Определение по дело №606/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 октомври 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20237240700606
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 септември 2023 г.

Съдържание на акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

 

682

 

Стара Загора, 23.10.2023г.

 

 

Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на двадесет и трети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                            

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

при секретар                                                                                                            и с участието

            на прокурор                                                                                                като разгледа

            докладваното от съдия    Р. ТОДОРОВА   административно дело № 606 по описа за  2023г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.        

 

Образувано е по жалба на А.С.Т., ЕГН **********,***, подадена чрез пълномощника му адв. Р.Й. ***, уточнена с писмена молба вх. № 5854 от 19.10.2023г.,срещу Констативен акт № 127/ 14.09.2023г. на Община Стара Загора.

 

Съдът намира, че подадената от А.С.Т. жалба срещу Констативен акт № 127/ 14.09.2023г., съставен от служители на Община Стара Загора, е процесуално недопустима, по следните съображения: 

 

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.1 от АПК, една от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно, е наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване. Подлежащи на съдебно обжалване са административните актове /индивидуални, общи и подзаконови нормативни/, доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК.

 

            В оспорения Констативен акт № 127/ 14.09.2023г. са обективирани констатациите от извършената на 08.09.2023г. проверка от работна група от служители на общинска администрация – Стара Загора, Дирекция „Общински проекти и контрол по строителството“ и отдел „Кадастър и регулация“, на обект: „Жилищна сграда“ , находящ се в поземлен имот с идентификатор 68850.511.116 по КККР на гр. Стара Загора, УПИ ІІІ 116, кв. 70 „Лозенец – разширение“ по плана на гр. Стара Загора. В обжалвания акт е описано констатираното като извършено строителство на жилищна сграда, с посочване на параметрите на строежа и начина на неговото изпълнение, както и установеното при проверката, че строителство е извършено без одобрени строителни книжа и издадено разрешение за строеж. Въз основа на направените констатации строежът е определен като незаконен по см. на чл. 225, ал.2, т.2 от ЗУТ.

            Съставеният от служителите по чл.223, ал.2 от ЗУТ Констативен акт № 127/ 14.09.2023г., по своята правна същност не представлява индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 – ал.4 от АПК, подлежащ на съдебен обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл.215 от ЗУТ. По аргумент от разпоредбата на чл.225а, ал.2, изр. първо от ЗУТ, този констативен акт  представлява единствено основание за започване на производство по реда на чл.225а от ЗУТ за премахване на строежа като незаконен по см. на чл. 225, ал.2, т.2 от ЗУТ т.е правното значение и последици на обжалвания констативен акт се свеждат до образуване на административното производство. Следователно оспореният акт е част от производството по издаване на индивидуален административен акт и по аргумент от разпоредбата на чл. 21, ал.5 от АПК не подлежи на самостоятелно обжалване и съдебен контрол за законосъобразност и не може да бъдат предмет на отделна съдебна проверка извън тази на крайния административен акт по чл. 225а, ал.1 от ЗУТ, ако такъв бъде издаден. Единствената правна възможност, предвидена в чл.225а, ал.2, изр. второ от ЗУТ, е за подаване в Община Стара Загора на писмено възражение от заинтересованото лице срещу съдържащите се в Констативен акт № 127/ 14.09.2023г. фактически констатации и направените правни изводи.

 

С оглед на изложеното съдът приема че оспорването, като направено против  акт, които не подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК, е процесуално недопустимо, поради което следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.С.Т., ЕГН **********,***, уточнена с писмена молба вх. № 5854 от 19.10.2023г., срещу Констативен акт № 127/ 14.09.2023г. на длъжностни лица от Община Стара Загора, като недопустима.

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 606/ 2023г. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

 

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

                       

 

 

                                                                                               СЪДИЯ: