РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№1358/1.7.2021г.
гр. Пловдив, 01 юли 2021 год.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, І отделение, ХХV състав, в
публично заседание на петнадесети юни през две хиляди двадесет и първа
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: М. ЗЛАТАНОВА
при
секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като
разгледа докладваното от Председателя адм.
дело № 2329 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с чл. 145 от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба от Б.Т.Б., ЕГН **********,***, чрез пълномощника адв. П.,***, против Заповед № 584 от 30.07.2020г., издадена
от Кмета на Община Куклен, с която на основание чл. 44, ал. 1 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 198, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от ЗУТ е наложена временна строителна забрана за времето до
приемане на ОУП на Община Куклен, но не по-дълъг от 2 години на ПИ, включени в
зоната на ски писта „Копривките“, сред които и ПИ с идентификатор № ***.
Жалбоподателят твърди незаконосъобразност
на оспорената заповед, в частта относно собствения му имот. Прави възражения за
липса на мотиви, за погрешна правна квалификация на заповедта и несъответствие
с целта на закона. Моли за отмяна на заповедта. Претендира разноски.
Ответникът - Кмет на Община Куклен, чрез процесуалния представител юрисконсулт
Г.оспорва жалбата. Твърди, че ПИ с
идентификатор *** по КККР на с. Я., местност „***“, община Куклен е с трайно
предназначение на територията горска, начин на трайно ползване „друг вид
дървопроизводителна гора“, за него не е налице промяна в предназначението му за
неземеделски нужди и към датата на издаване на заповедта няма влязъл в сила ПУП
– ПЗР, чието прилагане да е спряно. Не се твърди разрешено строителство в
имота, което да се засяга от наложената строителна забрана. Твърди, че оспорената
заповед е издадена от компетентен орган, в съответствие с изискванията за форма
и съдържание, материалния закон и неговата цел. Налице са кумулативно
изискуемите предпоставки по чл. 198, ал. 1, т. 1 от ЗУТ, а именно: започнала
процедура за създаване на ОУП за цялата територия на община Куклен и
произтичащи от заданието по чл. 125 от ЗУТ и проектите по чл. 126 от ЗУТ
разлики в отреждането на съответната територия от земеделска/горска в територия
за ски-писти (територия за спорт) в местностите Здравец, Копривките и Бяла
Черква, находящи се в лесопарк Родопи в землищата на с. Я., Цар Калоян и
Добралък. Целта на оспорената заповед е да осигури възможността за
осъществяване на новото предназначение на територията. Представя писмени и
гласни доказателства. Претендира разноски.
Съдът, като разгледа становищата и
възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото
доказателства, намери за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима.
Собствения на жалбоподателя имот е в обхвата на оспорвания акт. Това налага
извода за пряко въздействие върху правната сфера на лицето. Жалбата е
депозирана чрез административния орган на 14.09.2020г., в законоустановения
едномесечен срок от публикуване на заповедта в Държавен вестник бр. 76 от 28.08.2020г.,съгласно
разпоредбата на чл.198,ал.5 от ЗУТ.
Разгледана по същество, жалбата е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Жалбоподателят е собственик на ПИ с идентификатор *** по КККР, одобрени със
заповед № РД-18-854 от 11.12.2019г. на изпълнителния директор на АГКК, с площ 2
000кв.м, находящ се в землището на с. Я., общ. Куклен, местност „***“, начин на
трайно ползване „залесена територия“, видно от представения нотарриален акт №
51, т.42, н.д.№8352/19г. на Служба по вписванията гр.Пловдив.
С процесната заповед е наложена строителна забрана за времето до приемане
на нов ОУП, но за не повече от две години. Като фактически основания са
посочени решение № 888 на Общински съвет Куклен, взето с протокол № 83 от
заседание, проведено на 30.08.2019г. за актуализиране на Програмата за
изпълнение на Общинския план за развитие на Община Куклен 2014 – 2020г., влязло
в сила, заявление от председател на ски клуб „Копривките“, ведно с приложена
подписка за запазване на ски пистите в лесопарк Родопи, договор за възлагане на
обществена поръчка № 30 от 04.02.2019г. с предмет дейности по доработка и
изготвяне на окончателен проект на ОУП за община Куклен, издадени удостоверения
за търпимост № 08/2019 от 04.10.2019г. изх. № 137 от 04.10.2019г., отнасящи се
до ски влековете, монтирани на писта Копривките и представени документи в МТ.
Изложени са мотиви, че се касае за доработка и изготвяне на окончателен проект
на ОУП, който обхваща ски пистите и ски зоните Здравец, Копривките и Бяла
Черква в лесопарк Родопи.
Заповедта е обнародвана в ДВ, бр. 76 от 28.08.2020г.
Видно от административната преписка е, че с решение № 253 на общински съвет
Куклен, на основание чл. 21, ал.1, т. 11 от ЗМСМА, във връзка с чл. 125 и чл. 134, ал. 1, т. 5 от ЗУТ и на основание чл. 135, ал. 5 от ЗУТ е възложено на кмета на общината разработване на задание (опорен план) за
създаване на ОУП на община Куклен. Разработването на това задание е възложено
на ЕТ „*** – В.Д..“ с договор от 09.11.2005г. Предварителният проект е обсъден
от ЕСУТ при община Куклен и обявен за обществено обсъждане. При съобразяване
препоръките и допълненията, с договор от 23.06.2008г. е възложено на „*** –
проектиране и дизайн“ ООД изготвяне на окончателен проект на ОУП на община
Куклен.
С решение № 363 на общински съвет Куклен,
взето с протокол № 48 от 27.08.2009г., е възложено на кмета на общината да
извърши оценка на съвместимост на ОУП със защитените зони. С договор № 30 от
04.02.2019г. е възложено на „*** – проектиране и дизайн 2017“ ООД изготвяне на
доработка на проекта на ОУП на община Куклен.
С решение № 888 на общински съвет Куклен,
взето с протокол № 83 от 30.08.2019г., е възложено на кмета на общината да се
определят ски пистите, съответно ски зона Копривките – х. Здравец в землищата
на с. Я. и с. Цар Калоян за обект от регионално значение и това да се отрази
при доработката на ОУП. В проекта на ОУП е предвидено в териториалния обхват на
процесната заповед да се отреди територия за ски писти и съоръжения, съгласно
съдържанието на докладна записка от 20.08.2019г. на заместник кмета на община
Куклен. С писмо изх. № 4622 от 18.11.2020г. е поискано да бъде разгледана от
Областния съвет за регионално развитие посочената зона и същата да бъде
определена като такава за обект от регионално значение.
С цел изясняване на спорния предмет, по делото е допусната, назначена,
изпълнена и приета съдебно – техническа експертиза, заключението на вещото лице
инж.Г. по която съдът кредитира, като компетентно изготвено и неоспорено от
страните. След преглед на представените
по делото писмени доказателства, допълнителни такива в община Куклен и оглед на
място на недвижимия имот, вещото лице
констатира, че при територията на
процесния ПИ се припокрива изцяло със съществуваща ски писта, чиито граници са
посочени подробно в геодезическото заснемане на лист 93 от делото. Според
констатациите на експерта за територията на процесния имот няма одобряван регулационен
или застроителен план. По местоположение имотът попада в границите на
устройствена зона „Са“ по ОУП на община Куклен и евентуалното му застрояване ще
представлява пречка за реализирането на ски писта. На графично приложение № 2
към заключението процесният имот е ситуиран върху извлечение от доработката на
ОУП – Извадка кадастър ски писта местност „***“. Ски пистата засяга изцяло. Същото
се установява и от доработката на ОУП в извадката за устройствените зони на
приложение № 3 към заключението.
Видно от заключението е още, че описаните
в заповедта 34бр. ПИ се намират в местност „***“ в землището на с. Я.. За
всички тях е налице пълно или частично засягане от предвиждането за ски писта
по доработката на ОУП Устройствени зони. Процесният ПИ не попада в устройствени
зони, предвидени за „Вилна зона“ – „Ов“ или „Курортна зона“ – „Ок“. Той е
засегнат от зоната за „Ски писта“ – „Са“ . Евентуалното строителство в имота би
попречило да се реализира ски писта.
При така установеното от фактическа
страна, настоящият съдебен състав намира следното от правна страна:
Оспорената заповед е постановена от
материално и териториално компетентния административен орган по смисъла на чл. 198, ал.1 от ЗУТ - Кмет на община Куклен. Административният
акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички
изискуеми реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК, противно на твърденията на жалбоподателя. Посочени са от административния
орган фактически основания за налагането на строителната забрана в очертания
обхват - да се определят ски пистите, съответно ски зона Копривките – х.
Здравец в землищата на с. Я. и с. Цар Калоян за обект от регионално значение и
това да се отрази при доработката на ОУП, т.е. да се отреди територия за ски
писти и съоръжения. Като правни основания за издаването на заповедта са
посочени разпоредбите на чл. 44, ал. 1 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 198, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от ЗУТ.
При постановяване на заповедта не са допуснати съществени процесуални
нарушения. Законът не изисква за откриване на производството да бъде извършено
публично оповестяване, доколкото заповеди от вида на процесната представляват
индивидуални административни актове, т.е. за тях не се прилагат правилата на чл. 66 от АПК. По преписката няма данни за започване на производството да са уведомени
заинтересованите лица, но неизпълнението на задължението по чл. 26 от АПК от страна на административния орган не може да се квалифицира като толкова
тежък порок, който да обоснове отмяна на крайния акт при положение, че правото
на жалбоподателите да се защитят срещу фактите и правното им интерпретиране в
оспорената заповед, не е преклудирано. Напротив, то е релизирано с направеното
оспорване.
Съгласно разпоредбата на чл. 198, ал. 1 от ЗУТ строителната забрана може да се налага със заповед на кмета на общината за
времето, необходимо за 1. създаване на общи и подробни устройствени планове; 2.
извършване на проучвания за подземни мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура
и за изграждането им. Строителната забрана има характер на временна
обезпечителна мярка спрямо производството по създаване на ОУП или ПУП, като се
свързва с ограничителни последици, защото за времето на налагането й
строителната забрана съставлява пречка за извършване на правни и фактически
действия по прилагане на влезлите в сила общи и подробни устройствени планове.
В случая, административният орган правилно се е позовал на чл. 198, ал. 1, т. 1 от ЗУТ.
Целта на правомощието по чл. 198, ал. 1 е да осигури осъществяването на
бъдещата концепция и предвиждания за предназначението и устройството на
съответната територия. Поради това, за да бъде законосъобразно упражнено правомощието
по чл. 198, ал. 1, т. 1 от ЗУТ, освен материалната предпоставка - наличие на производство по създаване на
план от вида на посочените /ОУП и /или ПУП/, е необходимо като втора материална
предпоставка и наличието на бъдеща концепция и предвиждания за устройството на
територията, на които съществуващите предвиждания и режим на строителство да
препятстват или да противоречат.
Административният орган се е позовал на
наличието на производство по доработка и изготвяне на окончателен проект на ОУП
на община Куклен, възложено с договор № 30 от 04.02.2019г. и необходимостта от определят
ски пистите, съответно ски зона Копривките – х. Здравец в землищата на с. Я. и
с. Цар Калоян за обект от регионално значение. Съобразено е, че ски пистата в
местността „***“ е разположена върху имоти, попадащи в картата на
възстановената собственост, представляващи земеделски земи с възстановено право
на собственост в съществуващи (възстановими) реални граници на наследници на
бивши собственици и гори от държавния горски фонд.
От събраните по делото и неоспорени доказателства - решение № 888 на Общински съвет Куклен и договор № 30/04.02.2019г. се установява, че процедурата по изменение на ОУП за община Куклен, включително с обхват имота на жалбоподателите е започнала. Налагането на строителната забрана е обосновано с необходимостта от реализация на ски писти (ски зона) „Копривките“ – х. Здравец в землищата на с. Я. и с. Цар Калоян като приоритет 3 „Развитие на туризма и ефективно управление на горския фонд“, неразделна част от актуализираната Програма за изпълнение на Общинския план за развитие на община Куклен 2014 – 2020г. Съгласно неоспореното заключение по СТЕ, всички посочени в заповедта ПИ се засягат от разработения проект на ОУП на Община Куклен, като имотът на жалбоподателите се засяга частично, в югоизточния си ъгъл. Направена е изрична експертна констатация от вещото лице, че останалата територия на ПИ е без предвиждане за бъдещо застрояване, но евентуално строителство в имота би попречило да се реализира ски писта.
Налице и втората материалноправна предпоставка за законосъобразно налагане на строителната забрана, а именно притежавания от жалбоподателите ПИ да се засяга от бъдещите предвиждания на изменения ОУП. Съгласно експертната констатация на вещото лице, процесният ПИ е частично засегнат от зоната за „Ски писта – „Са“ в югоизточния си ъгъл, а останалата му територия е без предвиждане за бъдещо застрояване.
Не е налице нарушение на
неприкосновеността на частната собственост и осъществяване на евентуални
инвестиционни намерения от жалбоподателя, тъй като нито се твърди,нито се
представят доказателства за инвестиционни намерения, още повече, че ПИ е с
предназначение на територията горска и начин на трайно ползване залесена
територия. За имота не е налице промяна на предназначението му за неземеделски
нужди.
В настоящия случай, поради обезпечителния
характер на мярката и нейната цел, законодателя е определил условията, при
съществуване на които е оправдано налагането на строителна забрана, като при
формулиране на условията е видно отдаване от законодателя на превес на
обществения над личния интерес. Компетентният орган в случая не разполага с
оперативна самостоятелност да наложи или не строителна забрана при наличие на
предвидените материални предпоставки, нито да ограничи нейния обхват. Обратното
е вярно, при наличие на предвидените материални предпоставки по чл. 198 от ЗУТ,
допустимо и законосъобразно е налагането на забрана за строителство за да се
спре прилагането на плановете за частите от територията, за които се отнася
производството по създаване на ОУП и ПУП и за които се предвижда или има
концепция за промяна в устройствения режим, с цел да се препятства реализиране
на предвиждания, които се предвижда да бъдат изменени и на които строителството
ще противоречи.
По тези съображения съдът намира, че
обжалваната е законосъобразна като постановена при правилно приложение на
материалния закон, при липса на съществени процесуални нарушения и в
съответствие с целта на закона.
Подадената срещу нея жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
При този изход на спора и на основание чл.
143, ал. 4 от АПК жалбоподателят следва да заплати на ответника направените
разноски, съгласно списък на л. 234 в общ размер 560лв., включваща заплатен
депозит за възнаграждение на вещо лице в размер на 360лв. и възнаграждение за
юрисконсултска защита в размер на 200лв., съобразено с фактическата и правна
сложност на делото.
Водим от горното, Съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ оспорването на Б.Т.Б., ЕГН **********,***,
против Заповед № 584 от 30.07.2020г. на Кмета на Община Куклен, с която на
основание чл.44, ал. 1 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 198, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от ЗУТ е наложена временна строителна забрана за времето до
приемане на ОУП на Община Куклен, но не по-дълъг от 2 години на ПИ, включени в
зоната на ски писта „Копривките“, сред които и ПИ с идентификатор № ***.
ОСЪЖДА Б.Т.Б., ЕГН **********,***, да заплати на Община Куклен сумата от 560лв. /петстотин и шестдесет лева/ разноски.
Решението може да се обжалва пред ВАС в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: