Решение по дело №159/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1812
Дата: 20 октомври 2022 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20227180700159
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2022 г.

Съдържание на акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1812

 

гр. Пловдив, 20 октомври 2022 год.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на тридесети септември през две хиляди двадесети и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 159 по описа за 2022 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

2. Образувано е по жалба предявена от К.П.Ч., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез пълномощника си адвокат И.П., против Мълчалив отказ на Началника на Общинска служба по земеделие (ОСЗ) Раковски по молба вх. № ПО-21-3755/16.12.2021 г., подадена от Ч. за издаване на заверен препис от Решение № О344В от 08.09.2008 г. за възстановяване правото на собственост на земя в съществуващи или възстановими реални граници в землището на с. Болярино и скица за посочения в решението имот.

Навеждат се доводи за незаконосъобразност на обжалвания административен акт и се иска неговата отмяна, както и постановяване на решени, с което да бъде задължен административният орган да се произнесе по молбата на К.П.Ч.. Претендира се присъждане на разноските по делото.

3. Ответникът по жалбата – Началника на Общинска служба по земеделие (ОСЗ) Раковски, счита жалбата за неоснователна, поради което иска тя да бъде отхвърлена. Твърди се в тази насока, че исканият препис от Решение № О344В от 08.09.2008 г. е издаден в срок, но към 30.12.2021 г., когато е изтекъл 7-дневния срок за неговото издаване, г-н Ч. не е дошъл да го получи. Относно искането за издаване на скица за описани в цитираното решение на ОСЗ имот, сочи че такава не може да бъде издадена, тъй като това решение е признавателно и към настоящия момент все още не е приключила процедурата по неговото възстановяване.

ІІ. По допустимостта:

4. Процесният мълчалив отказ за издаване на скица е оспорен в предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, което налага извод за ДОПУСТИМОСТ на жалбата в тази й част.

5. Относно мълчаливият отказ за издаване на препис от Решение № О344В от 08.09.2008 г. за възстановяване правото на собственост на земя в съществуващи или възстановими реални граници в землището на с. Болярино, е необходимо да се съобрази следното:

Видно от представената по делото административна преписка с писмен отговор вх. № 2310/04.02.2022 г. по описа на съда, компетентният орган е издал искания препис в срока по чл. 57, ал. 2 от АПК, като по този начин молбата на Ч. е била удовлетворена. Освен това, според изричното му изявление в с.з. проведено на 17.06.2022 г., преписът е получено от него още на четвърти март.

Мълчалив отказ е непроизнасянето на административния орган в срок (чл. 58, ал. 1 от АПК), което непроизнасяне по силата на законовата фикция е приравнено на административен акт, който подлежи на обжалване. След като обаче, органът се е произнесъл в срок, очевидно не е налице мълчалив отказ.

С оглед изложеното, съдът намира, че жалбата в обсъжданата част е процесуално недопустима за разглеждане поради липса на предмет - годен за оспорване индивидуален административен акт по смисъла на чл. 159, т. 1 от АПК. При това положение в тази част същата ще следва да бъде оставена без разглеждане и производството по делото ще следва да бъде прекратено.

ІІІ. За фактите:

6. Жалбоподателят е подал искане вх. № ПО-21-3755/16.12.2021 г. по описа на Общинска служба земеделие, като е поискал следното:

„Моля, да ми бъде издадено заверено копие от Ваше Решение № 0344В и Скица на имота за възстановява правото на собственост на земи в съществуващи или възстановими стари реални граници в землището на с. Болярино.“

По тази молба не се установя сезираният административен орган да се е произнесъл с изричен акт.

7. По делото е представено Решение № 143 от 21.12.2005 г., постановено по гр. дело № 2374 по описа за 2005 г. на  Районен съд Пловдив (ПРС), с което е признато за установено по отношение на ОСЗГ - Раковски ПРАВОТО на П.К. Ч., наследник на К.П.Ч., на ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ на собствеността върху нива от 7.800 дка в землището на с. Болярино, община Раковски, обл. Пловдив, в местността „Селото“, при граници и съседи: П.Г., И.С., река и дворно място на П.К.Ч..

8. Въз основа на това съдебно решение е издадено Решение № 03А от 07.04.2006 г. на ОСЗГ, с което на наследниците на К.П.Ч. е определено „…право на обезщетение за признато, но невъзстановено право на собственост върху земеделски земи, както следва: 13 дка IV кат. със съдебно решение № 143 от 21.12.2005 г. на ПРС при условията на чл. 11, ал. 4 ЗСПЗЗ.“

Съответно, въз основа на Решение № 143 от 21.12.2005 г., постановено по гр. дело № 2374 по описа за 2005 г. на  Районен съд Пловдив и Решение № 03А от 07.04.2006 г. на ОСЗГ, е издадено Решение № 03А от 13.12.2006 г., с което на наследниците на К.П.Ч. е предоставено „…правото на собственост върху земи по чл. 19 ЗСПЗЗ, както следва: 1. Пасище мера от 13.000 дка … четвърта категория, местността Джумаята, имот № 000401 по плана за земеразделяне ….“, при описани в решението граници.

9. Решение № 03А от 13.12.2006 г. и Решение № 03А от 13.12.2006 г. на ОСЗГ са обжалвани от наследниците на К.П.Ч. пред ПРС, във връзка с което е образувано а. х. дело №  3890 по описа за 2006 г. на съда. Делото е приключило с постановяване на Решение № 54/08.05.2007 г., с което двете решения са прогласени за нищожни, а преписката е изпратена на ОСЗГ Раковски с указания за издаване на решение за възстановяване на собствеността върху нива от 7,8 дка по реда на чл. 14, ал. 1, т. 1 от ЗСПЗЗ в стари реални граници, в срок от 2 месеца от влизане в сила на решението.

10. В тази връзка ОСЗГ Раковски издава Решение № О344В от 08.09.2008 г. за възстановяване правото на собственост на земя в съществуващи или възстановими реални граници в землището на с. Болярино.  

ІV. За правото:

11. Според § 8 от ПЗР на АПК уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго.

В случая административният орган е бил сезиран с искане за извършване на административна услуга - издаване на скица, която има само удостоверяващо действие за факти с правно значение, а именно - описване на местонахождение, площ, граници и др.

12. С оглед данните описани в предходния раздел на настоящото решение, необходимо е преди всичко да се поясни следното:

Собствеността върху земеделските земи (за разлика от тази върху горите или върху имотите разположени в урбанизираните територии) не е била отнемана по силата на нормативни или административни актове. Въпросното вещно право е било отнето от титулярите му, посредством обобществяването на имотите в ТКЗС, ДЗС и други подобни организации. По този начин са заличавани границите, които са индивидуализирали конкретния недвижим имот като обект на вещни права, а съществуването на такива права е мислимо разбира се,  само при наличието на конкретно определен имот, като техен обект носител. Ето защо, административната процедура по възстановяване на собствеността върху земеделските земи установена в ЗСПЗЗ и правилника за приложението му, има за цел да реституира правата на бившите собственици, като възстанови, т.е. индивидуализира техния обект. Целта на производството по възстановяване на поземлената собственост е да се установят най-напред съществуващите на терена или пък възстановими при наличието на съответните данни в тази насока, стари реални граници на имотите (чл. 14, ал. 1, т. 1 от ЗСПЗЗ). Невъзможността да се установят старите реални граници на имотите е предпоставка, собствеността да се възстанови в нови реални граници, посредством план за земеразделяне.

Що се отнася до тези земеделски земи, които са разположени в границите на урбанизираните територии, в чл. 10, ал. 7 от ЗСПЗЗ е предвидено, че правата на бившите собственици се възстановяват в старите реални граници на имотите, освен ако върху тях при спазване на всички нормативни изисквания са построени сгради от трети лица или ако е отстъпено право на строеж и законно разрешеният строеж към 1 март 1991 г. е започнал, като възстановяването на собствеността се извършва по реда на чл. 14, ал. 1, т. 1 от ЗСПЗЗ. Съответно, според чл. 10б, ал.1 от ЗСПЗЗ, собствениците или техните наследници, притежавали земеделски земи преди образуването на ТКЗС, ДЗС, независимо от това, дали са били включени в тях или в други, образувани въз основа на тях, селскостопански организации, намиращи се в границите на урбанизираните територии (населени места) или извън тях и са застроени или върху тях са проведени мероприятия, които не позволяват възстановяване на собствеността, имат право на обезщетение по тяхно искане с равностойни земи от общинския поземлен фонд и/или с поименни компенсационни бонове.

13. Сиреч, възстановяването на собствеността върху земеделските земи не настъпва ex lege, по силата на самата правна норма, а се извършва в рамките на уредена в ЗСПЗЗ и правилника за приложението му административна процедура. В хода на тази процедура е допустимо и необходимо установяването на старите реални граници на имотите, установяването посредством план за земеразделяне на новите реални граници на имотите, установяването на старите реални граници на земеделските имоти разположени в границите на урбанизираните имоти, на осъщественото върху тях застрояване, на законосъобразността на това застрояване и най-сетне на определяне на вида и начина на обезщетяване на бившите собственици, чиито земеделски имоти са застроени.

В този контекст, уреденото в чл. 11, чл. 13 ал. 4, ал. 5, ал. 6 и чл. 13а от ППЗСПЗЗ производство, има за цел да се установят точните кадастрални граници на поземления имот, към момента на неговото обобществяване в ТКЗС и прочее подобни кооперативни организации, след което съответно да се установи размера на застроената част от него и респективно размера на свободни площи от имота. Графичната част на административния акт, в която въпросните обстоятелства са геодезически обективирани и удостоверението по чл. 13, ал. 5 от ППЗСПЗЗ, в което са описани индивидуализиращите имота данни, съставляват годно основание за Общинската служба по земеделие, в изпълнение на правомощията й установени в чл. 33, ал. 2 от ЗСПЗЗ, след като се съобрази с условията възведени в чл. 10, ал. 7 от ЗСПЗЗ и чл. 11, ал. 2 и ал. 3 от ППЗСПЗЗ, да постанови решение, с което да реституира във възстановими на терена стари реални граници целия и съответни части от имота или пък респективно да откаже възстановяване на собствеността в реални граници на имота, ако той е изцяло или частично зает от законно построени сгради, съоръжения или върху него са осъществени строителни дейности, които не позволяват възстановяване на собствеността.

14. Казано с други думи, решаването на въпроса за възстановяването на собствеността в стари реални граници на обобществен земеделски имот, разположен понастоящем в границите на урбанизирана територия или невъзможността това да бъде сторено върху целия или част от имота, е в изключителната компетенция на общинските служби по земеделие.

Кметът на общината и съответните назначени от него комисии, не разполагат с каквито и да е правомощия в тази насока, т.е. извън тяхната материална компетентност е да преценяват дали собствеността върху конкретен поземлен имот, разположен в урбанизирана територия е възможно да бъде възстановена или пък са налице нормативно установени пречки, това да бъде сторено.

15. Изложеното до тука съотнесено с конкретиката на настоящия казус налага  да се приеме следното:

На първо място трябва да се констатира, че в молбата на Ч. липсва каквато и да било индивидуализация на имота, за който се иска скица. Независимо, че административният орган не е задължил молителя да конкретизира искането си, може да се приеме като неспорно между страните, че искането за издаването на скица е относно имота описан в Решение № О344В от 08.09.2008 г. за възстановяване правото на собственост на земя в съществуващи или възстановими реални граници в землището на с. Болярино, а именно: Нива от 7.800 дка в землището на с. Болярино, община Раковски, обл. Пловдив, в местността „Селото“, при граници и съседи: П.Г., И.С., река и дворно място на П.К.Ч..

Както се посочи по-горе (т. 7 и 9), предмет на Решение № 143 от 21.12.2005 г., по гр. дело № 2374 по описа за 2005 г. на ПРС, на Решение № 54/08.05.2007 г. по а. х. дело №  3890 по описа за 2006 г. също на ПРС и на процесното Решение № О344В от 08.09.2008 г., е не нещо друго, а правото на възстановяване на собствеността, т.е. двата съдебни акта и решението на ОСЗГ не възстановяват собствеността, а признават правото това да бъде сторено.

Обект на това признато от съда и от ОСЗГ право на възстановяване на собствеността е поземлен имот индивидуализиран с неговите белези към момента на отнемане на тази собственост или към един минал момент. Ясно е при това положение, че към настоящия момент имот с такива индивидуализиращи го белези не съществува като обект носител на вещни права. Поради тази причина логично ОСЗ Раковски не може да издаде скица. Казано с други думи не е възможно да се издаде скица за имот, който не съществува в правния мир към настоящия момент, каквото всъщност е искането на Ч..

В този смисъл неспорно по делото е, че имот със белезите описани в Решение № О344В от 08.09.2008 г. не е заснет нито в действащ кадастрален или регулационен план, нито пък в картата за възстановената собственост. В този смисъл процесният отказ се явява законосъобразен.

Задължение за издавен на скица би възникнало за ОСЗ Раковски едва след приключване на реституционната процедура и индивидуализиране на имота посредством настоящите му граници, площ, местоположение.

16. Това налага извод за неоснователност на жалбата в разглежданата част. Тя ще следва да бъде отхвърлена.

 

Така мотивиран, на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 159, т. 1 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав

 

 

Р   Е   Ш   И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.П.Ч., с ЕГН **********, с адрес ***, подадена чрез адвокат И.П., против Мълчалив отказ на Началника на Общинска служба по земеделие Раковски по молба вх. № ПО-21-3755/16.12.2021 г., подадена от Ч., за издаване скица за описания имот в Решение № О344В от 08.09.2008 г. за възстановяване правото на собственост на земя в съществуващи или възстановими реални граници в землището на с. Болярино.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.П.Ч., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез пълномощника си адвокат И.П., против Мълчалив отказ на Началника на Общинска служба по земеделие (ОСЗ) Раковски по молба вх. № ПО-21-3755/16.12.2021 г., подадена от Ч., за издаване на заверен препис от Решение № О344В от 08.09.2008 г. за възстановяване правото на собственост на земя в съществуващи или възстановими реални граници в землището на с. Болярино и ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 159/2022 г. по описа на Административен съд Пловдив в тази част.

 

Решението, в частта, с която жалбата се оставя без разглеждане, а производството по делото се прекратява, има характер на определение и подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне. В останалата част, решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: