Решение по дело №1890/2018 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 2090
Дата: 31 май 2018 г. (в сила от 13 май 2021 г.)
Съдия: Анета Александрова Трайкова
Дело: 20185330101890
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 февруари 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

         № 2090                           31.05.2018 г.                    Гр. Пловдив

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, I-ви гр. състав в открито съдебно заседание на двадесети май хиляди и осемнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕТА ТРАЙКОВА

при участието на секретаря Цвета Тошева, като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 1890 по описа на ПРС за 2018г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Предявени са обективно съединени искове с правна квалификация чл. 344, ал. 1, т. 1, 2 и 3 КТ вр. с член 328, т. 6 от КТ.

Производството по делото е образувано по искова молба, подадена от В.Т.И., с ЕГН ********** срещу Исторически музей - град Перущица, с ЕИК 11586113.

Предявени са обективно съединени искове да бъде признато за незаконно уволнението на ищеца, извършено със заповед № */10.01.2018г., с която ТПО между страните е прекратено на осн. чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ поради липса на необходимото образование и професионална квалификация за заемане на длъжността, и като такова да се отмени, да бъде възстановен ищецът на заеманата преди уволнението длъжност „***”, и да бъде осъден ответника да й заплати обезщетение за времето, за което е останала без работа вследствие на незаконното му уволнение за периода 10.01.2018г. – 10.07.2018г. в размер на 5 280 лева, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от завеждане на ИМ – 05.02.2018г. до окончателното плащане. Претендира разноски.

Ищецът твърди, че е работил по ТПО с ответника на длъжност „***по силата на трудов договор, сключен на 21.10.2013г.. Със Заповед № */10.01.2018г. на ***на Община Перущица, ТПО между страните било прекратено на осн. чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ, поради липса на необходимото образование или проф. квалификация за заемане на длъжността, тъй като с утвърдената на 03.07.2017г. от ***на Община Перущица длъжностна характеристика за тази длъжност са добавени нови изисквания за образованието, като била въведена научна степен *** в областта на хуманитарните науки, а относно професионалното направление е било поставено и ново направление “***“. Твърди се уволнението да е незаконно, поради следните по-долу съображения:

Ищцата се  е явила на работа на 10.01.2018г. , тъй като ТПО с музея е възстановено с решение на ПОС по в. гр. д. № */2017г., в състоянието в което е съществувало преди първото незаконно уволнение, при действащите тогава изисквания. Трудовият договор на ищцата е бил сключен за пет години, след проведен конкурс съгласуван с ***на културата, неизменна част от който са и изискванията за заемане на длъжността, които в този срок не са били променяни едностранно от ***на културата. Според ищцата  необходимото образование е установено в законите и подзаконовите нормативни актове, като не зависят от волята на страните по ТПО. Ищцата сочи, че при последно проведения конкурс за тази длъжност, обявен със заповед № */21.02.2017г. изискванията са за образователно-квалификационна степен ***, а не за научна степен ***, както е записано в новоутвърдената длъжностна характеристика.Твърди се също, че при опита да й се връчи новата длъжностна характеристика не са й дадени разумни срокове, за да представи доказателства пред работодателя за това, че отговаря на новите условия. Счита, че повторното й уволнение на същото основание  е злоупотреба с право и установява дискриминационен подход. Твърди се, че вследствие на незаконното уволнение е останала без работа за период от 6 месеца, от 10.01.2018г. до 10.07.2018г. като й се дължи обезщетение в размер на 6804 лева след извършено изменение в размера на този иск от 5 280 лева на 6 804 лева.

Ето защо се моли предявените искове да се уважат. Претендират се направените разноски.

В срока по член 131 от ГПК  е постъпил писмен отговор от ответника, чрез упълномощения адвокат от ***на музея адв. Х.Д., с който се взема становище за допустимост, но неоснователност на исковете.

Твърди се, че ТПО между страните е законосъобразно прекратено, като е било налице посоченото в заповедта основание за прекратяване на ТПО – липса на необходимото образование и професионална квалификация за заемане на длъжността, съобразно новата длъжностна характеристика. Посочва се, че предвидените в закона изисквания за заемане поста ***на общински музей не дерогират правото на работодателя да изисква и завишава изискванията за образование и квалификация.

Ето защо се моли исковете да се отхвърлят като неоснователни. Претендират се разноски.

       Съдът, като взе предвид становищата на страните и като обсъди събраните по делото доказателства, намери следното:

          За да бъдат уважени предявените искове в доказателствена тежест на ответника при условията на пълно и главно доказване да установи, че уволнението е законосъобразно извършено, че заповедта е била издадена от лице, носител на работодателската власт, че същата притежава изискуемите от закона реквизити, че е било налице посоченото в нея основание за прекратяване на трудовото правоотношение, че е налице надлежно взето от работодателя решение за промяна на изискванията за образование и проф. квалификация на изпълняваната от ищеца длъжност, че на ищеца е редовно връчена дл. х-ка с новите изисквания за длъжността, че ищецът не е отговарял на същите, както и че са спазени всички императивни разпоредби, от които зависи законосъобразността на уволнението. В негова тежест е да опровергае твърденията на ищеца за дължимост на обезщетение по чл. 344, ал. 1, т. 3 от КТ, в случай, че искът по чл. 344, ал. 1, т. 1 от КТ бъде уважен.

          Страните не спорят за това, а и в доклада на съда са признати за установени фактите относно обстоятелствата, че ищцата е работила по трудово правоотношение с ответника на длъжността „***на историческия музей" в град Перущица, което е било прекратено с оспорената заповед на посоченото в нея основание.

         Спори се относно, основанието на което е било прекратено ТПО между страните, като спорът е концентриран около въпроса за въведените нови изисквания за длъжността в новоутвърдената длъжностна характеристика покриват критериите. Длъжността, която е заемала ищцата, преди прекратяването на ТПО с оспорената заповед е ***на историческия музей в град Перущица. Преди това прекратяване този пост е заеман от ищцата по силата на трудов договор № */13.09.2013г. със срок: до провеждане на конкурс и необходимо образование : висше-***, видно от представения по делото трудов договор. С обявление на основание член 91, ал. 1 от КТ и във връзка с член 28, ал. 6 от Закона за културното наследство и Заповед № */21.02.2017г. на ***на Община Перущица е обявен конкурс за заемане на длъжността „***“ на Исторически музей  - Перущица със следните изисквания за заемане на длъжността: висше образование с придобита образователно-квалификационна степен „***“, професионално направление хуманитарни науки, шифър * – ***; *, *науки шифър * – *, *, науки за * и професионален опит – три години в съответното професионално направление. Видно от приложената диплома за висше образование на ищцата, издадена от СУ „***“, Исторически факултет й е призната квалификация: историк *, по *, втора специалност по * език. Съгласно член 28, ал. 5, т. 1 и т. 2, б. „б“ от Закона за културното наследство, ***на общински музей може да бъде лице с висше образование с придобита образователно-квалификационна степен „***“ по специалност от съответното професионално направление и с професионален опит за общински музеи – три години професионален опит в съответното професионално направление.

          Според НКПД длъжността ***на културна организация е с код: 1431 7007, като петият знак /цифрата */ показва минималното образователно и квалификационно ниво на длъжността : образователно-квалификационна степен „***“. Това изискване е застъпено и в „* на основни музейни длъжности  и изискванията за тяхното заемане“, утвърдени със заповед на  № ***/23.03.2010г. на ***на културата, издадена на основание член 37, ал. 2 от ЗКН. Ето защо се налага извода, че както в нормативен акт, така и в  подзаконов нормативен акт по прилагането на ЗКН няма изисквания за ***ска степен.

           Осъществяването на фактическия състав на чл. 328, ал. 1, т. 6 КТ се обуславя от наличието на промени в изискванията за образование или професионална квалификация за изпълнение на длъжността, на които работникът или служителят не отговаря. Разпоредбата съдържа две отделни /алтернативни/ основания: липса на необходимото образование за изпълняваната работа /това е изискване за друг по вид, степен или специалност завършено образование/ и липса на необходимата професионална квалификация. Тези изисквания могат да бъдат установени в закони, подзаконови нормативни актове, а също така в щатното разписание или длъжностната характеристика, съответно и с тези актове или документи да бъдат променяни. Посоченото основание за уволнение предпоставя несъответствието между изискуемото образование и притежаваното от работника или служителя. Повишаването на изискванията следва да е настъпило след сключването на трудовия договор.  Доколкото на какви минимални изисквания следва да отговаря заеманата длъжност е предвидено в самия закон, * на Общината не може да изменя, респ. да завишава тези законови изисквания. Така се заобикаля закона. Такова право има само частния работодател, чиято преценка е за целесъобразност и не подлежи на съдебен контрол. Ищцата отговаря на законовите минимални изисквания за заеманата длъжност, т.к. има висше образование по история и три години опит в съответното направление.

           Ето защо оспорената заповед се явява незаконосъобразно и подлежи на отмяна, като уволнената ищца следа да бъде възстановена на заеманата преди прекратяването длъжност „***“.

Относно претендираното обезщетение по член 225, ал. 2 от КТ. 

Като последица от уважаване от иска за отмяна на уволнението и установения от страната факт за оставане без работа /представена е трудовата книжка на съда за констатация/  до приключване на устните състезания пред съда – 20.05.2018г. и с оглед на изслушаното и прието без възражения от страните заключение на вещото лице З.М., ще се присъди обезщетение за периода 10.01.2018г. до 20.05.2018г. в размер на 5 299 лева, като за разликата до пълния предявен от 6 804 лева ще се отхвърли като недоказан и неоснователен.

Вземането е лихвоносно, исковата молба има характер на покана и законна лихва се претендира, поради което следва да бъде присъдена.

С оглед изхода на спора ищецът има право на направените разноски съразмерно уважените искове, които са в размер на 1108 лева разноски за адвокатско възнаграждение. Същите следва да се възложат в тежест на ответната страна. С оглед изхода на спора ответникът има право на направените разноски съразмерно отхвърлените искове, които са в размер на 40 лева.

На основание чл. 78, ал. 6 от ГПК, вр. с чл. 1 и чл. 3 от Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на държавата, по бюджета на съдебната власт, по сметка на ПРС държавна такса върху уважените искове в общ размер на 331,96 лева, от които 60 лева ДТ за иска по чл. 344, ал. 1, т. 1 от КТ, 60 лева ДТ за иска по чл. 344, ал. 1, т. 2 от ГПК, и 211,96 лева – ДТ в размер на 4% върху уважения размер на иска по чл. 344, ал. 1, т. 3 вр. с чл. 225, ал. 1 от КТ.

Така мотивиран, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПРИЗНАВА уволнението на В.Т.И. с ЕГН **********, извършено със Заповед № */10.01.2018г. на ***на Община Перущица, с която ТПО между страните е прекратено на осн. чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ,  считано от 10.01.2018г. ЗА НЕЗАКОННО И ГО ОТМЕНЯ.

ВЪЗСТАНОВЯВА В.Т.И. с ЕГН ********** на заеманата преди уволнението длъжност „***“ на Исторически музей - град Перущица, с ЕИК 11586113.

ОСЪЖДА Исторически музей - град Перущица, с ЕИК 11586113 да заплати на В.Т.И. с ЕГН ********** следните суми: сумата от 5299 лева (пет хиляди двеста деветдесет и девет лева), представляваща обезщетение на осн. чл. 225, ал. 1 от КТ за периода от 10.01.2018г. до 20.05.2018г., за който ищцата е останала без работа вследствие на незаконното уволнение, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба – 05.02.2018г. до окончателното плащане на дължимите суми, както и да му заплати сумата от 1108 лева разноски за адвокатско възнаграждение, като ОТХВЪРЛЯ иска по чл. 225, ал. 1 от КТ за разликата над сумата от 5299 лева до пълния предявен размер от 6804 лева, като неоснователен.

ОСЪЖДА В.Т.И. с ЕГН ********** да заплати на Исторически музей - град Перущица, с ЕИК 11586113 разноски по съразмерност от 40 лева адв. възнаграждение.

ОСЪЖДА Исторически музей - град Перущица, с ЕИК 11586113 да заплати в полза на държавата, по бюджета на съдебната власт, по сметка на ПРС сумата от 331,96 лева държавна такса върху уважените искове.

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски окръжен съд с въззивна жалба в двуседмичен срок от датата на обявяването му – 12.06.2018 г., на осн. чл. 315, ал. 2 от ГПК.

 

 

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/ Анета Трайкова

 

Вярно с оригинала: Ц.Т.