Р Е Ш Е Н И
Е № 105
Гр. Сливен, 11.06.2019
г.
В И М Е Т О Н А Н А
Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в
публично заседание на шестнадесети май две хиляди и деветнадесета година в
състав:
Административен
съдия: Иглика Жекова
при участието на прокурора ……………….
и при секретаря Радостина Желева,
като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 20 по
описа на Административен съд гр. Сливен за 2019 година, за да се произнесе
съобрази следното:
Производството е по
реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 124 от Закона за държавния служител
(ЗДСл).
Образувано е по жалба
от Й.Е.К. - Б. ***, ЕГН ********** срещу Заповед № 2194/07.01.2019 г. на Директора
на Агенция „Митници“, издадена на основание чл. 107 ал. 1 т. 5, във вр. с чл. 7 ал. 1 т. 6, предл.
последно от Закона за държавния служител, вр. чл. 10
ал. 1, изр. второ от Закона за митниците (ЗМ) и подадена декларация от
служителя по чл. 10 ал. 1, изр. второ от ЗМ, с която е прекратено, считано от
08.01.2019 г. служебното правоотношение с жалбоподателя.
В жалбата се релевират оплаквания за незаконосъобразност на оспорената
заповед. Твърди се, че актът не е мотивиран, тъй като оспорващата не била в
обективна невъзможност да изпълнява задълженията си по служебното
правоотношение. В хипотезата на образувано против д. с. н. производство
законодателят бил предвидил изрично правомощие за органа по назначаването по
чл. 100 ал. 2 от ЗДСл да отстрани служителя от длъжност, която норма било
обявена за противоконституционна, както вероятно щяло да се случи и с нормата
на чл. 10 ал. 1 изр. второ от Закона за митниците. С процесното
прекратяване на служебното правоотношение били нарушени основни принципи на АПК
– за съразмерност и равенство, както и били съществено нарушени административнопроизводствени правила. Основанието за
издаване на заповедта било неясно и формално, не били ясни обстоятелствата, при
които актът е издаден. Твърди още, че другите служители, заемащи същата
длъжност и попадащи в приложното поле на сочената в атакуваната заповед правна
норма, като не били с прекратени служебни правоотношения, били поставени в
привилегировано положения спрямо Б.. Моли съда да отмени оспорената заповед с
претенция за разноски.
В открито съдебно
заседание оспорващата Й. К. - Б., редовно и своевременно призована, се явява
лично и с у. адв. Ц. С., който поддържа жалбата и
моли съда да я уважи по изложените доводи, с претенция за разноски. Моли за
спиране на съдебното производство, с представяне на протокол от заседание на
Висшия адвокатски съвет от 19.04.2019 г., на което е прието решение ВАС да
внесе искане за обявяване на противоконституционност
на § 50 от ПЗР на ЗКПО в частта, с която се създава ново изречение второ в чл.
10 ал. 1 от Закона за митниците, като противоречащо на чл. 4, чл. 16, чл. 31
ал. ал. 3 и 4 и чл. 48 от Конституцията на РБългария.
В писмени бележки
заявява, че подписаната от Б. декларация по чл. 10 ал. 1 от ЗМ към 03.01.2019
г. не е била нормативно изискуема, тъй като изменението на нормата е влязло в
сила на 07.01.2019 г. Тази норма била приложима за назначения, които следват
влизането й в сила, считано от 07.01.2019 г. Заповедта била издадена и в
нарушение на принципа за невиновност по чл. 16 от НПК, на съображения 16 и 19
от Директива (ЕС) 2016/343 на Европейския парламент и на Съвета от 9 март 2016
г., както и на чл. 31 ал. 3 и ал. 4 от КРБ. Налице било непълно посочване на
фактите, не били ясни обстоятелствата и доказателствата, мотивирали органа за
издаде стоя акт. Заявява още, че съдът е следвало да отмени свое протоколно
определение от 16.05.2019 г. за даване ход по същество и да спре производството
по делото до решението на Конституционния съд.
С допълнителна
молба от 04.06.2019 г. представя информация от сайта на КС на РБългария, съгласно която на 04.06.2019 г. е образувано
конституционно дело № 7/2019 г. по искане на Висшия адвокатски съвет за
установяване на противоконституционност на § 50 от
ПЗР на ЗКПО в частта, с която се създава ново изречение второ в чл. 10 ал. 1 от
Закона за митниците, като противоречащо на чл. 4, чл. 16, чл. 31 ал. ал. 3 и 4
и чл. 48 от Конституцията на РБългария. В молбата е
заявено, че това е основание за уважаване на искането за спиране на производството
по делото.
В открито съдебно
заседание административният орган, редовно и своевременно призован, се
представлява от надлежно у. ст. юрк. М. Г., който
оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. В писмени бележки заявява
законосъобразност на атакувания акт, с претенция за ю.в. в минимален размер.
Въз основа на
всички събрани по делото писмени доказателства съдът прие за установено следното
от фактическа страна:
Със Заповед № 350/24.01.2007
г. на директора на Агенция „Митници“ Й.Е.К. - Б. била назначена на длъжност „М.
е.“ в РМД – Бургас, Митница Бургас. Със Заповед № 5258/02.07.2012 г. на същия
орган Б. била преназначена на длъжност „Е.“ в Агенция „Митници“, отдел „Приходи,
пътни такси и разрешителен режим“, Специализирана администрация. Със Заповед № 3779/06.06.2012 г. на същия орган Б. била преназначена на длъжност
„М.е.“ в Агенция „Митници“, отдел „Приходи, пътни такси и разрешителен режим“,
Специализирана администрация, ТМУ.
С Уведомление вх. №
32-135905/10.11.2014 г. Б. уведомила Директора на Агенция „Митници“, че срещу
нея е образувано д. п. № 94/2014 г. по описа на ДАНС за извършване на п. от о.
х. по чл. 301 и чл. 302 от НК в качеството на д. л., към което приложила
Постановление за привличане на о. от 03.11.2014 г. С писмо № 374/2014 г. от 27.11.2014
г. административен ръководител на Специализирана прокуратура приложил до
Директора на Агенция „Митници“ Справка за досъдебно производство № 374/2014 г.,
образувано (съгласно същата) срещу неизвестни извършители за престъпление по
чл. 321 ал. 3, вр. ал. 2 от НК, с изброени в същото
лица, които са привлечени като обвиняеми. Със Заповед № 3598/02.12.2014 г.,
издадена на основание чл. 100 ал. 2 от ЗДСл Директорът на Агенция „Митници“
временно отстранил от работа д. с. Й.Е.К. – Б..
Със Заповед за
изменение на служебно правоотношение № 1312/20.08.2015 г. на Директора на
Агенция „Митници“ Б. била преназначена на длъжността „Е.“ в Агенция „Митници“,
отдел „Финансово-стопански дейности“, управление на собствеността и
изпълнително производство“, ТМУ, Митница Бургас
Със Заявление вх. №
32-147196/31.05.2016 г. Й.К. – Б. уведомила Директора на Агенция „Митници“, че
на основание чл. 100 ал. 2 от ЗДСл е в. о. от работа със Заповед №
3598/02.12.2014 г., като с Решение № 5/12.05.2016 г. разпоредбата на чл. 100
ал. 2 от ЗДСл е обявена за противоконституционна. Заявена била молба за отмяна
на заповедта и връщане на работа.
Със Заповед №
4175/13.06.2016 г. на Директор на Агенция „Митници“ Б. била допусната до
работа, като с последваща Заповед № 3558/02.04.2018
г. на Директора на Агенция „Митници“ Б. била преназначена на длъжността „Е.“ в
Агенция „Митници“, сектор „Проверка и ревизии“, отдел „Акцизна дейност“, ТМУ, Митница
Бургас.
На 03.01.2019 г. Й.К.
– Б. депозирала пред органа по назначаването Заявление за преназначаване на
длъжността „Е.“ в Агенция „Митници“, към което приложила изискуемата по чл. 10
ал. 1 изр. второ от ЗМ декларация, към която приложила Присъда по НОХД №
1747/2015 г. по описа на Специализиран наказателен съд, с която е п. за н. по п.
й о..
На 07.01.2019 г.
Директорът на Агенция „Митници“ издал Заповед № 2194, с която на основание чл.
107 ал. 1 т. 5, във вр. с чл. 7 ал. 1 т. 6, предл. последно от Закона за държавния служител, вр. чл. 10 ал. 1, изр. второ от Закона за митниците (ЗМ) и
подадена декларация от служителя по чл. 10 ал. 1, изр. второ от ЗМ прекратил,
считано от 08.01.2019 г. служебното правоотношение с Й.Е.К. - Б., поради
обективна невъзможност д. с. да изпълнява задълженията си извън случаите по чл.
103 ал. 1 т. 3, подсъдим за умишлено престъпление от общ характер.
Заповедта била
връчена на нейния адресат Б. на 08.01.2019 г., като жалбата срещу същата е
подадена до настоящата съдебна инстанция, чрез органа по назначаване на
16.01.2019 г., видно от приложения документ от куриерска служба.
Към доказателствата
по делото е приобщена Заповед № ЗОМ-1097/24.11.2014 г. на Директора на Агенция
„Митници“, с която е разпоредено в случай на
образувано срещу м. с. н. производство за п. от о.х., незабавно след узнаването
с. да уведоми писмено за това, а началникът на митницата да предприеме действия
по издаване на заповед за временно снемане от употреба на поверения личен м. п.
и за о. на с. о..
Съгласно писмо изх.
№ 2954/26.02.2019 г. на Специализиран наказателен съд, по НОХД № 1747/2015 г.
по описа на СпНС няма влязъл в сила краен съдебен
акт, делото е изпратено на АСпНС по обжалване на
13.12.2018 г., а по цитираното НОХД Й.К. – Б. фигурира като п.
Горната фактическа
обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на
съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства. Съдът
изгради своите изводи от фактическа страна и на база всички приложени към
административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от
страните по предвидения в закона ред.
Въз основа на така
изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно
естество:
Жалбата е подадена
от Й.Е.К. - Б. срещу Заповед на Директора на Агенция „Митници“, с която е
прекратено служебното правоотношение на жалбоподателя с агенцията. Оспорването
е направено от легитимирано лице, при наличие на правен интерес, в рамките на законовия
14 – дневен срок и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол,
поради което е допустимо.
Разгледано по
същество, оспорването се преценява от настоящата съдебна инстанция като основателно
и като такова следва да бъде уважено.
Съображенията на
съда в тази насока са следните:
След като е сезиран
с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на
обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът
провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на
служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.
Заповедта,
предмет на обжалване, е издадена в установената в чл. 108
ал. 1 от
ЗДСл писмена и предметна форма, съдържа изискуемите реквизити, като са посочени фактическото и правно
основание за нейното издаване. Освен валидна
от формална страна, същата е постановена и от компетентен орган, действащ в
рамките на нормативно предоставените му правомощия. Съгласно разпоредбата на чл. 6 т. 5 от Устройствения правилник на Агенция „Митници“, директорът на
агенцията назначава държавните служители, изменя и прекратява служебните
правоотношения с тях.