Р Е Ш
Е Н И Е
№ 2018 г. гр. Варна
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,
ХVІ – ти състав ,
в публично заседание на 6.02.2018 г., в състав :
Административен
съдия : Красимир Кипров
при секретаря Елена Воденичарова
с участието на прокурора
като разгледа докладваното от съдия
Красимир Кипров
адм.дело
№ 2371 по описа на съда за 2017 г.,
за да се произнесе взе предвид следното
:
Производството
е по реда на чл.9”б” ,изр.2 вр. с
чл.4,ал.1,изр.2 от ЗМДТ във вр. с чл.144,ал.1 и чл.156 - чл.161 от ДОПК и е
образувано по жалба на „Ф+С - Агро” ООД, представлявано от управителя С.Я.С. ,против
акт за установяване на задължения по чл.107,ал.3 от ДОПК № 945-1/6.06.2017 г. на инспектор „Контролно-ревизионни
дейности” към отдел „Местни данъци ,такси
и неданъчни приходи” при Община Ветрино, в частта му с която е установено
за 2016 г. задължение за
такси за битови отпадъци в размер на главницата от 25 546,95 лв. и
лихва в размер на 884,37 лв. В жалбата са развити доводи за : неспазване на
установената за адм.акт форма – непосочване на фактически и правни основания за
издаването му, липса на мотиви относно причините за неприлагане на чл.67,ал.1
от ЗМДТ ; противоречие с материалния
закон – нямало одобрена план-сметка за
2016г., неправилно ТБО била определена
на база данъчната оценка равна на отчетната стойност на имотите , не
били предоставени и трите услуги, решението на Общински
съвет-Ветрино за определяне основата за изчисляване на ТБО противоречало на
чл.67 от ЗМДТ и чл.16б ,ал.1 от Наредбата на Община Ветрино ; несъответствие с
целта на закона – размера на определена такса за битови отпадъци надхвърлял
многократно разходите по предоставената услуга,а целта на закона била за
определяне размера на таксата
според размера на необходимите материално-технически
и административни разходи по предоставяне на услугата. С тези мотиви се иска
отмяна на оспорения акт и присъждане на разноските по делото. В съдебно
заседание жалбата се поддържа от упълномощения адвокат С.,включително с представената от нея
писмена защита с.д.3132/14.02.2018 г.
Ответникът
– началникът на отдел „Местни данъци, такси и неданъчни приходи” при община Ветрино,чрез
упълномощения юрисконсулт Й. изразява в
съдебно заседание и в представената писмена защита с.д. 3010/13.02.2018 г. становище за
отхвърляне на жалбата като неоснователна
След
преценка на събраните по делото доказателства,съдът намира за установено от
фактическа страна следното : За недвижимите нежилищни имоти придобити в
землището на с.Ветрино от „Ф+С Агро” ООД
с договор за покупко-продажба по н.а. № ***,том **,рег.№ ***,дело № 1100/2008 г.,дружеството подава в Община Ветрино декларации по
чл.17,ал.1 от ЗМДТ както следва :
-
вх.№ М7900466/30.06.2010 г. за имот с партиден №
М7900466_100630,представляващ земя и сграда.
-
вх.№ М7900467/21.07.2014г. за имот с партиден № М7900467_100630,представляващ земя и сграда.
-
вх.№ М7900468/6.04.2012 г. за имот с партиден №
М7900468_100630,представляващ земя и сграда.
-
вх.№ М7900469/30.06.2010г. за имот с партиден №
М7900469_100630,представляващ земя и сграда.
С т.1 от
решение № 497 по протокол № 35/30.12.2013 г. ,Общински съвет-Ветрино избира
основа за определяне на такса „Битови отпадъци” за дейностите по
сметосъбиране и сметоизвозване,обезвреждане на битови отпадъци в депа или други
съоръжения и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване,
отчетната стойност на нежилищните и незастроени имоти на юридическите лица и
еднолични търговци на територията на община Ветрино. С т.4 от същото решение е
определен размер на такса „Битови отпадъци” 6,80 % пропорционално върху отчетната стойност
за нежилищните имоти на юридическите лица и еднолични търговци,както и за техни
незастроени и включени в границите на
населените места имоти , за изрично посочените населени места сред които попада
и с.Ветрино. На същото заседание на Общински съвет-Ветрино по протокол №
35/30.12.2013 г. е взето решение № 496,с
което на основание чл.21,ал.1,т.7 от ЗМСМА във вр. с чл.66,ал.1 от ЗМДТ е
приета план-сметка за разходите за дейността по сметосъбиране,транспортиране на
ТБО,тяхната обработка,поддържане на депата за компостиране на биоразградими
отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване през 2014 г. в
размер на 199 437,13 лв. Така
взетите решения не са променяни през 2015г.
и 2016 г.,както и не е приемана нова
план-сметка за тези две години. Границите
на районите на територията на община Ветрино,в които през 2016 г. ще се
организират услугите по събиране на твърдите битови отпадъци /ТБО/ по населени
места и транспортирането им до депо или инсталация/съоръжение за третиране,
обезвреждане на ТБО в депо или инсталация/съоръжение , обработка на съдове за
ТБО,поддържане на депата за биоразградими отпадъци /торищата/ по населени
места,включително с.Ветрино, поддържане
чистотата на териториите ,предназначени за обществено ползване по
населени места,в. т.ч. метене и измиване на улици и площади,са определени с
издадената от кмета на община Ветрино заповед № 347/29.09.2015 г. по следния
начин :
1. Всички
жилищни и нежилищни имоти на физически и юридически лица,и територии за
обществено ползване в границите на регулацията на населените места в община
Ветрино : с.Ветрино и други.
2. Всички
обекти на физически и юридически лица,намиращи се в землищата на населените
места в община Ветрино : с.Ветрино и други.
Със същата заповед е определена и честотата на
сметосъбиране и сметоизвозване на битовите и зелените отпадъци по населени
места,за всички съдове за събиране на отпадъци.
За периода
от 11.01.2011 г. до 11.12.2015 г. е бил в действие сключен между Община Ветрино
и „Технокар” ООД договор за услуга №3/11.01.2011 г. за обществена поръчка с
предмет „Сметосъбиране,сметоизвозване,сметопочистване,обработка на извозените
ТБО и на депата за биоразградими отпадъци”. Задълженията на изпълнителя
„Технокар” ООД са описани в т.1.1. от договора като такива за :
-Събиране,извозване
и обработка на твърдите битови отпадъци на общинско депо за ТБО
с.Ветрино,получени в резултат на жизнената дейност на хората по домове,дворни
места,административни,социални,обществени сгради и други обекти на територията
на община Ветрино,определени ежегодно със заповед на кмета на общината;
-обработка
на отпадъците извозени от територията на община Ветрино на общинско депо за ТБО
с.Ветрино или друго депо,посочено от възложителя;
-поддържане
на депа за компостиране на органични отпадъци с растителен и животински
произход;
-почистване
и измиване на улици/при необходимост/ в населените места на община Ветрино;
-доставка
и монтаж на съдове за отпадъци /40-50 л/ разположени в общинската пътна мрежа;
С анекс №1
от 11.12.2015 г., срокът на този договор е продължен с 6 месеца,считано от
11.12.2015 г.
За срок от
60 календарни дни е сключен между Община Ветрино и „Технокар”ООД договор № 83/10.06.2016
г. „Сметосъбиране и сметоизвозване на ТБО в Община Ветрино”, в чл.1,ал.2 от
който, дейностите попадащи в обхвата на поръчката са определени както следва:
1.Събиране
със собствени машини и съдове /на изпълнителя/ на битови отпадъци,образувани в
резултат на жизнената дейност на населението на община Ветрино по
жилищни,административни,социални,обществени сгради,дворни места и други обекти,включително крайпътни
обекти,които по своя характер и състав са сравними с отпадъците от
домакинствата,получени в резултат на дейности на домакинствата на територията на
община Ветрино,в районите определени ежегодно със заповед на кмета на община
Ветрино,издадена по реда на чл.63,ал.2 от ЗМДТ.
2.Транспортиране
със собствени машини /на изпълнителя/ на събраните отпадъци от територията на
община Ветрино до посочена от възложителя инсталация/съоръжение за оползотворяване
и/или обезвреждането на отпадъци „Екоинвест Асетс” АД,находяща се в
с.Езерово,местност „Чакмак баир”,община Белослав.
Между
същите страни е сключен договор за обществена поръчка № 90/1.08.2016
г.,чийто срок е уговорен за
60 месеца или до достигане на прогнозната стойност,което от
обстоятелствата настъпи по-рано. Предмета на договора е определен като
„Сметосъбиране,сметоизвозване и поддържане на териториите за обществено
ползване в община Ветрино”,а попадащите в обхвата на поръчката дейности са
определени в чл.1,ал.2 както следва :
1.Доставяне
и разполагане на съдове за смет;
2.Събиране
със собствени машини и съдове /на изпълнителя/ на битови отпадъци,образувани в
резултат на жизнената дейност на
населението на община Ветрино по жилищни,административни,социални,обществени
сгради,дворни места и други обекти,включително крайпътни обекти,които по своя
характер и места са сравними с отпадъците от домакинствата,получени в резултат
на дейности на домакинствата на територията на община Ветрино,в районите
определяни ежегодно със заповед на кмета на община Ветрино,издадена по реда на
чл.63,ал.2 от ЗМДТ;
3.Събиране
и транспортиране със собствени машини и съдове /на изпълнителя/ на строителни
отпадъци,получени в резултат на дейности на домакинствата на територията на
община Ветрино;
4.Поддържане
на чистотата около съдовете за смет,като почистването се извършва при всяко
обслужване на съдовете,разположени на територията на община Ветрино;
5.Събиране
и транспортиране със собствени машини и съдове /на изпълнителя/ на сгурия и
пепел от домакинствата,които се генерират сезонно /през отоплителния период –
от 15.Х. до 30.ІV./;
6.Събиране
и транспортиране със собствени машини и съдове /на изпълнителя/ на „зелени отпадъци”,които се генерират сезонно
/ от 1.05. до 31.10./ ;
7.Почистване
на териториите за обществено ползване на територията на община Ветрино;
8.Ликвидиране
на нерегламентирани сметища и/или локални замърсявания на територията на община
Ветрино ;
9.Транспортиране
със собствени машини /на изпълнителя/ на събраните отпадъци от територията на
община Ветрино до посочена от възложителя инсталация/съоръжение за
оползотворяване и/или обезвреждането на отпадъци,находяща/о се на разстояние до
60 км. от границите на община Ветрино.
За 2016 г.
от страна на „Ф+С Агро” ООД не е заплащана такса битови отпадъци за
декларираните от него недвижими нежилищни имоти в землището на с.Ветрино,като
дружество отправя искане с изход.№ 40/24.04.2017 г. /л.25/ до кмета на община Ветрино за издаване на
основание чл.107,ал.3 от ДОПК на акт за установяване на неплатените задължения за периода 2014-2017г.
във връзка със същите имоти. Въз основа на правомощията предоставени от
кмета на община Ветрино със заповед №
383/11.11.2014г. /л.52/ ,инспектора „контролно-ревизионни дейности” от отдел
„Местни данъци,такси и неданъчни приходи” при община Ветрино .Х.издава акт за
установяване на задължения по чл.107,ал.3 от ДОПК № 945-1/6.06.2017 г. /АУЗД/ ,с
който установява за декларираните от „Ф+С Агро” ООД в землището на с.Ветрино недвижими имоти задължения за такси битови отпадъци за 2016г. в размер на главницата от 25 546,95 лв. и лихва в
размер на 884,37 лв. Актът е съобщен на
дружеството на 9.06.2017 г., след което е подадена жалба срещу него до ръководителя на звено „Местни приходи” при
община Ветрино,която е прита с вх.№ Ж-1/14.06.2017 г. – л.53. Предвид на
това,че началникът на отдел „Местни данъци,такси и неданъчни приходи” при
община Ветрино И.М.М.се намира в неплатен отпуск в периода от 10.11.2015 г. до
13.11.2018г. /заповеди на л.48-51/ и
нейн заместник не е определен,то
произнасяне по жалбата на „Ф+С Агро” ООД не е осъществено. Следва подаване по
пощата на 15.08.2017г. /разписка на л.20/
на жалба до АС-Варна от „Ф+С Агро” ООД,срещу АУЗД № 945-1/6.06.2017г.
При така
установените обстоятелства,съдът намира от правна страна следното :
Жалбата е процесуално допустима като подадена от легитимирано лице ,срещу подлежащ
на съдебен контрол акт по чл.107,ал.3 от ДОПК,по отношение на който е налице
правен интерес от съдебното му оспорване.
Спазен е и 14-дневния срок за
обжалване по чл.144,ал.1 във вр. с чл.156,ал.1 от ДОПК – жалбата по
административен ред е подадена в срока по чл.152,ал.1 от ДОПК ,като липсата на
произнасяне от решаващия орган по чл.107,ал.4 от ДОПК вр. с чл. 9б и чл.4,ал.5
от ЗМДТ е формирала на 14.08.2017 г. потвърждение на оспорения АУЗД по смисъла
на чл.156,ал.4 от ДОПК,а жалбата до съда е подадена на 15.08.2017г.
Разгледана
по същество,съдът намира жалбата за основателна,независимо от несъстоятелността
на всички повдигнати с нея възражения.
Оспореният
АУЗД е издаден от компетентен орган,определен като такъв с издадената от кмета
на община Ветрино заповед № 383/11.11.2014 г. /цитирана в оспорения АУЗД/
,която предоставя правомощия по чл.9б вр. с чл.4,ал.3 и 4 от ЗМДТ.
Несъстоятелни
са възраженията относно формата на
оспорения АУЗД. Формата е уредена в чл.107,ал.2 от ДОПК по начин различен от
този изложен в жалбата – търсените от жалбоподателя реквизити се посочват в
регламентираната от разпоредбата справка,като липсата на получена такава не
налага задължение за органа да излага повторно същите реквизити в издадения
АУЗД. Нормата е специална и дерогира общата разпоредба на чл.59 от АПК. Що се касае
до липсата на мотиви за неприлагане на
чл.67,ал.1 от ЗМДТ – за определяне размера на таксата според количеството на
битовите отпадъци,то такива не са били необходими и по друга причина –
установяващия задължението по декларация орган действа в условията на обвързана
компетентност ,която в случая го задължава да приложи приетото решение № 497 по протокол №
35/30.12.2013 г. на Общински съвет- Ветрино, определящо именно по реда на чл.67,ал.2 от ЗМДТ основа за
облагане с такса битови отпадъци.
По отношение
приложението на материалния закон,жалбоподателят релевира няколко несъстоятелни
възражения. Липсата на одобрена за 2016 г. план-сметка не е повод за материална
незаконосъобразност,тъй като действащата към датата на издаване на оспорения
АУЗД норма на чл.66,ал.3 от ЗМДТ позволява в случай като процесния,когато до
края на предходната година общинският
съвет не е определил размер на таксата
за битови отпадъци за текущата година,таксата да се събира на база действащия
размер към 31.12. на предходната година. На основата на това правило,размерът
на таксата за 2016г. е определен съобразно основата и размера определени с
решение № 497/30.12.2013 г. и план-сметката
приета с решение № 496/30.12.2013 г. на Общински съвет-Ветрино. Несъстоятелни
са и релевираните във връзка с решение № 496/30.12.2013 г. възражения.
Решението представлява общ административен акт с преюдициално значение спрямо
оспорения АУЗД,което поставя повдигнатите от жалбоподателя въпроси в областта
на инцидентния съдебен контрол върху административните актове. Съдебната практика
допуска такъв само по отношение валидността на адм.актове,но не и по отношение
на тяхната материална законосъобразност,поради което настоящият съд не може да упражнява контрол дали с
въпросното решение правилно е приложен реда по чл.67,ал.2 от ЗМДТ,вместо този по чл.67,ал.1 от ЗМДТ. След като
жалбоподателят очевидно е пропуснал да оспори по реда на чл.179 – чл.184 от АПК
този общ административен акт,то възможностите му в това отношение са ограничени единствено до проверката дали приетия с решението ред по чл.67,ал.2 от ЗМДТ
е приложен в съответствие с материалния
закон. Съществен в тази връзка е
регламента на чл.67,ал.2 от ЗМДТ,който не позволява определяне размера на
таксата върху данъчна оценка,балансова стойност или пазарна цена на недвижимите
имоти. В случая,оспореният АУЗД определя размера на таксата върху посочената в т.4 от решение № 496
основа,която е отчетната стойност на имотите. Ползването на такава основа не
противоречи на разпоредбата на чл.67,ал.2 от ЗМДТ, а изтъкнатите в жалбата обстоятелства за съвпадение на отчетната
стойност с данъчната оценка на имотите,
не представляват израз на материална
незаконосъобразност на АУЗД. Въпроса за това дали основата следва да бъде определяна с решение или наредба на общинския съвет не е
такъв за валидността,доколкото компетентността по издаването на всеки един от тези
актове принадлежи на един и същ орган,а именно общинският съвет. Това възражение на
жалбоподателя почива на норма,която не е част от действащото към момента на
издаване на АУЗД право - нормата на
чл.67,ал.6 от ЗМДТ,която предвижда,че основите за изчисляване размера на
таксите се приемат от общинския съвет с
наредбата по чл.9, влиза в сила от 1.01.2020 г. Такъв регламент не се съдържа в действащите към датата на
издаване на АУЗД норми на чл.66,ал.1 и чл.67,ал.2 от ЗМДТ, при което съгласно
чл.9 от ЗМДТ редът,включително по отношение определянето на основата, подлежи на регламентиране с
наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги.
Действащата Наредба на общински съвет
Ветрино за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги
на територията на Община Ветрино не определя основи ,а предвижда в чл.16
б,ал.2, че основата се определя от общинския съвет,т.е. с решение.
Основателно
е обаче възражението на жалбоподателя за
противоречие на оспорения АУЗД с разпоредбата на чл.71 от ЗМДТ в тази й част ,която
предвижда,че такси не се събират,когато
услугите не са предоставени. Тезата на
ответника е за предоставяне на трите услуги по чл.62 от ЗМДТ – сметосъбиране и
сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения,
чистота на териториите за обществено
ползване. Установяването на тези основания за издаването на адм.акт е в тежест на адм.орган –
чл.170,ал.1 от АПК. Тази доказателствена тежест е указана на ответника в
проведеното на 12.12.2017 г. съдебно заседание. Установените от същият
факти са единствено такива за определяне на границите
на районите и видът на предлаганите услуги по смисъла на чл.63,ал.2 от ЗМДТ
– в
представената заповед № 347/29.09.2015 г. на кмета на община Ветрино
/л.193-194/ е посочено,че през 2016 г.
се организира предоставянето и на трите
услуги,като декларираните от жалбоподателя имоти независимо,че се намират
извън регулацията на
с.Ветрино,попадат в границите по т.І.2
от заповедта. Що се касае до фактите за реалното предоставяне на услугите по отношение на „Ф+С Агро” ООД ,ответникът
установява само съществуването по този
повод на облигационни отношения между Община Ветрино и „Технокар” ЕООД,без да представя каквито и да
било доказателства за изпълнението на
съответните договори. Нещо
повече,анализа на горецитираните договори установява,че за периода от 10.06.16
г. до 1.08.2016 г. дори няма облигационни отношения
за предоставяне на услугите „обезвреждане на битови отпадъци в депа или други
съоръжения” и „поддържане на чистота на териториите за
обществено ползване” , а след 1.08.2016 г. няма такива отношения относно услугата
„обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения”. Дължимите от съда указания по доказателствената тежест са за подлежащите
на доказване факти и за наличието на доказателства за установяването им,но не и
за това дали представените от страните доказателства са достатъчни или не. Нито
установените факти,нито представените от ответника доказателства са достатъчни
за установяване предоставянето на трите
услуги в условията на пълно и главно доказване – няма фактури за
плащане,количествено- стойности сметки по сключените договори или каквито и да
било други доказателства сочещи на
размера на извършените във връзка с тях разходи,а съгласно разпоредбата на чл.7,ал.1
от ЗМДТ материално-техническите и
административните разходи по
предоставяне на услугите са определящи
за размера на таксата. Разглеждано в тази връзка, представеното от ответника
като писмено доказателство писмо на „Технокар” ЕООД с изход.№ 39/2.02.2018 г.
със съдържание,че съгласно договор № 90/1.08.2016 г. на фирма „Ф+С Агро” ООД
бил предоставен 1 бр. контейнер тип Бобър 1100 л.,не може да бъде прието като
нещо различно от едно изходящо от трето лице твърдение,което не води до
различни от гореизложените изводи – дори контейнера да е предоставен,то това
съвсем не е достатъчно за да установи предоставяне на услугата „сметосъбиране и
сметоизвозване” ,ако последните са извършвани от жалбоподателя,както
се твърди от самия него. Недоказаните факти са несъществуващи,поради което
съдът приема,че нито една от визираните в чл.62 от ЗМДТ услуги не е предоставяна
през 2016 г. на „Ф+С Агро” ООД,поради което съгласно чл.71 от ЗМДТ няма
основание за събиране на установените с оспорения АУЗД такси за битови отпадъци. Обратното приетото и
установено като задължения в посочените
в АУЗД размери е в противоречие с правилното приложение и целта на материалния
закон,което налага пълна отмяна на
оспорения адм.акт.
При този
изход от делото и съгласно
чл.161,ал.1,изр.І от ДОПК, ответникът дължи на жалбоподателя заплащане на
сторените от него разноски ,чийто доказан размер възлиза на 1550 лв. от които – държавна такса в размер на 50 лв. и платено адвокатско възнаграждение в размер
на 1500 лв. – договор на л.8. Предвид
изложеното,съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Акт за установяване
на задължения по чл.107,ал.3 от ДОПК № 945-1/6.06.2017
г. на инспектор „Контролно-ревизионни дейности” към отдел „Местни данъци, такси и неданъчни
приходи” при община Ветрино ,в частта му с която са установени за
2016 г. за „Ф+С Агро” ООД задължения за такси битови отпадъци в размер на
главницата от 25 546,95 лв. и лихва
в размер на 884,37 лв.
ОСЪЖДА Община Ветрино ДА ЗАПЛАТИ
на „Ф+С Агро” ООД , ЕИК ********, със седалище и адрес на
управление : гр.****, ул.”*****” № **,ет.*,представлявано от управителя С.Я.С. за разноски по делото сумата от 1550 лв. /хиляда петстотин и петдесет лв./
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по делото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :