Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр.
Добрич, 21.10.2019г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Добричкият районен съд, пети съдебен състав,
наказателна колегия, в публично съдебно заседание на двадесети август две
хиляди и деветнадесета година, в състав:
Председател : Минка Кирчева
При
участието на секретаря Парашкева Христова, разгледа докладваното от Съдията
н.а.х.д. № 457 по описа на Добричкия районен съд за 2019г. и за да се
произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл.59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от П.И.Р.,
ЕГН: ********** срещу Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство / ЕФ / Серия К № 1608841, издаден
от ОД на МВР Добрич, с който на жалбоподателя, за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е
наложено административно наказание „ глоба „ в размер на 600 лв.
Обжалва се наложеното наказание.
В съдебно заседание,
жалбоподателят редовно призован, не се явява, не се представлява, в писмено
становище поддържа жалбата.
Въззиваемата страна, редовно
призована не се представлява.
Добричкият районен съд, като
разгледа жалбата и събраните доказателства, намира за установено следното:
Тъй като не са представени
доказателства за връчване на ЕФ от въззиваемата страна, съдът приема, че жалбата
е допустима, като депозирана в законоустановения 14 - дневен срок и от лице,
което има правен интерес. Видно е от представената Докладна записка по делото /
л. 7 от н.а.х.д. № 542/2019г. по описа на ДРС /, че съответното длъжностно лице
не е посочило кога е посетило адреса на жалбоподателя, като единствено е
уточнило, че: „ От извършената справка в АИФ „ БДС „ се установи, че към
20.07.2017г. П.Р. не е посочил друг адрес.“
Независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания
административнонаказателен акт, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при
което констатира следното:
Посредством
приложената на л. 24 от делото справка се установява, че П.И.Р. е собственик на
л.а. с рег. № В 18 22 ВМ от 08.12.2016г., /включително и на 06.05.2017г./,
който на 06.05.2017г., около 15.42ч. се е движил в с. Х., по път II 71 на км 45-300, в посока гр. С. с установена, посредством
автоматизирано техническо средство № TFR1-M 537
стойност на скоростта 91 км/ч., за което й е бил издаден ЕФ Серия К № 1608841,
и наложено на основание чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП административно наказание
„ глоба „ в размер на 600лв.
На
20.07.2017г. била изготвена Докладна записка от съответното длъжностно лице, на
което е било възложено връчване на издадения ЕФ Серия К № 1608841, с изрично
уточняване, че при посещение на адреса / гр. ............../ лицето не е било
установено, без отбелязване на коя дата е бил посетен адреса на жалбоподателя.
На 02.04.2019г., жалбаподателят
депозирал жалба срещу процесния ЕФ в Сектор „ ПП „ при ОДМВР гр. Д.и в ДРС.
Не се спори между страните, че автоматизираното
техническо средство TFR1 – M 537 е техническо изправно и направените с него
измервания към дата 06.05.2017г. са в съответствие със Закона за измерванията.
Описаната фактическа обстановка
се установява от ЕФ, Серия К № 1608841 на ОД на МВР
гр. Добрич, Справка от ПП КАТ Варна за собственост на процесния автомобил, Докладна
записка, изготвена на 20.07.2017г., справка за актуален и настоящ адрес на
жалбоподателя / л. 13 от делото /.
При така установеното от
фактическа страна, съдът намира от правна страна следното: Съгласно
разпоредбата на § 6, т. 63 ДР на ЗДвП "Електронен фиш"
е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или
системи.
Законодателят е предвидил
възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно
постановление и с "електронен фиш" като по този начин се гарантира
бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията. Съгласно чл.189
ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
С измененията на ЗДвП,
публикувани в ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с изложените в
Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването
на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.
В разпоредбата на чл. 189 ал.4 от ЗДвП беше добавен терминът
„автоматизирано“ техническо средство, а съгласно § 6 т. 65 от ДР на ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са
уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично
заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен
орган, който поставя начало и край на работния процес“, тоест контролният орган
не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а
само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява
поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.
При така възприетата и изложена фактическа обстановка от процесуална страна
съдът констатира, че не са налице нарушения на процесуалните правила, които да
водят до опорочаване на административнонаказателното производство.
По отношение на визираното
нарушение и приложимия материален закон съдът установи следното:
Жалбоподателят, като собственик
на процесния лек автомобил е санкциониран за извършено нарушение по чл. 21, ал.
1 от ЗДвП, като при разрешена скорост 50км/ч., автомобилът е управляван с
надлежно установена стойност на скоростта 91км/ч., за което нарушение на
основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП му е наложено
административно наказание „ глоба „ в размер на 600лв.
П.Р. е годен субект на вмененото
й нарушение, като собственик на процесния автомобил, който в 14 дневен срок от
получаване на ЕФ не е попълнил Декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП императивно регламентира, че при избиране скоростта
на движение в населено място е забранено да се превишава 50км/ч. По безспорен
начин се установи от приобщените по делото доказателства, кредитирани от съда,
като обективни и непротиворечиви, а и не се оспорва от страните, че
установената скорост на движение на процесният автомобил, в населено място на
06.05.2017г. е била 91 км/ч.
Съгласно разпоредбата на чл. 182,
ал. 1, т. 5 от ЗДвП: „Водач, който превиши разрешената максимална скорост в
населено място, се наказва, за превишаване над 40 km/h - с глоба 600 лв.“.
Тъй като с надлежно връчено на
11.04.2019г. / л. 7 / съобщение до ОДМВР гр. Добрич, в качеството на АНО, е
изискана цялата административнонаказателна преписка, послужила за образуване на
процесното административнонаказателно производство, и освен гореописаните,
изпратени с жалбата документи не бяха приложени други такива, съдът приема, че
установената скорост, с която се е движил процесния автомобил е 91км/ч.
Съобразно разпоредбата на чл.
755, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат
на метрологичен контрол, максимално допустимите грешки на скоростомерите са ± 1
km/h до 100 km/h или ± 1 % от измерената стойност за скорости над 100 km/h – в
лабораторни условия при измерване на скорост чрез симулиране на сигнал и ± 3
km/h до 100 km/h или ± 3 % от измерената стойност за скорости над 100 km/h –
при реални условия на измерване на скорост при полеви тестове.
Отчитайки максимално допустимата
грешка / ± 3 km/h до 100 km/h / при установяване стойността на скоростта, с
която се е движил процесния автомобил, съдът приема, че жалбоподателката следва
да бъде санкционирана на основание чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП с
административно наказание „ глоба „ в размер на 400лв., поради което и в тази
част обжалвания ЕФ следва да бъде изменен.
Така мотивиран, съдът намира, че
жалбата е частично основателна, с оглед разпоредбата на чл. 189, ал. 9, изр.
2-ро от ЗДвП, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ИЗМЕНЯ ЕФ
Серия К № 1608841, издаден от ОД на МВР Добрич, с който на П.И.Р., ЕГН: **********,
в качеството на собственик на л.а. с рег. № В 18 22 ВМ, за нарушение по чл. 21,
ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложено административно наказание „ глоба „ в размер на 600 лв., като на основание чл.
182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП НАМАЛЯВА размера на наложеното административно
наказание „ глоба „ от 600лв. на 400 / четиристотин / лева.
ПОТВЪРЖДАВА
ЕФ Серия К № 1608841, издаден от ОД на МВР Добрич в останалите му части.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд
гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
Председател:
/
М. Кирчева /