Р Е Ш Е Н И Е
№ 345 25.11.2019
г. град
Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,
Втори наказателен състав,
на двадесет и трети
октомвир две хиляди и деветнадесета година,
в публично съдебно заседание
в състав:
Съдия:
Даниела Николова
секретар:Елена Драганова
прокурор:
като разгледа докладваното
от съдията
АНД № 991 по описа на Районен съд - Хасково за 2019 г.
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от В.Я.Д. срещу Електронен фиш за налагане на глоба
за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, Серия К
№1989150, издаден от ОД на МВР - Хасково, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено
административно наказание – "Глоба" в размер на 400 лева за извършено
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. В подадената жалба се релевират
оплаквания за незаконосъобразност на издадения електронен фиш, като се развиват
от жалбоподателя съображения в подкрепа наведените доводи, позовавайки се на
допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му. Сочат се и
нарушения на материалния закон, допуснати при издаване на електронния фиш. Моли
съда да постанови решение, с което атакуваният електронен фиш да бъде отменен.
В съдебно заседание пред Районен съд –
Хасково, жалбоподателят, редовно призован, не се явява,като в писмено
становище поддържа жалбата и моли за
отмяна на ел.фиш.
Издателят на електронния фиш - ОД на МВР
– Хасково, редовно призовани, не изпращат представител по делото и не представят
становище по жалбата.
Жалбата е подадена в законоустановения
срок, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 8 ЗДвП, предвид представените доказателства за
датата на връчването на санкционния акт от лице, легитимирано да атакува
издадения електронен фиш, чрез лице с необходимата представителна власт,
доказателства за което са представени на по – късен етап, поради което е
процесуално допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се
произнесе по основателността й и след като се запозна и прецени събраните
доказателства при извършената проверка на обжалваното наказателно
постановление, намира за установено следното:
На 14.03.2019 г. в 13.31 часа, било
установено и заснето с автоматизирано техническо средство №597 движение на лек
автомобил марка „Опел ******", с регистрационен номер ****** със скорост
от 87 км./ч. – над разрешената за движение в населено място от 50 км/ч. и е посочено превишение от 37
км/ч.
От представената Справка в централна
база КАТ, по регистрационен номер, се установява, че автомобилът с посочения по
– горе регистрационен номер е лек по своя вид и същият е регистриран на името
на В.Я.Д. . Въз основа на тези констатации е издаден процесния електронен фиш
за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство, като за нарушител бил вписан жалбоподателят . В описателната част на
електронния фиш е вписано движение с установена скорост от 87 км./ч. –
превишаване с 37 км/ч. За дата и час на нарушението са вписани показанията на
техническото средство, а за място на нарушението –гр.Хасково,бул.“Г.С.Раковски“
срещу бензиностанция ОМВ в посока
център гр.Хасково .
Електронният фиш е връчен на
жалбоподателя лично срещу подпис на дата 15.08.2019 г. според отбелязването в
представената разписка, приета като писмено доказателство относно този факт.
Изложената фактическа
обстановка е установена от представените по делото писмени
доказателства, посочени на съответното място по – горе. По отношение на
приложения снимков материал от заснет на 14.03.2019 г. клип с техническо
средство TFR1 – M № 597 съображения ще бъдат изложени по – долу в
изложението на правните изводи. На това място следва единствено да бъде
отразено законовото положение, че
снимковият материал, съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението
по пътищата,
като изготвено с техническо средство и система, заснемаща и записваща датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, съставлява веществено доказателствено средство в
административнонаказателния процес и като такова бе приобщено по делото.
При така установените факти съдът намира
от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по
пътищата при
избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено
да превишава определените стойности на скоростта в km/h, които за пътно
превозно средство от Категория Б за населеното място е 50 км. ч., извън
населено място – 90 км. ч., по автомагистрала – 130 км. ч., а според ал. 2
когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от
посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По силата на чл. 182, ал.1 т. 4 от ЗДвП, в редакцията й относима към датата на
извършване на деянието и издаване на наказателното постановление за превишаване
на разрешената максимална скорост в населено място от 31 km/h до 40 km/h - с
глоба 400 лв. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя
административно наказание е обявено от закона за наказуемо.
Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП, в редакцията, относима към датата на
процесното деяние редакция, изм. ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. При нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният
фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание
на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава
от министъра на вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т.65 (нова – ДВ, бр.19 от
2015 г.) от ДР на ЗДвП "автоматизирани
технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно
или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона
за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
С Наредба
№ 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата,
издадена на основание чл. 165, ал.3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи,
обн.ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. се уреждат условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за
движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между
стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените от
АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни
фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. От анализа на
съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че към момента на
извършване на описаното нарушение на правилата за движение по пътищата,
деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез издаване на
електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със
съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез
мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно
регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за
използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и
автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния
орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата),
отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014
г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията
на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал.4 от ЗДвП с ДВ. бр.19 от 2015 г. В
обобщение, електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на Закона
за движението по пътищата може
да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно
автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени
изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. В конкретния случай, съставеният
електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по
пътищата,
установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и
съответства на утвърдения със Заповед № Iз – 305 от 04.02.2011 г. на Министъра
на вътрешните работи образец. Поставя се въпросът дали в процеса по
установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията на цитираната
по – горе наредба, съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното протичане
на този процес.
С разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредбата е въведено
изискването при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани
технически средства и системи за контрол на скоростта, протоколът по ал.1 на
същата норма да се попълва за всяко място за контрол и да се съпровожда със
снимка на разположението на уреда. В конкретния случай към АНП има приложена
снимка на разположението на уреда (на полицейския автомобил), но тя не съдържа
дата и час на изготвяне ,за да се приеме ,че съответства на мястото, където в
действителност същият е бил разположен при извършване на заснемането на
скоростта,респ. съответна на времето и мястото на установяване на нарушението.
От процесната снимка на полицейския автомобил ,на който
е монтирано техническото средство за измерване на
скоростта е видно ,че то е позиционирано
на място преди сградата на СБА ,след
която се намира бензиностанция ОМВ и в този смисъл не съответства на
посоченото в протокола по чл.10 от
Наредбата място на нарушението.
Предназначението на тази снимка
е да даде визуална представа къде е било
поставено мобилното АТСС, за да се прецени дали това място отговаря на
посоченото в протокола спрямо посоката на сработване и позиционирането на
автоматизираните технически средства и системи.
В случая е налично
разположение на АТСС,
документирано със снимка, но само формално,
тъй като от снимковия материал не само
не се
установява,но и се опровергава
мястото , където се твърди
,че е бил поставен,респ. ,че е поставен на посоченото в протокола по чл.10
място.Съгласно чл.
16 от Наредба
8121з-532/12.05.2015 г. данните за нарушенията се съхраняват до приключване на
административно наказателната преписка във формата и вида, изготвен от
АТСС.Последното се явява самостоятелно основание за отмяна на издадения
електронен фиш, като незаконосъобразно издаден. Изискванията на цитираната
наредба не са самоцел и дори да предпоставят извършване на определени допълнителни
физически действия на служители на ОД на МВР – Хасково, Сектор Пътна полиция за
тяхното удовлетворяване, като напр. позициониране на системата за видеоконтрол в съответствие с
разписаните правила и изготвяне на съответен снимков материал, то е продиктувано
единствено от гледна точка обезпечаване законността в процедурата по
установяване и регистриране на нарушенията.Горното обстоятелство
въвежда и основателно съмнение
относно извършването на нарушението, като липсата на доказано по нормативно предвидения
ред (със снимка) местоположение на уреда на посочените в Електронния фиш дата и
място, препятства възможността да се установи действително ли скоростта на
автомобила е измерена в зоната с ограничение на скоростта и посоченото място за контрол. Съответно
административното нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП не е безспорно доказано,
така, както е индивидуализирано в електронния фиш. По тези съображения
атакуваният с жалбата електронен фиш се
явава и незаконосъобразно издаден, с
оглед на което същият ще следва да бъде отменен.
Мотивиран така, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, Серия К №1980150 ,
издаден от ОД на МВР - Хасково.
Решението подлежи на
обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок от съобщаването
му на страните.
Съдия:
/п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: Е.Д.