Решение по дело №149/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 208
Дата: 6 юни 2022 г. (в сила от 6 юни 2022 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20227100700149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

208

гр. Добрич, 06.06.2022 год.

 

В  ИМЕТО  НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ, в публично съдебно заседание на шестнадесети май две хиляди двадесет и втора година, І състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

при участието на секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа докладваното от председателя  адм. дело № 149/ 2022 г. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). 

Образувано е по жалба от М.Я.Д., чрез адв. Й.Г., ВАК, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 22 – 0851 – 000021/ 10.01.2022 г. на Началник Сектор към ОД МВР Добрич, Сектор „Пътна полиция“ Добрич.

Жалбоподателят счита, че при вземане на решението си административнонаказващият орган е следвало да съобрази, че в техническото средство тип „Дрегер“ е заложено отклонение +/–0.80 %, при което с оглед обстоятелството, че при подобни казуси се прилага НПК, е следвало да приложи най – благоприятния член от закона и да приеме, че водачът не е употребил алкохол в указаното според техническото средство количество. С оглед на това възразява срещу наложената ПАМ и иска нейната отмяна.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява.

Ответникът по жалбата — Началник Сектор към ОД МВР Добрич, Сектор „Пътна полиция“ Добрич, прилага преписката по издаване на оспорения акт. Иска от съда да бъде потвърдена наложената ПАМ.

В съдебно заседание ответникът, редовно призован, не се явява, не се представлява.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 10.01.2022 г. от мл. автоконтрольор при ОДМВР – Добрич, Сектор „Пътна полиция“, ***, е съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) серия GA № 561001 против М.Я.Д. за това, че на 10.01.2022 г., в 12:32 часа, в гр. Добрич, по бул. Русия в посока ул. Вардар, срещу магазин „Лидъл“, като водач на МПС – СИТРОЕН ДЖЪМПЪР, товарен автомобил, с рег. № ***, управлява МПС след употреба на алкохол, като проверката е извършена с техническо средство Алкотест 7510 Дрегер с фабр. № ARDN-0074, цифровата индикация на което отчита 0.51 промила алкохол в кръвта, измерено в издишания от водача въздух. Издаден е талон за медицинско изследване № 072717 (л. 69). Като доказателство са иззети СУМПС № ********* и контролен талон № 6672228.

Със Заповед № 22 – 0851 - 000021/ 10.01.2022 г., издадена от ***, на длъжност Началник Сектор към ОДМВР - Добрич, Сектор „Пътна полиция“, въз основа на цитирания по – горе АУАН, на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от Закона за движение по пътищата, на М.Я.Д., ЕГН **********,***, е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) - временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.(л. 5)

В ЗППАМ е отразен издаденият талон за медицинско изследване, както и че водачът е дал кръвна проба. Деянието е подведено под нормата на чл. 5, ал. 3, т. 1, предл. 1 от ЗДвП, а именно, че водачът управлява МПС, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда до 0.8 на хиляда вкл.

Със Заповед № 357з – 815/ 19.04.2017 г. във връзка с т. 3 от Заповед № 8121з – 1524/ 09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи (л. 35), на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР,  Директорът на ОДМВР Добрич е оправомощил да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т. 2, т. 2А, т. 4, т. 5, буква „а“, т. 6 и т. 7 от Закона за движение по пътищата с мотивирани заповеди служители на ОДМВР – Добрич, вкл. съгласно т.1.2 от Заповедта – Началник на Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Добрич, с правомощия за територията, обслужвана ОДМВР – Добрич.(л. 26)

От Протокол за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози, на 10.01.22 г., в 13.10 часа, е видно, че водачът е споделил, че на 09.01.22 г. до 22.30 часа е консумирал 200 мл ракия и 1500 мл бира, отбелязано е, че тежи около 115 кг и страда от хипертонична болест.

В Талона за медицинско изследване е отразено, че водачът е поискал медицинско и химическо изследване.(л. 9)

По делото е приложен Протокол за химическа експертиза за определяне концентрацията на алкохол или друго упойващо вещество в кръвта на водача с № 35/ 11.01.2022 г. на МБАЛ „Св. Анна – Варна“ (л. 10). Дадено е заключение в този Протокол за доказан алкохол в кръвта на М.Я.Д. в размер на 0.52 промила към момента на изследването.

Приложена е Справка за нарушител по ЗДвП.(л. 11 – 13)

От жалбоподателя не са направени искания за събиране на други доказателства извън тези, приложени към административната преписка. Няма възражения във връзка с кръвната проба и резултата от нея.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на страните, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Водачът е уведомен за издадената ЗППАМ на 10.02.2022 г. Жалбата е регистрирана на 28.02.2022 г. в Сектор „Пътна полиция“, но към административната преписка е приложен пликът, с който е изпратена, от който се установява, че жалбата е изпратена на 24.02.2022 г., по пощата, с  оглед на което се явява подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице, чиито законни права и интереси са засегнати от Заповедта, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, буква „а“, т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Видно от Заповед № 357з – 815/ 19.04.2017 г. на Директора на ОДМВР - Добрич, цитирана по - горе, процесната Заповед се явява издадена от компетентен орган, в рамките на неговите материални и териториални правомощия, доколкото нарушението, за което е издадена ПАМ, е извършено на територията на ОД МВР - Добрич.

Заповедта съдържа необходимите реквизити и при издаването ѝ не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Посочени са фактическите основания за издаване на Заповедта – управление на МПС след употреба на алкохол, начинът на установяване на концентрацията на алкохол, номерът на издадения талон за медицинско изследване, регистрационният номер на управляваното МПС, данните за водача, както и АУАН, с който е констатирано нарушението, във връзка с което е издадена процесната Заповед.

Заповедта е издадена в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Това е така, защото: 

В мотивите на Заповедта е прието от фактическа страна, че на съответната дата и място при извършена проверка на водача е установено, че управлява автомобила след употреба на алкохол. Издаден е талон за медицинско изследване. В ЗППАМ е отразено, че водачът 1) управлява МПС, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда до 0.8 на хиляда включително, с което виновно нарушил чл. 5, ал. 3, т. 1, предл. 1 от ЗДвП.  Отразеното е според показанията на техническото средство към момента на констатиране на нарушението. Според Протокола от химическата експертиза концентрацията на алкохол е 0.52 промила, като изследването е след изследването с техническото средство, а резултатът е по – висок от този на техническото средство. Водачът не е оспорил резултата от химическата експертиза. При така събраните доказателства, преценени съобразно нормата на чл. 142 АПК, се налагат следните правни изводи:  

Мярката е наложена по реда на чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП. Съгласно чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП, в актуалната ѝ към датата на нарушението редакция, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки, а именно: който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

Признаците на състава, налагащи на административния орган да издаде ЗППАМ по смисъла на чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП, са: лицето, на което се налага мярката, да управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда, което да е установено с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, като при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

В случая предпоставките са налице. Към момента на издаване на оспорения акт са налице доказателства за употреба на алкохол, като цифровият индикатор на техническото средство е отчел 0.51 промила алкохол в кръвта, измерено в издишания от водача въздух. Неоснователно е възражението на водача, че административният орган е следвало да вземе предвид допустимата грешка на техническото средство и да не издава оспорения акт. Това е така, защото:

Нормата на чл. 3, ал. 1 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози предвижда, че при извършване на проверка на място от контролните органи концентрацията на алкохол в кръвта се установява с техническо средство, както е в случая. Водачът не оспорва, че това техническо средство е от одобрен тип и е преминало метрологична проверка.

Според чл. 3а от посочената Наредба, когато лицето откаже извършване на проверка с техническо средство или не приема показанията на техническото средство, както е в случая, то установяването на концентрацията на алкохол в кръвта се извършва с доказателствен анализатор, или с медицинско и химическо лабораторно изследване. Видно от данните по делото, водачът се е възползвал от издадения талон за медицинско изследване, като наличието над допустимата концентрация на алкохол се потвърждава от извършеното медицинско изследване, а по смисъла на закона при наличие на изследване от кръвна проба установените стойности са определящи.

Във връзка с допустимите грешки на анализатори за алкохол в дъха за пълнота и предвид възражението в касационната жалба следва да се отбележи, че претендираната възможност за допускане на грешка в показанията на анализатора за алкохол, с който е извършена проверката в разглеждания случай, не се отнася за сочените разпоредби от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Съгласно чл. 773, ал. 1 от тази Наредба „анализаторът за алкохол в дъха трябва да показва резултата от измерването в mg/l“, а според ал. 2 на същия текст – „анализаторът за алкохол в дъха може да показва резултата от измерване в промили %., съгласно приложение № 39“. В разпоредбата на чл. 781 от Наредбата са предвидени максимално допустими грешки на анализатори за алкохол в дъха при последваща проверка, но за тези анализатори, които измерват в mg/l. Резултатът на водача в случая е отчетен в промили, следователно максимално допустимите грешки на анализатори за алкохол в дъха при последваща проверка, предвидени в чл. 781 от Наредбата, не са приложими за настоящия случай, тъй като се касае за отчетен резултат в промили, а не в mg/l, във връзка с § 1, т. 5 от ДР на Наредба № 1/ 19.07.2017 г., поради което резултатът, посочен от цифровия индикатор е коректен.

В производствата по чл. 59 от ЗАНН съдът действа като въззивна инстанция и води процеса по реда на НПК, в случая обаче се касае за оспорване на индивидуален административен акт, което производство е по реда на АПК и НПК е неотносим. Въпреки това настоящият състав счита, че следва да укаже, че нормата на чл. 303 от НПК установява принципа, че присъдата не може да почива на предположения като ал. 2 на чл. 303 от НПК изисква обвинението да е доказано по несъмнен начин, за да постанови съдът присъдата си и признае подсъдимия за виновен. Тежестта на доказване лежи върху обвинението и тук намира приложение принципът in dubio pro reo - всяко съмнение при изследване на фактите следва да се тълкува в полза на обвиняемия. В конкретния случай обаче не са налице никакви съмнения, които да се тълкуват в полза на нарушителя, доколкото медицинското изследване потвърждава резултата от техническото средство, дава по – висок такъв, в по – късен час.

В случая следва да се съобрази специалният установен процесуален ред за доказване на употребата на алкохол от водачите на МПС. Основополагащ правен принцип е този, че специалният закон изключва приложението на общия. В конкретната хипотеза законодателят е създал нарочна уредба за установяване на алкохол в кръвта на водачите на МПС. Посочената по - горе Наредба определя кои са средствата за това и кои резултати са определящи, как се действа при съмнение в резултата, отчетен от полевия уред и т.н. При това никъде няма законово основание за редуциране на отчетения от дрегера резултат с допустимата грешка при измерване с уреда.

В този смисъл правилно в Заповедта е отразено, че към момента на издаването ѝ лицето е управлявало МПС с концентрация на алкохол над 0.5 промила. Целта на принудителната мярка е да предотврати последващи нарушения по ЗДвП, поради което тя се налага незабавно след установяване на нарушението, съобразно наличните към момента на издаването на Заповедта, с която се налага, доказателства. Изискването на приложимата норма е количеството да е над 0.5 на хиляда, което изискване е изпълнено в случая. Протоколът за химическа експертиза е част от административната преписка и той подкрепя фактическите основания за издаване на ЗППАМ. С оглед на това актът, с който е наложена ПАМ, съответства на материалния закон.

Съгласно нормата, на основание на която е наложена ПАМ, ограничението за срока е до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца. По този начин е изписан срокът и в Заповедта, с оглед на което и в това отношение актът е правилен и законосъобразен, съответен на целта на закона.

В заключение прилагането на обжалваната ПАМ е фактически и правно обосновано и съответства на предвидената в закона цел да се осигури безопасността на движението по пътищата.

Предвид изложеното жалбата се явява неоснователна. Заповедта е издадена в съответствие с материалния закон и събраните по делото доказателства, поради което следва да бъде потвърдена.

С оглед липсата на искане за присъждане на разноски от ответника, независимо от изхода на спора, съдът не се произнася по такива.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, във връзка с чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд - Добрич, І състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба от М.Я.Д., чрез адв. Й.Г., ВАК, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 22 – 0851 – 000021/ 10.01.2022 г. на Началник Сектор към ОД МВР Добрич, Сектор „Пътна полиция“ Добрич.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                            СЪДИЯ: