Решение по дело №365/2020 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 233
Дата: 15 юли 2020 г. (в сила от 19 октомври 2020 г.)
Съдия: Светла Василева Пейчева
Дело: 20201510200365
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

14.07.2020

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                     Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

НО, ІІІ

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

        16 юни

 

2020

 
 


на                                                                                                           Година

В публично съдебно заседание в следния състав:

Светла Пейчева

 
Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

      Ива Георгиева

 

 

 
         2.

 

 
Секретар:

Прокурор:

Председателя на състава

 
 


Сложи за разглеждане докладваното от

НАХ

 

365

 

2020

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

 

 

                                                            Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ серия К  № 3297876 издаден от ОДМВР -гр. Благоевград, с който е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 (сто) лв.  за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП с правно основание чл.182, ал.1, т.3  от ЗДвП на А.С.И., с ЕГН **********,***, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

            Решението подлежи на касационно обжалване, пред Кюстендилския административен съд, в 14-ет дневен срок, считано от получаване на съобщението от страните на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ АПК.

 

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ:

                                                                                                                                      

 

МОТИВИ: А.С.И., с ЕГН **********,***  е обжалвал електронен фиш серия К  № 3297876 издаден от ОДМВР -гр. Благоевград, с който е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 (сто) лв. за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП с правно основание чл.182, ал.1, т.3  от ЗДвП.  Прави оплаквания за незаконосъобразност и моли да бъде отменен, като  излага доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Претендира деловодни разноски.

            Административно -наказващия  орган е изразил писмено становище по жалбата, като счита, че същата е неоснователна и моли атакувания ЕФ да бъде потвърден. Направено е възражение за прекомерност на разноските за адвокатско възнаграждение.

            Съдът, като взе предвид доводите на страните и събраните по делото доказателства- писмени и веществени, преценени по отделно и в съвкупност, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

На 28.12.2019 г.  в 09.56 ч., на ПП1 Е-79, км. 376+300, гр. Симитли, с  посока на движение от гр. Благоевград към гр. Кресна, с автоматизирано техническо средство- мобилна  система за видеоконтрол TFR1-M № 561 бил заснет лек автомобил марка и модел „Форд Фокус 1,6 ДИ”, с ДК № Е 7536 ВХ, който се движел със скорост от 81 км/ч, при ограничение на скоростта от 50 км/ч за населено място, сигнализирано с пътен знак Д 11.

    Като доказателства са приложени копие от удостоверение за одобрен тип средство за измерване на стационарна видео-радарна система за наблюдение, видно от което техническото средство е одобрено и вписано в регистъра по смисъла на Закона за измерванията. Извършена е първоначална проверка от БИМ на 24.02.2010 г. и продължителността на неговата валидност е до 24.02.2020 г. Приложени са доказателства  относно факта, че е извършена последваща проверка в едногодишен срок- Протокол за проверка № 2-2-19/11.10.19 г;  Изготвени са ВДС -разпечатка от системата със снимков материал – л. 17 от НАХД № 171/20 по описа на БлРС – клип № 14042/28.12.2019 г., в 09:56`:49`` ч. е измерена скорост 74 км/ч при ограничени 50 км/ч, на л.а. с рег. № Е 7536 ВХ с  мобилна  система за видеоконтрол TFR1-M № 561; Приложен е протокол рег. № 1116/02.01.2020 г. по Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. 

Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени доказателства и веществени доказателствени средства.

С оглед на така установеното, съдът прие, че жалбата е допустима. Същата е подадена от надлежна страна, в срока по чл.189, ал.8 ЗДвП, а по същество е основателна, по следните съображения:

При издаването на обжалвания  електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. От формална страна електронният фиш съдържа всички изискуеми, съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, реквизити.

С изменението на ЗДвП, обн. в ДВ бр. 54/05.07.2017 г., законодателят е предвидил възможност за издаване на електронен фиш в отсъствие на контролен орган и нарушител за налагане на административни наказания за допуснати нарушения на правилата за движение по пътищата, установени и заснети с автоматизирано техническо средство или система, включително мобилно АТСС. Горното произтича от тълкуването на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП в контекста на легалната дефиниция по § 6, т. 65 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП, според която автоматизираните технически средства или системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, или мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. От анализа на цитираните нормативни разпоредби следва, че към датата на процесното деяние нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и заснемат с мобилно техническо средство или система, като наказанията се налагат с електронен фиш.

Оспореният електронен фиш е издаден за нарушение на ЗДвП, свързано с ограничение на скоростта на движение, установено с техническо средство от одобрен тип и технически годно за експлоатация, същият е с нормативно предвиденото съдържание, възпроизвеждащо данните от извършеното заснемане и изчисление, създадени автоматично от използваната система за скорост, установили движение с 21 km/h в повече в рамките на населено място. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.) автоматизираните технически средства и системи се използват съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип, а съгласно чл. 9, ал. 1 от същата за осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. За спазване на изискванията на чл. 9 от посочената наредба се съставя протокол в изпълнение на чл. 10 от същата. В случая административнонаказващият орган е доказал, че процесната мобилна система е технически годна към датата на установяване на нарушението и е от одобрен тип средство за измерване, с оглед представените по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835/24.02.2010 г., издадено от Българския институт по метрология и Протокол № 1-21-19/21.03.2019 г. за проверка на мобилната система за контрол.

Процесният протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. е съставен по образец – приложение към чл. 10, ал. 1 от посочената наредба, и видно от него, на 28.12.2019 г. На ПП -1 Е 79, км 376+300, е използвана мобилна система за видеоконтрол TFR1-M, с фабричен № 561, с начало на работа 09:30 ч. и край на работа 11:20 ч., в режим на измерване „С” (стационарен) и посока на задействане – „П” (приближаващ).

Посоченият протокол представлява официален свидетелстващ документ, който се съставя по смисъла на чл. 10 от Наредба № 8121з- 532 и съдържа строго определени реквизити. Тяхното точно и пълно попълване е гаранция за законосъобразност и прозрачност на процедурата по измерване скоростта на придвижване на водачите на МПС. В съставения на 02.01.2020 г. протокол липсва графа „разстояние от пътния знак с въведено ограничение до АТСС в метри“.

В случая не е било дължимо попълване от контролния орган на графите в протокола разстояние от пътния знак с въведено ограничение до АТСС в метри”, начало на участъка” и край на участъка”. Графата разстояние от пътния знак с въведено ограничение до АТСС в метри” е във връзка с предходната графа пътен знак за ограничение”, която касае допълнително въведено ограничение на скоростта с пътен знак по чл. 21, ал. 2 от ЗДвП. В случая такова ограничение не е имало, тъй като доказателствата сочат за наличие на нормативно предвиденото ограничение за населено място от 50 km/h по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Неотносимо е изискването на чл. 8 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. мястото за разполагане на АТСС да се определи така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта, доколкото в случая не е налице въведено с пътен знак ограничение на скоростта. В съдържанието на протокола са налице надлежно попълнени графи за общо ограничение на скоростта от 50 km/h, което е единствено относимото по казуса.

Графите начало на участъка” и край на участъка” са във връзка с режима на измерване на техническото средство, когато същото се означава с Д”, т. е. средство по време на движение по смисъла на чл. 10, ал. 2 във вр. с чл. 11, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. По делото е установено, че нарушението е установено с мобилна система за видеоконтрол TFR1-M, с фабричен № 561, монтирана в служебен автомобил на ОД на МВР – Благоевград с рег. № Е 0575 ВС, който е позициониран на определеното място за контрол, а не с мобилно АТСС, движещо се в пътнотранспортния поток. Доколкото в случая не се касае за временно разположено на участък от пътя АТСС, не е приложимо и изискването на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за съпровождане на протокола със снимка на разположение на уреда.

По изложените съображения издаденият електронен фиш е законосъобразен и съдът го потвърди, като закононсъобразен.

Разноски по делото не са сторени.

По горните съображения, съдът постанови решението си.

 

 

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: