Решение по дело №462/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260818
Дата: 9 юни 2021 г. (в сила от 26 юни 2021 г.)
Съдия: Марина Иванова Мавродиева
Дело: 20212120200462
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е

№ 260818

 

гр.Бургас, 09.06.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 53-ти наказателен състав, в публично заседание на единадесети май две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                    

                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИНА МАВРОДИЕВА

 

при участието на секретаря Ж. М., като разгледа НАХД № 462 по описа на БРС за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод жалба, подадена от Б.С.С. като управител на „****“ ООД, ЕИК **** със седалище и адрес на управление гр. Бургас, **** против наказателно постановление № 550634-F580219/22.12.2020г.,  издадено от Началник на Отдел „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална Агенция за приходите, с което за нарушение чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 на МФ вр. чл. 118, ал. 4 ЗДДС на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на „****“ ООД е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.

С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление. Излагат се съображения, че е налице грешка, тъй като в обекта кафе-аперитив **** се използвало основно друго фискално устройство, за което също била извършена проверка, а устройството Daisy Compact S 01 се използвало само инцидентно, както било на 04.10.2020г. Служителят при приключване на работата с ФУ предприел отпечатване на дневен финансов отчет, но въвел грешна парола, пропуснал нулирането, при което бил отпечатан само текущ отчет Липсвало виновно поведение, а била налице грешка. Моли, ако се приеме, че има нарушение, то да се счете за маловажно. Моли за отмяна на НП.

В съдебно заседание дружеството жалбоподател редовно призовано, не изпраща представител.

За Административнонаказващият орган, се явява юрисконсулт Т., която оспорва жалбата, претендира разноски.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл.59, ал.2 ЗАНН (НП е било връчено на 06.01.2021 г., а жалбата е депозирана на 12.01.2021 г.). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима.

На 19.11.2020г. от св. Н.С. е съставен АУАН за това, че при извършена проверка от органа по приходите на 06.11.2020г. в 13:17 часа в търговски обект съгласно §1, т.41 от ДР на ЗДДС - бар „****“, находящ се в гр. Бургас, ул. „****, стопанисван от „****" ООД с ЕИК ****, се установило, че в търговския обект има монтирано и въведено в експлоатация, свързано дистанционно с НАП и работещо към момента на проверката, модел Daisy Compact S 01, ИН на ФУ: DY459580 и ФП № 36617616. При проверката за дневни финансови отчети за 2020 г., съхранявани в обекта, било установено, че за дата 04.10.2020г. „****“ ООД не е изпълнило задължението си да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В потвърждение на това бил отпечатан КЛЕН /Контролна лента на електронен носител/ от дата 10.09.2020г. до дата 06.11.2020г. , от който било видно, че са отразени продажби през Фискалното устройство на 04.10.2020г., но не е изведен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет.

За извършената проверка и направените констатации бил съставен Протокол за извършена проверка, сер. АА № 0049089/06.11.2020г.

АУАН е връчен на упълномощено лице като са депозирани възражения, че се касае за допусната грешка.  

АНО е възприел констатациите и фактите описани в АУАН и е издал обжалваното наказателно постановление.

Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и гласни доказателства и доказателствени средства, които взаимно се допълват и са непротиворечиви.

Съдът намира, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни органи, но при допуснати съществени процесуални нарушения и НП е неправилно. АУАН не отговаря на чл. 42, т. 5 ЗАНН, а НП на 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН, тъй като не е посочена законовата разпоредба, която е нарушена. Нормата посочена като нарушена  чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 на МФ (Наредбата) предвижда, че всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на самообслужване, както и ИАСУТД генерират автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН в 23:59:59 часа за всеки календарен ден (от 0:00 до 24:00 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в следните случаи: 1. когато не е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23:59:59 часа; или 2. когато е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23:59:59 часа и след генерирането му/отпечатването му в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. Разпоредбата на чл. 118, ал. 4 ЗДДС препраща към правомощията на Министъра на финансите за издаване на подзаконов нормативен акт. Двете, цитирани в АУАН и НП, като нарушени правни норми, не предписват правило за поведение, което да дължи съответното лице и като не се сочи коя е онази правна норма, която е нарушена с неговото действие или бездействие съществено е засегнато правото на защита на санкционираното лице и наказателното постановление следва да се отмени.

Правилото за поведение - задължението за отпечатване на дневен финансов отчет се съдържа в пар. 21, ал. 2 от Наредбата, който предвижда, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 30 септември 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл. 52, ал. 3 са длъжни да обновят версията на фърмуера на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл. 10, ал. 9 нова версия в срока по изречение първо.

Към момента обаче този срок е изтекъл, както е бил изтекъл и към проверката и към момента, в който се сочи, че не е бил отпечатан дневен финансов отчет – 04.10.2020г.

След 30 септември 2020г. отпада задължението за отпечатване на дневен финансов отчет от фискално устройство, поради което за съдебния състав неправилно е ангажирана отговорността на жалбоподателя.

Показателно е отношението на законодателя към отпечатването на дневни финансови отчети и че тази дейност следва да се извършва автоматизирано, поради което и доводът за маловажност се споделя от този състав. С изменението на чл. 39, ал.1 от Наредба № H-18 от бр. 8 от 2020г. на ДВ отпада задължението за лицата по чл.3, които използват ФУ, да отпечатват дневен финансов отчет, като приложението на нормата е поставено под условие на основание § 21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г. (изм. и доп. - ДВ, бр.9/2020г., в сила от 31.01.2020 г., изм. бр.68/31.07.2020г., в сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1, но не по-късно от 30 септември 2020г., лицето по чл.3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл.52, ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл.10, ал. 9 нова версия в срока по изречение първо.

Срокът предвиден в §21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г., за въвеждане на ползваното ФУ в съответствие с новите изисквания е изтекъл и лицата по чл.3 от Наредбата нямат задължението да отпечатват дневен финансов отчет от фискално устройство и наказателното постановление (в този смисъл Решение № 1480 от 02.11.2020 г. по к. адм. н. д. № 1845 / 2020 г. на XVI състав на Административен съд – Бургас) следва да се отмени и на това основание.

По тези съображения съдът намира, че наказателното постановление следва да се отмени като незаконосъобразно и неправилно. С оглед изхода на спора право на разноски има само жалбоподателят, но тъй като не претендира такива, не му се присъждат.

Предвид гореизложеното и на основание и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 550634-F580219/22.12.2020г.,  издадено от Началник на Отдел „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална Агенция за приходите, с което за нарушение чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 на МФ вр. чл. 118, ал. 4 ЗДДС на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на „****“ ООД, ЕИК **** е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.

 

                                                                        

РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИНА МАВРОДИЕВА

 

В.О.Ж.М.