Решение по дело №117/2021 на Районен съд - Котел

Номер на акта: 17
Дата: 26 октомври 2021 г. (в сила от 19 ноември 2021 г.)
Съдия: Тодорка Стоянова Цончева
Дело: 20212210200117
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 17
гр. Котел, 26.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КОТЕЛ в публично заседание на първи септември
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Тодорка Ст. Цончева
при участието на секретаря Нелли Хр. Митева
като разгледа докладваното от Тодорка Ст. Цончева Административно
наказателно дело № 202*********** по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „ТЮЛЮ“ ЕООД, със собственик М. АЛ. К.
срещу Наказателно постановление № 20-003027 от 28.06.2021 г., издадено от
директора на Дирекция "Инспекция по труда" - Сливен, с което на
жалбоподателя на основание чл. 79, ал. 4 ЗТМТМ вр. чл. 75а, ал. 1 ЗТМТМ е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 8000 лв.
В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на
наказателното постановление поради нарушение на материалния закон.
Отправено е искане наказателно постановление да бъде отменено.
В проведеното открито съдебно заседание жалбоподателят не се
явява. Постъпило е становище от адв. Неделчев, който излага допълнителни
доводи за допуснато нарушение на материалния закон при издаването на
обжалваното наказателно постановление. Моли за присъждане на адвокатско
възнаграждение на основание чл. 38 вр. чл. 36 ЗАдв.
В проведеното открито съдебно заседание
административнонаказващата страна Дирекция "Инспекция по труда" – гр.
Сливен се представлява от своя процесуален представител И.И. – Директор на
1
Дирекция „Инспекция по труда“ Сливен, упълномощена от Изпълнителния
директор на изпълнителна агенция „Главна агенция по труда“, която моли за
потвърждаване на наказателното постановление, излагайки аргументи за
неговата законосъобразност.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като
съобрази възраженията и доводите, изложени от страните, намира за
установено следното от фактическа страна:
На 22.06.2021 г. служители на Дирекция „Инспекция по труда“ –
Сливен, между които и свидетелите К.Д. и Т.Д. извършили проверка за
спазване на трудовото законодателство в офис на транспортно предприятие
на „ТЮЛЮ“ ЕООД, находящ се на ул. „Г.С.Р.“ № ** в село Ябланово,
община Котел, в който се съхраняват трудовите досиета на назначените в
дружеството работници. По време на проверката са били проверени трудови
досиета на някои от работниците, между които и това на К.А., както и
платежна ведомост за изплатени трудови възнаграждения. При прегледа на
досието му е установено, че той има сключен трудов договор с дружеството
като шофьор на товарен автомобил – ** и повече тона. Договора е с № 179,
сключен на 22.04.2021 г. на основание чл.70, ал.1 от КТ за шестмесечен
изпитателен срок. Уговорено е месечно трудово възнаграждение в размер на
650 лв. Същия ден е било изпратено уведомление да НАП за сключения с А.
трудов договор. Проверени са и ведомостите за изплатени трудови
възнаграждения, от които е установено, че му е изплатено трудово
възнаграждение за 6 работни дни.
В хода на документалната проверка от писмо от ОДМВР – Сливен се
е установило, че К.А., който е гражданин на Република Турция, е със статут
на продължително пребиваващ в страната чужденец на основание чл. 24, ал.
1, т. 10 Закона за чужденците в Република България с разрешен срок за
пребиваване до 23.11.2021 г. В писмото ОДМВР – Сливен посочили, че
лицето е пенсионер, разполагащ с достатъчно средства за издръжка в
страната, т.е. без право за достъп до пазара на труда.
Контролните органи установили, че жалбоподателят „ТЮЛЮ“ ЕООД
предоставя работна сила по силата на сключен трудов договор с К.А. без
право на достъп до пазара на труда на територията на Република България, На
2
„ТЮЛЮ“ ЕООД била изпратена покана да се яви на 22.06.2021 г. в сградата
на Дирекция „Инспекция по труда“ в гр. Сливен в 9.30 ч. Тъй като
собственика не се явил на 22.06.2021 г. в края на работния ден св. Д.
съставила срещу жалбоподателя АУАН за извършено нарушение на осн.
чл.40, ал.2 от ЗАНН – в отсъствие на жалбоподателя по чл. 8, ал.1, т.2 от
ЗТМТМ. АУАН бил връчен на жалбоподателя на 23.06. 2021 г.
В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН не са постъпили писмени възражения
срещу съставения АУАН.
На 26.06.2021 г. директорът на ДИТ - Сливен, приемайки идентична
фактическа обстановка, като тази, изложена в АУАН, издал обжалваното
наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на
показанията на разпитаните в съдебното заседание свидетели К.Д. и Т.Д.,
както и въз основа на събраните по делото писмени доказателства. Съдът
кредитира изцяло показанията на разпитаните свидетели, тъй като същите се
подкрепят от приложените по делото писмени документи, не съдържат
противоречия и са логични, и ясни.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от
правна страна следното:
Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в
установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна,
срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално
допустима.
Съдът в рамките на служебната проверка не констатира съществено
нарушение на процесуалните правила, визирани в ЗАНН. АУАН е изготвен от
длъжностно лице със съответната компетентност, съдържа необходимите
реквизити, изброени в чл. 42 ЗАНН, и е надлежно предявен по реда на чл. 79,
ал. 2 ЗТМТМ. НП е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията
на чл. 57 ЗАНН.
При анализа на приложимата нормативна уредба, съдът намира, че е
налице нарушение на разпоредбата чл. 75а, ал. 5 ЗТМТМ, като аргументите за
3
това са следните:
Съгласно разпоредбата на чл. 75а, ал. 5 ЗТМТМ: „Наказанията по ал.1
и 2 се налагат и в случаите, когато се предоставя работна сила при условията
на чл.8, ал.1 от чужденец, който няма право на достъп до пазара на труда“.
Предвиденото наказание по ал.2 е от 2000 до 20000 лв. " В чл. 8, ал. 1, т. 2
ЗТМТМ са изброени лицата, които нямат право на достъп до пазара на труда,
измежду които са и работници – граждани на трети държави, които имат
разрешение за продължително пребиваване в Република България на
основание чл. 24, ал. 1, т. 10 от Закона за чужденците в Република България.
В настоящия случай жалбоподателят е назначил гражданин на трета държава
– Република Турция, който няма достъп до пазара на труда. Неоснователно е
твърдението на жалбоподателя, че не става ясно на какво основание е
наложено наказанието. Нарушението на жалбоподателя е подробно текстово
описано в Наказателното постановление, описани са нормативните актове,
които са нарушени.
Следователно правилно е била ангажирана отговорността на
жалбоподателя „ТЮЛЮ“ ЕООД за нарушение на чл. 75а, ал. 5 ЗТМТМ.
По отношение на наказанието:
Предвиденото наказание в разпоредбата на чл. 75а, ал. 2 ЗТМТМ е
глоба от 2000 до 20000 лв.
При определяне на размера на наказанието следва да се отчете като
отегчаващо отговорността обстоятелство това, че жалбоподателят е бил
наказван няколкократно за нарушаване на трудовото законодателство и от
постъпили жалби срещу фирмата, представени от Директора на Дирекция
„Инспекция по труда“ Сливен.
При наличието на отегчаващи отговорността обстоятелство
наказващият орган правилно е определил наказанието в размер на 8000 лв.
По изложените съображения, съдът намира, че наказателното
постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, СЪДЪТ
4
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление 20-003027 от
28.06.2021 г., издадено от директора на Дирекция "Инспекция по труда" -
Сливен, с което на „ТЮЛЮ“ ЕООД на основание чл. 79, ал. 4 ЗТМТМ вр. чл.
75а, ал. 5 ЗТМТМ е наложено административно наказание „глоба“ в размер на
8000 лв.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд - Сливен в 14-дневен срок от получаване на
съобщенията от страните, че решението е изготвено.
Съдия при Районен съд – Котел: _______________________
5