Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 446 14.12.2023 г.
град Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в публично съдебно заседание на дванадесети декември две
хиляди двадесет и трета година, в
състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при секретар Стефка
Христова и с участието
на прокурора като разгледа
докладваното от съдия ИРЕНА
ЯНКОВА административно дело № 670 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния
кодекс /АПК/ във вр. с чл.45, ал. 4 и ал. 8 от Закона за местното
самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.
Образувано
е по оспорване, обективирано в Заповед № АК-01-ЗД-34/ 02.11.2023 г. на Областния управител на област Стара Загора, с която на основание
чл.32, ал.1 и ал.2 и чл.31, ал.1, т.5 от Закона за администрацията /ЗА/; 45,
ал.8 от ЗМСМА във връзка с чл.35,ал.3 и ал. 4, т.2 от Закона за общинската собственост е оспорено Решение № 1084 по
Протокол № 62 от проведено на 28.09.2023 г. заседание на
Общински съвет – Казанлък. В заповедта на Областния
управител са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение като постановено в противоречие на
материалноправни норми на ЗОС. Твърди, че «Тина 42» ООД бил собствeник на 175/235 ид.части от поземлен имот с идентификатор
35167.502.6029 и на сгради с идентификатори 35167.502.6029.1 и
35167.502.6029.4, съгласно нотариален акт за покупко-продажба
на недвижим имот № 109, том 1, рег.№ 695 дело № 91/2023 година на нотариус М.П.,
нот. акт № 147, том 1 , рег.№ 949, дело № 121/2023 година на нотариус П. и №
108, том І, рег.№ 694, нот.дело №90/2023 година на нотариус М. П.. За 60/235 идеални части от земята бил съставен Акт за частна общинска
собственост (АЧОС) №4468 от 09.08.2023 г, вписан в Служба по вписванията град
Казанлък. Твърди, че съгласно чл. 35, aл. 4, т. 2 oт ЗОС, послужила като правно
основание за приемане нa решението, продажбата нa имот — чacтнa общинска
собственост, може да cе извърши без тьрг или конкурс пo ред, определен в
наредбата по чл. 8, aл. 2 oт цитирания закон когато лицата, на кoитo може дa cе
извърши продажба, са определени в закон. B настоящия случай „ТИНА 2" OOД е
собственик нa законно построени сгради с
идeнтификaтopи № 35167.502.6029.1 и
35167.502.6029.4 и попадала в хипотезата нa цитираната разпоредба, тъй като с
чл. 35, aл. 3 oт ЗOC изрично е предвидена възможност да се извърши продажба нa земя
- частна общинска coбcтвeнocт, нa собственика нa законно построена върху нея
crpaда cъc заповед на кмета нa oбщинaтa
без тьрг или конкурс. От представена към решението скица нa поземления имот,
издaдeнa oт CГKK - Стара Загора, било видно, че върху имота попадала и сграда с идентификатор
35167.502.6029.3, със застроена площ 34 кв. м., бр. етажи 1, и предназначение: сграда зa енергопроизводство.
Зa cъщaтa бил съставен AЧДC №3775/28.07.2004 г., като съгласно графа 11
сградата е включена в кaпитaлa нa „Електроразпределение — Стара Загора"
ЕАД. Твърди, че съгласно разпоредбата нa чл. 35, aл. 3 oт ЗOC когато в един имот - чacтнa oбщинcкa
собственост, имaло законно построени сгради,
собственост нa различни лицa, всеки от тях имaл право дa изкупи тази част от
имoтa, кoятo принадлежи нa собствената му
crpaдa. C приемане нa Решение №1084/28.09.2023 г. Oбщинcки съвет Kaзaнлък
paзpeшaвaл продажба на притежаваните 60/235 ид. части oт поземления имот в
пълен обем, с което cе изключвало възмoжнocтта собственикът нa сграда с
идeнтификaтop 35167.502.6029.3 да придобие полагаемите му се ид. части oт
правото нa собственост върху земята. Продажбата нa съответна идеална част oт
собствеността върху имота само нa един oт собствениците нa сграда лишавало oт
пpaвo останалите собственици нa сгради дa изкупят тази част oт имота, кoятo
принадлежи нa coбcтвeнaтa им сграда. Направено е искане
за отмяна на Решение № 1084/ 28.09.2023 г. на Общински съвет - Казанлък
като незаконосъобразно.
Ответникът
по жалбата - Общински съвет - Казанлък, редовно и своевременно призован, не
изпраща представител, но в писменото си
становище взема становище за неоснователност на оспорването на областен управител
на Област Стара Загора.
Въз основа на съвкупната
преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено
следното от фактическа страна по административноправния спор:
С вх. рег. № 968-1361-2/13.07.2023
г. в Община Казанлък е постъпило заявление с приложени към него документи,
подадено от „Тина 2“ ООД, в качеството й на съсобственик в поземлен имот с
идентификатор 35167.502.6029 по КККР на
гр. Казанлък, с административен адрес гр. Казанлък, ул. „Петко Стайнов“ № 7. Със
заявлението е направено искане за прекратяване на съсобствеността в имота чрез
изкупуване на частта – собственост на Община Казанлък. Съгласно Удостоверение
изх. № **********/21.07.2023 година за данъчна оценка по чл.3, ал.2 от
Приложение № 2 към ЗМДТ, данъчната оценка на имот /земя/ от 60 кв.м,
съставляващ 60/235 идеални части от УПИ № ХV, квартал 191 по плана на гр.
Казанлък , собственост на Община Казанлък /съгласно Акт за частна общинска
собственост № 4468 /09.08.2023 г./, е 2016,60в. От лицензиран оценител на
недвижими имоти е изготвен доклад за експертна оценка, в който посоченият
общински недвижим имот е оценен на 25 680 лв. Във връзка с подаденото от „Тина
2“ ООД заявление Кметът на Община Казанлък
е направил предложение рег. № 68-1361/01.09.2023 г. до Общински съвет - Казанлък,
ведно с проект за решение, за започване на процедура по прекратяване на
съсобственост чрез продажба на частта от имота – собственост на Община Казанлък,
на другия съсобственик – „ Тина 2“ ООД за сумата от 25 680лв. без ДДС.
Докладът на кмета на
община Казанлък е внесен за разглеждане в Комисията по бюджет, икономика и финанси,
Комисията по разпореждане с общинска собственост, европейски проекти и бизнессреда, Комисията
за противодействие на корупцията, сигурност и обществен ред и за упражняване на контрол върху актовете,
издадени от органите на местната изпълнителна власт. Такова е поискано и от
юриста на ОбС Казанлък. Комисиите и
юристът са дали положително становище за прекратяване на съсобствеността върху
имота, частна общинска собственост. С покана № изх.№ ОС-962 от 21.09.2023 година председателят на
ОС Казанлък на основание чл. 23,ал. 4,т.1 от ЗМСМА и чл.39,ал. 1 от Правилника
на ОС Казанлък е свикал заседание на 28.09.2023 година с посочения с поканата
дневен ред. В тази покана по точка 15 е включен и докладът на кмета на община
Казанлък с проект за прекратяване на съсобственост чрез продажба на общинската
част 60/235 ид.ч. от земя в поземлен имот с идентификатор 35167.502.6029 с площ
235 кв.м. по КККР на гр. Казанлък, с адрес ул. „Петко Стайнов“ № 7, за сумата
от 25 680,00 лева. Заседанието на Общински съвет – Казанлък е проведено, за което е съставен Протокол № 62/28.09.2023 г.
С оспореното със Заповед №
АК-01-ЗД-34/02.11.2023 г. на Областния управител на област Стара Загора Решение
№
1084 по Протокол № 62 от проведено на 28.09.2023 г.
заседание на Общински съвет - Казанлък е допълнена годишната програма за
управление и разпореждане с имоти,
собственост на община Казанлък, за 2023 година, като е включен в нея
60/235 ид.ч от ПИ 35167.502.6029 с площ от 235 кв.м
и е прието да започне процедура
по прекратяване на съсобственост чрез продажба на частта на общината на „Тина 2“
ООД на следния недвижим имот: поземлен имот с площ 235 кв.м, за който по плана
на гр. Казанлък, одобрен със Заповед № 982/27.10.2009 г., е отреден УПИ № ХVІ-6029, кв. 191 по плана на гр. Казанлък, съсобствен между заявителя „Тина 2“ ООД и
Община Казанлък, като частта на общината в описания УПИ, а именно 60/235
идеални части от имота, целия с площ от 235 кв. м, да бъде продадена на
съсобственика „Тина 2“ ООД за сумата от 25 680,00 лева без ДДС, определена от
лицензиран експерт - оценител. Решението е прието на основание чл.21, ал. 1,
т.8 от ЗМСМА, чл. 36, ал.1, т.2 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ във връзка с чл.35, ал. 4 .т.2 от ЗОС, чл. 41,
ал.2 от ЗОС и чл. 48, ал.2 от Наредба № 15 на ОбС Казанлък.
В проведеното поименно
гласуване са участвали 30 общински съветници, като всички общински съветници са
гласували „за” приемане на решението.
Въз основа на извършен
контрол за законосъобразност, на основание чл. 45, ал. 4, изр. второ,
предложение първо от ЗМСМА, със Заповед № АК-01-ЗД-28/ 12.10.2023 г.,
Областният управител на област Стара Загора е върнал Решение № 1084/ 28.09.2023
г. като незаконосъобразно за ново обсъждане от Общински съвет – Казанлък, с
писмо изх. № АК-01-137/12.10.2023 г. заповедта е получена в Общински съвет
- Казанлък на 13.10.2023 г., видно от
съобщение за доставяне № ИД PS 6000 О1Х051F.
По делото са
представени и приети като доказателства заверен препис от Протокол № 62 от проведено на 28.09.2023 г. заседание на
Общински съвет – Казанлък, становищата на изброените по-горе комисии към Общински съвет - Казанлък, Покана рег. № ОС-962/ 21.09.2023 г.,
Заявление рег. №68-1361- 2/ 13.07.2023 г. от „Тина 2“ ООД, протокол от Общото събрание на „Тина 2“ ООД,
скица № 15-899467 от 21.08.2023 година на СГКК гр. Стара Загора за ПИ с идентификатор 35167.502.6029 по плана
на гр. Казанлък, Удостоверение за данъчна оценка, доклад за експертна оценка,
Акт за частна общинска собственост № 4468/ 09.08.2023г., вписан в Служба по
вписванията – гр. Казанлък, нотариален акт за покупко продажба на недвижим имот
№ 109, том 1 , рег.№ 695, н. дело № 91/2023 година на нотариус М.П., нот. акт №
147, том 1 , рег.№ 949, н. дело № 121/2023 година на нотариус П. и № 108, том
І, рег.№ 694, н.дело №90/ 2023 година на нотариус М. П..
Съдът, като обсъди
събраните по делото доказателства във връзка с изложените в Заповед № АК-01-ЗД-34/02.11.2023
г. на Областния управител на област Стара Загора доводи и становищата на
страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения
административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК,
намира за установено следното:
Обективираното оспорване в
Заповед № АК-01-ЗД-34/02.11.2023 г. на Областния управител на област Стара
Загора е при упражняване на нормативно регламентираните му правомощия по чл.31,
ал.1, т.5 от ЗА във вр. с чл.45, ал.4 и ал.8 от ЗМСМА. Съгласно чл. 45, ал. 8
от ЗМСМА върнатите за ново обсъждане актове могат да бъдат оспорени пред съответния
административен съд от кмета на общината, съответно от областния управител, в
7-дневен срок от изтичане на срока по ал. 7, ако в този срок общинският съвет
не се произнесе по него. В случая върнатото със Заповед № АК-01-ЗД-28/12.10.2023
г. на Областния управител на област Стара Загора за ново обсъждане Решение № 1084/28.09.2023
г. на Общински съвет - Казанлък, не е разгледано на ново заседание на общинския
съвет, поради което на основание и в срока по чл.45, ал.8 от ЗМСМА е оспорено
от Областния управител на област Стара Загора по съдебен ред. Ето защо
оспорването, като направено в законово установения срок, от легитимирано лице,
против административен акт, подлежащ на съдебно оспорване и контрол за
законосъобразност /по аргумент от чл.8, ал.11 от ЗОбС и разрешението, дадено с
Тълкувателно решение № 5/ 10.12.2008г. на ОС на ВАС/, е процесуално допустимо.
Разгледано по същество,
оспорването е неоснователно.
Съгласно разпоредбата на
чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, Общинският съвет приема решения за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните
правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства. С оглед на посоченото правно основание за упражненото правомощие /чл.21,
ал.1, т.8 от ЗМСМА/ и предметното съдържание на оспореното Решение № 1084/ 28.09.2023
г. на ОбС – Казанлък, решението се явява прието от материално и териториално
компетентния административен орган.
Решение № 1084/28.009.2023г. на Общински съвет – Казанлък е прието по предвидения в
ЗМСМА ред и при спазване на нормативно регламентираните изисквания за кворум и
мнозинство. Общият брой на общинските съветници в Общински съвет – Казанлък е 37.
Съответно изискването за кворум, предвидено в чл. 27, ал.2 от ЗМСМА, е
обвързано с присъствие на повече от половината от „общия брой” на общинските
съветници. От представения и приет като доказателство по делото Протокол от
проведеното на 28.09.2023 г. заседание на Общински съвет - Казанлък е видно, че
на заседанието и при приемането на оспореното решение са присъствали 30
общински съветници – т.е спазено е изискването за кворум. Съгласно чл. 27, ал.4
и ал.5 от ЗМСМА решенията
на общинския съвет по чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА се вземат с мнозинство повече от
половината от общия брой на съветниците, с поименно гласуване. В случая оспореното
Решение № 1084/ 28.09.2023г. на ОбС - Казанлък е резултат от положителния вот
при проведено поименно гласуване на 30 общински съветници, т.е. прието е с
мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците.
При свикването и
провеждането на заседанието на ОбС – Казанлък, при внасянето, разглеждането и
приемането на оспореното решение не са допуснати съществени нарушения на
регламентираните в ЗМСМА и в ПОДОбСПБ.
Съдът не констатира допуснати
нарушения на нормативно регламентираните материалноправни изисквания при
приемането на оспореното Решение № 1084 от 28.09.2023 г. на Общински съвет – Казанлък.
Съгласно разпоредбата на чл.36, ал.1 от ЗОС прекратяването на съсобственост
върху имоти между общината, държавата, физически лица или юридически лица, се
извършва след решение на общинския съвет по ред, определен с наредбата по чл.8,
ал.2 от ЗОС, чрез: т. 1 делба; т.2 продажба на частта на общината; т.3
откупуване частта на физическите лица или на юридическите лица и т.4 замяна. От
представените и приети като доказателства по делото документи се установява, че
недвижимият имот – обект на започнатата процедура и предприетите действия по
прекратяване на съсобствеността - поземлен имот с идентификатор № 35167.502.6029
по КККР на гр .Казанлък, отреден УПИ № ХV-6029, кв. 191, е
съсобствен между „Тина 2“ ЕООД и Община Казанлък. За частта от имота,
собственост на Община Казанлък, /60/ 235
идеални части от имота, целия с площ от 235 кв.м, е съставен и одобрен Акт за
частна общинска собственост № 4468/09.08.2023 г., вписан в Служба по
вписванията – гр. Казанлък. Имотът е включен в Програмата за управление и
разпореждане с общинска собственост за 2023 г. Административното производство е
инициирано от легитимирано лице, с надлежно подадено писмено заявление вх. рег.
№ 68-1361-2/13.07.2023 г. от „Тина 2“ ЕООД , в качеството й на съсобственик на
имота, съгласно нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 109, том
1 , рег.№ 695 ,дело № 91/2023 година на нотариус М.П., нот акт № 147, том 1 ,
рег.№ 949, дело№ 121/2023 година на нотариус П. и № 108, том І, рег.№ 694,
н.дело №90/ 2023 година на нотариус М. П.. В съответствие с изискванията на чл.36, ал.1,
т.2 от ЗОС и чл. 48, ал.1, от приетата
от Общински съвет – Казанлък Наредба по чл.8, ал.2 от ЗОС - Наредба № 15 за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество, е определено прекратяването на
съсобствеността върху имота между общината и физическото лице да се извърши
чрез продажбата на частта на общината. Спазена е и разпоредбата на чл. 55 от Наредбата
за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, а
именно определянето на цена при продажбата от страна на общината да се извърши след
оценка от независим оценител. Не намират опора в закона доводите на Областен
управител на област Стара Загора , че продажбата е следвало да се извърши по чл.35,
ал.3 от ЗОС. В случая на „Тина 2“ ООД не се продава общинският имот в
качеството му на собственик на законно построени сгради, а в качеството и на
съсобственик на земята. Съгласно разпоредбата
на чл.36, ал. 2 от ЗОС при прекратяване на съсобствеността по ал. 1 се прилагат
разпоредбите на Закона
за собствеността и на Гражданския процесуален кодекс. По аргумент на чл.33, ал.1 от Закона за
собствеността съсобственикът може да продаде своята част от недвижимия имот на
трето лице само след като представи пред нотариуса писмени доказателства, че е
предложил на другите съсобственици да купят тази част при същите условия и
декларира писмено пред него, че никой от тях не е приел това предложение.
Смисълът на тази разпоредба е да не се създава нова съсобственост между
различни лица. Община Казанлък в качеството й на съсобственик върху процесния
имот е имала задължение да го продаде на дружеството, което се легитимира като
съсобственик на земята. Според чл.
35, ал. 3 от ЗОС продажба на земя - частна общинска собственост, на
собственика на законно построена върху нея сграда се
извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в
наредбата по чл.
8, ал. 2 от ЗОС. Разпоредбата регламентира изключение от общия ред за търг
при разпореждане с общински имоти – частна общинска собственост. Посочената
разпоредба съдържа привилегия за определена категория лица – собственици на законно построени върху имота сгради, при
закупуване на земята, върху която е построена сградата. Тъй като коментираната
разпоредба е изключение от общия ред, тя не може да се прилага разширително.
Предпоставките за
прилагане на изключението по чл.
35, ал. 3 от ЗОбС са имотът да е
изцяло частна общинска собственост и ползващият се от привилегията да е
собственик на законно построена сграда. При наличие на
съсобственост върху земя, върху която има законно
построена сграда, не може да се
приложи редът по чл.
35, ал. 3 от ЗОбС за закупуване на земята от собственика на сградата. В
този смисъл решение
№ 2991 от 25.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5562/2019 г., II отд. Така е,
защото чл.
35, ал. 3 от ЗОбС не регламентира продажба на идеални част от земя - частна
общинска собственост. Нито разпоредбата урежда как следва да се процедира при
наличие на конкуренция между останалите съсобственици на земята.
Може да се мисли за изключение от
изложеното в предходния абзац само когато земята е съсобствена на общината със
собственика на сградата, който е заявил искане за закупуване на земята /какъвто
е настоящия случай/. Държавата, респективно
електроразпределителното дружество, притежава само право на строеж върху имота
и не са легитимирани да закупят имота по
реда на чл. 35 от ЗОС.
Ето
защо съдът приема, че оспореният акт е съответен на съдържащата се регламентация в ЗОС и в Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество.
С оглед на изложеното оспореното решение, като прието от компетентен орган, в установена от
закона форма, в съответствие с материалноправните
разпоредби и с целта на закона
и при липса на допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила, е законосъобразно. Оспорването, обективирано в Заповед № АК-01-ЗД-34/02.11.2023 г. на Областния управител
на област Стара Загора, следва да бъде отхвърлено като неоснователно.
Водим от горните мотиви и на основание
чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ
оспорването, обективирано в Заповед № АК-01-ЗД-34/02.11.2023
г. на Областния управител на област Стара Загора против Решение № 1084 по
Протокол № 62 от проведено на 28.09.2023 г. заседание на Общински съвет – Казанлък, като неоснователно.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.