Решение по дело №678/2020 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 260029
Дата: 21 септември 2020 г. (в сила от 30 декември 2020 г.)
Съдия: Вергиния Събева Еланчева
Дело: 20205140200678
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юни 2020 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

     Година

   21.09.2020

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен

съд                      

 

състав

 

На

01.09.

                                                Година

2020

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                                  Председател

Вергиния Еланчева

 

                                                           Членове

 

 

                                                Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Симона Иванова

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

съдията

 

 

АН

дело номер

678

по описа за

2020

година.

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 153 от 14.05.2020 г., издадено от директор на ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.209а, ал.4, пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. на Б.Ф.Б. с ЕГН **********,***, за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването.

Жалбата е подадена от Б.Ф.Б., чрез упълномощен защитник, който намира издаденото наказателно постановление за неправилно и незаконосъобразно. Сочи, че наказващият орган не съобразил разпоредбата на чл.54 от ЗАНН, допуснати били съществени процесуални нарушения. Липсвало основание и санкционна норма в диспозитива на наказателното постановление. Посочено било, че жалбоподателят е нарушил т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., а такава точка в заповедта нямало, т.9 била в друга заповед. Отделно от това, процесната заповед, която въвеждала т.9, била в колизия с нормите на Закона за ограничаване носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето, и поначало на това основание тя не можела да се приложи. Допълнително основание за неизпълнимост на задължението за носене на маска предоставял и чл.63, ал.4 от ЗЗ. Дори и нарушението да е установено по несъмнен начин, то случаят се явявал маловажен и следвало да намери приложение чл.28 от ЗАНН. Моли съдът да отмени наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от упълномощен защитник, който поддържа жалбата. Моли наказателното постановление да бъде отменено, като претендира и за присъждане на разноски по делото. Представя писмени бележки, в които излага доводи за незаконосъобразност на атакувания акт. Твърди, че със Заповед № РД-01-263/14.05.2020 г. министърът на здравеопазването отменил Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. С оглед разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН, след като Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. вече не съществувала в правния мир, наказателното постановление следвало да бъде отменено. С чл.209а, ал.1 от ЗЗ били въведени две наказуеми изпълнителни деяния, като в случая от акта и постановлението не ставало ясно кое от двете е осъществил жалбоподателя. Отново изтъква, че извършеното деяние следвало да се квалифицира като маловажен случай.    

Административнонаказващият орган в съдебно заседание се представлява от юрк.П., която оспорва жалбата и моли съдът да потвърди наказателното постановление. Представя и писмени бележки, в които излага подробни съображения за законосъобразност на наказателното постановление. Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на Областна дирекция на МВР-Кърджали, като при условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. 

Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:  

На 14.04.2020 г. свидетелите П.К. и И.П. били на работа като полицейски служители в РУ-Кърджали. На същата дата те се намирали в района на централната част на гр.Кърджали и извършвали контрол по спазване на въведените в страната противоепидемични мерки. Това се налагало, тъй като с Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание на Р.България било обявено извънредно положение заради усложняваща се епидемична обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 на територията на страната. По този повод съответно били въведени и противоепидемични мерки, една от които била регламентирана в т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Тази мярка задължавала всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени места да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата. Извършвайки обход на 14.04.2020 г., около 19.10 часа, полицейските служители установили жалбоподателят на бул. „България“ № 47 в гр.Кърджали, пред фитнес зала „Импулс“. На това открито обществено място той бил без поставена защитна маска за лице. Виждайки го, свидетелите К. и П. отишли до него, легитимирали се и му поискали документ за самоличност. Констатирали, че нарушителят се казвал Б.Ф.Б.. Той заявил, че с брат му били управители на намиращата се в близост фитнес зала, където полицейските служители впоследствие също извършили проверка. По-късно на 14.04.2020 г. в сградата на РУ-Кърджали на жалбоподателя бил съставен и връчен акт за установяване на административно нарушение по чл.209а от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., който той подписал, отбелязвайки, че няма възражение. На 14.05.2020 г. наказващият орган издал атакуваното постановление, с което на основание чл.209а, ал.4, пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ било наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. на Б.Ф.Б. за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването.        

Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от показанията на свидетелите П.К. и И.П., кредитирани изцяло като достоверни, логични и кореспондиращи помежду си и с писмените доказателства по делото; Акт за установяване на административно нарушение от 14.04.2020 г.; Докладна записка от 14.04.2020 г.; Заповед № 292з-586 от 30.03.2020 г. на директора на ОД МВР-Кърджали; Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването; Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. При анализа на гласните доказателства съдът възприе изцяло показанията на свидетелите К. и П., които са очевидци, извършили проверката и установили жалбоподателя на открито обществено място без поставена защитна маска за лице. Съдът не коментира показанията на свидетелката С.С., тъй като тя не е присъствала на проверката по отношение на Б.Б. и не може да даде достоверни сведения за релевантните по делото факти, касаещи наличие или липса на поставена защитна маска от това лице, когато е бил на открито обществено място. Самата свидетелка заяви, че не е присъствала при проверката, която са извършили на жалбоподателя, а знаела какво са констатирали спрямо него от показанията му.

При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана по същество.    

На жалбоподателя е наложено административно наказание за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Посочената разпоредба чл.209а, ал.1 от ЗЗ, в редакцията към датата на деянието предвижда, че който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл.63, ал.1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1 000 лв., а при повторно нарушение от 1 000 до 2 000 лв. Видно от чл.63, ал.1 от ЗЗ, действащ също към процесната дата, там е предвидено при възникване на извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването да въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион. Именно такава е настоящата хипотеза, тъй като с издадена на основание чл.63 от ЗЗ Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването са били въведени противоепидемични мерки на територията на Р.България. Същата заповед е допълнена, като е създадена т.9, със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването, в сила от 12.04.2020 г. до 26.04.2020 г. В цитираната т.9 от акта на министъра на здравеопазването е посочено, че всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени места (в т.ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти, паркове, църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др.) са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.). За целите на тази мярка обществени са и местата, и пространствата, които са свободно достъпни, и или са предназначени за обществено ползване (в т.ч. всички места, на които се предоставят обществени услуги). Именно това е и противоепидемичната мярка, която жалбоподателят не е изпълнил. На 14.04.2020 г. той се е намирал на открито обществено място, но без да има поставена защитна маска за лице, с което е осъществил състав на вмененото му нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Затова правилно е реализирана административнонаказателната му отговорност. Наложената санкция е минималната по размер и съдът няма правомощия да я намали, предвид нормата на чл.27, ал.5 от ЗАНН.

При извършената служебна проверка не бяха констатирани твърдените от страна на жалбоподателя нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, допуснати в хода на административно наказателното производство. Актът за установяване на административно нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени са датата, мястото и обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакувания акт до степен, налагаща отмяната му. Административното нарушение се явява безспорно установено от показанията на разпитаните очевидци П.К. и И.П., както и от писмените доказателства. Правилна е дадената правна квалификация на деянието, тъй като констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена правна норма на чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Неоснователно в тази връзка е възражението на жалбоподателя, че в цитираната Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. нямало т.9, а последната се намирала в друга заповед. Напротив, видно от Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., същата допълва Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., при което в последната се създава именно т.9, имаща посоченото по-горе съдържание. Това са относимите актове към извършеното от жалбоподателя деяние и те правилно са били посочени в атакуваното наказателно постановление. Няма основание жалбоподателят да се позовава на Закона за ограничаване носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето, който в чл.2, ал.1 гласи, че на публични места на територията на Република България не се допуска носенето на облекло, прикриващо частично или скриващо напълно лицето. Текстът на чл.3, т.3 от същия закон изрично повелява, че разпоредбата на чл.2, ал.1 не се прилага, когато със закон е установено друго, а случаят е именно такъв. Несъстоятелно е и твърдението, че със Заповед № РД-01-263/14.05.2020 г. министърът на здравеопазването отменил Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. и затова, предвид разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН, наказателното постановление следвало да бъде отменено. Съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. Ал.2 на чл.3 от ЗАНН съответно предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В случая не е последвала по-благоприятна законова разпоредба от тази, която вече е приложена спрямо нарушителя. На съда е известна Заповед № РД-01-263/14.05.2020 г. (публикувана на сайта на МЗ), с която са отменени процесните актове на министъра на здравеопазването, цитирани в наказателното постановление, но това не води до отпадане на наказуемостта за извършеното деяние. От правно значение са издадените Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. и Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., тъй като именно те уреждат действащите към инкриминираната дата противоепидемични мерки. След 14.04.2020 г., а и до момента, не е отпаднала административнонаказателната отговорност за нарушение или неизпълнение на въведени с акт на министъра на здравеопазването противоепидемични мерки. Тези мерки търпят промени по време на пандемията от COVID-19, в зависимост от динамиката в страната. Затова възприемането на виждането на защитата, че всеки нов акт на министъра на здравеопазването води до отпадане на отговорността за неспазване на противоепидемични мерки от предходен такъв, не намира опора в закона. Липсват основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като конкретното деяние не се отличава по степен на обществена опасност от обичайната за този вид нарушения и не представлява маловажен случай. Нарушението е формално и за съставомерността му не е необходимо настъпване на вредни последици. Освен това, обществените отношения, които се охраняват с разпоредбата на чл.209а, ал.1 от ЗЗ са особено значими и неспазването й създава риск за живота и здравето на неограничен кръг лица. Предвид изложените съображения, атакуваното постановление следва да бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.

С оглед изхода на делото и направената претенция за разноски, на основание чл.63, ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН следва на административно наказващия орган да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая по делото са проведени две съдебни заседания с разпит на свидетели, на които е взел участие процесуалният представител на наказващия орган, като е изготвил и депозирал и писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение в размер от 100 лв. Доколкото издателят на наказателното постановление се намира в структурата на Областна дирекция на МВР-Кърджали, именно в полза на същата в качеството й на юридическо лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да бъдат присъдени разноските по делото.

Предвид изхода на делото, жалбоподателят няма право на разноски и не следва да му се присъждат поисканите такива от пълномощника.

Така мотивиран, Съдът

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 153 от 14.05.2020 г., издадено от директор на ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.209а, ал.4, пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. на Б.Ф.Б. с ЕГН **********,***, за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването.  

ОСЪЖДА Б.Ф.Б. с ЕГН **********,***, да заплати на Областна дирекция на МВР-Кърджали, сумата от 100 лв., представляваща направени разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.    

 

           

                                                       Районен съдия: