Решение по дело №1956/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 55
Дата: 28 януари 2022 г. (в сила от 28 януари 2022 г.)
Съдия: Радостина Ташева Гергичанова
Дело: 20214430201956
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 55
гр. ***, 28.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ***, XIV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и втора година
в следния състав:
Председател:Радостина Т. Гергичанова
при участието на секретаря ВАЛЯ Х. СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от Радостина Т. Гергичанова Административно
наказателно дело № 20214430201956 по описа за 2021 година

за да се произнесе съобрази следното :


ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И СЛ. ОТ ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 103 от 10.08.2021 година
на **** на ОДБХ – ***, с което на СТ. ПЛ. АНГ. с ЕГН ********** от гр. ***
на основание чл. 131, ал.1, т.1 от Закона за храните /ЗХ/ е наложено
административно наказание – глоба в размер на 2000,00 /две хиляди лева/ за
извършено на 01.07.2021 година нарушение по чл. 18, &1 от Регламент /ЕО/
178/2002г. на Европейския парламент и на Съвета от 28.01.2002г. за
установяване на принципи и изисквания на законодателството в областта на
храните, за създаване на Европейски орган за безопасност на храните и за
определяне на процедури относно безопасността на храните.
Недоволен от така наложеното административно наказание е останал
жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е
подал жалба до Районен съд ***, с която моли съда да отмени по реда на чл.
63 от ЗАНН наказателното постановление като незаконосъобразно. В жалбата
е релевирано оплакване, според което накващият орган неправилно е
привлякъл С.А. към административно-наказателна отговорност.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява. Пълномощникът му –
1
адв. Ант. С. от ПлАК редовно призована, не се явява в съдебно заседание на
25.01.2022 година.
Ответната страна, редовно призована не се представлява в съдебно
заседание и не ангажира становище по делото.
Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени и
гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна
страна:
Акт за установяване на административно нарушение с номер на
бланката 0000056 е съставен на 06.07.2021г. от Л. Й. Т. на длъжност –**** в
отдел „КХ“ при ОДБХ-*** против СТ. ПЛ. АНГ. с ЕГН ********** от гр. ***
за това, че при извършена проверка на 01.07.2021 година в 14:00 часа на
класически ресторант **** и Удостоверение за регистрация №
***/30.07.2014г., находящ се в ****, стопанисван от фирма „***- ***, е
констатирано, че в хладилните съоръжения, разположени в складовото
помещение на обекта се съхраняват храни без необходимата
идентификационна маркировка, а именно: прясна паста с яйца - 5 /пет/ броя
опаковки х 0,800 кг /осемстотин грама/, гъбена супа - 18 /осемнадесет/ броя х
0,250 кг /двеста и петдесет грама/, сос „Песто‘- 10 /десет/ броя опаковки х
0,500 кг /петстотин грама/, макарони на фурна- 4 /четири/ броя порции х
0,180кг /сто и осемдесет грама/. В АУАН е отразено, че за изброените храни
няма възможност да бъде извършена проследимост, както и че храните са
насочени за унищожаване с Разпореждане за унищожаване на храни N°
000055/05.07.2021 година. АУАН е съставен в присъствие на нарушителя в
качеството му на **** в проверявания обект и е подписан от същия без
възражения. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не са направени писмени
възражения против Акт за установяване на административно нарушение №
000056/ 06.07.2021 г. от СТ. ПЛ. АНГ..
Въз основа на така съставения АУАН на 10.08.2021г. е издадено
обжалваното наказателно постановление, в което изцяло е възпроизведена
изложената в АУАН фактическа обстановка и на СТ. ПЛ. АНГ. с ЕГН
********** от гр. *** на основание чл. 131, ал.1, т.1 от Закона за храните /ЗХ/
е наложено администратинно наказание – глоба в размер на 2000,00 /две
хиляди лева/ за извършено на 01.07.2021 година нарушение по чл. 18, &1 от
Регламент /ЕО/ 178/2002г. на Европейския парламент и на Съвета от
28.01.2002г. за установяване на принципи и изисквания на законодателството
в областта на храните, за създаванена Европейски орган за безопасност на
храните и за определяне на процедури относно безопасността на храните.
Описаната в АУАН и възпроизведена в НП фактичеста обстановка се
подкрепя от ангажираните в хода на съдебното следствие гласни
доказателства чрез разпит на актосъставителя Л. Й. Т. и свидетелката Л. АНТ.
Ф., чиито показания съдът приема с доверие като логични и непротиворечиви.
Тези свидетели пресъздават свои преки и непосредствени впечатления
относно релевантните за делото факти, които съотватстват изцяло на
2
изложените в АУАН. Показанията им изцяло кореспондират с приобщените
към доказателствената съвкупност по делото по реда на чл. 283 от НПК
писмени доказателства, а именно: акт за установяване на административно
нарушение серия №000056/06.07.2021г., пощенски плик /ведно с обратна
разписка/, покана на осн. чл. 40 ал.1 и ал.2 ЗАНН, констативен протокол
№00332/01.07.2021г., Заповед №16/08.06.2021г., пощенски плик, наказателно
постановление №103/10.08.2021г., покана за доброволно изпълнение съгласно
чл.131 ал.1 т.5 от Закона за храните, чл.74 и 79 от ЗАНН и чл.182 от ДОПК.
При тази установеност на фактите, настоящият съдебен състав намери,
че наказващият орган неправилно е ангажирал административно-
наказателната отговорност на жалбоподателя СТ. ПЛ. АНГ.. Безспорно по
делото е че твърдяното нарушение е констатирано в обект - класически
ресторант **** и Удостоверение за регистрация № ***/30.07.2014г., находящ
се в ****, стопанисван от фирма „***- ***. В &1, т.10 от ДР на ЗХ е дадена
легална дефиниция на понятието „обект“ по смисъла на закона, а именно
„всяка единица, в която се извършва предприемаческа дейност с цел печалба
или без печалба, свързана с който и да било етап от производството,
преработката и/или дистрибуцията на храни, и включва: земя (включително
земя под вода) със или без сгради, предприятие, превозно средство
(включително лодка, кораб, самолет, железопътен вагон или друго);
подвижен, временен, преместваем или открит обект“. Безспорно е също така,
че проверяваният обект е стопанисван от от фирма „***- ***, представлявана
от ****я Р. В. Мл. /по публични данни от ТР/. Разпоредбата на чл. 131, ал.1,
т.5 от ЗХ предвижда административно наказание - глоба или имуществена
санкция в размер от 2000,00 до 4000,00 лева, ако не подлежи на по-тежко
наказание относн лице, което не спазва изискванията за проследимост по чл.
18 от Регламент (ЕО) № 178/2002, съгласно които са следните: 1. На всички
етапи на производство, преработка и разпространение се създава възможност
за проследяване на храни, фуражи, животни, които се отглеждат за
производство на храни и всякакви други вещества, които са предназначени за
или се очаква да бъдат вложени в дадена храна или фураж; 2. Стопанските
субекти в хранителната и фуражната промишленост трябва да могат да
установят всяко лице, което им е доставило храна, фураж, животно,
отглеждано за производство на храни или вещество, което е предназначено за
или се очаква да бъде вложено в дадена храна или фураж. За тази цел
субектите трябва да разполагат със системи и процедури, позволяващи
предоставянето на тази информация на компетентните органи при поискване
от тяхна страна; 3. Стопанските субекти в хранителната и фуражната
промишленост трябва да разполагат със системи и процедури за установяване
на другите предприятия, на които се доставят техни продукти. Тази
информация се предоставя на компетентните органи при поискване от тяхна
страна; 4. Храните или фуражите, които се пускат на пазара или има
вероятност да бъдат пуснати на пазара на Общността, трябва да са подходящо
етикетирани или обозначени с цел улесняване на проследяването им чрез
съответна документация или информация съобразно изискванията на по-
конкретни разпоредби и 5. С цел прилагане на изискванията на настоящия
член за конкретни сектори, могат да се приемат разпоредби в съответствие с
процедурата, предвидена в член 58, параграф 2 от Регламента.
3
Видно от гореизложеното е че административно-наказателно отговорно
лице по смисъла на чл. 131, ал.1 от ЗХ за описаното в АУАН и в НП
нарушение е ЮЛ - фирма „***- ***, респ. ФЛ - нейния **** Р. В. Мл..
Съответното лице, стопанисващо процесния обект е длъжно да осигури
възможност за проследяване на храните и на всички други вещества,
предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в
храни, на всички етапи на производство, преработка и дистрибуция, като за
целта следва да изисква и съхранява информация за всеки свой доставчик на
храни, на животни, отглеждани с цел производство на храни, и на вещества,
предназначени за влагане или за които се предполага, че ще бъдат вложени в
храни. Тази законово уредена отговорност не може да бъде делегирана на
други лица чрез самоцелно издадени заповеди, каквато в случая е
приобщената към доказателствената съвкупност по делото по реда на чл. 283
от НПК Заповед №16/08.06.2021г., с която Р.М. в качеството си на **** на
„***- ***-гр. *** възлага на жалбоподателя СТ. ПЛ. АНГ. на длъжност „****“
да отговаря на технологичната обработка и съхранението на храните в
ресторанта и да води необходимите записки съгласно системата за
самоконтрол. При евентуално неизпълнение на трудови функции от страна на
работника и/или служителя е налице възможността за ангажиране на
дисциплинарната му отговорност по реда на трудовото законодателство.
Гореизложеното обуславя извода, че наказващият орган неправилно е
ангажирал административно-наказателната отговорност на жалбоподателя
СТ. ПЛ. АНГ., поради което обжалваното наказателно постановление следва
да бъде отменено като незаконосъобразно на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН.

Предвид горното съдът,


РЕШИ:
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО на основание чл. 63, ал. І
от ЗАНН Наказателно постановление № 103 от 10.08.2021 година на **** на
ОДБХ – ***, с което на СТ. ПЛ. АНГ. с ЕГН ********** от гр. *** на
основание чл. 131, ал.1, т.1 от Закона за храните /ЗХ/ е наложено
административно наказание – глоба в размер на 2000,00 /две хиляди лева/ за
извършено на 01.07.2021 година нарушение по чл. 18, &1 от Регламент /ЕО/
178/2002г. на Европейския парламент и на Съвета от 28.01.2002г. за
установяване на принципи и изисквания на законодателството в областта на
храните, за създаване на Европейски орган за безопасност на храните и за
определяне на процедури относно безопасността на храните.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред ***ски
4
регионален административен съд в 14-дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – ***: _______________________
5