РЕШЕНИЕ
№ 4
гр. В= , 28.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – В= в закрито заседание на двадесет и осми юли, през две
хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:В. Й. М.
като разгледа докладваното от В. Й. М. Търговско дело № 20201300900058 по
описа за 2020 година
Делото е образувано по искова молба От Л. В. И. Т. АТ /LKW Walter
Internationale Transportorganisation AG/ Фирмен № 35799 X, със седалище
Община Л., А.Wiener Neudorf, Република А. представлявано от адвокат
Ц.Л., Варненска адвокатска колегия, упълномощена от г-н магистър К. П. (Hr.
Mag. Christoph Pemsteiner), прокурист и г-н магистър Р. З. (Hr. Mag. Richard
Sagerl), прокурист съдебен адрес: адвокат Ц.Л. гр. В. против „С.“ ЕООД,
ЕИК. Със седалище и адрес на управление гр. В. с управител Ц. И. Ц. с цена
на иска: 15 857,03 Евро, представляваща обезщетение за имуществени
вреди, произтичащо от сключен между страните договор за превоз от
03.09.2019г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от
02.09.2019г до окончателното издължаване.
Подържа в исковата молба, че Ищецът L. W. I. T. A., W. N. Република
А., (наричано по-нататък за краткост само LKW Walter / ЛКВ В.) извършва по
занятие спедиционни и превозни сделки.
Ответникът СИЛЛ ЕООД се занимава с транспортна дейност,
включително международен транспорт.
Ищецът като спедитор възлага на ответника като превозвач
международни превози, при което същите са установили трайни търговски
1
взаимоотношения.
Ищецът като спедитор е възложил на ответника извършването на превоз
както следва: Дата на товарене: 03.09.2019 г.; Място на товарене N1,-2908
Capelle aan den Ijssel (Нидерландия); Товар: 563,00 кг машини, Пункт на
разтоварване: MA-SafI
Превозът е извършен с влекач на ответника „С. ЕООД“-гр.В. Стоката е
била натоварена в ремарке с per. № HROM6867, идентификационен номер
(рама) WKESD..., което ищецът ЛКВ В.е предоставил за превоза на ответника
С. ЕООД.
При извършване на превоза шофьорът на влекача на С. ЕООД като не е
съобразил височината на ремаркето, е навлязъл под мост, който е изграден
над пътя. При удара на ремаркето в моста, са причинени щети като корпусът
на ремаркето е бил изкривен и определени носещи части счупени, а
платнището на ремаркето е било разкъсано.
Поради така причинените вреди, ремаркето не е било годно да бъде
използвано по предназначение и било необходимо да се извърши ремонт.
Ищецът LKW Walter е организирал извършването на ремонта на
ремарке с per. № HROM6867. Ремонтът е извършен от КЛААС ван дер Ейк
(Н.).
Поддържат , че ответникът е изцяло отговорен за нанесетите щети на
ремарке с per. № HROM6867, рама № WKESD000000751111. Същият е бил
уведомен за претенцията с писмо от 10.09.2019г.
Ответникът е бил уведомен за стойността на ремонта. За разходите,
които ищецът LKW Walter е направил за ремонта на ремаркето е съставил и
изпратил до С. ЕООД фактури както следва:Фактура № 422296 от
16.09.2019г. на стойност 13 550 Евро, съставена на база проформа фактура,
издадена от КЛААС ван дер Ейк;Кредитно известие № 638078 от 12.05.2019г.
на стойност 13 550 Евро към фактура № 422296 от 16.09.2019г.;Фактура №
638081 от 12.05.2019г. на стойност 15 857,03 Евро, представляваща общата
сума на разходите, които ищецът е направил за извършване на ремонт на
повреденото ремарке, с покана за плащане на сумата по сметка на LKW W.
2
До подаване на настоящата искова молба С. ЕООД - гр. В. не е изпълнило
задължението си за плащане стойността на извършения ремонт на ремарке с
per. № HROM6867, рама № WKESD000000751111.
С оглед на изложеното за ищеца възниква правен интерес от
предявяване на иск против С. ЕООД - гр. В..
Моли съда да постанови решение , с което да осъди ответника С ЕООД,
ЕИК.., със седалище и адрес на управление гр. В., представлявано от
управителя Ц. И. Ц. да заплати на LKW W. I. T. AG, Фирмен № 35799 x, със
седалище Община Л., А., ад..Wiener Neudorf, Република А. сумата 15 857,03
Евро (петнадесет хиляди осемстотин петдесет и седем евро и три цента),
представляващи направените разходи за ремонт на ремарке с per. №
HROM6867, ведно със законната лихва от деня на подаването на настоящата
искова молба.
Претендират съдебно-деловодни разноски.
Постъпил е писмен отговор От адвокат К.Г. - пълномощник на
„СИЛЛ” ЕООД, вписано в ТР при АВ с ЕИК : *********, със седалище и
адрес на управление в гр.Видин, ж.к. „Гео Милев”, бл.13, вх.”В”, ет.6, ап.58,
представлявано от управителя Цветан Илиев Цветанов Съдебен адрес :
Гр.Видин, ул.”Княз Борис I”, №11а, адв. К.А. Г., в който изцяло оспорва по
основание и размер предявения иск, като счита същият за неоснователен.
Подържа, че не е посочено основанието на което се претендират щети -
дали това е деликтна отговорност по чл.49 от ЗЗД във връзка с чл.45 от ЗЗД
или на друго правно основание, не е конкретизирано и кого счита отговорен
ищецът - дали дружеството - превозвач или физическото лице, управлявало
превозното средство, за да бъде реализирана отговорността по чл.49 от ЗЗД
във връзка с чл.45 от ЗЗД.
Ако се касае за деликтна отговорност по цитираните по - горе текстове, то за
да възникне отговорността на юридическото лице - търговец за чужди
противоправни действия /на шофьора/ е необходимо наличието следните
предпоставки: 1/наличие на вреди, причинени на пострадалия ищец, от лице,
на което отговорният по чл. 49 ЗЗД ответник е възложил работата; 2/ вредите
да са причинени при или по повод
3
изпълнението на възложената работа; и 3/ работникът или служителят да има
вина за причинените вреди.
Посочва, че по делото не е представен документ за собственост или друг
документ, от който да се направи извода, че именно ищецът е собственик на
процесното ремарке, за което се твърди, че е увредено.Липсата на такива
документи означават липса на активна легитимация от страна на ищеца и
липсата на правен интерес.Не е представен приемо - предавателен протокол
или друг документ, установяващ, как е предоставено ремаркето на ответното
дружество и дали е предоставено ,в какво състояние се е намирало
ремаркето.Липсата на такъв приемо - предавателен протокол също води до
липсата на активна легитимация и правен интерес от завеждане на иск.
Няма представени доказателства за причиняването на щетите, ако има такива,
кой ги е причинил, а така също техния характер и размер.С исковата молба
няма представена документация, полицейска преписка, съставен АУАН,
протоколи или други доказателства, установяващи факта, че действително
има настъпило такова събитие, че това събитие е причинено от ответното
дружество, както и че от това събитие са причинени конкретни вреди, в
конкретен размер,не е посочено времето, мястото, датата и часа на настъп‐
ване на събитието, от което се претендира, че е настъпила щетата. Подържа
се, че към исковата молба няма представени доказателства, от които да е
видно, че ищецът е поканил ответното дружество да бъде изготвен
двустранен протокол, в който да бъдат описани евентуалните щети по
ремаркето и техния характер и размер, а така също и дали е необходим
ремонт на ремаркето, както и къде и кой да извърши ремонта и на какви
цени.Не са представени доказателства, касаещи застраховката на ремаркето,
дали е била направена валидна застраховка на същото от ищеца, както и това,
дали ако е имало застраховка на ремаркето, не е предявявена щета към
застрахователя.
Оспорват исковата молба и в нейния размер.Стойността на ремонта не е
съгласувана с дружеството ответник, нито пък номенклатурата на
подменените части, възли и детайли.
Постъпила е допълнителна искова молба от LKW W. I. T. AG, Wiener
Neudorf, Република А. (наричано по-нататък за краткост само LKW Walter /
4
ЛКВ В.). Подържа се ,че LKW Walter / ЛКВ В.). е най - голямата
спедиторска и транспортна компания в А. и една от най- големите в Е. Като
такава ЛКВ В. е организирала електронен портал за превози на товари в Е., до
който достъп имат всички траспортни фирми, с които ЛКВ В. е в партньорски
отношения. Чрез този портал е оптимизирана и обмяната на документи между
ЛКВ В. и контрагентите.
Една от формите на партньорство, която ЛКВ В. предлага на траспортните
фирми е „товарни превози само с влекачи“ или т.нар. „trucking“. Необходимо
е превозвачът да има влекач, който следва да отговаря на изискванията на
ЛКВ В. (едно от тези изисквания е влекачът да разполага с телематична GPS
система за локализиране). ЛКВ Валтер предоставя на превозвача товарно
ремарке, което превозвачът със своя влекач превозва между отделни жп и
фериботни терминали или определените товарно-разтоварни места.
Именно за такъв вид траспорт от типа „товарни превози само с влекачи“ или
„trucking“ е подадена заявката от ищеца до ответника на 03.09.2019г. за
извършване на описания в исковата молба превоз. В заявката на ЛКВ В. е
описано товарното ремарке, което ищецът предоставя на ответника за
конкретния превоз, а именно ремарке с регистрационен № HROM 6867, ILU-
код LKWA9068675. В заявката са посочени и условията, при които ЛКВ В.
предоставя на ответника ремаркето. Уговорено е, че ремаркето може да се
използва само за възложен от ищеца транспорт и не може да се преотстъпва;
че с приемане на ремаркето рискът за експлоатацията и разпореждането с
ремаркето преминава върху ответника. Уговорено е, че ремонт на ремаркето
може да бъде извършван само в сервиз, указан от ЛКВ Валтер.
Ищецът е приел заявката за превоза с ремарке с регистрационен № HROM
6867 и е започнал неговото изпълнение, като е получил ремаркето в гараж на
Л. (Leniker). Съгласно GPS системата за локализиране на данните, на
03.09.2019г. след 14.01 ч., при достигане в близост до адрес Schinkelse Ваап
15А, 2908 LE Capelle aan den IJssel, NL влекачът на ответника с per. № СВ
8403 KP заедно с ремарке № HROM 6867 са навлезли под мост без да бъде
съобразена височината на ремаркето, при което ремаркето е било повредено
така както е описано в исковата молба.
ЛКВ В. е уведомило ответника, че го счита отговорен за нанесените на
5
ремаркето щети. На 10.09.2019г. ищецът е поканил ответника да изпрати
експерт за оглед и оценка на щетите. Поканата, която ЛКВ В. е направило е
със срок и съдържа уведомление, че след този срок ще започне ремонтът на
ремаркето. В периода между 3 и 16 септември ответникът е водил преговори с
ищеца като е заявил и намерение да закупи увреденото ремарке с per. №
HROM 6867.
ЛКВ Валтер води разчетни сметки със сервизите с които работи. За плащане
на дължимите след разчета сметки няма направени индивидуални плащания
по фактури. ЛКВ В. прави електронни разплащания със SEPA превод за деня.
Представят се следните писмени доказателства:
Заявка за транспорт само с влекач (Truckingauftrag) от 03.09.2019г. от ЛКВ В.
до С. ЕООД;
Разпечатка от GPS данни;Авизо за плащане - 3 броя;Сертификат на
Евроинс;Разписка от гараж Л.
С допълнителен писмен отговор „С.” ЕООД, с ЕИК :, със седалище и
адрес на управление в гр.В. представлявано от управителя Ц. И. Ц. Съдебен
адрес : Гр.В., адв. К.А. Г. оспорва допълнителната искова молба.
Посочва се, че с допълнителната исковата молба се релевират доводи, че
формата на партньорство на ищеца, която предлага на транспортните фирми е
„товарни превози само с влекачи”, като се описва начина по който става
това.Твърди се, че на 03.09.2019г. между страните е извършена такава
процедура, дружество-ответник е подало заявка, по която му е предоставено
ремаркето, за което се твърди в исковата молба че е увредено.
От представената заявка обаче, която е на български език с латински
букви не ставало ясно, дали дружеството ответник е извършило превоз с
предоставеното ремарке и дали при този превоз е ненесена щета на
ремаркето, ако е нанесена, в какъв размер.Към заявката липсва и приемо -
предавателен протокол, от който да е видно, че именно процесното ремарке е
предадено на ответника , както и в какво състояние е било ремаркето към
момента на предаването му. Подържа изцяло възраженията от основния
отговор на ИМ.
6
В заключение заявява, че оспорва изцяло допълнителната искова молба,
оспорва представените към нея писмени доказателства.Заявява, че
предявеният иск е НЕОСНОВАТЕЛЕН и НЕДОКАЗАН, като моли съда
да постанови Решение, с което остави същият без уважение.
Видинският окръжен съд, като взе предвид постъпилата искова
молба, становището на ответната по делото страна и съобразявайки
представените по делото доказателства в тяхната съвкупност, прие за
установено следното :
Ищецът LKW W. I. T. AG, Wiener Neudorf, Република А. като
спедитор е възложил на ответника извършването на превоз както следва:
Дата на товарене: 03.09.2019 г.;
Място на товарене N1,-2908 Capelle aan den Ijssel
(Нидерландия);Товар: 563,00 кг машини Пункт на разтоварване: MA-SafI
Превозът е извършен с влекач на ответника „С. ЕООД“-гр.В. Стоката е била
натоварена в ремарке с per. № HROM6867, идентификационен номер (рама)
WKESD000000751111, което ищецътЛКВ В. е предоставил за превоза на
ответника С. ЕООД. При извършване на превоза шофьорът на влекача на С.
ЕООД като не е съобразил височината на ремаркето, е навлязъл под мост,
който е изграден над пътя. При удара на ремаркето в моста, са причинени
щети като корпусът на ремаркето е бил изкривен и определени носещи части
счупени, а платнището на ремаркето е било разкъсано.
Поради така причинените вреди, ремаркето не е било годно да бъде
използвано по предназначение и било необходимо да се извърши ремонт.
Ищецът LKW Walter е организирал извършването на ремонта на
ремарке с per. № HROM6867. Ремонтът е извършен от КЛААС ван дер Ейк
(Н.).
Ответникът е бил уведомен за претенцията с писмо от 10.09.2019г.,
както и за стойността на ремонта.
За разходите, които ищецът LKW Walter е направил за ремонта на
ремаркето е съставил и изпратил до С. ЕООД фактури както следва:Фактура
№ 422296 от 16.09.2019г. на стойност 13 550 Евро, съставена на база
7
проформа фактура, издадена от КЛААС ван дер Ейк;Кредитно известие №
638078 от 12.05.2019г. на стойност 13 550 Евро към фактура № 422296 от
16.09.2019г.;Фактура № 638081 от 12.05.2019г. на стойност 15 857,03 Евро,
представляваща общата сума на разходите, които ищецът е направил за
извършване на ремонт на повреденото ремарке, с покана за плащане на
сумата по сметка на LKW Walter.
До подаване на настоящата искова молба С. ЕООД - гр. В. не е изпълнило
задължението си за плащане стойността на извършения ремонт на ремарке с
per. № HROM6867, рама № WKESD000000751111.
По делото е назначена икономическа експертиза, извършена от в.л
Р.К., който след запознаване със счетоводната документация при ищеца и
издателите на фактурите, установява, че по делото са приложени заверени
копия на пет броя фактури и един брой кредитно известие.За направените
разходи по ремонта на ремаркето LKW WALTER е издал и изпратил до С.
ЕООД фактури, както следва:Фактура № 422296 от 16.09.2019 г. на стойност
13 550,00 евро, съставена на база проформа фактура, издадена от КЛААС ван
дер Ейк;Кредитно известие № 638078 от 05.12.2019 г. на стойност 13 550,00
евро към фактура № 422296 от 16.09.2019 г.;Фактура № 638081 от 05.12.2019
г. на стойност 15 857,03 евро, представляваща общата сума на разходите,
които ищецът е направил за извършване на ремонт на повреденото ремарке, с
покана за плащане на сумата по сметка на LKW Walter.
Фактура № 422296 от 16.09.2019 г. е издадена на ответника С. ЕООД от LKW
WALTER на база Проформа фактура, която е била издадена на LKW
WALTER от КЛААС ван дер Ейк на стойност 13 550,00 евро.
С кредитно известие № 638078 от 05.12.2019 г. издадено на ответника С.
ЕООД от LKW WALTER на стойност 13 550,00 евро, е закрито задължението
на ответника към ищеца по горната фактура.
В последствие от ищеца LKW WALTER е била издадена на ответника С.
ЕООД на 05.12.2019 г. фактура № 638081 на стойност 15 857,03 евро въз
основа на натрупани разходи по ремонта на ремаркето, въз основа на
издадени на ищеца фактури от негови доставчици по ремонта на ремаркето.
По посочените 2 фактури и 1 брой Кредитно известие не се установи
8
извършено плащане от ответника на ищеца.
По ремонта на ремаркето ищецът е направил разходи, за които са му били
издадени фактури от негови контрагенти участващи в извършването на
ремонта, както следва:
Фактура № 395166 от 30.10.2019 г. на стойност 1 179,23 евро, издадена
отФабри Планен ГмбХ&Ко КГ на LKW WALTER-за покривно платнище,
укрепващи ленти, пломбажно въже за ремаркето и надписване на същото..
Фактура N2 F1905645 от 01.11.2019 г. на стойност 13 927,80 евро, издадена от
КЛААС ван дер Ейк за вложени материали и детайли, описани подробно във
фактурата.
Фактура № F1904434 от 04.09.2019 г. на стойност 750,00 евро, издадена от
КЛААС ван дер Ейк за товарене и транспортиране на авариралото ремарке до
сервиз.
Общата стойност по трите фактури е: 15 857,03 евро. Плащания по фактурите:
Фактура № 395166 от 30.10.2019 г. на стойност 1 179,23 евро, издадена от
Фабри Планен ГмбХ&Ко КГ на LKW WALTER - за покривно платнище,
укрепващи ленти, пломбажно въже за ремаркето и надписване на същото е
заплатена на издателя на фактурата Фабри Планен ГмбХ&Ко КГ от LKW
WALTER на 19.11.2019 г. в пълен размер от 1 179,23 евро.
Фактура № F1905645 от 01.11.2019 г. на стойност 13 927,80 евро, издадена от
КЛААС ван дер Ейк за вложени материали и детайли, описани подробно във
фактурата е заплатена на издателя на фактурата от LKW WALTER на
18.12.2019 г. в пълен размер от 13 927,80 евро.
Фактура № F1904434 от 04.09.2019 г. на стойност 750,00 евро, издадена от
КЛААС ван дер Ейк за товарене и транспортиране на авариралото ремарке до
сервиз е заплатена на издателя на фактурата от LKW WALTER на 02.10.2019
г. в пълен размер от 750,00 евро.
От приложените по делото извлечения се установява, че по трите
фактури ищецът LKW WALTER е заплатил 15 857,03 евро.
Фактура № 422296 от 16.09.2019 г. на стойност 13 550,00 евро, съставена на
9
база проформа фактура, издадена от КЛААС ван дер Ейк;
Кредитно известие № 638078 от 05.12.2019 г. на стойност 13 550,00 евро към
фактура № 422296 от 16.09.2019 г.;
Фактура № 638081 от 05.12.2019 г. на стойност 15 857,03 евро,
представляваща общата сума на разходите, които ищецът е направил за
извършване на ремонт на повреденото ремарке, с покана за плащане на
сумата по сметка на LKW Walter, са отразени в книгата за продажбите на
ищеца LKW WALTER за съответните месеци на издаването им, въпреки, че
доставките са с 0,00 ставка за ДДС.
Плащания по фактурите са извършени, както следва :
Фактура № 395166 от 30.10.2019 г. на стойност 1 179,23 евро, издадена от
Фабри П. ГмбХ&Ко КГ на LKW WALTER - за покривно платнище,
укрепващи ленти, пломбажно въже за ремаркето и надписване на същото е
заплатена на издателя на фактурата Фабри П. ГмбХ&Ко КГ от LKW WALTER
на 19.11.2019 г. в пълен размер от 1 179,23 евро.
Фактура № F1905645 от 01.11.2019 г. на стойност 13 927,80 евро, издадена от
КЛААС ван дер Ейк за вложени материали и детайли, описани подробно във
фактурата е заплатена на издателя на фактурата от LKW WALTER на
18.12.2019 г. в пълен размер от 13 927,80 евро.
Фактура № F1904434 от 04.09.2019 г. на стойност 750,00 евро, издадена от
КЛААС ван дер Ейк за товарене и транспортиране на авариралото ремарке до
сервиз е заплатена на издателя на фактурата от LKW WALTER на 02.10.2019
г. в пълен размер от 750,00 евро.
От приложените по делото известия за плащане се установява, че по трите
фактури ищецът LKW WALTER е заплатил 15 857,03 евро.
В счетоводните книжа на ЛКВ В. доставките по фактури: Фактура № 395166
от
г. на Фабри П. ГвбХ&Ко.КГ, Фактура № F1905645 от 01.11.2019 г. на КЛААС
ван дер Ейк и Фактура № F1904434 от 04.09.2019 г. на КЛААС ван дер Ейк са
записани в сметка „Доставчици“, където са отразени стойностите по всяка
10
една от фактурите, задълженията към всеки доставчик и фактурите по които
са задълженията и плащанията към доставчиците.
Плащания по фактурите са извършени, както е описано по-долу :
1. Фактура № 395166 от 30.10.2019 г. на стойност 1 179,23 евро, издадена от
Фабри П. ГмбХ&Ко КГ на LKW WALTER - за покривно платнище,
укрепващи ленти, пломбажно въже за ремаркето и надписване на същото е
заплатена на издателя на фактурата Фабри П. ГмбХ&Ко КГ от LKW WALTER
на 19.11.2019 г. в пълен размер от 1 179,23 евро.
2.Фактура № F1905645 от 01.11.2019 г. на стойност 13 927,80 евро, издадена
от КЛААС ван дер Ейк за вложени материали и детайли, описани подробно
във фактурата е заплатена на издателя на фактурата от LKW WALTER на
18.12.2019 г. в пълен размер от 13 927,80 евро.
3.Фактура № F1904434 от 04.09.2019 г. на стойност 750,00 евро, издадена от
КЛААС ван дер Ейк за товарене и транспортиране на авариралото ремарке до
сервиз е заплатена на издателя на фактурата от LKW WALTER на 02.10.2019
г. в пълен размер от 750,00 евро.
От приложените по делото известия за плащане се установява, че по трите
фактури ищецът LKW WALTER е заплатил 15 857,03 евро.
Съдът приема като обективно и компетентно изготвено заключението
на в.л икономист. Същото не е оспорено от страните.
При настъпване на ПТП, лицето управлявало състава от ППС,
включващ полуремаркето на ищеца е напуснало местопроизшествието без да
уведоми контролните органи, които надлежно да удостоверят настъпването
му, както и да установят кой е водачът на ППС причинил ПТП. Безспорно е,
че участвайки в ПТП като част от състав от пътни превозни средства,
ремаркето е подчинено па влекача, теглещ немоторния състав на
композираното ППС и отговорен за настъпилите събития е водачът на
моторното ППС, в случая влекача. Именно поради тази причина съдът уважи
искането на ищеца и допусна за доказване на тези обстоятелства, ответникът
да бъде задължен по реда на чл.176 ГПК да се яви и да отговори на
поставените от ищеца въпроси. Въпреки нееднократното отлагане на делото
11
за даване възможност на ответника да организира своето явяване пред съда,
същия не се яви, за да отговори на поставените въпроси, с което е
осъществена хипотезата на чл.176, ал.З ГПК и тези обстоятелства се приемат
от съда за доказани, а именно:
1.Извършването от „С." ЕООД иа процесния превоз с процесното ремарке,
натоварено със стоката описана в приемателния протокол от 03.09.2019г.
2.Получаването на ремарке с рег.№НКОМ6867;
3.Настъпването на 03.09.2019г. на пътно-транспортен инцидент на
територията на Нидерландия, при който тегленото от влекач с рег.№С.Б 8403
КР ремарке иа ищеца с рег.№ НКОМ6867 е било повредено
4.Не уведомяване от страна на водача на компетентните органи с цел
констатиране на произшествието.
5.Водене на преговори между ищеца и ответника за извънсъдебно
разрешаване на спора чрез постигане па съгласие за закупуване на увреденото
ремарке от страна па ответника.
При така установената фактическа обстановка, Видинският
окръжен съд, прие за установено следното :
Предявеният иск е за заплащане на обезщетение за нанесени повреди
на имущество, собственост на ищеца, настъпили в резултат на възникнало
пътнотранспортно произшествия във времето, през което повреденото
имущество се е намирало в държане на ответника и му е било предадено от
ищеца на валидно правно (договорно) основание, а именно приета от
ответника за изпълнение заявка за товарен превоз само с влекач, който на
практика се изразява в теглене на ремарке или полуремарке, натоварено със
стока предадена от товародателя на спедитора (ищеца) за осъществяване па
превоз, а от своя страна спедиторът я предава на превозвача (ответника).
Според легалната дефиниция, ремаркето (полуремаркето) представлява
отделно пътно превозно средство, включено в състав от пътни превозни
средства, които са механично свързани и участват в движението като едно
цяло.
12
Съгласно „тръкинг заявка" КRS/ОТR2019059932 от 03.09.2019г. ищецът
е възложил на ответника извършването на превоз на описаната в заявката
стока натоварена в ремарке, надлежно индивидуализирано в заявката.
/
Посочена е дата на товарене и дата на разтоварване. Начална и крайна точка
па маршрута, както и всички останали данни, за да може в достатъчна степен
да бъда индивидуализирана работата, която се възлага. Самата заявка
съдържа конкретните условията, при които се извършва превоза, както и
препратка към общите условия за транспортната заявка на „ЛКВ В..
На 03.09.2019г. в 10:50ч. съгласно условията по заявката, водачът на влекач
№СВ 8403 КР, собственост на ответното дружество е получил полуремарке
HROМ6867, с което е сложено началото на изпълнението на възложения
превоз. Това обстоятелство се установява от представеното и приобщено към
делото писмено доказателство-приемателен протокол, подписан от водача на
влекач с ДК № СБ 8403 КР.
Съгласно данните от телематичната глобална система за позициониране на
полуремаркето па същата (03.09,2019г.) дата около 14ч. движейки се по
пътната мрежа на Нидерландия в посока разтоварния пункт, съчлененото
пътно превозно средство достига пътно съоръжение мост, преминавайки под
който удря в него и уврежда повереното му полуремарке. Приобщената към
доказателствата по делото разпечатка от телематичната система за
локализиране на полуремаркето, теглено от влекача на ответника е записала и
съхранила тези данни, които установяват настъпването на описаното пътно
транспортно произшествие. Легалната дефиниция на понятието
"пътнотранспортно произшествие" се съдържа в разпоредбата на §6, т. 30 от
ДР на ЗДвП, в която то е определено като събитие, възникнало в процеса на
движението на пътно превозно средство и предизвикало нараняване или
смърт на хора, повреда на пътно превозно средство, път, пътно съоръжение,
товар или други материални щети. Според тази легална дефиниция
безспорно, събитието, което е настъпило има характеристиките на ПТП, от
което са произтекли вреди.
Съгласно условията за извършване превоза, установени между страните
със заявката отправена от ищеца и приета от ответника чрез започване на
изпълнението, ответникът е приел следните условия: „Вие (превозвачът)
13
носите материална отговорност пред нас за евентуални щети или загуба на
ремаркето във времето между приемането и доставката, ако видът на щетите
не е покрит от приетата за бранша застраховка „каско". Особено в случай на
груба небрежност или предумисъл Вие отговаряте пред нас за цялата щета.
При настъпване на ПТП, лицето управлявало състава от ППС,
включващ полуремаркето на ищеца е напуснало местопроизшествието без да
уведоми контролните органи, които надлежно да удостоверят настъпването
му, както и да установят кой е водачът на ППС причинил ПТП. Безспорно е,
че участвайки в ПТП като част от състав от пътни превозни средства,
ремаркето е подчинено па влекача, теглещ немоторния състав на
композираното ППС и отговорен за настъпилите събития е водачът на
моторното ППС, в случая влекача. Именно поради тази причина съдът уважи
искането на ищеца и допусна за доказване на тези обстоятелства, ответникът
да бъде задължен по реда на чл.176 ГПК да се яви и да отговори на
поставените от ищеца въпроси. Въпреки нееднократното отлагане на делото
за даване възможност на ответника да организира своето явяване пред съда,
същият в крайна сметка не се яви, за да отговори на поставените въпроси, с
което е осъществена хипотезата на чл.176, ал.З ГПК и тези обстоятелства се
приемат от съда за доказани, а именно:
1.Извършването от „С." ЕООД иа процесния превоз с процесното ремарке,
натоварено със стоката описана в приемателния протокол от 03.09.2019г.
2.Получаването на ремарке с рег.№НКОМ6867;
3.Настъпването на 03.09.2019г. на пътно-транспортен инцидент на
територията на Нидерландия, при който тегленото от влекач с рег.№СВ 8403
КР ремарке на ищеца с рег.№ НRОМ6867 е било повредено
4.Не уведомяване от страна на водача на компетентните органи с цел
констатиране на произшествието.
5.Водене на преговори между ищеца и ответника за извънсъдебно
разрешаване на спора чрез постигане па съгласие за закупуване на увреденото
ремарке от страна на ответника.
Отделно от това, напускайки местопроизшествието без съставяне на
14
надлежен удостоверителен документ, установяващ неговото настъпване,
водачът е проявил груба небрежност спрямо повереното му имущество, за
която небрежност имуществена отговорност носи ответника. Липсата на
надлежно съставен протокол за настъпването на ПТП лишава ищеца от
възможността да реализира правата, си по имуществената застраховка, която
би покрила изцяло или частично разходите за ремонт на повреденото
имущество.
За установяване размера на претенцията си и че реално е претърпял
вреда, изразяваща се в заплащане на разходите по ремонта на повреденото
имущество и възстановяването му в първоначалния му вид ищецът ангажира
следните доказателства:
Като доказателство по делото е прието отправеното на 10.09.2019г.
уведомление до ответника, с което ищецът го информира, че го счита
отговорен за повреденото имущество. След което ищецът е пристъпил към
отремонтиране на увреденото имущество, съгласно условията па заявката, по
която е осъществяван превоза, а именно: Превозвачът носи материална
отговорност пред възложителя за евентуални щети или загуба на ремаркето
във времето между приемането и доставката, ако видът иа щетите не е покрит
от приетата за бранша застраховка „каско". Особено в случай на груба
небрежност или предумисьл превозвачът отговаряте за цялата щета. При
всеки случай превозвачът носи отговорност минимум за сумата по
собствената отговорност от 2 500 евро на щета.
Стойността на разходите за отстраняване на настъпилите вреди се
установява с разходно оправдателни документи, а именно фактура за заплатен
ремонт и резервни части, вложени в ремонта на повреденото ремарке.
От допуснатата и приета съдебно-счетоводна експертиза се установява,
че ищецът реално е извършил тези разходи за ремонт на повреденото
ремарке в размер на 15 857,03 евро. Същата сума съгласно фактура N 638078
от 05.12.2019г. е префактурирана от ищеца на ответника и е съответна на
размера на претенцията по настоящия иск.
Вещото лице е установило, че ищецът е заплатил сумите дължими към
лицето, извършило ремонтните работи, както и извършило товаренето и
15
транспортирането на авариралото ремарке до сервиза, където е извършен
ремонта, а също и заплащането на сумите, дължими към лицето изработило
новото покривно платнище за подмяна на старото, разкъсано при инцидента.
Данните за плащанията са детайлно изследвани във въпрос №3 от приетата
съдебно-икономическа експертиза на съдебния експерт Р.К..
По изложените по-горе съображения, ВдОС приема, че ищецът е доказал
претенцията си както по основание, така и по размер, както и че ответникът
носи договорната отговорност за претърпяната от ищеца вреда, изразяваща се
в разходи за ремонт и възстановяване на повреденото ремарке във вид и
функционалност, съобразно обичайното му предназначение за ползване.
Искът е основателен и доказан и следва да бъде уважен.
Ответникът „С.“ ЕООД, ЕИК . Със седалище и адрес на управление гр.
В. с управител Ц. И. Ц. следва да заплати на ЛКВ В. И. Т. АТ /LKW Walter
Internationale Transportorganisation AG/ Фирмен № 35799 X, със седалище
Община Л. А., адрес: IZNÖ Süd, Sraße 14, Objekt 15, 2355 Wiener Neudorf,
Република А., представлявано от адвокат Ц.Л., Варненска адвокатска
колегия, упълномощена от г-н магистър К. П. (Hr. Mag. Christoph Pemsteiner),
прокурист и г-н магистър Р. З. (Hr. Mag. Richard Sagerl), прокурист съдебен
адрес: адвокат Ц.Л. гр. В., тел.: сумата 15 857,03 Евро, представляваща
обезщетение за имуществени вреди, произтичащ от сключен между
страните договор за превоз от 03.09.2019г., ведно със законната лихва
върху сумата, считано от 02.09.2019г до окончателното издължаване.
На основание чл.78 ГПК Ответникът „С.“ ЕООД, ЕИК ********* Със
седалище и адрес на управление гр. В. с управител Ц. И. Ц. следва да заплати
на ЛКВ В. И. Т. АТ /LKW Walter Internationale Transportorganisation AG/
Фирмен № 35799 X, със седалище Община Л. А., адрес: IZNÖ Süd, Sraße 14,
Objekt 15, 2355 Wiener Neudorf, Република А. представлявано от адвокат
Ц.Л., Варненска адвокатска колегия, упълномощена от г-н магистър К. П. (Hr.
Mag. Christoph Pemsteiner), прокурист и г-н магистър Р. З. (Hr. Mag. Richard
Sagerl), прокурист съдебен адрес: адвокат Ц.Л. гр. В. сумата 3989.15лв.
разноски в производството, то която 1240 .55 лв.-държавна такса, 2628.63 лв.-
адвокатски хонорар, 150 лв.-депозит за в.л..
16
Водим от горното, съдът :
РЕШИ:
ОСЪЖДА „С.“ ЕООД, ЕИК . Със седалище и адрес на управление гр.
В. с управител Ц. И. Ц. Съдебен адрес : Гр.В., адв. К.А. Г., да заплати на
ЛКВ В. И. Т. АТ /LKW W. I. T. AG/ Фирмен № 35799 X, със седалище
Община Л. А., адрес: IZNÖ Süd, Sraße 14, Objekt 15, 2355 Wiener Neudorf,
Република А., представлявано от адвокат Ц.Л., Варненска адвокатска
колегия, упълномощена от г-н магистър К. П. (Hr. Mag. Christoph Pemsteiner),
прокурист и г-н магистър Р. З. (Hr. Mag. Richard Sagerl), прокурист съдебен
адрес: адвокат Ц.Л. гр. В. сумата 15 857,03 Евро, представляваща
обезщетение за имуществени вреди, произтичащ от сключен между
страните договор за превоз от 03.09.2019г., ведно със законната лихва
върху сумата, считано от 02.09.2019г до окончателното издължаване.
ОСЪЖДА „С.“ ЕООД, ЕИК . Със седалище и адрес на управление гр.
В. с управител Ц. И. Ц. Съдебен адрес : Гр.В. адв. К.А. Г., да заплати на
ЛКВ В. И. Т. АТ /LKW W. I. T. AG/ Фирмен № 35799 X, със седалище
Община Л. А., адрес: IZNÖ Süd, Sraße 14, Objekt 15, 2355 Wiener Neudorf,
Република А. представлявано от адвокат Ц.Л., Варненска адвокатска
колегия, упълномощена от г-н магистър К. П. (Hr. Mag. Christoph Pemsteiner),
прокурист и г-н магистър Р. З. (Hr. Mag. Richard Sagerl), прокурист съдебен
адрес: адвокат Ц.Л. гр. В. сумата 3989.15лв. разноски в производството, от
която 1240 .55 лв.-държавна такса, 2628.63 лв.-адвокатски хонорар, 150 лв.-
депозит за в.л.
Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от съобщението
до страните пред Софийски апелативен съд.
Съдия при Окръжен съд – Видин: _______________________
17