Решение по дело №241/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 425
Дата: 27 юни 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20237150700241
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 425 / 27.6.2023г.

гр. Пазарджик

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на тридесет и първи май през две хиляди и двадесет трета  година в състав:

                                                                                                                    Председател: Георги Видев

                                                                           

при секретаря Радослава Манова, като разгледа административно дело № 241 по описа на съда за 2023 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на П.И.А. *** в качеството ѝ на земеделски производител с УРН 698161 против Уведомително писмо с изх. № 02-130-6500/2064 от 13.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, в частта на писмото, с която на жалбоподателката е извършено следното намаление по схема за обвързано подпомагане за плодове – (основна група) /СП – основна/ в размер на 4434.4 лв., както и в частта за наложена санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания по схема /СП – основна/ в размер на 4434.4 лв.

Жалбоподателката – П.И.А.претендира прогласяване нищожността или отмяна на обжалваното уведомително писмо в оспорената му част. Излага съображения за нарушение на материалния закон и съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Поддържа жалбата си и чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът – заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания. Сочи доводи за законосъобразността на оспорения административен акт.

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок от заинтересовано лице – земеделски производител – засегнато от издадения административен акт, с който му е извършено намаление и му е наложена санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания.

От фактическа страна по делото е установено следното:

Жалбоподателката е регистрирана като земеделски производител като с УИН 13/240621/13611 за 2021 г. е заявила за подпомагане множество парцели, включително по схема за обвързано подпомагане за плодове (СП-основна) площи в размер на 2.45 ха - с код култура 221020 - круши. На 04.11.2021 г. служители на ДФ „Земеделие“ са ѝ извършили проверка на място (отразена в Доклад за проверка на площи), при която е установено, че парцела круши (66439-371-1-2) е с дисковани междуредия, като „видимо овошките са на 2-3 години - не са в плододаване. В графата Забележки /Дистанционен контрол/ е отразено: „Да се провери дали насажденията са плододаващи“. В резултат на това в доклада декларираната и измерена площ от 2.45 ха е приета за недопустима, а с обжалваното уведомително писмо претендираната за нея сума от 4434.40 лв. е намалена (отказана) изцяло, като е наложена и санкция в същия размер, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания.

При така установената фактическа обстановка жалбата е основателна.

Административният орган носи тежестта на доказване, че са налице фактическите основания за издаване на акта. В случая той не се справи с тази тежест. Не се установи, че действително не е била налице продукция от насажденията с круши. Напротив, жалбоподателката представи множество доказателства, че крушите са плододавали, като към момента на проверката вече са били обрани. Беше разпитан свидетел, който е в трудово правоотношение с жалбоподателката и който се е занимавал с отглеждането на крушовите дървета и той безспорно установи, че от тях е реализиран добив. Налице са също протоколи от реализираната продукция. Жалбоподателката е декларирала доходите си от продажба на крушите и е заплатила данък върху тях. Тези факти се потвърдиха и от заключението на съдебносчетоводната експертиза. Следователно, по делото не се установи действителното наличие на фактическото основание за извършеното намаление и наложената санкция.

Налице е и нарушение на административнопроизводствените правила. Самите служители, извършили проверката са отразили единствено с констатациите си (имащи характер на предположение) от външен оглед на насажденията, като са посочили „видима“ възраст на растенията „на 2 и 3 години“ и „видимо“, т.е. предполагаемо „не са в плододаване“. Именно затова в графата „забележки“ служителите са отразили необходимостта от по-нататъшни проверки и установявания – „да се провери дали насажденията са плододаващи“. Вместо да нареди извършването на такова установяване (включително с изискване на документи и информация от жалбоподателката) ответникът е издал уведомителното писмо в обжалваната му част. Затова, обжалваната част от писмото е издадена в нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби, доколкото по делото се установи, че крушовите дървета са плододавали и от тях е добита и реализирана продукция.

Предвид гореизложеното, уведомителното писмо в обжалваната му част като незаконосъобразно следва да бъде отменено. След отмяната преписката следва да бъде изпратена на административния орган, който в едномесечен срок следва да се произнесе по подаденото заявление за подпомагане за кампания 2021 г. в частта му досежно СП-основна, отчитайки установения в настоящото съдебно производство факт, че крушовите насаждения са плододавали през есента на 2021 г.

С оглед изхода на делото, е основателна претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски, които са в размер на платената държавна такса от 10 лв., платеното възнаграждение на вещото лице от 200 лв. и заплатеното адвокатско възнаграждение от 700 лв.

По изложените съображения съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Уведомително писмо с изх. № 02-130-6500/2064 от 13.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, в частта на писмото, с която на П.И.А. *** е извършено следното намаление по схема за обвързано подпомагане за плодове – (основна група) /СП – основна/ в размер на 4434.4 лв., както и в частта за наложена санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания по схема /СП – основна/ в размер на 4434.4 лв.

Изпраща преписката на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, който следва да се произнесе при спазване на дадените в мотивите на настоящото решение задължителни указания и срок.

Осъжда Държавен фонд “Земеделие“ да заплати на П.И.А. *** разноски по делото в размер на 910 лв. (деветстотин е десет лева).

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: /п/