Р Е Ш
Е Н И Е №
гр.Сливен, 20.11.2020 год.
В И М Е Т
О НА
Н А Р О Д А
Сливенският районен съд, наказателно
отделение, шести състав, в публично съдебно заседание на двадесет и четвърти
септември през две хиляди и двадесета година в състав :
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: СВИЛЕНА ДАВЧЕВА
при секретаря Марияна Семкова, като
разгледа докладваното от съдията АНД № 993
по описа за 2020 г. на СлРС, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по повод жалба срещу електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3763868 на ОДМВР гр. Сливен, с който
жалбоподателят П.Е.Д. за нарушение на 21, ал.2, вр. чл. 21, ал.1 от ЗДвП е
санкциониран с глоба в размер на 300.00 лева на основание чл. 189, ал.4, вр.
чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП
В
съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява.
Административно - наказващият
орган, редовно призован не се представлява в с.з.
Съдът,
като съобрази събраните по делото гласни и писмени доказателства - поотделно и
в тяхната съвкупност, прие за установена следната фактическа обстановка:
На 30.06.2020 г. в 11.12 ч. жалбоподателят Д. управлявал лек
автомобил "бмв 330Д" с рег. № СО 8225 СК, нетова собственост, по
главен път I-
Горната фактическа
обстановка се установява по несъмнен начин от представените и събрани по делото
писмени доказателства и доказателствени средства, преценени поотделно и в
тяхната съвкупност. Въз основа на така приетото за установено от фактическа
страна съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално
допустима - подадена е в рамките на преклузивния срок по чл. 59, ал. 2
от ЗАНН
от надлежна страна /лице,
което е санкционирано/. Разгледана по същество, тя е неоснователна.
Разпоредбата на чл. 21, ал. 1
от ЗДвП
задължава водачите на МПС да съобразяват скоростта при управление на МПС с
императивно определени норми, очертани за конкретно място на движение за
различните пътни превозни средства. Разпоредбата на чл. 21, ал. 2
от ЗДвП
от своя страна посочва, че когато стойността на
скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира
с пътен знак. Разграничителният критерий, даден в чл. 21, ал. 1
от ЗДвП,
установяващ допустимите скорости на движение, е категорията на пътното превозно
средство и мястото на движение. В конкретния случай процесният автомобил се е
движил извън населено място, където е имало поставен пътен знак „В26“ –
„Забранено е движение със скорост, по-висока от означената“. Скоростта,
която жалбоподателят не е следвало да превишава, управлявайки лекия автомобил е
била
Съдът не
споделя възраженията на жалбоподателя относно обстоятелството, че тъй като
нарушението е заснето от мобилна радарна система, то това предполага наличието
на полицейски служители, които са осъществявали контрол над нея, поради което
не е следвало да бъде издаван електронен фиш. Съображенията на съда са
следните: В електронния фиш ясно е посочено, че нарушението е заснето с
автоматизирано техническо средство, както е и посочен неговия номер. Съгласно
разпоредбата на чл.189 ал.4 (изм.ДВ бр.19 от 13.03.2015 г.) при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В §6, т.65
от ДР на ЗДвП
законодателят е предвидил, че автоматизираните технически средства и системи и
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно ЗДвП,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл. 165, ал. 3
от ЗДвП,
от Министъра на вътрешните работи е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015
г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства
и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата
се прави разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като в чл. 3 от същата
е предвидено, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по
пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система. В следствие анализа на посочените нормативни разпоредби
се налага изводът, че към датата, посочена в електронния фиш и към днешна дата
нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и
санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при използване на
стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и
системи за контрол. В конкретния случай се касае за нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство - TFR1-M 584. Съгласно разпоредба на чл. 189, ал.4
от ЗДвП,
при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Следователно, когато бъде
установено и заснето едно нарушение посредством техническо средство от
посочения в нормата тип, се издава електронен фиш за налагане на глоба и самото
издаване на електронния фиш се случва в отсъствието на нарушител и на контролен
орган.От представените по делото писмени доказателства - протокол от проверка и
протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система, се
установява, че използваното автоматизирано техническо средство TFR1-M 584 е одобрено по реда на Закона за измерванията и
преминало проверка по надлежния ред.
Относно възражението, че към
електронния фиш няма снимка то съдът намира същото също за неоснователно. По
делото е приложен снимков материал – разпечатка, от която безспорно се
установява, че автомобилът е управляван с по-висока скорост от разрешената, а
именно – посочено е, че измерената скорост е 102 км/ч, като след приспаднат
толеранс от
Относно възражението, че в електронния
фиш липсва описание на нарушението, то съдът не споделя и това възражение. В
издадения електронен фиш, наред с всички законоизискуеми реквизити, е описано напълно
точно и ясно извършеното нарушение – посочена е посоката на движение на
автомобила, разрешената скорост на движение, установената скорост на движение и
превишената такава, начинът и средството, с което е установена.
Предвид гореизложеното, съдът намира,
че при издаването на процесния електронен фиш не са допуснати нарушения, нито
на материалния, нито на процесуалния закон. Електронният фиш е издаден при
напълно изяснена фактическа обстановка, която се подкрепя с доказателствата и
доказателствените средства, събрани и проверени в хода на производството.
Предвид
посоченото съдът прие, че атакуваният електронен фиш е законосъобразен, поради
което следва да бъде потвърден.
Ето защо, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 3763868
на ОДМВР гр. Сливен, с който
жалбоподателят П.Е.Д., ЕГН ********** за нарушение на 21, ал.2, вр. чл. 21,
ал.1 от ЗДвП е санкциониран с глоба в размер на 300.00 лева на основание чл.
189, ал.4, вр. чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд - гр. Сливен в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: