Решение по дело №365/2015 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 111
Дата: 24 ноември 2015 г. (в сила от 10 февруари 2016 г.)
Съдия: Вяра Атанасова Атанасова
Дело: 20151450200365
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2015 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

Година

24.11.2015

Град

Мездра

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Мездренски районен

съд

 

ІІ-pи наказателен

състав

На

двадесети октомври

 

Година

2015

В публичното заседание в следния състав:

Председател:

ВЯРА АТАНАСОВА

Секретар:

Д.С.

 

Като разгледа докладваното от

Съдия АТАНАСОВА

НАХ

дело номер

365

по описа за

2015

година

ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ, ВЗЕ ПРЕДВИД СЛЕДНОТО:

“Вархим“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр. Мездра, представлявано от управителя Бойчо Божилов чрез пълномощниците Валери Манов и Бонислав Попов, е обжалвало наказателно постановление № С-4-52-16/21.08.2015 година на Директора на РИОСВ гр. Враца, с което за нарушение на чл.69 ал.1 от Закона за опазване на околната среда /обн. ДВ бр.91/25.09.2012 година, изм. и доп. бр.62/14.08.2015 г./ вр. чл.23 ал.1 и ал.4 от Наредба № 1 за норми за допустими емисии на вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии /обн. ДВ бр. 64/2005 г./, му е наложена, на основание чл.69 ал.1 и чл.69б ал.9 от Закона за опазване на околната среда, текуща санкция в размер на 657.26 лева, считано от 28.07.2015 г. до преустановяване на замърсяването или констатиране на нови стойности на замърсяване. Оплакванията в жалбата са свързани с липса на яснота относно определяне на размера на наложеното наказание. В тази връзка се претендира, че наказващият орган не е отчел тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, както и имотното състояние на нарушителя, като е наложил размер на текуща санкция твърде завишен с оглед на извършеното нарушение, с което е нарушил разпоредбите на чл.27 ал.2 ЗАНН. При липсата на аргументи относно начина на определяне размера на текущата санкция, наказаното дружество е в невъзможност да организира защитата си по този въпрос, което се възприема като съществено процесуално нарушение. Претендира се също, че вместо да издаде НП, наказващият орган е следвало да приложи чл.28 ЗАНН, тъй като констатираното от контролните органи нарушение е било извършено за първи път. На тази база се иска отмяна на постановлението като незаконосъобразно.

В с.з. дружеството-жалбоподател не се представлява. По делото е представена молба от пълномощниците Валери Манов и Бонислав Попов, с която се иска постановлението да бъде отменено поради наличие на основанията за това, визирани в жалбата.

Наказващият орган, чрез процесуалния си представител юрисконсулт П.С., счита, че обжалваният административен акт отговаря на изискванията за съдържание и е съставен и връчен в съответствие с процесуалните правила, визирани в ЗАНН. По отношение на възраженията в жалбата, представителят на наказващия орган е заел становище, че описаното в НП нарушение се подкрепя изцяло от събраната по делото доказателствена маса, а размерът на текущата санкция е определен в съответствие с Наредбата за вида, размера и реда на налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения.

 Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН и е процесуално допустима.

Анализирайки събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното:

„Вархим“ ЕООД гр. Мездра притежава „хидратен цех“, намиращ се на гара Черепиш, който работи периодично и е специализиран в производството на хидратна вар. Към технологичните инсталации с цел пречистване на отпадъчни газове, били монтирани пречиствателни съоръжения – ръкавни филтри /РФ/. Във връзка с прилагането на закона за опазване на околната среда, въпросният цех бил обект на проверки от контролни органи на РИОСВ гр. Враца. Тъй като били констатирани превишения на прах в атмосферният въздух над нормите за допустими емисии при работата на технологичните съоръжения на цеха, на дружеството била наложена текуща санкция с НП № С-4-52-14/08.10.2013 г. на Директора на РИОСВ гр. Враца.  На 28.07.2015 г. в хидратен цех гара Черепиш бил извършен емисионен контрол от служители на РИОСВ гр. Враца и на Регионална лаборатория гр. Враца, сред които свидетелите Д.Н., П.С. и П.Ц.. В хода на проверката било констатирано, че технологичните съоръжения работят с натоварване и са с временна експлоатация средно месечно, както следва: чукова трошачка – 80% на 120 часа; мелница и елеватор № 19 – 80% на 100 часа; пълначно отделение насипна вар – 100% на 60 часа и пълначно отделение „Пакетаж“ – 100 % на 10 часа.  В присъствието на свидетелката З.С., заемаща длъжността „Началник цех“, контролните органи извършили замерване на 4 газохода в цеха, вземайки проби за съдържание на прах. Това обстоятелство, както и останалите констатации от проверката били описани в протокол за проверка № 514-ДН/28.07.2015 г. Иззетите проби били анализирани в референтната регионална лаборатория гр. Враца на Изпълнителна агенция по околна среда. Анализът показал  концентрация на прах, както следва: от комин след РФ № 1 към чукова трошачка – 378 mg/Nm3; от газоход след РФ № 2 към мелница и елеватор № 19 – 387 mg/Nm3; от комин след РФ № 3 към пълначно отделение насипна вар - 119 mg/Nm3 и от комин след РФ № 4 към пълначно отделение пакетаж – 100 mg/Nm3 при норми за допустими емисии /НДЕ/ 50 mg/m3. Резултатите от анализа били съобразени и със съдържанието на Протокол № 305 и Протокол № 303, и двата от 28.07.2015 г. за извършени контролни измервания на вредни вещества, изпускани в атмосферният въздух от неподвижни източници,, изготвени на датата на проверката 28.07.2015 г. Окончателните резултати от анализа на пробите били вписани в Протокол от изпитване на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни източници № 06-0206/31.07.2015 г. и Протокол от изпитване на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни източници № 06-0207/31.07.2015 г. Въз основа на събраният материал от проверката, включително резултатите от направените проби за съдържание на прах, бил изготвен констативен протокол № 571-ДН/12.08.2015 г., в който като предписание на дружеството „Вархим“ ЕООД гр. Мездра  било възложено да се вземат допълнителни мерки за подобряване работата на пречиствателните съоръжения /РФ/ към технологичните съоръжения, източници на емисии в атмосферният въздух в „хидратен цех“ гара Черепиш с цел достигане нормите за допустими емисии, съгласно изискванията на ал.1 и ал.4 от Наредба № 1 за норми за допустими емисии на вредни вещества /замърсители/ изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии. За действията и мерките, предприети в тази насока, дружеството следвало да уведоми РИОСВ гр. Враца в срок до 08.10.2015 г. Протоколът бил връчен на пълномощниците на дружеството Валери Манов и Бонислав Попов. В съответствие с реда на Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, бил определен размер на текуща санкция за замърсяване на атмосферният въздух с прах за всяко едно от пречиствателните съоръжения, като общият й размер бил 657.26 лева. Поради обстоятелството, че към момента на проверката, извършена на 28.07.2015 г., на дружеството вече е била наложена текуща санкция за същото нарушение със Заповед № С-4-52-15/21.08.2015 г. на Директора на РИОСВ гр. Враца, същата е била отменена поради увеличаване на замърсяването и констатиране на нови по-високи стойности на атмосферният въздух с прах над нормите за допустими емисии при работата на технологичните съоръжения на цеха, считано от 28.07.2015 г.  С НП № С-4-52-16/21.08.2015 г. на „Вархим“ ЕООД гр. Мездра е била наложена текуща санкция в размер на 657.26 лева за констатираното замърсяване на атмосферният въздух с прах над нормите за допустими емисии при работата на технологичните съоръжения на хидратен цех гара Черепиш, считано от 28.07.2015 г. до преустановяване на замърсяването или констатиране на нови стойности на замърсяване.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите Д.К.Н., П.П.С., П.В.Ц. и З.А.С..

Освен гласни, по делото са събрани и писмени доказателства.

Преценявайки наличната доказателствена маса и изложеното в жалбата, подадена от „Вархим“ ЕООД гр. Мездра и  в наказателното постановление, съдът счита, че жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:   

От изложеното в НП става ясно, че при дружеството-жалбоподател е извършена проверка на количеството вредни вещества, изпускани в атмосферата при работата на монтираните пречиствателни съоръжения в „хидратен цех“ гара Черепиш – ръкавни филтри. От взетите проби от 4 бр. източника, всички анализирани в регионалната лаборатория гр. Враца, е станало ясно, че нормите на концентрация на прах от въпросните източници превишават установените норми за допустими емисии от 50 mg/m3. Проверката е извършена при условията на Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения. Имайки предвид показанията на свидетелите Н., С., Ц. и С., настоящият състав приема, че процедурата, регламентирана в Наредбата относно начина на провеждане на проверката, е бил спазен. Съгласно чл.6 ал.1 от Наредбата, контролните органи на МОСВ извършват проверка и съставят протокол за установяване на увреждането или замърсяване на околната среда над допустимите норми; неспазване на определените емисионни норми и ограничения; неспазване на нормативно установените срокове за привеждане на даден обект в съответствие с разпоредбите на законодателството за опазване на околната среда.  Видно от гласните доказателства, проверката, извършена при дружеството – жалбоподател на 28.07.2015 г. е била осъществена в присъствието на представител на дружеството в лицето на заемащия към онзи момент длъжността „Началник цех“ свидетелката З.С.. В нейно присъствие свидетелите П.Ц. и П.С. са пристъпили към вземане на проби от  източниците на прахови емисии в атмосферният въздух. Както от писмените, така и от гласните доказателства по делото става ясно, че количеството на прах в атмосферният въздух е надвишаващо нормативно определеното такова. На първо място, в тази връзка са непосредствените впечатления на всички разпитани по делото свидетели, които заявяват, че атмосферата на територията на цеха за производство на хидратна вар е била силно замърсена от хидратна вар и въпреки предпазното облекло, използвано от работещите там служители, включително и от контролните органи, се е сеела пелена от хидратна вар, която е затруднявала нормалното дишане на работниците. Освен това, околната среда, включително и намиращата се наблизо растителност, е била покрита с бял прах. Непосредствените впечатления на свидетелите са били подкрепени впоследствие от резултатите от анализа на взетите в хода на проверката проби, които са показали стойности на запрашаване, многократно надвишаващи нормативно определените такива, определени в чл.23 ал.1 т.1 и ал.4 от Наредба № 1/27.06.2005 г. за норми за допустими емисии на вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници и емисии. Според въпросните разпоредби, при изпичане на варовик, буксит, доломит, гипс, диатомит, магнезит, кварцит и огнеопорна глина, емисиите не могат да надвишават нормите за допустими емисии, които за прахообразни вещества са 50 mg/m3, като при производството на хидратна вар и доломит, нормите за допустими емисии се отнасят за емисиите на прахообразни вещества в отпадъчните газове, без корекция за съдържание на влага. Резултатите от изследванията на взетите проби от четирите източника са показали съдържание на прах в атмосферният въздух над нормите за допустими емисии, а именно:  от комин след РФ № 1 към чукова трошачка – 378 mg/Nm3; от газоход след РФ № 2 към мелница и елеватор № 19 – 387 mg/Nm3; от комин след РФ № 3 към пълначно отделение насипна вар - 119 mg/Nm3 и от комин след РФ № 4 към пълначно отделение пакетаж – 100 mg/Nm3 при норми за допустими емисии /НДЕ/ 50 mg/m3. Изхождайки от гласните и писмени доказателства, съдът намира за безспорно установено, че към момента на проверката при работата на технологичните съоръжения са констатирани стойности на концентрация прах, надвишаващи многократно нормите за допустими емисии на прахообразни вещества в атмосферният въздух. Според гласните доказателства по делото, дружеството–жалбоподател е било наясно с обстоятелството, че при работата на технологичните съоръжения в хидратен цех гара Черепиш, се отделят емисии прах, чиито стойности надвишават максимално допустимите норми. За същото нарушение, извършено в предходен период, на „Вархим“ ЕООД е била наложена текуща санкция с НП № С-4-52-14/08.10.2013 г. на Директора на РИОСВ гр. Враца, която впоследствие е била отменена, считано от 28.07.2015 г. Въпреки наложените санкции, от показанията на разпитаните по делото свидетели, става ясно, че от страна на ръководството на дружеството не са били предприети действия, в резултат на които нормите на прахообразните вещества да бъдат в допустимите емисии от 50 mg/m3. Констатираното при проверката е в резултат от бездействие от страна на органите на дружеството-жалбоподател и представлява нарушение на чл.69 ал.1 от ЗООС вр. чл.23 ал.1 и ал.4 от Наредба № 1 за норми за допустими емисии на вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии. С обжалваното наказателно постановление наказващият орган е наложил на дружеството-жалбоподател текуща санкция в размер на 657.26 лева. В тази връзка в жалбата са изложени подробни съображения в смисъл, че в съдържанието на НП не е посочен фактическият начин на изчисление размера на текущата санкция, което е в разрез с изискванията на чл.27 ЗАНН и с разпоредбата на чл.57 ал.1 т.7 от същият закон. Настоящият състав не споделя така наведените разсъждения. Макар, че в съдържанието на постановлението действително не е описан начина, по който наказващият орган е достигнал до сумата от 657.26 лева, представляваща текуща санкция, този съд счита, че не е налице нарушение на изискванията за съдържание на административният акт. В разпоредбата на чл.57 ал.1 т.7 ЗАНН законодателят е предвидил като задължение за наказващият орган да посочи единствено вида и размера на наказанието, което в процесното постановление е сторено. Въпросът относно начина на изчисление на санкцията намира своя отговор в материалите, приложени в административно-наказателната преписка – изчисление размера на текуща санкция за замърсяване на атмосферният въздух с прах над нормите за допустими емисии от хидратен цех гара Черепиш /л.23-л.25/ и предложение по чл.69а ал.1 т.4 ЗООС до Директора на РИОСВ гр. Враца, изготвено въз основа на изчислението /л.26-л.27 от съдебното дело/. В хода на съдебното следствие от страна на дружеството-жалбоподател не са направени искания или депозирани възражения относно начина на изчисление на текущата санкция, респ. определеният й в постановлението размер. В тази връзка настоящият състав счита, че наказващият орган правомерно е достигнал до извод за конкретен размер на текущата санкция, такъв, какъвто е посочен в постановлението, базирайки се на разпоредбите на чл.20 от Наредба за вида, размера и вида за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения. Неоснователни са претенциите на дружеството-жалбоподател за липса на срок, посочен в НП, през който текущата санкция следва да бъде заплащана. Действително такъв срок не е посочен в постановлението, но това не е в резултат от пропуск на наказващият орган, а произтича от липса на правна регламентация на този въпрос. В чл.14 и сл. На Глава ІІІ от Наредба за вида, размера и вида за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения е уредена процедурата за отмяна, намаляване, спиране и възобновяване на текущите санкции. Според ал.1 на чл.14 от наредбата, санкционираното лице, което преустанови или намали увреждането, или замърсяването на околната среда и/или неспазването на определените емисионни норми и ограничения, може да подаде мотивирана молба за отменяне или намаляване на санкцията до органа, издал наказателното постановление. Последният отменя или намалява със заповед наложената санкция, когато прекратяването или намаляването на увреждането, или замърсяването на околната среда над допустимите норми и/или неспазването на определените емисионни норми и ограничения се установява въз основа на извършени СПИ, без да се извършва проверка от контролните органи на МОСВ. В приложените по делото писмени доказателства не се съдържат данни за наличие на мотивирана молба от страна на дружеството-жалбоподател до наказващият орган, която да постави начало на процедурата, регламентирана в Глава ІІІ на наредбата. С оглед на това обстоятелство, съдът приема, че не е налице нарушение на реда по определяне размера на текущата санкция и същият е бил съобразен с изискванията на Наредба за вида, размера и вида за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения. Несподелени от този съд са и доводите на дружеството-жалбоподател, сочещи за прилагане на чл.28 ЗАНН. Преценени в съвкупност доказателствата по делото не водят на извода, че нарушението, предмет на настоящото производство представлява маловажен случай. Дефиниция на понятието се съдържа в т.9 на чл.93 от ДР на НК /служебно приложени от съда, съобразно чл.84 ЗАНН/ според която маловажен случай е този, при който извършеното престъпление, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици, или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпления /нарушения/ от съответният вид. На база писмените и гласни доказателства, съдът приема, че вредните последици, настъпили в резултат на нарушението, са налични и не са незначителни. Както бе посочено и по-горе, установено е наличие на замърсяване с прах в концентрация многократно надвишаваща нормите за допустими емисии на вредни вещества, изпускани в атмосферата. От показанията на разпитаните по делото свидетели става ясно, че такава среда е вредна, както за здравето на човека, така и създава опасност за околната среда като цяло. Освен това, според писмените доказателства по делото към инкриминираната дата на дружеството-жалбоподател вече е била наложена текуща санкция за същото нарушение, констатирано в предходни проверки. Това обстоятелство противоречи на тезата на дружеството-жалбоподател, че визираното в обжалваното НП нарушение е извършено за първи път. Изложеното до тук налага извода, че в резултат на констатираното нарушение в действителност са настъпили вредни последици, изразяващи се както за замърсяване на околната среда, намираща се до непосредствена близост до хидратния цех, така и до създаване на атмосферна среда, която поради високата си запрашеност затруднява нормалното дишане на работещите в цеха служители и така вреди на тяхното здраве. Тези обстоятелства мотивират съда да приеме, че не са налице условия за прилагане на чл.28 ЗАНН, в резултат на което наказващият орган правилно е санкционирал дружеството-жалбоподател с обжалваното НП.                      

При проверката за законосъобразност на административния акт, която е длъжен служебно да извърши, съдът не констатира неизпълнение на изискванията за съдържание на НП и нарушения в процедурата по неговото съставяне и връчване, които да са самостоятелни основания за отмяната му.

Изхождайки от изложените дотук съображения, съдът приема, че постановлението следва да бъде потвърдено като законосъобразно и правилно.

          Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № С-4-52-16/21.08.2015 година на Директора на РИОСВ гр. Враца, с което за нарушение на чл.69 ал.1 от Закона за опазване на околната среда /обн. ДВ бр.91/25.09.2012 г., изм. и доп. бр.62/14.08.2015 г./ вр. чл.23 ал.1 и ал.4 от Наредба № 1 за норми за допустими емисии на вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии /обн. ДВ бр.64/05 г./, на „ВАРХИМ“ ЕООД гр. Мездра е наложена, на основание чл.69 ал.1 и чл.69б ал.9 от Закона за опазване на околната среда, текуща санкция в размер на 657.26 лева, считано от 28.07.2015 г. до преустановяване на замърсяването или констатиране на нови стойности на замърсяване.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Врачански административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

                                 

                      

                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: