално и вертикално отношение.

За строителството на такъв обект са били необходими одобрен инвестиционен проект и надлежно разрешение за строеж съгласно чл. 142, ал. 1 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и тъй като имотът, в който е разположен, е съсобствен, е бил необходим и сключен договор в нотариална форма с останалите собственици съгласно чл. 183, ал. 1 от ЗУТ. По делото не се твърди и не се установява жалбоподателката в качеството си на възложител на строежа да разполага със строителни книжа и договор в нотариална форма за изграждането на сега съществуващия в имота гараж. Без правно значение е приложеното по преписката строително разрешение от 1980 г., защото в случая е налице съвсем нов обект, за изпълнението на който е следвало да бъдат издадени съответните строителни книжа. Фактът, че сега съществуващият гараж е изграден на мястото на стария строеж, не изключва необходимостта от издаване на разрешение за строеж и одобряване на инвестиционен проект, които са изискуеми във всички случаи на ново строителство. При това положение правилно и обосновано административният орган е квалифицирал строежа като незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. В случая не е спорно, че процесното строителство е извършено след закупуването на имота от жалбоподателката през 2016 г. С оглед на периода на изграждане на новия гараж законосъобразно административният орган е приел, че той не може да се определи като търпим по правилата на § 16 и § 127 от ПЗР на ЗУТ и е разпоредил премахването му на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ.

В заповедта се съдържа подробно описание на незаконния строеж, което позволява еднозначната му идентификация. Приложената към констативния акт окомерна скица илюстрира ясно и точно местоположението и техническите параметри на гаража, които съответстват на фактическото положение на място, видно и от заключението на вещото лице. Кметът на община Добрич е установил релевантните за спора факти и обстоятелства и правилно е приложил нормативната уредба. Действително административният орган не е посочил, че е налице нарушение на чл. 142, ал. 1 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, но този пропуск не е съществен, защото в заповедта са изложени конкретните фактически съображения, обосноваващи незаконността на строежа. Освен това нарушените правни норми са цитирани в констативния акт по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, който е неразделна част от мотивите на административния акт. Административният орган е осъществил правомощията си по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, след като се е уверил, че липсват строителни книжа и договор в нотариална форма за построяването на гаража. Строежите в страната могат да се извършват само ако са разрешени в съответствие с изискванията на приложимия устройствен закон и разпоредбите по неговото прилагане. Всяко друго строителство, което не отговаря на тези основни изисквания, е незаконно и подлежи на премахване. Именно това е постановил и кметът на община Добрич, поради което заповедта в частта относно разпореденото с нея премахване на гаража не противоречи и на целта на закона. Не е налице несъразмерност на мярката по смисъла на чл. 6, ал. 2 и ал. 5 от АПК с оглед на вида и естеството на незаконния строеж. Следователно жалбата срещу тази част от заповедта е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.   

Що се касае до заповедта в частта относно разпореденото с нея премахване на пристройка към жилищна сграда, съдът намира, тя е постановена при допуснати съществени процесуални нарушения, неправилно приложение на материалния закон и в противоречие с целта на закона.       

           Според мотивите на заповедта по северозападната фасада на жилищна сграда с идентификатор 72624.604.146.2 е направена пристройка с масивна конструкция, дървена покривна конструкция и покритие от керемиди с приблизителна площ от 10, 60 кв.м. За да стигне до този извод, административният орган се е позовал на извършена проверка от общински служители по преписка с рег. № 94-00-79/17.02.2020 г., но по делото липсват каквито и да е данни за това кога е извършена тази проверка и какво точно е установила тя. Липсват съставени констативни протоколи или други актове, в които да са отразени резултатите от огледа на място. В административната преписка се съдържат само няколко уведомителни писма до съсобственика, подал сигнала за незаконно строителство, в които е посочено, че жалбоподателката е построила гараж и е разширила къщата си, но не е посочено как е установено разширението на къщата и в какво се изразяват строителните дейности по нейното разширение. Такива констатации липсват и в акта по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, защото той също препраща към данните по преписката от 2020 г. От приложения по делото снимков материал не е ясно какви са различията между старото и сегашното положение на къщата и дали действително се касае за нова пристройка. Вярно е, че през 2019 г. жалбоподателката е подала искане за промяна в границите и площта на жилищната сграда от 61 кв.м. на 100 кв.м., но това не е сигурен показател за нейното разширение, защото от документите за собственост на жалбоподателката и праводателите ѝ е видно, че от години съществуват разминавания между графичното изображение на сградата и нейното фактическо състояние на място. Изрично в техническата експертиза е посочено, че несъответствието в КК само по себе си не е доказателство за пристрояване, защото такива несъответствия има и в предходните планове, където обектите в имота са очертани със съществени различия. При огледа на място вещото лице не е установило характерни следи от пристрояване. Такива следи не са съществували и към момента на съставяне на акта съгласно приложените към него снимки. От представените по делото уведомителни писма по повод на предишни сигнали за незаконно строителство е видно, че към м. май 2019 г. общинските служители не са установили на място нови строителни дейности в имота. Следователно към датата на съставяне на акта и на заповедта СМР са били приключили и проверяващите органи не са имали преки наблюдения върху строителството, въз основа на които да направят сравнение за състоянието на къщата преди и след ремонта. Според показанията на свидетелите пристройката е съществувала в сегашните си очертания и обем при закупуването на имота от жалбоподателката, но е представлявала маркиза от винкели и само едната ѝ стена е достроена, за да се обособи като стая. В хода на проверката по преписката от 2020 г., към която препращат актът и заповедта, са поискани обяснения от жалбоподателката кога е извършила ремонта на жилищната сграда и в какво се изразява той  - основен или текущ ремонт е съгласно определенията по § 5, т. 42 и т. 43 от ДР на ЗУТ. От материалите по делото е видно, че тя не е представила такива обяснения. Не са налице и данни за събиране на други допълнителни доказателства след връчването на това писмо. С оглед на всичко изложено дотук не става ясно въз основа на какви факти и обстоятелства служителите по чл. 223, ал. 2 от ЗУТ са приели, че е налице пристрояване към къщата, а не основен ремонт или реконструкция на съществуващо помещение в сградата, каквито данни всъщност се съдържат в показанията на свидетелите. Несъмнено основният ремонт и реконструкцията на сгради също се приравняват на строежи по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, но в тези случаи става дума за частично възстановяване и/или частична замяна на конструктивни елементи и/или основни части на строежа, което при липсата на строителни книжа за извършването им би довело до премахване само на реална част от строежа, а не на целия строеж. Следователно административният орган не е изяснил в достатъчна степен какъв е действителният обем на строителните дейности и каква част от тях са незаконни, с което е допуснал съществено нарушение на изискванията по чл. 35 от АПК. При издаване на заповедта по чл. 225а, ал. 1 от АПК следва наред с липсата на строителни книжа да се установи вида, начина на изпълнение и всички относими към индивидуализацията на строежа факти, което в случая не е сторено. Неизпълнението на това задължение е довело до неяснота на предмета на премахване и необоснованост на изводите на административния орган. Липсата на категорични доказателства за това какъв точно е подлежащият на премахване незаконен строеж засяга самото съдържание на волеизявлението и обуславя материалната незаконосъобразност на обжалваната заповед.                              

          Административният акт е издаден и в нарушение на чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от АПК. След като не са безспорно установени естеството и размерите на незаконното строителство, то разпореденото от органа премахване на пристройка към жилищна сграда засяга права и законни интереси на жалбоподателката в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която е издаден актът, което също обосновава противоречие на заповедта с материалния закон. Налице е и нарушение на разпоредбата на чл. 6, ал. 5 от АПК, защото от заключението на вещото лице се установява, че пристройката е под общ покрив с къщата и премахването на пристройката би увредило общия покрив на жилищната сграда, т.е. изпълнението на заповедта ще доведе до засягане на друг законен строеж на жалбоподателката. Този законен строеж е единственото жилище на К. и нейното семейство според приложеното по делото удостоверение за облагаеми имущества, издадено от община Добрич. Не се спори, а това се установява и от събраните гласни и писмени доказателства, че жалбоподателката има две малки деца, едното от които е на петгодишна възраст и е с тежки здравословни проблеми, довели до освидетелствуването му с 90 % вид и степен на увреждане с чужда помощ. При тези обстоятелства административният орган не е постигнал нужния справедлив баланс между интересите на жалбоподателката и общия интерес поради негативните последици, които биха настъпили от разпореденото с акта премахване. Една мярка следва да е подходяща за постигането на своята цел и да не е непропорционална на тази цел. Пропорционалността на мярката се преценява на базата на всички данни за конкуренция между лични и обществени интереси. В случая административният орган не е изследвал факторите, имащи отношение към тази преценка, като е пренебрегнал изцяло засегнатите лични права на жалбоподателката и вредите, които би претърпяла тя и живущите с нея лица. С това целта на акта е надхвърлена значително, което е в грубо нарушение на принципа на пропорционалност по чл. 6 от АПК. Липсата на адекватност на мярката води и до нарушение на правото на жалбоподателката на неприкосновеност на жилището ѝ по чл. 8, § 1 от КЗПЧОС, което заедно с всички останали нарушения е още едно основание за материалната незаконосъобразност на заповедта.

           Следователно налице са пороци по смисъла на чл. 146, т. 3, т. 4 и т. 5 от АПК, които налагат отмяната на акта в частта относно разпореденото с него премахване на пристройка към жилищна сграда като противоречащ на материалния закон и неговата цел.                 

           С оглед на изхода от делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателката следва да се присъди сумата от 155 лева, съставляваща разноски по делото съразмерно на уважената част от жалбата. Ответникът не е претендирал такива, поради което и съдът не се произнася по дължимостта им.              

           Водим от горното, както и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Д.Н.К. ***, заповед № 1098/08.07.2022 г. на кмета на община Добрич В ЧАСТТА, в която е наредено на жалбоподателката да премахне строеж: “Пристройка със ЗП 10, 60 кв.м. към жилищна сграда с идентификатор 72624.604.146.2 по КК на град Добрич“, разположена в ПИ 72624.604.146 по КК на гр. Добрич с административен адрес : ул. ХХХХХХХХ.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.Н.К. ***, срещу заповед № 1098/08.07.2022 г. на кмета на община Добрич В ЧАСТТА, в която е наредено на жалбоподателката да премахне строеж: “Гараж със ЗП 33, 9 кв.м.”,  разположен в ПИ 72624.604.146 по КК на гр. Добрич с административен адрес : ул. ХХХХХХХХ.

ОСЪЖДА община Добрич да заплати на Д.Н.К., с ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 155 лева, съставляваща сторени разноски по делото.   

          РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

            

                                                    Административен съдия :