Р Е Ш
Е Н И Е
№ 475
гр. С., 21 октомври
.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Е. ЧЕРНЕВА
. гр. д. № 810 по описа на съда
за
Постъпила е искова молба от „П. П.– С.” ЕООД, ЕИК, със седалище и адрес
на управление гр. С., ул. Д. № , представлявано от управителите З. Й. Р. и Д. И.
Д., против ЕТ Х. Х. Х. с фирма „Х. 3- Х. Х.”, ЕИК, със седалище и адрес на
управление: с. К., общ. С., ул. В.№ , в която ищецът твърди, че е собственик на
Автогара в гр. С., както и че отношенията между страните във връзка с
ползването на автогарата от ответника в качеството му на превозвач били
регулирани в договор от 04. 12.
Ответникът ЕТ Х. Х. Х. с фирма
“Х.-3 – Х. Х.” с ЕИК и адрес на
управление: с. К., общ. С., ул. “В.” № , чрез процесуалния си представител адв.
И.А. със съдебен адрес:***, офис № 2, е подал писмен отговор, с който изцяло
оспорва претенциите на ищеца. Не оспорва фактите, че ищецът е собственик на
Автогара – С. и в това си качество има право да сключва договори с
превозвачите, че помежду им е налице сключен договор, за който няма
доказателства че е прекратен, както и не оспорва броя на изпълнените курсове,
но счита, че не дължи претендираната от ищеца сума, тъй като не е ясно каква е
системата на ценообразуване, като цените са завишавани, без да са подлагани на
обсъждане и договаряне с превозвачите. Ответникът твърди още, че Автогара С.не отговаря на повечето от
законовите изисквания за функционирането
си като такава, а именно тези, въведени в чл. 54 – 57 от Наредба № 33 от
След като прецени представените
по делото доказателства, съдът прие за установено следното:
Предявените искове са с правно основание чл. 59 ЗЗД и чл.
86 ЗЗД.
Между страните не се спори, че
ищцовото дружество е собственик на Автогара – гр. С., като това му качество го
определя като адресат на нормата на чл.
22, ал. 2 ЗАП, който гласи, че собствениците на автогари са длъжни да допускат
срещу заплащане всички превозвачи, извършващи превози по автобусните линии. В
качеството си на превозвач ответникът също е задължен на основание чл. 22, ал.
1 ЗАП да използва автогарите и автоспирките по изпълняваните маршрути, поради
което за да регулират отношенията си във
връзка с вменените им по нормативен път задължения страните сключили договор от
04.12.2000 г. за ползването на автогаровите услуги на Автогара – С. и
заплащането на възнаграждение за тяхното предоставяне. Чрез този договор ищецът
се ангажирал да осигури в Автогара – С. сектор за пристигане и отпътуване на автобусите на възложителя, в
замяна на което последният поел задължението да му заплаща възнаграждение за
предоставените му автогарови услуги по цени, предварително определени от ищеца
в заповед № 5 от 21.02.2000 г. На основание чл. 9.2 от договора, който гласи,
че цената на автогаровите услуги се променя по решение на изпълнителя (собственика
на автогарата), ищецът издал последващи заповеди за актуализиране на
първоначално фиксираните цени, последните от които – заповед № 30 от 20.12.2013
г. относно цената на автогаровите услуги за линиите от републиканската и
областната транспортни схеми, и заповед № 31 от 21. 12.
От началните месеци на
Същевременно ответникът не
оспорва, че през месеците февруари и март
При липсата на договор, който
да регулира отношенията между страните, произтичащи от нормативното задължение
на собствениците на автогари да допускат срещу заплащане всички превозвачи,
извършващи превози по автобусните линии, респективно задължението на
превозвачите да използват автогарите и автоспирките по изпълняваните маршрути,
тези отношения следва да се развият на
плоскостта на института на неоснователното обогатяване и по - конкретно чл. 59,
ал. 1 ЗЗД, който гласи, че всеки, който се е обогатил без основание за сметка
на другиго, дължи да му върне онова, с което се е обогатил, до размера на
обедняването. Съгласно чл. 22, ал. 4 ЗАП начинът на формиране на цените се
определя съгласно методика, утвърдена от министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията на база на категоризиране на
автогарите, но страните не спорят, че до този момент визираната в тази
разпоредба методика не е приета, което е наложило необходимостта за определяне
на таксите за автогаровите услуги едностранно от собствениците на автогарите.
При тази ситуация съдът счита, че размерът на обогатяването на ответника в
резултат на ползването на автогаровите услуги в Автогара – С., респективно
обедняването на ищеца от неполучаването на възнаграждение за същите, следва да
се съотнесе към цените, определени в
заповеди № 30 от 20.12.2013 г. и № 31 от 21. 12.
Поради изложените причини
предявеният иск следва да се уважи, като на основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД търсената сума се присъди заедно със
законната лихва от датата на подаване на
исковата молба в съда – 02. 06.
Воден от горното и на основание чл. 235 ГПК, С.
районен съд
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА ЕТ Х. Х. Х. с фирма “Х.-3
– Х. Х.” с ЕИК и адрес на управление: с.
К., общ. С., ул. “В.” № да заплати на “П.
п. – С.” ЕООД с ЕИК и адрес на
управление: гр. С., ул. “Д.” № , представлявано от З.Й. Р.и Д. И. Д., сумата от
6541. 00 (шест хиляди петстотин
четиридесет и един) лева, представляваща стойността на ползваните от ответника
автогарови услуги за периода февруари – март
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване
пред С. окръжен съд в двуседмичен срок от връчването.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ……………...