Решение по дело №498/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 988
Дата: 20 юли 2020 г. (в сила от 20 юли 2020 г.)
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20207050700498
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ ……………,гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, двадесет и четвърти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори юни две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                   СЪДИЯ: БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

при секретаря Нина Атанасова изслуша докладваното от съдията Борислав Милачков адм. д. № 498 по описа за 2020 г.

Производството е по реда на  чл.145 и следващи от АПК във вр. с чл.40  и следващите от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Производството по делото е образувано по жалба подадена от Ж.И.Д. *** срещу Решение за достъп до обществена информация № ДУ-20-7710-2/04.02.2020 г. на зам. областния управител на област с административен център Варна.

 Жалбоподателката твърди, че макар и с решението да й е предоставен достъп до обществена информация, административния орган сам е преформулирал въпросите от зявлението й и не им е дал отговор. Подробно е описала какви отговори е очаквала да получи и защо е недоволна от получените такива. Иска се от съда да постанови решение за отмяната на процесния административен акт, като на органа се даде указание да предостави на заявителката исканите документи В съдебно заседание жалбата се поддържа лично от жалбоподателката. Депозирани са и подробни писмени бележки, с които се поддържа жалбата и се излагат съображения в отговор на становището на ответника изложено в съдебно заседание.

Ответникът – зам.областен управител на Област с административен център Варна, чрез процесуален представител оспорва жалбата. Твърди, че по заявлението е представена наличната в Областна администрация информация и, че административния орган не разполага с други документи, освен с представените на заявителката. По отношение на точки 3 и 4 от заявлението се твърди, че достъпът до информацията е по друг ред, тъй като заявителката е страна в административното производство. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като се запозна с твърденията, изложени в жалбата, като обсъди и анализира събраните по делото доказателства прие за установено следното:

Жалбоподателката Д. е депозирала заявление за достъп до обществена информация вх. № ДУ-20-9400-5/31.01.2020 г., за предоставяне на следната информация:

1.               Да и бъдат предоставени документи, чрез които се установява в периода 27.08.1987 г. до 31.05.2019 г. придобитото на друго основание право на собственост на държавата върху сградата, предмет на Протокол на приемателна комисия от 27.081987 г./ Акт обр.16/, или идеални части от общите части от нея, или на други вещни права – отстъпено право на строеж върху дворно място 83 кв.м. идеални части от цялото дворно място с площ от 220 кв.м., представляващо парцел образуван от имот с пл.№6 и пл.№7, в кв.60, 8-ми подрайон на гр. Варна. Уточнено е, че се искат документи, от които да е видно, на какво основание и от коя дата в посочения период имотът /застроен и незастроен/ е станал държавна собственост, с каква административна процедура и издадени съответни заповеди за това?

2.               Да й бъде предоставен съответния административен акт – заповед на областен управите, чрез който се установява в същия период, сградата или обети в нея, предоставена ли е като държавно имущество за стопанисване и управление, на кого, с каква заповед за това?

3.               Да бъде снабдена със заверени за вярност копия на документите удостоверяващи резултата от извърешната проверка по всички искания в заявление, което жалбоподателката е отправила до Областен управител на област с административен център Варна с вх. № РД-19-900-147/02.05.2019 г.

4.               Да й бъдат предоставени заверени за вярност копия на документите удостоверяващи резултата от извършената проверка, за взетите от областен управител мерки и санкции за деветмесечното неизпълнение на исканията й отправени със заявление с вх. № РД-19-900-147/02.05.2019 г., по т.3 от настоящото заявление.

 

След извършена справка, зам.областният управител на Област с административен център Варна, на основание Заповед № РД-20-7706-20/31.01.2020 г. е издал Решение № ДУ-20-7710-2/04.02.2020 г. (стр.25), с което е предоставен достъп до обществената информация по точка 1 от заявлението. Даден е отговор и на искането по т.2 от заявлението. По т.3 и 4 от Заявлението, макар и да няма изричен диспозитив административният орган е постановил отказ за предоставяне на исканата информация, като се е мотивирал с обстоятелството, че исканата информация не е обществена по своята същност, а заявителката има достъп до нея по реда на чл.34 от АПК.

Въз основа на горната фактическа обстановка, съдът намира, че жалбата е подадена в срок, от лице с правен интерес и съответно е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, същата се явява неоснователна по следните съображения.

При преценка за законосъобразността на акта, съдът е длъжен преди да се произнесе по съществото на спора, да прецени неговата валидност, т.е. дали е постановен от компетентен орган, в кръга на неговите материални и териториални правомощия.

В настоящия казус обжалвания акт е издаден от зам. Областен управител на Област с административен център Варна, оправомощен да разглежда постъпилите заявления по ЗДОИ и да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация по силата на приложената към доказателствата Заповед № РД-20-7706-20/31.01.2020г. (стр.27) на Областен управител на Област с административен център Варна.

Съгласно чл. 28, ал.2 от ЗДОИ административният орган разполага с правомощието да определи длъжностно лице от кръга на поверената му администрация, което да се произнася с решения по чл. 28 от ЗДОИ, поради което настоящият състав на съда счита, че обжалваното решение е издадено от компетентен орган, в кръга на неговите материални и териториални правомощия.

Дефиницията на понятието “обществена информация” е дадена в разпоредбата на чл. 2, ал.1 от ЗДОИ, съгласно която обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

            От исканата и получена от заявителката информация става ясно, че за посочения от заявителката период, Държавата се манифестира като собственик в посочената сграда, само на тото пункт с площ 22,41 кв.м., въз основа на договор за доброволна делба на новопостроена жилищна сграда от 15.02.1989 г. и нот.акт №110, т.3, д.401/2006 г. на ДП „БСТ“, които са предоставени на Д..

            Въз основа на горното съдът намира, че по тази точка заявителката е получила търсената от нея информация. След като при извършената проверка не е открит административен или друг акт, въз основа на който Държавата да е придобила право на собственост или друго ограничено вещно право върху имота, то административния орган е в невъзможност да предостави различна от процесната информация.

По т.2 от заявлението, съдът приема, че  жалбоподателката е уведомена на основание чл.33 от ЗДОИ, че в преписката по съставяне на АДС 9780/2019 г. не е констатиран изричен административен акт, който да прехвърля права на ДП „БСТ“ за посочения от Д. период.

            Съдът споделя становището на ответника, че исканата информация по точки 3 и 4 от заявлението не представлява обществена информация по смисъла на чл.2 от ЗДОИ. Видно и от самото Заявление, Д. е искала да получи заверени копия от проверката извършена по друго нейно заявление от 02.05.2019 г. Прав е административния орган, като е посочил, че тези копия следва да се търсят от жалбоподателката по реда на чл.34 от АПК, тъй като Д. е страна в административно производство започнало по нейното заявление и получаване на резултатите от него не могат да бъдат търсени по реда на ЗДОИ.

            Искането формулирано в т.4 от заявлението на Д., също не визира обществена информация. Ако се търсеше информация, дали Областният управител е предприел някакви дисциплинарни мерки срещу служителите на които е била възложена проверката по заявлението на Д. от 02.05.2019 г., и какъв е бил техния резултат, то тогава административният орган бил дължал отговор. Така формулираното заявление само предполага, че е извършена проверка, но при липса на такава, органа не дължи произнасяне по т.4 от заявлението.

            Изложените по-горе доводи навеждат на извод за липса на основанията, предвидени в чл.146 от АПК за отмяна на акта. Жалбата е неоснователна.

            Предвид изхода на спора и направеното от страна на ответника искане, съдът намира, че следва да осъди жалбоподателката да заплати на ответника 100 лв. разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

           

            Предвид изложеното и на основание чл.172, ал.2, предложение последно съдът

 

                            

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на   Ж.И.Д. *** срещу Решение за достъп до обществена информация № ДУ-20-7710-2/04.02.2020 г. на зам. областния управител на област с административен център Варна.

ОСЪЖДА Ж.И.Д. *** да заплати на  Областния управител на област с административен център Варна.

 

 

Решението, на основание чл.40, ал.3 от ЗДОИ, е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                              

                                                            АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ :