Определение по дело №3234/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 11427
Дата: 20 юли 2020 г. (в сила от 18 август 2020 г.)
Съдия: Десислава Николаева Зисова
Дело: 20201100103234
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 март 2020 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

№……...

Гр.София, 20.07.2020 г.

 

СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, I ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 10 състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ДЕСИСЛАВА ЗИСОВА

 

Като разгледа гр.д. №3234/2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по искова молба от Община Ботевград, с която е предявен осъдителен иск за сумата от 141537,29 лв., представляваща безвъзмездна финансова помощ по договор от 06.03.2012 г., платена авансова на ищеца и върната доброволно поради наложена финансова корекция с Уведомително писмо от 23.02.2016 г., което е обявено за нищожно с влязло в сила решение на АССГ по адм.д. №11387/2017 г. Ищецът сочи, че основанието, поради което е върнал доброволно сумата, представлява нищожен административен акт и претендира плащането й.

Отношенията във връзка предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, считано от декември 2015 г. са уредени със Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове. Съгласно чл.1, ал.2 от Закона в приложното му поле попада и управлението на средствата по Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд, в рамките на които функционира Оперативна програма „Регионално развитие“. Тези отношения са административни – в този смисъл са разпоредбите на ЗУСЕСИФ (чл.27 и сл.) и приетото в задължителната практика на ВАС – т.1 на ТР №8/2015 г. Съгласно цитираното Тълкувателно решение, актовете, издавани от органите на Разплащателната агенция – Държавен фонд „Земеделие“, по чл. 26, ал. 1, т. 3 и чл. 33 от Наредба № 9 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Създаване на стопанства на млади фермери“ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007–2013 г., са индивидуални административни актове и подлежат на съдебен контрол по реда на АПК. Такъв следва да бъде подходът и към актовете, които се издават от управляващите органи и по другите оперативни програми. Този извод следва и от ПЗР на ЗУСЕСИФ - § 10, ал.2, съгласно която разпоредба образуваните до влизането в сила на този закон административните съдебни производства по жалби срещу изявления за финансови корекции на ръководителя на управляващия орган се довършват по реда на чл. 27, ал. 1 и ал. 5 – 7 – т.е. новите процесуални норми се прилагат и към заварените съдебни производства. По изключение с ал.3 на § 10 от ПЗР на ЗУСЕСИФ се постановява образуваните до влизането в сила на този закон гражданскоправни производства по искови молби срещу изявления за финансови корекции на ръководителя на управляващия орган се довършват по досегашния ред.

Процесното производство, макар и не такова по законосъобразността на наложна финансова корекция (този въпрос е решен в предходен процес между страните по реда на АПК пред административния съд), се отнася до спор във връзка с плащания по административен договор, като спорът е възникнал след влизане в сила на ЗУСЕСИФ. Съдебната практика приема в сходни хипотези, че „независимо от липсата на изрична уредба в ЗУСЕСИФ, по съображенията, че отказ от плащане, частично или забавено плащане е индивидуален административен акт, съответно и породените от него последици се регулират с метода на власт и подчинение и спорът за условията, при които е следвало да бъде издаден и за породените с него последици, не е гражданскоправен, а административноправен, то компетентен да се произнесе е административният съд. Допълнителен аргумент относно компетентността на административния съд може да бъде извлечен и от обстоятелството, че с изменението на чл. 128, ал. 1 АПК със ЗИДАПК (ДВ, бр. 74/20.09.2016 г.) законодателят постави в компетентност на административните съдилища заварените съдебни производства по административните договори, които са извън приложното поле на § 10, ал. 3 от ПЗР на ЗУСЕСИФ“. – така Определение № 88 от 26.10.2018 г. по адм. д. № 49/2018 г., смесен 5 чл. с-в на ВАС. В подобен смисъл е Определение № 37 от 05.04.2018 г. по адм. д. № 14/2018 г., смесен 5 чл. с-в на ВАС, и др. Практиката на ВКС и ВАС, включително на смесените състави, образувани по дела по повдигнат спор за подсъдност, се консолидира около становището, че когато изявленията за финансови корекции са направени преди влизане на закона в сила и не са оспорени, следва да се приеме, че единственото ефективно средство за правна защита е предявяването на спора по общия исков ред. Настоящият случай не е такъв – видно от изложението на ищеца, срещу наложената му финансова корекция е подадена жалба в срок пред компетентния административен съд, делото е разгледано и с влязло в сила решение, с което уведомителното писмо, с която е наложена финансова корекция, е обявено за нищожен административен акт. Поради това спорът не отговаря на изведените от практиката предпоставки за подведомствеността му пред граждански съд, доколкото ищецът се е възползвал от правото да оспори изявлението за финансови корекции по съответния административен ред и вземанията, предмет на предявените в настоящото производство вземания, са в резултат от изхода на административното дело.

На следващо място следва да се отбележи, че гражданският съд не е компетентен да преценява дължимостта на публично-правни вземания, каквито са финансовите корекции, както и да осъществява пряк съдебен контрол по отношение на административен акт в нарушение на чл. 17, ал. 2 ГПК и настоящото производство не попада в разширената по изключение подведомственост съгласно ал.3 на § 10 от ПЗР на ЗУСЕСИФ, настоящият правен спор не граждански и поради това – не е подведомствен на настоящия съд. Каква е конкретната административно-правна защита е въпрос, който следва да бъде решен от съда, комуто искането за защита е подсъдно. Щом се касае за твърдение за незаконосъобразен административен акт (акта за финансова корекция) и неизпълнение на административен договор (договора за предоставяне на финансовата помощ), искането за защита срещу тези актове и действия на администрацията е подсъдно на административния съд.

 

По изложените съображения, Софийският градски съд

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по гр.д. №3234/2020 г. по описа на СГС, I ГО, 10 състав.

ИЗПРАЩА делото по компетентност на Административен съд София-град.

Определението подлежи на обжалване пред Софийския апелативен съд в едноседмичен срок от съобщаването му чрез връчване на препис на страните.

 

СЪДИЯ: