Решение по дело №16188/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2785
Дата: 13 юни 2023 г. (в сила от 13 юни 2023 г.)
Съдия: Силвия Петкова Георгиева
Дело: 20221110216188
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 декември 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 2785
гр. София, 13.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 19-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на първи юни през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:СИЛВИЯ П. ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря ЕМИЛИЯ ЕВЛ. СТОЙЧЕВА
като разгледа докладваното от СИЛВИЯ П. ГЕОРГИЕВА Административно
наказателно дело № 20221110216188 по описа за 2022 година
Производството е по реда на раздел V, чл.58д и сл. от ЗАНН и е
образувано въз основа на подадена жалба от С. А. В. срещу наказателно
постановление (НП) №005946/29.09.2022 г. на директор на национално тол
управление (НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура” (А „ПИ“) – гр.
София, с което на основание чл.170, ал.3а, във вр. с чл.139, ал.7 от Закона за
движението по пътищата (ЗДвП) му е наложена глоба в размер на 1 800
(хиляда и осемстотин лева) лв. за извършено нарушение на чл.179, ал.3а от
ЗДвП.
С жалбата се моли за отмяна на наказателното постановление, като се
излага, че обжалваното НП е незаконосъобразно, поради наличие на
съществени административнопроизводствени нарушения, както и поради
противоречие с целта на закона, твърдят се посочени две дати, поради което е
налице затруднение относно изчисляване срока по чл.34 от ЗАНН, както и не
ставало ясно предвид които доказателства е прието, че незаплащането на
дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата (ЗП) е за
конкретното ППС, както и че към този момент на визирано нарушение
същото е било управлявано от жалбоподателя, претендира се несъответствие
между описанието на констатираното нарушение в обстоятелствената част на
1
НП и приложените за него материална и санкционна норми, не се съдържали
съждения дали деянието не съставлява маловажен случай и относно
приложимостта на чл.28 от ЗАНН, твърди се разрез на глобата с правилото по
чл.9а от Директива 1999/62/ЕО. Претендират се сторените по делото
разноски.
Делото първоначално е било образувано пред РС-Видин, след което и въз
основа на молба от процесуалния представител на наказващия орган, че
мястото на нарушението е А-6, км 50+427/граница Сърбия-София/, находящ
се в Софийска община е било прекратено и изпратено за разглеждане на СРС
по подсъдност.
Жалбоподателят редовно призован се представлява от процесуален
представител. Последният поддържа жалбата и по същество пледира за
отмяна на НП по съображенията, които са изложени в жалбата. Претендират
се разноски. Депозирано е и писмено становище по същество.
За органа издал наказателното постановление – в първото проведено
съдебно заседание се явява процесуален представител, който оспорва
жалбата.
От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната
съвкупност, съдът установи следното:
На 05.04.2022 г., в 11:30 часа, в направление излизане от територията на
Република България, на граничен контролно-пропускателен пункт (ГКПП)
„Калотина“, пристигнало пътно превозно средство (ППС) – товарен
автомобил марка „РЕНО“, модел „ПРЕМИУМ 460.19Г 4х2“, тип влекач, с
обща техническа допустима максимална маса над 12 тона, а именно 19 000 кг,
евро 5. Същият видно от свидетелство за регистрация, част I е с ДК № ,
собственост на „Ерма Транс – 94“ООД, със седалище и адрес на управление:
с. Г Б, ул. „В Л“№, с управител Р А Б. Той бил управляван от жалбоподателя
С. А. В., заемащ длъжността „шофьор товарен автомобил”, съгласно
сключен с дружеството трудов договор от 07.09.2021 г. ППС-то било
оборудвано с бордово устройство, чрез което предавало данни, относими към
определяне дължимостта и размера на тол - таксите, заплащани за движение
по платената републиканска пътна мрежа.
На място била извършена проверка от контролните органи на Агенция
„Митници“. В нейния ход било установено, че на 11.03.2022 г., в 10:43 часа,
2
товарен автомобил марка „РЕНО“, модел „ПРЕМИУМ 460.19Г 4х2“, тип
влекач, с ДК № бил заснет да се движи по път „А – 6“, км 50+427, включен в
обхвата на платената пътна мрежа.
Съгласно писмо на А „ПИ“, изведено на 21.07.2022 г., касаещо НАХД №
7665/2022 г. по описа на СРС, 108 състав, че след изпълнение на проект за
модернизация на път I-8, граница Сърбия-Калотина – Драгоман - ок. п. София
– о. п. Ихтиман – Костенец – Белово - Пазарджик – Пловдив – Поповица –
Хасково -Харманли – Любимец – Свиленград - Капитан Андреево, разделено
на три лота, съгл. Решение №959 на МС от 31.12.2018 г. ще бъде път А-6
„Европа“ (граница Сърбия-София), поради което до момента няма км 50+427.
След като отдел „Митница“ е изпратил лицето С. В. ведно с документите
на свидетеля С., която по това време изпълнявала служебните си задължени
на КПП „Калотина“ било проверено в системата регистрационния номер на
ППС-то и било установено, че има нарушение. Показана била на
жалбоподателя снимка и му било обяснено, че трябва да заплати
компенсаторна такса в размер на 750 лв. Същият отказал да заплати такава и
се пристъпило към съставяне на акт за установяване на административно
нарушение.
Жалбоподателят заплатил такса по чл.10б, ал.5 от ЗП в размер на 133,00
лева, за което му била издаден фискален бон от 05.04.2022 г. за ППС СВ 1057
ВВ.
Свидетелката Р. С., като оправомощено длъжностно лице по т.31 от
Заповед №РД-11-486/20.04.2021 г. на председателя на УС на А „ПИ“,
преценила, че е налице извършено нарушение на правилата за движение по
пътищата, поради което съставил акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № 005946/11.03.2022 от 05.04.2022 г. срещу С. А. В., в
присъствието на един свидетел, за нарушение на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП, въз
основа на справка от електронната система за събиране на пътни такси от
контролно устройство с идентификатор №10181. Актът бил подписан лично
от жалбоподателя и копие от него му било връчено на място. Жалбоподателят
е посочил, че има възражения, но не е изложил такива в акта.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН били постъпили възражения от „ЕРМА
ТРАНС 94“, подадени чрез Д Б, вх. №НТУ/94-00-7064/05.04.2022 г. по имейл.
Извършена била проверка по случая с процесното ППС, в хода на която в
3
отговор на запитване на изпълнителния директор на „Интелигентни трафик
системи“ (ИТС) АД директора на НТУ с писмо изведено на 27.09.2022 г. е
посочил, че за ППС, с рег. №СВ 1057 ВВ, засечено да преминава в обхвата на
платената републиканска пътна мрежа на дата 11.03.2022 г. в 10:43 ч. при
движение по път А-6, км 50+427, в посока нарастващ километър е било без
маршрутна карта или бордово устройство, като за тази дата няма получени
тол декларации и маршрутни карти, както и не е получено надлежно плащане
в А „ПИ“ за сегмента на рамката, на която е отчетено нарушението.
С писмо изведено на 27.09.2022 г. от ИТС АД по имейл до директора на
НТУ, относно съставения АУАН за ППС СВ 1057 ВВ, е посочено, че при
извършената проверка в системата на ИТС АД е установено, че на посочената
дата и час бордовото устройство е било изключено или неправилно включено
в електрическото захранване и с изчерпана батерия. Приложен е документ за
платени пътни такси в размер на 200 лв. от „ЕРМА ТРАНС – 94“ ЕООД в
полза на ИТС АД с основание зареждане на предплатен баланс в договор на
04.03.2022 г.
Въз основа на съставения АУАН директорът на НТУ към Агенция “Пътна
инфраструктура” (АПИ), гр. София, оправомощен със Заповед № РД-11-
167/08.02.2021 г. и Заповед №РД-11-760/19.08.2022 г. и двете на председателя
на управителния съвет на А „ПИ“ издал атакуваното наказателно
постановление №005946/29.09.2022 г., с което на С. А. В. било наложено
наказание „глоба” в размер на 1 800, 00 /хиляда и осемстотин лева/ лв. за
неизпълнение на правно задължение по чл.139, ал.7 от ЗДвП, което
съставлява административно нарушение на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП,
извършено от него на 11.03.2022 г. в 10:43 ч. при управление на ППС, с ДК
№СВ 1057 ВВ на път А-6, км 50+427, в посока на движение нарастващ
километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което ППС не
била заплатена пътна такса, съгласно чл.10, ал.1, т.2 от ЗП. НП е връчено с
обратна разписа на лице от домашните на наказаното лице на 06.10.2022г.,
видно от приложеното известие за доставяне.
Разпитан в качеството на свидетеля, актосъставителя С. излага показания
изцяло в съответствие с констатациите, които са изложени в АУАН.
Установява се от писмо на „ЕРМА ТРАНС – 94“ ООД, че не могат да
предоставят исканата информация (по искане на съда за предоставяне на
4
копие от тахографски лист за 11.03.2022 г. на ППС с рег. № , тъй като се пазят
една календарна година на основание чл.91в от Закона за автомобилните
превози.
Установява се от извадка от електронната система за събиране на пътни
такси, че местоположението на СКТ 10181, което е разположено на път А-6,
км 50+427 е между път 18 (околовръстен път София) и пътен възел Илиянци,
което на територията на Столична община.
Приложени са сертификат за контрол №0832/13.01.2020 г., ведно с
приложения, както и протокол за установяване годността за приемане на
изграждането на СКТ №1018, издаден на 15.08.2019 г., с местонахождение,
видно от горното поле на страниците на протокола, между II-18 и п. в.
Илиянци, община София, изграден на път ССТ, км 1+050.
Съдът цени писмените доказателства като намира определени
противоречия между тях, а именно относно точното местоположение на СКТ
№1018, с което се твърди, че е заснето процесното административно
нарушение. Като съдът кредитира писмото на А „ПИ“ от 22.07.2022 г. до
СРС, НО, 108 състав, както и протокола за установяване годността за
приемане на изграждането на СКТ №1018, издаден на 15.08.2019 г.,
доколкото се касае за писмени документи и не е взел предвид разпечатката от
електронната система, тъй като не се касае до документ по смисъла на НПК, с
оглед субсидиарното прилагане на същия на основание чл.84 от ЗАНН. Взети
са предвид гласните доказателства, а именно показанията на свидетеля С.,
които са пълни и непротиворечиви както вътрешно, така и с останалите
писмени доказателства.
От така изложената фактическа обстановка, след преценка на доводите и
възраженията на страните и изложените въззивни основания, съдът прави
следните правни изводи:
Жалбата е допустима като подадена в законния седмодневен срок /видно от
разписката за получен препис от наказателното постановление/ и от
надлежно легитимирано лице, имащо правен интерес от обжалване, като по
своята същност е основателна, не само по изложените в нея причини, поради
следното:
Съдът като съобрази съставеният АУАН и издаденото въз основа на него
НП с изискванията на ЗАНН, указващи реквизитите на тези административни
5
актове и процедурата по съставянето им, намира следното:
Процесното НП е издадено от оправомощено на основание чл.189е, ал.12
ЗДвП лице, съгласно Заповед № РД-11-167/08.02.2021 г. и Заповед №РД-11-
760/19.08.2022 г. и двете на председателя на управителния съвет на А „ПИ“, а
АУАН съставен от компетентен орган по смисъла на чл. 167а, ал. 2 ЗДвП,
определенсъсЗаповед№РД-11-486/20.04.2021 г. на председателя на
управителния съвет на АПИ.
Но от образуването му административно-наказателното производство е
започнало с допускане на многобройни и съществени процесуални
нарушения, касаещи незаконосъобразността на обжалваното наказателно
постановление.
В наказателно постановление следва (съгласно изискванията на чл.57, ал.1,
т.5 от ЗАНН) да е индивидуализирано мястото и времето на извършване на
нарушението, както и пълно описание на нарушението, обстоятелствата, при
които е извършено, както и законовите разпоредби, които са нарушени.
Поради което и с оглед осигуряване защитата на лицето, срещу което е
издадено, следва да е налице единство между посочените като нарушени
законови разпоредби и словесното описание на нарушението.
В атакуваното НП освен описаната фактическа обстановка, вменяваща
незаплащането от страна на водача на дължимата се тол такса не е посочено
точно извършеното нарушение от страна на жалбоподателя. Съгласно
нормата на чл.179а, ал.3 от ЗДвП: „Водач, който управлява пътно превозно
средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно
изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена
маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно
средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв.“
Следователно визираната в акта и НП разпоредба не се отнася до описаната
в същите фактическа обстановка по делото свързана с неплащане на
дължимата се тол такса. Като в случая в хода на
административнонаказателното производство административнонаказващия
орган не е приложил правилно материалния закон, свързан с установената
6
фактическа обстановка – неплащане на задължителна тол такса от страна на
жалбоподателя в качеството му на водач на процесното ППС. Ако бе
разгледал подробно описаното и фактите то той не би съставил АУАН и НП
на жалбоподателя като водач на процесното ППС, доколкото същият не носи
административнонаказателна отговорност за такова административно
нарушение, с изключение на чл. 139, ал. 7 от ЗДвП. При така описаната
фактическа обстановка административнонаказателно отговорно лице не се
явява водачът на процесното ППС, а собственикът или ползвателя на същото
по смисъла на чл. 102, ал.2 от ЗДвП, на основание чл. 179, ал.3б от ЗДвП.
Като разпоредбата на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП задължава собственикът на
ППС-то да не го допуска по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, ако за ППС-то не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от
ЗП, в зависимост от категорията на съответното ППС, а ако в свидетелството
за регистрация е вписан ползвател това задължение се отнася до същия.
Цитираните разпоредби безспорно задължават собствениците, респективно
ползвателите на ППС да осигурят заплащането на дължимите пътни такси
при движение на превозните им средства по път, включен в платената пътна
мрежа, като това движение може да се осъществи след изпълнение на
съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане на
пътните такси. Тези задължения са регламентирани в ЗП и в Наредбата за
условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на
база време и на база изминато разстояние (Наредбата), приета на основание
чл. 10, ал. 7 от ЗП.
Съгласно чл. 10б, ал. 3 от ЗП тол таксата се заплаща от собственика или
ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни превозни средства с
обща технически допустима максимална маса над 3, 5 тона, извън тези по чл.
10а, ал. 9, като заплащането й дава право на ППС-то, за което е заплатена, да
измине определено разстояние между две точки. В нормата на чл. 10б, ал.4 от
ЗП се сочи, че размерът на дължимата за плащане тол такса се определя въз
основа на реално получени декларирани тол данни, удостоверени по реда,
предвиден в наредбата по чл.10, ал. 7 от ЗП, или чрез закупуването на
еднократна маршрутна карта, която дава право на ползвателя на пътя да
измине предварително заявено от него разстояние по определен маршрут,
7
като същата важи само за ППС-то, чийто регистрационен номер е бил
правилно деклариран от собственика или ползвателя му. В наредбата по чл.
10, ал. 7 се определят и начините за изчисляване и заплащане на дължимите
тол такси.
Неизпълнението на горните задължения е скрепено със санкцията, предвидена
в разпоредбата на чл.179, ал.3а от ЗДвП.
В настоящия случай е приложима разпоредбата на чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП,
съгласно която при установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в
отсъствие на нарушителя се счита, че пътното превозното средство е
управлявано от собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за
регистрация на пътното превозно средство е вписан ползвател – от
ползвателя, освен ако бъде установено, че пътното превозно средство е
управлявано от трето лице.
В процесния случай се установи, че ППС-то е собственост на „ЕРМА
ТРАНС-94“ ООД, а жалбоподателят е бил нает на трудов договор като
„шофьор товарен камион“. Не се установява на процесната дата 11.03.2022 г.
кое лице е управлявало ППС-то, собственост на дружеството, но този въпрос
е ирелевантен, с оглед визираните задължения посочени по-горе и касаещи
задълженията за собственика на ППС-то, а не и за водача на същото.
Доколкото процесно твърдяното административно нарушение е установено
от електронна система за контрол по чл. 167а, ал. 1 от ЗДвП, чрез годен
доклад то в хода на административнонаказателното производство е следвало
да се изпрати съобщение до собственика на ППС-то, който е ЮЛ, за да бъде
установен водача на същото на процесната дата, което не е сторено. Съгласно
чл. 179, ал. 2, т. 7 от ЗДвП длъжностните лица
проверяват създадените записи по ал. 3 и въз основа на тях съставят АУАН
при спазване на разпоредбите на чл. 189е и чл. 189ж, то следва да се приеме,
че установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в отсъствие на
нарушителя по смисъла на чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП е всяко установено
нарушение, за което електронната система е създала доклад. Като въз основа
на него длъжностните лица, при изпълнение на задълженията им по чл.179,
ал.2, т. 7 от ЗДвП могат да съставят АУАН в присъствие или в отсъствие на
нарушителя, или да издадат електронен фиш, но при всяко развитие на
административнонаказателното производство презумцията следваща се от
8
нормата на чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП следва да бъде приложима. В процесния
случай контролни органи са решили да потърсят отговорност за нарушението,
което е установено в отсъствие на нарушителя въз основа на генерирания
запис от системата), поради което е следвало да процедират по реда на чл.
187а, ал. 1 и ал.2 от ЗДвП и след това, ако собственикът възрази
административнонаказващият орган е следвало да състави АУАН срещу
водача, посочен от собственика в нарочна декларация, придружена и от
СУМПС, което в настоящия случай не е сторено.
Поради това като не е приложил точно материалния закон е налице
съществено нарушение на процесуалните норми по ЗАНН от страна на
административнонаказващия орган, което влече до абсолютната
незаконосъобразност на процесното наказателно постановление, предвид
същите нарушения и до неговата отмяна.
Не на последно място не се установи по делото точното място на така
визираното административно нарушение, доколкото посоченото място в
АУАН и в НП ще бъде налично, но след изпълнение на проект за
модернизация на път I-8, поради което до момента няма път А-6 и съответно
от същия км 50+427.
Съдът намира, че само въз основа на горепосоченото грубо нарушение
процесното НП следва да бъде отменено изцяло, без да бъдат разглеждани
твърдяните други такива, включително относно маловажността и
неприлагането на чл. 28 от ЗАНН.
С оглед крайния съдебен акт при поискване се дължат разноски за
жалбоподателя. В конкретния случай процесуалното представителство на
жалбоподателя в производството по делото е осъществено от адвокат, който е
бил надлежно упълномощен и на същия е изплатено възнаграждение,
съгласно отразеното в договора за правна защита и съдействие, в размер на
720 лв. Размерът е съобразен с чл. 18, ал. 2, във вр. с чл.7, ал.2, т.2 от Наредба
№ 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,
където се сочи, че за сумата при дела с от 1000 до 10 000 лв. е 400 лв. плюс 10
% за горницата над 1000 лв., какъвто е и процесния. Процесуален
представител на жалбоподателя се е явил в две съдебни заседания, делото не
представлява фактическа и правна сложност, но са били предоставени голям
обем от доказателства, които са относими към делото, проявена е активност
9
от страна на адвоката, предвид което и съобразно гореизложеното следва да
бъде уважен размера, съгласно претенцията от 720 лв., колкото е и
фактически договореното и заплатено, за адвокатско възнаграждение пред
първоинстанционния съд, която сума следва да бъде възложена на наказващия
орган, както и отчитайки, че няма направено възражение за прекомерност.
Воден от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 005946/29.09.2022 г. на директор
на НТУ към А „ПИ“ – гр. София, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА А „ПИ“ - гр. С да заплати на С. А. В., с ЕГН ********** от гр.
П, ул. „П Б“№, ап., със с. а.: с. К, ул. „Ц Б“№, адв. Кр. А. за адвокатско
възнаграждение пред първоинстанционния съд сумата в размер на 720
(седемстотин и двадесет лева) лв.
Решението на основание чл.63в от ЗАНН подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд- София град на основанията
предвидени в НПК по реда на глава XII от АПК в 14-дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
10

Съдържание на мотивите


Производството е по реда на раздел V, чл.58д и сл. от ЗАНН и е
образувано въз основа на подадена жалба от С. А. В. срещу наказателно
постановление (НП) №005946/29.09.2022 г. на директор на национално тол
управление (НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура” (А „ПИ“) – гр. С, с
което на основание чл.170, ал.3а, във вр. с чл.139, ал.7 от Закона за
движението по пътищата (ЗДвП) му е наложена глоба в размер на 1 800
(хиляда и осемстотин лева) лв. за извършено нарушение на чл.179, ал.3а от
ЗДвП.
С жалбата се моли за отмяна на наказателното постановление, като се
излага, че обжалваното НП е незаконосъобразно, поради наличие на
съществени административнопроизводствени нарушения, както и поради
противоречие с целта на закона, твърдят се посочени две дати, поради което е
налице затруднение относно изчисляване срока по чл.34 от ЗАНН, както и не
ставало ясно предвид които доказателства е прието, че незаплащането на
дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата (ЗП) е за
конкретното ППС, както и че към този момент на визирано нарушение
същото е било управлявано от жалбоподателя, претендира се несъответствие
между описанието на констатираното нарушение в обстоятелствената част на
НП и приложените за него материална и санкционна норми, не се съдържали
съждения дали деянието не съставлява маловажен случай и относно
приложимостта на чл.28 от ЗАНН, твърди се разрез на глобата с правилото по
чл.9а от Директива 1999/62/ЕО. Претендират се сторените по делото
разноски.
Делото първоначално е било образувано пред РС-Видин, след което и въз
основа на молба от процесуалния представител на наказващия орган, че
мястото на нарушението е А-6, км 50+427/граница Сърбия-София/, находящ
се в Софийска община е било прекратено и изпратено за разглеждане на СРС
по подсъдност.
Жалбоподателят редовно призован се представлява от процесуален
представител. Последният поддържа жалбата и по същество пледира за
отмяна на НП по съображенията, които са изложени в жалбата. Претендират
се разноски. Депозирано е и писмено становище по същество.
За органа издал наказателното постановление – в първото проведено
съдебно заседание се явява процесуален представител, който оспорва
жалбата.
От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната
съвкупност, съдът установи следното:
На 05.04.2022 г., в 11:30 часа, в направление излизане от територията на
Република България, на граничен контролно-пропускателен пункт (ГКПП)
„Калотина“, пристигнало пътно превозно средство (ППС) – товарен
автомобил марка „РЕНО“, модел „ПРЕМИУМ 460.19Г 4х2“, тип влекач, с
обща техническа допустима максимална маса над 12 тона, а именно 19 000 кг,
1
евро 5. Същият видно от свидетелство за регистрация, част I е с ДК №
СВ1057 ВВ, собственост на „Ерма Транс – 94“ООД, със седалище и адрес на
управление: с. Г Б, ул. „В Л“№, с управител Р А Б. Той бил управляван от
жалбоподателя С. А. В., заемащ длъжността „шофьор товарен автомобил”,
съгласно
сключен с дружеството трудов договор от 07.09.2021 г. ППС-то било
оборудвано с бордово устройство, чрез което предавало данни, относими към
определяне дължимостта и размера на тол - таксите, заплащани за движение
по платената републиканска пътна мрежа.
На място била извършена проверка от контролните органи на Агенция
„Митници“. В нейния ход било установено, че на 11.03.2022 г., в 10:43 часа,
товарен автомобил марка „РЕНО“, модел „ПРЕМИУМ 460.19Г 4х2“, тип
влекач, с ДК № СВ1057 ВВ бил заснет да се движи по път „А – 6“, км
50+427, включен в обхвата на платената пътна мрежа.
Съгласно писмо на А „ПИ“, изведено на 21.07.2022 г., касаещо НАХД №
7665/2022 г. по описа на СРС, 108 състав, че след изпълнение на проект за
модернизация на път I-8, граница Сърбия-Калотина – Драгоман - ок. п. София
– о. п. Ихтиман – Костенец – Белово - Пазарджик – Пловдив – Поповица –
Хасково -Харманли – Любимец – Свиленград - Капитан Андреево, разделено
на три лота, съгл. Решение №959 на МС от 31.12.2018 г. ще бъде път А-6
„Европа“ (граница Сърбия-София), поради което до момента няма км 50+427.
След като отдел „Митница“ е изпратил лицето С. В. ведно с документите
на свидетеля С., която по това време изпълнявала служебните си задължени
на КПП „Калотина“ било проверено в системата регистрационния номер на
ППС-то и било установено, че има нарушение. Показана била на
жалбоподателя снимка и му било обяснено, че трябва да заплати
компенсаторна такса в размер на 750 лв. Същият отказал да заплати такава и
се пристъпило към съставяне на акт за установяване на административно
нарушение.
Жалбоподателят заплатил такса по чл.10б, ал.5 от ЗП в размер на
133,00 лева, за което му била издаден фискален бон от 05.04.2022 г. за ППС
СВ 1057 ВВ.
Свидетелката Р. С., като оправомощено длъжностно лице по т.31 от
Заповед №РД-11-486/20.04.2021 г. на председателя на УС на А „ПИ“,
преценила, че е налице извършено нарушение на правилата за движение по
пътищата, поради което съставил акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № 005946/11.03.2022 от 05.04.2022 г. срещу С. А. В., в
присъствието на един свидетел, за нарушение на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП, въз
основа на справка от електронната система за събиране на пътни такси от
контролно устройство с идентификатор №10181. Актът бил подписан лично
от жалбоподателя и копие от него му било връчено на място. Жалбоподателят
е посочил, че има възражения, но не е изложил такива в акта.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН били постъпили
2
възражения от „ЕРМА ТРАНС 94“, подадени чрез Диана Бонева, вх.
№НТУ/94-00-7064/05.04.2022 г. по имейл. Извършена била проверка по
случая с процесното ППС, в хода на която в отговор на запитване на
изпълнителния директор на „Интелигентни трафик системи“ (ИТС) АД
директора на НТУ с писмо изведено на 27.09.2022 г. е посочил, че за ППС, с
рег. №СВ 1057 ВВ, засечено да преминава в обхвата на платената
републиканска пътна мрежа на дата 11.03.2022 г. в 10:43 ч. при движение по
път А-6, км 50+427, в посока нарастващ километър е било без маршрутна
карта или бордово устройство, като за тази дата няма получени тол
декларации и маршрутни карти, както и не е получено надлежно плащане в А
„ПИ“ за сегмента на рамката, на която е отчетено нарушението.
С писмо изведено на 27.09.2022 г. от ИТС АД по имейл до директора на
НТУ, относно съставения АУАН за ППС СВ 1057 ВВ, е посочено, че при
извършената проверка в системата на ИТС АД е установено, че на посочената
дата и час бордовото устройство е било изключено или неправилно включено
в електрическото захранване и с изчерпана батерия. Приложен е документ за
платени пътни такси в размер на 200 лв. от „ЕРМА ТРАНС – 94“ ЕООД в
полза на ИТС АД с основание зареждане на предплатен баланс в договор на
04.03.2022 г.
Въз основа на съставения АУАН директорът на НТУ
към Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), гр. София, оправомощен със
Заповед № РД-11-167/08.02.2021 г. и Заповед №РД-11-760/19.08.2022 г. и
двете на председателя на управителния съвет на А „ПИ“ издал атакуваното
наказателно постановление №005946/29.09.2022 г., с което на С. А. В. било
наложено наказание „глоба” в размер на 1 800, 00 /хиляда и осемстотин лева/
лв. за неизпълнение на правно задължение по чл.139, ал.7 от ЗДвП, което
съставлява административно нарушение на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП,
извършено от него на 11.03.2022 г. в 10:43 ч. при управление на ППС, с ДК
№СВ 1057 ВВ на път А-6, км 50+427, в посока на движение нарастващ
километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което ППС не
била заплатена пътна такса, съгласно чл.10, ал.1, т.2 от ЗП. НП е връчено с
обратна разписа на лице от домашните на наказаното лице на 06.10.2022г.,
видно от приложеното известие за доставяне.
Разпитан в качеството на свидетеля, актосъставителя С. излага показания
изцяло в съответствие с констатациите, които са изложени в АУАН.
Установява се от писмо на „ЕРМА ТРАНС – 94“ ООД, че не могат да
предоставят исканата информация (по искане на съда за предоставяне на
копие от тахографски лист за 11.03.2022 г. на ППС с рег. № СВ 1057 ВВ), тъй
като се пазят една календарна година на основание чл.91в от Закона за
автомобилните превози.
Установява се от извадка от електронната система за събиране на пътни
такси, че местоположението на СКТ 10181, което е разположено на път А-6,
км 50+427 е между път 18 (околовръстен път София) и пътен възел Илиянци,
3
което на територията на Столична община.
Приложени са сертификат за контрол №0832/13.01.2020 г., ведно с
приложения, както и протокол за установяване годността за приемане на
изграждането на СКТ №1018, издаден на 15.08.2019 г., с местонахождение,
видно от горното поле на страниците на протокола, между II-18 и п. в.
Илиянци, община София, изграден на път ССТ, км1+050
Съдът цени писмените доказателства като намира определени
противоречия между тях, а именно относно точното местоположение на СКТ
№1018, с което се твърди, че е заснето процесното административно
нарушение. Като съдът кредитира писмото на А „ПИ“ от 22.07.2022 г. до
СРС, НО, 108 състав, както и протокола за установяване годността за
приемане на изграждането на СКТ №1018, издаден на 15.08.2019 г.,
доколкото се касае за писмени документи и не е взел предвид разпечатката от
електронната система, тъй като не се касае до документ по смисъла на НПК, с
оглед субсидиарното прилагане на същия на основание чл.84 от ЗАНН. Взети
са предвид гласните доказателства, а именно показанията на свидетеля С.,
които са пълни и непротиворечиви както вътрешно, така и с останалите
писмени доказателства.
От така изложената фактическа обстановка, след преценка на доводите и
възраженията на страните и изложените въззивни основания, съдът прави
следните правни изводи:
Жалбата е допустима като подадена в законния седмодневен срок /видно от
разписката за получен препис от наказателното постановление/ и от
надлежно легитимирано лице, имащо правен интерес от обжалване, като по
своята същност е основателна, не само по изложените в нея причини, поради
следното:
Съдът като съобрази съставеният АУАН и издаденото въз основа на него
НП с изискванията на ЗАНН, указващи реквизитите на тези административни
актове и процедурата по съставянето им, намира следното:
Процесното НП е издадено от оправомощено на основание чл.189е, ал.12
ЗДвП лице, съгласно Заповед № РД-11-167/08.02.2021 г. и Заповед №РД-11-
760/19.08.2022 г. и двете на председателя на управителния съвет на А „ПИ“, а
АУАН съставен от компетентен орган по смисъла на чл. 167а, ал. 2 ЗДвП,
определенсъсЗаповед№РД-11-486/20.04.2021 г. на председателя на
управителния съвет на АПИ.
Но от образуването му административно-наказателното производство е
започнало с допускане на многобройни и съществени процесуални
нарушения, касаещи незаконосъобразността на обжалваното наказателно
постановление.
В наказателно постановление следва (съгласно изискванията на чл.57, ал.1,
т.5 от ЗАНН) да е индивидуализирано мястото и времето на извършване на
нарушението, както и пълно описание на нарушението, обстоятелствата, при
4
които е извършено, както и законовите разпоредби, които са нарушени.
Поради което и с оглед осигуряване защитата на лицето, срещу което е
издадено, следва да е налице единство между посочените като нарушени
законови разпоредби и словесното описание на нарушението.
В атакуваното НП освен описаната фактическа обстановка, вменяваща
незаплащането от страна на водача на дължимата се тол такса не е посочено
точно извършеното нарушение от страна на жалбоподателя. Съгласно
нормата на чл.179а, ал.3 от ЗДвП: „Водач, който управлява пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно
изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена
маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно
средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв.“
Следователно визираната в акта и НП разпоредба не се отнася до
описаната в същите фактическа обстановка по делото свързана с неплащане
на дължимата се тол такса. Като в случая в хода на
административнонаказателното производство административнонаказващия
орган не е приложил правилно материалния закон, свързан с установената
фактическа обстановка – неплащане на задължителна тол такса от страна на
жалбоподателя в качеството му на водач на процесното ППС. Ако бе
разгледал подробно описаното и фактите то той не би съставил АУАН и НП
на жалбоподателя като водач на процесното ППС, доколкото същият не носи
административнонаказателна отговорност за такова административно
нарушение, с изключение на чл. 139, ал. 7 от ЗДвП. При така описаната
фактическа обстановка административнонаказателно отговорно лице не се
явява водачът на процесното ППС, а собственикът или ползвателя на същото
по смисъла на чл. 102, ал.2 от ЗДвП, на основание чл. 179, ал.3б от ЗДвП.
Като разпоредбата на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП задължава собственикът на
ППС-то да не го допуска по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, ако за ППС-то не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от
ЗП, в зависимост от категорията на съответното ППС, а ако в свидетелството
за регистрация е вписан ползвател това задължение се отнася до същия.
Цитираните разпоредби безспорно задължават собствениците,
респективно ползвателите на ППС да осигурят заплащането на дължимите
пътни такси при движение на превозните им средства по път, включен в
платената пътна мрежа, като това движение може да се осъществи след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и
заплащане на пътните такси. Тези задължения са регламентирани
в ЗП и в Наредбата за условията, реда и правилата за
изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
5
разстояние (Наредбата), приета на основание чл. 10, ал. 7 от ЗП.
Съгласно чл. 10б, ал. 3 от ЗП тол таксата се заплаща от собственика
или ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни превозни
средства с обща технически допустима максимална маса над 3, 5 тона, извън
тези по чл. 10а, ал. 9, като заплащането й дава право на ППС-то, за което е
заплатена, да измине определено разстояние между две
точки. В нормата на чл. 10б, ал.4 от ЗП се сочи, че размерът на
дължимата за плащане тол такса се определя въз основа на реално получени
декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл.
10, ал. 7 от ЗП, или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която
дава право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него
разстояние по определен маршрут, като същата важи само за ППС-то,
чийто регистрационен номер е бил правилно деклариран от собственика или
ползвателя му. В наредбата по чл. 10, ал. 7 се определят и начините за
изчисляване и заплащане на дължимите тол такси.
Неизпълнението на горните задължения е скрепено със санкцията,
предвидена в разпоредбата на чл.179, ал.3а от ЗДвП.
В настоящия случай е приложима разпоредбата на чл. 187а, ал. 1 от
ЗДвП, съгласно която при установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в
отсъствие на нарушителя се счита, че пътното превозното средство е
управлявано от собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за
регистрация на пътното превозно средство е вписан ползвател – от
ползвателя, освен ако бъде установено, че пътното превозно средство е
управлявано от трето лице.
В процесния случай се установи, че ППС-то е собственост на „ЕРМА
ТРАНС-94“ ООД, а жалбоподателят е бил нает на трудов договор като
„шофьор товарен камион“. Не се установява на процесната дата 11.03.2022 г.
кое лице е управлявало ППС-то, собственост на дружеството, но този въпрос
е ирелевантен, с оглед визираните задължения посочени по-горе и касаещи
задълженията за собственика на ППС-то, а не и за водача на същото.
Доколкото процесно твърдяното административно нарушение е установено
от електронна система за контрол по чл. 167а, ал. 1 от ЗДвП, чрез годен
доклад то в хода на административнонаказателното производство е следвало
да се изпрати съобщение до собственика на ППС-то, който е ЮЛ, за да бъде
установен водача на същото на процесната дата, което не е сторено. Съгласно
чл. 179, ал. 2, т. 7 от ЗДвП длъжностните лица
проверяват създадените записи по ал. 3 и въз основа на тях съставят АУАН
при спазване на разпоредбите на чл. 189е и чл. 189ж, то следва да се приеме,
че установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в отсъствие на
нарушителя по смисъла на чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП е всяко установено
нарушение, за което електронната система е създала доклад. Като въз основа
на него длъжностните лица, при изпълнение на задълженията им по чл.179,
ал.2, т. 7 от ЗДвП могат да съставят АУАН в присъствие или в отсъствие на
нарушителя, или да издадат електронен фиш, но при всяко развитие на
6
административнонаказателното производство презумцията следваща се от
нормата на чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП следва да бъде приложима. В процесния
случай контролни органи са решили да потърсят отговорност за нарушението,
което е установено в отсъствие на нарушителя въз основа на генерирания
запис от системата), поради което е следвало да процедират по реда на чл.
187а, ал. 1 и ал.2 от ЗДвП и след това, ако собственикът възрази
административнонаказващият орган е следвало да състави АУАН срещу
водача, посочен от собственика в нарочна декларация, придружена и от
СУМПС, което в настоящия случай не е сторено.
Поради това като не е приложил точно материалния закон е налице
съществено нарушение на процесуалните норми по ЗАНН от страна на
административнонаказващия орган, което влече до абсолютната
незаконосъобразност на процесното наказателно постановление, предвид
същите нарушения и до неговата отмяна.
Не на последно място не се установи по делото точното място на така
визираното административно нарушение, доколкото посоченото място в
АУАН и в НП ще бъде налично, но след изпълнение на проект за
модернизация на път I-8, поради което до момента няма път А-6 и съответно
от същия км 50+427.
Съдът намира, че само въз основа на горепосоченото грубо нарушение
процесното НП следва да бъде отменено изцяло, без да бъдат разглеждани
твърдяните други такива, включително относно маловажността и
неприлагането на чл. 28 от ЗАНН.
С оглед крайния съдебен акт при поискване се дължат разноски за
жалбоподателя. В конкретния случай процесуалното представителство на
жалбоподателя в производството по делото е осъществено от адвокат, който е
бил надлежно упълномощен и на същия е изплатено възнаграждение,
съгласно отразеното в договора за правна защита и съдействие, в размер на
720 лв. Размерът е съобразен с чл. 18, ал. 2, във вр. с чл.7, ал.2, т.2 от Наредба
№ 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,
където се сочи, че за сумата при дела с от 1000 до 10 000 лв. е 400 лв. плюс 10
% за горницата над 1000 лв., какъвто е и процесния. Процесуален
представител на жалбоподателя се е явил в две съдебни заседания, делото не
представлява фактическа и правна сложност, но са били предоставени голям
обем от доказателства, които са относими към делото, проявена е активност
от страна на адвоката, предвид което и съобразно гореизложеното следва да
бъде уважен размера, съгласно претенцията от 720 лв., колкото е и
фактически договореното и заплатено, за адвокатско възнаграждение пред
първоинстанционния съд, която сума следва да бъде възложена на наказващия
орган, както и отчитайки, че няма направено възражение за прекомерност.

РАЙОНЕН СЪДИЯ:
7