Решение по дело №1780/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1400
Дата: 1 октомври 2020 г. (в сила от 3 декември 2020 г.)
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20197050701780
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                         2020 г., гр. Варна

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в публично заседание на шестнадесети септември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

при секретаря Светлана Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Д. Недева адм. дело № 1780 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.33а ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба от „Н. – плам“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, с. В., м-ст „До свинефермата“, представлявано от управителя Н.К.С., депозирана чрез пълномощника адв. М.И., срещу Заповед № РД-09-229/01.03.2019 г. на Министъра на земеделието и храните гр. София в частта, с която е установена недопустимост и не са били включени в окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. част от земеделски площи, прилежащи към общо 15 парцела - №№ 51487-776-1-3, 56143-52-1-1, 10865-759-9-1, 56143-52-2-1, 51233-10-1-2, 10865-779-4-1, 14252-177-6-1, 21645-31-8-4, 38114-371-1-6, 10865- 759-6-1, 10865-5-16-2, 10865-759-8-1, 10865-759-7-1, 10865-849-4-1 и 10865-759-10-2, стопанисвани и обработвани от дружеството жалбоподател, находящи се в землищата на с. В., с. Г., с. Д., с. К., с. Н., с. Н.Р.и с. П.Д..

В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на заповедта в оспорената част, като постановена в противоречие с материално-правните разпоредби и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила – отменителни основания по чл.146 т.3 и т.4 от АПК. Твърди се, че неправилно са разчетени цифровите ортофото карти и снимките от самолетното и сателитното заснемане. Посочва се, че жалбоподателят не е бил уведомен за извършваните теренни проверки на имотите и не е присъствал при тяхното извършване. Твърди, че заявените от него площи съвпадат изцяло с площите, заявени пред кампания 2017 г., когато са били одобрени изцяло. Сочи, че заявените площи се използват изцяло целогодишно за паша и се поддържат във вид, отговарящ на изискванията. С тези доводи се оправя искане за отмяна на заповедта в оспорената част и връщане на преписката на административния орган с указания по тълкуване и прилагане на закона. Претендират се и сторените в производството разноски.

Ответникът – Министърът на земеделието, храните и горите, чрез процесуален представител ст.юрисконсулт Б.Х., в писмен отговор (л.11-19 от делото), в съдебно заседание и с писмени бележки, оспорва жалбата и изразява становище за неоснователност на оспорването. Прави искане жалбата да бъде оставена без уважение с присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят „Н.-плам“ ЕООД е регистриран като земеделски стопанин с Уникален регистрационен номер (УРН) 624764 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) и има подадено Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН) 03/310518/79329 за Кампания 2018. Жалбоподателят е кандидатствал по различни схеми за подпомагане - СЕПП (Схема за единно плащане на площ), СПП (Схема за преразпределително плащане), ЗДП (Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания); СМКЮ (Схема за обвързано подпомагане за месодайни крави и/или юници); ЕЖСК (Схема за обвързано подпомагане за месодайни крави под селекционен контрол); Агроекология и климат (мярка 10); Компенсаторни плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите (мярка 12). За процесната 2018 година заявил за подпомагане парцели - 34 на брой, находящи се в землищата на с. В., с. Г., с. Д., с. К., с. Н., с. Н.Р., с. П.Д. и с. Я..

Със Заповед № РД-09-757/10.08.2018 г. министърът на земеделието, храните и горите, на основание чл.25 ал.4 от ЗА, вр. чл.5 т.10 и т.12 от УП ва МЗХГ, чл.30 ал.2 и ал.4 т.2, чл.33 ал.4 и чл.33а ал.1 и ал.2 ЗПЗП, е наредил Директорите на ОДЗ да организират специализирани теренни проверки на физически блокове, попадащи на територия на техните дирекции, в срок до 10.10.2018 г. Приложение 1 към заповедта е Методика за избор на референтни парцели (физически блокове) за теренна проверка, във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2018 г. Приложение 2 към заповедта са Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2018 г.

На сайта на МЗХГ и ДФЗ е съобщено, че от 15.06.2018 г. стартира предвиденото за 2018 г. ново самолетно заснемане. Същото обхваща една четвърт от територията на страната и е част от изпълнението на четиригодишен проект за изготвяне на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на цялата страна, до 2019 г. включително. Съгласно изготвен от изпълнителя график, заснемането за 2018 г. обхваща части от области Варна, Бургас, Шумен, Търговище, Сливен, Велико Търново, Габрово, Ловеч, Враца, София град, София област, Монтана, Перник и погранични с Република Турция райони в области Бургас, Ямбол и Хасково. В резултат на дешифрацията (разчитане) на новата ЦОФК, както и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината е бил определен обхватът на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. Издадена е Заповед № РД-46-504/12.12.2018 г. на МЗХГ за одобрение на проекта на специализирания слой за кампания 2018 г., публикувана на сайта на МЗХГ на 19.12.2018 г. Срокът за подаване на възражение, определен в същата, е бил до 07.01.2019 г.

Жалбоподателят е депозирал възражение рег.№ АУ-43-2 от 02.01.2019 г. чрез ОД „Земеделие“- Варна до МЗХГ срещу проекта на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“. Извършена била служебна проверка, в резултат на която възражението му било частично уважено. Жалбоподателят получил по ел. поща уведомление от Общинската служба по земеделие - В. за резултатите от извършената служебна проверка по възражението му, след което депозирал жалба срещу процесната заповед за одобряване на окончателния специализиран слой.

В приложения Доклад от Дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделски парцели“ към МЗХГ изх.№ 70-1696/14.05.2019 г. е установено, че за кампания 2018 бенефициентът е заявил за подпомагане 34 парцела. Предмет на възражението до МЗХГ са 15 от тях. Парцелите, с изключение на парцел 21645-31-8-4, попадат под самолетни снимки, заснети на 13.08.2018 г. Парцел 21645-31-8-4 попада под сателитни снимки от 28.05.2018 г. За тези територии е извършена дешифрация на актуална (релевантна за кампанията) Цифрова ортофото карта (ЦОФК), в резултат на което част от площите попадат извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани и следователно - като негодни за подпомагане съгласно Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Установено е, че парцел 51487-776-1-3 попада във физически блок, определен и за теренна проверка, с оглед извършване на качествен контрол на дешифрацията на ЦОФК, при който се проверяват на случаен принцип 2-5% от блоковете под заснемане. Констатациите от теренната проверка, потвърдили коректността на направената дешифрация на ЦОФК и са описани в приложения Протокол VAR-03-PV-20426_19.12.2018 г., както и коректно отразени в СИЗП.

Със Заповед №РД-09-229/01.03.2019г. на МЗХГ се одобрява окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2018 като част от Система за идентификация на земеделските парцели, актуализиран за 2018г. чрез дешифрация ("Дешифриране” - процес на разчитане на ЦОФК, определяне и очертаване/дигитализиране в ГИС среда на цифрови географски и атрибутивни данни на обекти и слоеве, по смисъла на §1 т.4 от ДР на Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК), основно граници на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018 г.; отразяване на резултатите от теренни проверки извършени през годината от страна на Технически инспекторат на Държавен фонд „Земеделие" - Разплащателна агенция (ДФЗ-РА) и областните и общински структури на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за Подпомагане", одобрен със Заповед № РД 46-504/12.12.2018 г. на МЗХГ.

Подадената жалба срещу заповедта на министъра на земеделието, храните и горите, касае частта й за петнадесетте, описани във възражението парцела, а именно за парцели № 51487-776-1-3, № 56143-52-1-1, № 10865-759-9-1, № 56143-52-2-1, № 51233-10-1-2, № 10865-779-4-1, № 14252-177-6-1, № 21645-31-8-4, № 38114-371-1-6, № 10865-759-6-1, № 10865-5-16-2, № 10865-759-8-1, № 10865-759-7-1, № 10865-849-4-1 и № 10865-759-10-2, досежно площите в тези парцели, непопаднали в обхвата на слой ПДП за 2018 г., както следва: парцел № 51487-776-1-3 (заявена площ 88,59ха и недопустима площ 46,92ха); парцел № 56143-52-1-1 (заявена площ 35,59ха и недопустима площ 7,80ха); парцел № 10865-759-9-1 (заявена площ 30,21ха и недопустима площ 5,36ха); парцел № 56143-52-2-1 (заявена площ 20,31ха и недопустима площ 4,97ха); парцел № 51233-10-1-2 (заявена площ 40,07ха и недопустима площ 4,41ха); парцел № 10865-779-4-1 (заявена площ 16,53ха и недопустима площ 4,40ха); парцел № 14252-177-6-1 (заявена площ 15,68ха и недопустима площ 4,33ха); парцел № 21645-31-8-4 (заявена площ 13,86ха и недопустима площ 4,05ха); парцел № 38114-371-1-6 (заявена площ 19,87ха и недопустима площ 3,76ха); парцел № 10865-759-6-1 (заявена площ 43,35ха и недопустима площ 3,39ха); парцел № 10865-5-16-2 (заявена площ 7,73ха и недопустима площ 2,16ха); парцел № 10865-759-8-1 (заявена площ 6,81ха и недопустима площ 2,14ха); парцел № 10865-759-7-1 (заявена площ 17,85ха и недопустима площ 1,86ха); парцел № 10865-849-4-1 (заявена площ 6,16ха и недопустима площ 1,53ха); парцел № 10865-759-10-2 (заявена площ 5,28ха и недопустима площ 0,73ха).

За изясняване на спора от фактическа страна по делото са назначени СТЕ и допълнителна СТЕ, заключенията по които, неоспорени от страните, съдът кредитира изцяло, като обективно и компетентно дадени. От заключенията на експерта се установява, че за определянето на слоя допустими за подпомагане площи за 2018 г. за заявените парцели са използвани сателитни или самолетни изображения за територията на Република България по ЦОФК от 2018 г., като заснемането е извършено на две дати - 13.08.2018 г. и 28.05.2018 г. Вещото лице е посочило, че за кампания 2017 г. на заявените за подпомагане парцели няма данни да са правени теренни проверки и проверки на място. Тъй като самолетно летене на отделни територии на страната се планува и реализира през период от 4-5 години, територията на област Варна попада в зоната за актуализация на ЦОФК през 2018 г. В резултат на извършеното заснемане и дешифрация на новата ЦОФК е бил и определен слоят „Площи, допустими за подпомагане“ за 2018 г.  Физическият блок, в който попада парцел № 51487-776-1-3 в землището на Н.Р.е бил определен на случаен принцип (като риск анализ до 5% от всички блокове) за теренна проверка, която е извършена на 06.12.2018 г. Резултатът от проверката е отразен под № 9 в Протокол VAR-03-PV-20426/19.12.2018 г.

За кампания 2018 г. на жалбоподателят е отказано подпомагане на части от 13 броя имоти (представляващи пасища - мери) и 2 броя имоти (представляващи ливади за косене). При актуализацията на допустимия слой през 2018 г., за процесните 15 броя имоти на база дешифриране на ЦОФК на част от страната по самолетно заснемане извършено на 13.08.2018 г., а на имот № 21645-31-8-4 по сателитна снимка от 28.05.2018 г., е установено отклонение от изисквания на чл.2 ал.1, чл.8 ал.2 т.1 и т.3, чл.10 ал.1 т.1, чл.10 ал.2 т.1 и чл.10 ал.3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, в сила от 30.03.2018 г. Вещото лице сочи, че окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2018 г. с оспорената Заповед № РД-09-229/01.03.2019 г. е бил определен/приложен коректно. Според експерта, правилно са били определени недопустими площи за подпомагане, съобразно одобрения окончателен специализиран слой ПДП за кампания 2018 г. със заповедта на министъра на ЗХГ.

Вещото лице посочва конкретните причини за недопустимост, съобразно данните от дешифрирането на ЦОФК и определения слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2018 г., и фактическите си установявания в следния смисъл:

- парцел № 51487-776-1-3 с декларирана площ 88,59 ха, в землището на с. Н.Р..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, потвърдено и от теренна проверка за качествен контрол, части от парцела са недопустими на основание чл.3 ал.1 т.1, т.2 и т.7, чл.8 ал.2 и чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - основно камъни и голи/ерозирали участъци, както и неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба), с храсти, дървета, отпадъци.

Фактическо състояние: североизточно, северно и южно от „Подстанция Варна”, в южния край на имота, и на 650 м. от там по посока север в източния ъгъл има компактни територии от дървета и храсти с площи повече от 100 кв.м., които не са изключени от заявената площ. В югоизточната част на имота посока север-юг и посока северозапад има голяма площ, заета от голи и ерозирали терени, които също не са изключени от заявената площ.

- парцел № 56143-52-1-1 с декларирана площ 35,59 ха, в землището на с. П.Д..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими на основание чл.3 ал.1 т.1, т.2 и т.7, чл.8 ал.2 и чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - камъни и голи/ерозирали участъци, както и неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба), с храсти и дървета.

Фактическо състояние: по цялата територия на имота има компактни територии от дървета и храсти с площи повече от 100 кв.м. - не изключени от заявената площ.

- парцел № 10865-759-9-1 с декларирана площ 30,21 ха, в землището на с. В..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.3 ал.1 т.1, т.2 и т.7, чл.8 ал.2 и чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - камъни и голи/ерозирали участъци, както и неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба), с храсти и дървета.

Фактическо състояние: в западната част на парцела не е изключена територия, която представлява част от дере обрасло с дървета и храсти, както и ерозирала земя .В северната част също има ерозирали участъци, които не са приспаднати от заявената площ.

- парцел № 56143-52-2-1 с декларирана площ 20,31 ха, в землището на с. П.Д..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.3 ал.1 т.1, т.2 и т.7, чл.8 ал.2 и чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - камъни и голи/ерозирали участъци, както и неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба), с храсти и дървета.

Фактическо състояние: в западната част на парцела има ерозирал участък, от който около 90 % е изключен от бенефициента при подаване на заявлението. В източната част има участък зает от дървета, част от който не е изключен. Такъв участък има и в централната част на парцела, който задължително е следвало да се отрази в заявлението, като се изключи от общата площ. Описаните площи са недопустими за подпомагане.

- парцел № 51233-10-1-2 с декларирана площ 40,07 ха, в землището на с. Н..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.3 ал.1 т.1, т.2 и т.7, чл.8 ал.2 и чл.10 ал.1, т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - камъни и голи/ерозирали участъци, както и неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба), с храсти и дървета.

Фактическо състояние: в източната част на парцела има ивица с дължина около 500 м., широка 70 м. с дървета и храсти, която площ не е изключена от заявената. На северната граница също има участък от дървета, които не са взети предвид при заявяването на площите. На запад има малки участъци от дървета и заявен участък от скали.

- парцел № 10865-779-4-1 с декларирана площ 16,53 ха, в землището на с. В..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.3 ал.1 т.1, т.2 и т.7, чл.8 ал.2 и чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г.  - камъни и голи/ерозирали участъци, както и неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба), с храсти и дървета.

Фактическо състояние: на северозапад, юг и изток има неизключени от заявената площ участъци от дървета и храсти, а на запад ерозиран участък.

- за парцел № 14252-177-6-1 с декларирана площ 15,68 ха, в землището на с. Г..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.3 ал.1 т.1, т.2 и т.7, чл.8 ал.2 и чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба №2 от 26 март 2018 г. - камъни и голи/ерозирали участъци, както и неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба), с храсти и дървета.

Фактическо състояние: в отразените участъци като недопустими за подпомагане има дървета, които са разположени шахматно, но има много храстовидна маса, която не е почистена. В северозападната част на парцела има ерозирал участък, който не е земеделска площ.

- за парцел № 21645-31-8-4 с декларирана площ 13,86 ха, в землището на с. Д..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.8 ал.2 т.1 и т.3, чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - множество храсти и дървета; неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба).

Фактическо състояние: потвърждават се констатациите, отразени в протокола - над 1/3 от територията на заявената площ за подпомагане е покрита от компактна маса дървета и храсти, които е следвало да бъдат изключени, или храстите да бъдат отстранени. Не са полагани грижи за привеждане на територията в добро за подпомагане състояние.

- за парцел № 38114-371-1-6 с декларирана площ 19,87 ха, в землището на с. К..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.8 ал.2 т.1 и т.3, чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - множество храсти и дървета; неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба).

Фактическо състояние: в западната част на парцела по южната му граница има множество храсти и дървета, които покриват голяма част, която е негодна за подпомагане. Същото се отнася и за територии по източната граница, които не са изключени от заявената площ за подпомагане.

- за парцел № 10865-759-6-1 с декларирана площ 43,35 ха, в землището на с. В..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.8 ал.2 т.1 и т.3, чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - множество храсти и дървета; неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба).

Фактическо състояние: в югозападния край на парцела по цялата западна граница има множество от храсти и дървета в групи по над 100 кв.м., които не са изключени от заявената площ, а са недопустими за подпомагане.

- за парцел № 10865-5-16-2 с декларирана площ 7,73 ха, в землището на с. В..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.8 ал.2 т.1 и т.3, чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - множество храсти и дървета; неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба).

Фактическо състояние: в западния и източния участъци на парцела има храсти и дървета, които са компактна маса и е недопустимо тази площ да бъде включена в площта за подпомагане. Констатацията е правилно обоснована.

- за парцел № 10865-759-8-1 с декларирана площ 6,81 ха, в землището на с. В..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.3 ал.1 т.1, т.2 и т.7, чл.8 ал.2 и чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - камъни и голи/ерозирали участъци, както и неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или коситба), с храсти и дървета.

Фактическо състояние: в заявената площ за подпомагане влиза участък, който е овраг (в западната част) и множество дървета и храсти, за които не са полагани грижи за поддържане в състояние годно за подпомагане.

- за парцел № 10865-759-7-1 с декларирана площ 17,85 ха, в землището на с. В..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.8 ал.2 т.1 и т.3, чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - множество храсти и дървета; неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или коситба).

Фактическо състояние: в източната част на парцела има недопустима за подпомагане компактна територия заета от храсти и дървета с площ около 2 ха. Направените констатации за недопустими за подпомагане части от парцела на основание чл.8 и чл.10 от Наредба № 2/26.03.2018 г. са коректни.

- за парцел № 10865-849-4-1 с декларирана площ 6,16 ха, в землището на с. В..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - неподдържани/пустеещи площи, без следи от земеделска дейност (паша или коситба), с висока тревна растителност и храсти.

Фактическо състояние: по югозападната граница на парцела и в северозападния му край има непочистени храсти, но включени в заявлението за подпомагане в нарушение на чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г.

- за парцел № 10865-759-10-2 с декларирана площ 5,28 ха, в землището на с. В..

Констатации на АО: съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл.3 ал.1 т.1, т.2 и т.7, чл.8 ал.2 и чл.10 ал.1 т.1 и ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. - камъни и голи/ерозирали участъци, както и неподдържани площи, без следи от земеделска дейност (паша или косидба), с храсти и дървета).

Фактическо състояние: в изключените участъци наличните дървета са в рамките на допустимите. Няма камъни и голи ерозирали участъци в нарушение на допустимите стойности. Налични са непочистени храсти.

Вещото лице е изготвило сравнителни таблици и карти, като в съдебно заседание уточнява, че е заложил в „google“ всички имоти, където е картирана допустимата и недопустимата площ, и по този начин е определил, че тези площи са повече от 100 кв.м. Извършил е техническо замерване и е констатирал, че същите съответстват на самолетните и сателитната снимки. Проверявал е терените, които са картирани или тези, по отношение на които заключението на административния орган е, че не са годни за подпомагане, дали са под 100 или над 100 кв.м. Допълва, че тези площи, които са констатирани на база картиране на самолетните снимки от 2018 г. и 1 бр. сателитна, би следвало да се изключат от заявената площ, тъй като корозирали терени, дървета и храсти, които не се нуждаят от разпределение, заемат компактна маса повече от 100 кв.м. Посочва, че там основното е храсти и дървета, компактно заемащи повече от 100 кв.м., за всички парцели.

При така изложената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.149 ал.1 от АПК и от надлежна страна (чието възражение срещу обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. не е уважено), поради което е процесуално допустима. В тази връзка съдът съобрази и т.2 от Тълкувателно решение № 8 от 11.12.2015 г. на ОСС на І и ІІ колегии при Върховния административен съд, съгласно която заповедта на министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл.33а ЗПЗП и чл.16г от Наредба № 105/2006 г. представлява съвкупност от множество индивидуални административни актове и може да се обжалва от всеки земеделски производител, който е заявил площи за подпомагане, с оглед на което има правен интерес да установи дали парцелите му попадат в слоя „Площи, допустими за подпомагане“, като това установяване е пряко свързано с възможността да получи субсидия за подпомагането, за което е кандидатствал.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Според чл.30 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), която се състои от отделни системи, определени в ал.2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели - чл.30 ал.2 т.2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите - чл.30 ал.4 т.2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл.30 ал.6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба № 105/2006 г., според §4 от заключителните й разпоредби.

СИЗП и данните, включени в нея са посочени в чл.33 от ЗПЗП. Според ал.4 на същата норма данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 от ЗПЗП. Специализираните теренни проверки на референтни парцели се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл.30 ал.6 от ЗПЗП, а това е редът, визиран в чл.15 ал.5 от Наредба № 105/2006 г.

В чл.33а ал.1 от ЗПЗП е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 от ЗПЗП, а това е Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ (Наредба № 2/2018 г.). В чл.33а ал.2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30 ал.6 от ЗПЗП.

От този преглед на нормативната уредба следва, че Заповед № РД-09-229 от 01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите е издадена от компетентен орган, при спазване на изискванията за форма и на административнопроизводствените правила.

По доводите на оспорващия, че не бил уведомен за извършените теренни проверки, следва да се отбележи, че теренните проверки не са проверки за контрол. Те се осъществяват от служители на ОДЗ и тяхната цел е да се установят границите на референтните парцели, които са включени в системата за идентификация на земеделските земи в Интегрираната система за администриране и контрол. Извършват се по реда на чл.15 ал.3 - ал.8 от Наредба № 105. Теренните проверки са различни от проверките на място, за които земеделският производител се уведомява. При теренните проверки уведомяването става по реда на чл.15 ал.5 и ал.6 от Наредба № 105/2006 г., в които липсва задължение за лично уведомяване на земеделския производител. Поради това фактът, че жалбоподателят не е бил лично уведомен за извършваните теренни проверки съдът приема, че не съставлява нарушение на административно производствените правила.

На следващо място недопустимата за подпомагане площ за процесните парцели е определена след извършено на 13.08.2018 г. и 28.05.2018 г. заснемане, съставяне и дешифриране на ЦОФК, вследствие на което министърът на МЗХГ е одобрил слоя „Площи, допустими за подпомагане“ за 2019 г. От заключенията на вещото лице по СТЕ и допълнителната СТЕ, както и от приложените към тях снимки ясно се вижда, че определената за недопустима площ съответства на констатациите на АО. В тази връзка съдът приема, че няма и допуснато нарушение на процесуалните правила при определяне на допустимия слой, респективно на недопустимата площ за тези конкретни парцели.

От своя страна основанията за недопустимост на процесните площи са отразени в представената на оптичен носител (CD) ЦОФК. По делото безспорно се установява от СТЕ, че недопустимите площи за подпомагане в претендираните от жалбоподателя 15 броя парцели са минимални части от площта на парцелите, които са извън обхвата на ПДП, като една от причините затова е, че във всички парцели има територии от дървета и храсти с площи повече от 100 кв.м., които не са изключени от заявената площ. Това съответно нарушава изискванията на чл.8 ал.2 т.1 от Наредба № 2/26.03.2018 г., според която: „Допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл.10 ал.1 т.2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение“. Друга причина е наличието на големи площи от голи и ерозирали терени, които също не са изключени от заявената площ в парцели № 51487-776-1-3, № 10865-759-9-1, № 10865-779-4-1 и № 14252-177-6-1. Това нарушава изискванията на чл.8 ал.2 т.2 от Наредба № 2/26.03.2018 г.: „Допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1, когато на тях има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл.10 ал.1 т.4“.

С оглед изложеното, посочените площи от процесните 15 броя парцели безспорно се явяват непригодни за извършване на земеделска дейност, поради което правилно са били изключени от специализирания слой ПДП.

Предвид горното, в настоящия случай по отношение на процесните петнадесет парцела (изключените от тях малки части) правилно административният орган е определил недопустимите площи, респективно площта от тези парцели, която може да бъде одобрена като част от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане". Това налага извод, че Заповед № РД-09-229/01.03.2019 г. на Министъра на земеделието и храните гр. София, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. е законосъобразна, досежно парцели (по-скоро части от тях) с № 51487-776-1-3, № 56143-52-1-1, № 10865-759-9-1, № 56143-52-2-1, № 51233-10-1-2, № 10865-779-4-1, № 14252-177-6-1, № 21645-31-8-4, № 38114-371-1-6, № 10865-759-6-1, № 10865-5-16-2, № 10865-759-8-1, № 10865-759-7-1, № 10865-849-4-1 и № 10865-759-10-2, заявени за подпомагане от жалбоподателя за кампания 2018 г.

Не е налице и несъответствие с целта на закона, тъй като в случая обжалваният акт е съобразен с целите, посочени в чл.2 т.1 - т.11 от ЗПЗП.

По тези съображения настоящият състав намира, че при постановяване на процесната заповед в оспорената й част не са допуснати нарушения, съставляващи отменителни основания по смисъла на чл.146 т.2 - т.4 от АПК, поради което жалбата, като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, както и своевременно направеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, жалбоподателят следва да бъде осъден на основание чл.143 ал.4 от АПК, вр. чл.78 ал.8 от ГПК и чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, да заплати на ответната страна разноски в размер на 100 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.173 ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Н.–плам“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, с. В., м-ст „До свинефермата“, представлявано от управителя Н.К.С., срещу Заповед № РД-09-229/01.03.2019 г. на Министъра на земеделието и храните гр. София, с която е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, в оспорената й част.

 

ОСЪЖДА „Н.–плам“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, с. В., м-ст „До свинефермата“, представлявано от управителя Н.К.С.да заплати на Министерството на земеделието, храните и горите гр. София сумата от 100.00 (сто) лева, представляваща разноски поделото.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните пред Върховен административен съд.

 

 

СЪДИЯ: