Р
Е Ш Е Н И Е
№ .......
гр. Добрич, 14.02.2020 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в публичното
заседание на трети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МТЕВА
При участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното
от съдия Митева АНД № 1577 по описа на
Добричкия районен съд за 2019 г. и за да се произнесе, взе следното
предвид:
Производството е по реда на чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „*”
ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление – с. О*, *, адрес за
кореспонденция гр. Д*, ул. „*, представлявано от управителя В.Д.М. ЕГН **********,
против Наказателно постановление № 481497/02.12.2019 г. на Директора на
Дирекция „Контрол” при ТД на НАП гр. Варна, с което за нарушение по чл. 182,
ал. 1, вр. чл. 124, ал. 5 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, на
основание чл. 182, ал. 2 от ЗДДС на търговското дружество е наложена
имуществена санкция в размер на 250 лева.
С депозираната пред съда жалба се
иска отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно. Релевират се
претенции за допуснати съществени нарушения на материалния закон и процесуалните
правила при издаване на НП, които по своето естество съставляват основание за
неговата отмяна и нарушават правото на защита на нарушителя.
В съдебно заседание въззъвникът
не се явява, но се представлява от редовно упълномощен процесуален представител,
който поддържа жалбата и излага доводи за отмяна на НП.
Въззиваемата страна, в съдебно
заседание чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, която намира за
неоснователна, а наказателното – за правилно и законосъобразно. Застъпва
становище, че нарушението се явява безспорно доказано от приобщените в хода на
съдебното следствие писмени и гласни доказателства.
Съдът, след преценка и анализ на
събраните по делото доказателства, в пределите и обхвата на въззивната
проверка, посочени в разпоредбата на чл. 314, ал. 1 от НПК, намери за
установено следното от фактическа страна:
С Резолюция
за извършване на проверка № П-03000819087427-0РП-001/16.05.2019 г. на Началника на Сектор при ТД
на НАП Варна, св. Е.В.К. - А. на длъжност „инспектор по приходите”, извършила
данъчна проверка на „* ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на
управление – с. *, адрес за кореспонденция гр. *, представлявано от управителя В.Д.М.
ЕГН **********, в качеството му на регистрирано и задължено лице по
ЗДДС.
Проверката
обхващала периода 01.02.2019 г. - 30.04.2019 г. и била инициирана във връзка с
подадена от задълженото лице /ЗЛ/ справка – декларация № 08001600967/13.05.2019
г., с която ЗЛ е декларирало ДДС за възстановяване в размер на 2 654,48 лв.
В хода на
данъчната проверка, обективирана в Акт за прихващане и възстановяване № П-03000819087427-004-001/31.05.2019
г., св. К. - А. извършила проверка на счетоводните регистри на търговеца и
представените от него първични счетоводни документи, включително и в дневниците
на покупки на контрагентите на търговеца като задължено лице, регистрирано по
ЗДДС, при което констатирала, че в данъчния период за месец март 2019 г. от ЗЛ
е декларирано ДКИ № **********/28.02.2019 г. към фактура № *********/22.02.2019
г. с контрагент „*” АД, ЕИК * с данъчна основа – 1 399,00 лева и ДДС – 279,80
лева.
Установено било, че кредитното
известие не е включено от „*” ЕООД в дневника за покупките за м. февруари 2019
г., а е отразено в дневника за покупки за м. март 2019 г.
При установената фактическа
обстановка актосъставителят приел, че като регистрирано по ЗДДС лице
дружеството не е изпълнило задължението си да отрази горепосоченото кредитно
известие в дневника за покупки за данъчен период м. февруари 2019 г., което
води до определяне на данък в по-малък размер с 279,80 лева.
Водена от установените
фактически констатации от данъчната проверка св. Е.К., в качеството си на длъжностно
лице, притежаващо необходимите властнически правомощия, съставила против „ЕКОЕКС-М”
ЕООД Акт за
установяване на административно нарушение /АУАН/ № F498433/08.07.2019 г., с който приела, че „*” ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление –
с. *, адрес за кореспонденция гр. *, представлявано от управителя В.Д.М. ЕГН **********, е осъществил състава на административно нарушение по чл. 124, ал. 5,
във вр. с чл. 182, ал. 1 от ЗДДС, след като не е изпълнил задължението си като
регистрирано лице по ЗДДС, да отрази получено кредитно известие № **********/28.02.2019
г. с ДДС в размер на 279,80 лв. за данъчен период месец февруари 2019 г., което е довело до определяне на данъка в по-малък размер.
Св. К. квалифицирала нарушението като такова по чл. 124, ал. 5, вр. чл. 182, ал. 1 от ЗДДС. В
обстоятелствената част на АУАН длъжностното лице изложило подробно и ясно
описание на изпълнителното деяние на нарушението и обстоятелства, при които е
извършено. Изрично в акта са посочени документите и писмените доказателства, на
които се основава обвинителната теза.
Актът бил съставен при условията
на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, в отсъствие на представляващия търговеца, въпреки надлежно
отправена към него покана /л. 15/ да се яви в държавната институция на
определена дата и час за съставяне на АУАН във връзка с извършената данъчна
проверка. Впоследствие, така съставения АУАН е връчен надлежно на упълномощено
лице, което направило възражения за маловажност на нарушението. В
законоустановения 3-дневен срок на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН нарушителят е
депозирал възражение пред наказващия.
Въз основа на съставения АУАН в законоустановения срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН
административно-наказващият орган е издал атакуваното Наказателно постановление № 481497/02.12.2019 г., с което за процесното административно нарушение по чл.
182, ал. 1, вр. чл. 124, ал. 5 от ЗДДС на основание чл. 182, ал. 2 от ЗДДС е
ангажирал административно-наказателната отговорност на жалбоподателя, като му е
наложил имуществена санкция в размер на 250 лева.
В
законоустановения преклузивен срок по чл. 59, ал. 1 от ЗАНН жалбоподателят като
легитимирана страна с правен интерес, оспорва законосъобразността и
обосноваността на наказателното постановление, при което жалбата му се явява
процесуално допустима.
Описаната фактическа обстановка
на административното нарушение съдът намира за безспорно установена от
показанията на актосъставителя Е.В.К.-А. и тези на св. С. А*Х. /присъствал
единствено при съставяне на АУАН/, както и събраните по делото писмени
доказателства, приобщени от съда по предвидения процесуален ред.
При така установената фактическа
обстановка, съдът стигна до следните правни изводи:
При извършената
служебна проверка на НП и АУАН в обхвата и пределите посочени в нормата на чл. 314,
ал. 1 от НПК съдът констатира, че същите са съставени при спазване на
процесуалните правила, както и от компетентни длъжностни лица в кръга на
предоставените им властнически правомощия /по арг. от Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018
година на Изп. директор на НАП/.
Съдът намира, че
при съставянето на АУАН и издаване на НП са спазени всички срокове и процедури,
изискуеми от разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Процесното
административно нарушение е конкретизирано в степен, позволяваща на субекта на
нарушението да разбере за какво точно нарушение е обвинен и срещу какво следва
да се защитава. Посочена е конкретно и нарушената материално-правна норма, датата
и мястото на установяване на нарушението, както и фактическите обстоятелства,
на които се основава обвинителната теза. Изложените правни съображения формират
у съда еднозначен извод, че при издаване на НП не са допуснати съществени
нарушения на материалния закон и процесуалните правила, които по своето
естество да ограничават правото на защита на санкционирания субект и да го
поставят в невъзможност да се защити - в каквато насока са и претенциите на
жалбоподателя.
Съдът не споделя
доводите на процесуалния представител на жалбоподателя, че в НП не е посочен
размерът в намаление на определения спрямо дължимия от субекта данък, който
освен съставомерен елемент, е и определящ при индивидуализиране на наказанието.
Доколкото и в АУАН и в НП е посочен размерът на данъка, който се отнася към
сумата от ДКИ, то логично е, че този размер се явява и намаленият ДДС. В тази
насока са и показанията на актосъставителя.
Съгласно чл. 124, ал. 5 от ЗДДС регистрираното лице е длъжно да
отрази получените от него кредитни известия в
дневника за покупки за данъчния период, през
който са издадени. От изложеното се налага извода, че в конкретния случай
кредитното известие, издадено от „*” АД през м. 02.2019 г. е следвало да бъде отразено в дневника за покупки
за м. февруари 2019 г.
Редът за това отразяване е уреден в текста на чл. 126, ал.
3 от ЗДДС - чрез извършване на корекция в отчетния регистър за съответния месец,
като за извършената корекция се уведомява компетентния орган по приходите,
който предприема действия за промяна на задължението на лицето за съответния
данъчен период. „*” ЕООД не е изпълнило това си задължение, с
което е извършило нарушение на чл. 124, ал.
5 от ЗДДС.
Настоящият съдебен състав застъпва становището, че времето на получаване на КИ не е елемент от фактическия състав на деянието.
Терминът „получените”
е използван от законодателя, за да разграничи търговците - автори на кредитни
известия. Ако беше от значение, то тогава не би съществувало, съответно би се
обезмислило изискването във втората част на разпоредбата, а именно: „...в дневника за покупки за данъчния период, през
който са издадени”. Безспорно нарушение е налице, доколкото
има издадено ДКИ през месец февруари 2019 г. и то не е отразено от задълженото лице в
дневниците за покупки за месец февруари, за който период
се отнася ДКИ
Ето защо
настоящият съдебен състав намира, че вмененото на жалбоподателя нарушение се
явява напълно доказано от обективна и субективна страна.
Съгласно чл. 182, ал. 2 от ЗДДС, когато регистрираното лице е
издало или отразило данъчния документ в периода, следващ данъчния период, в
който документът е следвало да бъде издаден или отразен, глобата, съответно
имуществената санкция, е в размер 25 на сто от определения в по-малък размер
данък, но не по-малко от 250 лв.
В хода на
производството се установи по безспорен и категоричен начин, че ДКИ е отразено
през м. март 2019 г., т. е. през месеца, следващ данъчния период, за който се
отнася.
В т. см. съдът намира, че наложеното
от административно-наказващия орган административно наказание за нарушението по
чл. 124, ал. 5 от ЗДДС е в размера, предвиден от законодателя, а именно 250
лв., поради което не подлежи на преразглеждане от съда.
Споделя се извода на АНО, че
въпреки че нарушението е за първи път, то правилно и законосъобразно
административно-наказващият орган не е приложил хипотезата на чл. 28 от ЗАНН. Определящото
в настоящия случай е значимостта на конкретно увредените обществени отношения,
свързани с гарантиране спазване на данъчните правила в държавата, които
изключват приложението на чл. 28 от ЗАНН.
По изложените мотиви и
съображения, съдът намира, че следва да потвърди обжалваното наказателно
постановление като постановено в съгласие с приложимия материален закон и
процесуалните правила, уреждащи реда и начина за издаване на наказателните
постановления.
Предвид гореизложеното и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление № * г. на Директора на Дирекция „*” при ТД на НАП гр.
В*, с което на „*” ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление – с. *,
адрес за кореспонденция гр. *, представлявано от управителя В.Д.М. ЕГН **********,
за нарушение по чл. 182, ал. 1, вр. чл. 124, ал. 5 от Закона за данък върху
добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл. 182, ал. 2 от ЗДДС на търговското
дружество е наложена имуществена санкция в размер на 250 лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от уведомяването на страните пред Административен съд-гр. Добрич, по реда
на глава ХІІ от Административно-процесуалния кодекс.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /Галя
Митева/