Р Е Ш Е Н И Е
№ 38
гр. Габрово, 17.06.2020 година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на трети юни две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИН КОСЕВ
ДАНИЕЛА ГИШИНА
при секретаря Мариела
Караджова и в присъствието на прокурора Милчо Генжов като разгледа докладваното
от председателя к.н.а.д. № 27 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 208
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Касационното
производство е образувано по депозирана в законния срок жалба от административнонаказания субект „***“ – с.
Горна Росица, общ. Севлиево, ул. Иван Гичев № 51 с ЕИК ***, представлявано от
управителя С.М.С., чрез адв. Н.Н. против Решение № 12 от 12.02.2020 година на
Районен съд – Севлиево, постановено по АНД № 445 по описа за 2019 година. С
обжалваното решение въззивният съд е потвърдил Наказателно постановление № 2019-0046463 от 15.11.2019г. на Директора на Регионална дирекция за областите
Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол
на пазара” към КЗП, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.214 от Закона
за туризма, на основание същия законов текст е наложена имуществена санкция в
размер на 1,000.- /хиляда/ лева.
В касационната жалба и в пледоарията по същество пред
настоящата инстанция, се твърди че решението на Районен съд – Севлиево е незаконосъобразно.
Развиват се доводи, близки с тези в жалбата срещу наказателното постановление –
че е допуснато нарушение на чл. 42, т.5 и чл. 57, ал.1, т.6 от ЗАНН, тъй като
нито в АУАН нито наказателното постановление
била посочена действително нарушената правна норма /чл. 132, ал.1 от ЗТ/. С
посочването на санкционната такава – чл. 214 от същия закон не било изпълнено
задължението на контролните органи и на санкционния такъв да посочат правната
норма която е нарушена. Развиват се доводи, че случаят следва да бъде възприет като маловажен
такъв. Моли се отмяна на решението на съда, както и отмяна на наказателното
постановление.
Ответната по жалбата страна не се представлява в
открито съдебно заседание. В постъпило становище оспорва жалбата, счита
решението на Районен съд – Севлиево за правилно и законосъобразно и като такова
следвало да бъде оставено в сила.
Представителят на Окръжна прокуратура в заключението
си, изразява становище, че са неоснователни доводите в касационната жалба,
отнасящи се до липса на посочена правна норма, която е нарушена, но възприема
тезата на касатора, че случаят следва да бъде квалифициран като маловажен. Приема,
че решението на Районен съд – следва да бъде отменено, както и да бъде отменено
потвърденото с него наказателно постановление, като приложение намери чл. 28 от ЗАНН.
Касационната жалба е допустима като подадена в срок,
срещу съдебен акт, подлежащ на инстанционен контрол и от процесуално
легитимирано лице – страна в първоинстанционното производство.
Съдът, като прецени доказателствата по делото,
доводите и възраженията на страните и извърши служебна проверка за валидността,
допустимостта и съответствието с материалния закон на обжалваното решение
/чл.218, ал.2 от АПК вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН/, намира касационната жалба за неоснователна
по следните съображения:
По делото не е спорен факта, че при извършената
проверка на 25.06.2019г. в туристическия обект, стопанисван от дружеството
жалбоподател, притежаваното удостоверението за открита процедура за категоризиране
не е било поставено на видно място в заведението.
1.Съдът не споделя доводите в касационната жалба за
допуснато съществено процесуално нарушение в проведената
административнонаказателна процедура по следните съображения.
Нормата на чл. 132, ал.1 от Закона за туризма, която
според касатора следвало да намери място в АУАН и в НП като нарушена правна
норма, гласи „На категоризираните места
за настаняване ….. самостоятелни заведения за хранене и развлечения….. се
издава категорийна символика в зависимост от техния вид и категория, включваща
удостоверение и табела, които се поставят на видно място в обекта.“ Нормата
сочи, че се издава категорийна символика и че същата се поставя на видно място
в обекта.
Както правилно е отбелязано в пледоарията на
представителя на Окръжна прокуратура – Габрово, ако санкционната норма беше
препращаща и имаше приблизително съдържание „за нарушение на нормата на чл.
132, ал.1….“ то тогава за санкционните органи несъмнено би възникнало
задължението да посочат нарушената правна норма.
В случая обаче
текстът на санкционната норма на чл. 214 от ЗТ е: „На
лице, което не постави временното удостоверение за открита процедура по
категоризиране или категорийната символика за туристическия обект по чл. 3, ал. 2,
т. 1 – 3 на видно място във, съответно на територията на обекта, се
налага глоба в размер от 500 до 1000 лв., съответно имуществена санкция в
размер от 1000 до 3000 лв.“ При тази редакция, настоящият състав намира, че
не е необходимо като нарушена да бъде сочена нормата на чл. 132, ал.1 от ЗТ.
Самата санкционна норма описва укоримото поведение – непоставянето на удостоверението
за открита процедура по категоризиране /в случая/, което изисква налагането на
санкция.
По изложените причини не е налице твърдяното от
касатора нарушение на процесуалните правила.
2. Законосъобразни са мотивите на районния съд,
обосновали извода, че в случая е неприложима разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.
Съгласно чл. 9, ал.2 от НК приложим по силата на препращащата норма на чл. 11
от ЗАНН “не е престъпно деянието, което
макар формално и да осъществява признаците на предвидено в закона престъпление
поради своята малозначителност не е общественоопасно или неговата обществена
опасност е явно незначителна”. В чл. 93, т.9 от НК се съдържа легално
определение на понятието "маловажен случай" - този, при който
извършеното престъпление /в случая административно нарушение/ с оглед на
липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. През
призмата на настоящия случай, липсата на удостоверение за открита процедура за категоризиране,
в конкретен обект е невъзможно да бъде възприета като такава с по-ниска степен
на обществена опасност в сравнение с липсата на такова удостоверение в който и
да е друг туристически обект. Няма значение колко е голям туристическия обект
/не е възможно да се посочи че при заведения с по-малко от определен брой маси случаят
е маловажен/, няма значение колко е голямо населеното място /под определен брой
жители да не се изисква поставяне на символика/, няма значение и оборота
реализиран от заведението /под определен оборот – случая да се приема за
маловажен/.
Като е наложил наказание, неприлагайки разпоредбата на
чл. 28 от ЗАНН административнонаказващият орган е издал правилно и
законосъобразно наказателно постановление, което правилно е потвърдено от
районния съд.
По изложените съображения решението на Районен съд – Севлиево, не
следва да бъде касирано.
Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. “първо” от АПК,
съдът
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 12 от 12.02.2020
година на Районен съд – Севлиево, постановено по АНД № 445 по описа за 2019
година.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.