Р Е Ш
Е Н И Е
№ 260818
гр.Бургас, 09.06.2021 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 53-ти наказателен
състав, в публично заседание на единадесети май две хиляди двадесет и първа
година в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИНА
МАВРОДИЕВА
при участието на секретаря Ж. М., като разгледа НАХД № 462
по описа на БРС за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е образувано по повод жалба, подадена от Б.С.С. като управител на „****“ ООД,
ЕИК **** със седалище и адрес на управление гр. Бургас, **** против наказателно
постановление № 550634-F580219/22.12.2020г., издадено от Началник на Отдел
„Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална Агенция за
приходите, с което за нарушение чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 на МФ вр.
чл. 118, ал. 4 ЗДДС на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС
на „****“ ООД е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.
С
жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление. Излагат се
съображения, че е налице грешка, тъй като в обекта кафе-аперитив **** се
използвало основно друго фискално устройство, за което също била извършена
проверка, а устройството Daisy Compact S 01 се използвало само инцидентно, както
било на 04.10.2020г. Служителят при приключване на работата с ФУ предприел
отпечатване на дневен финансов отчет, но въвел грешна парола, пропуснал нулирането,
при което бил отпечатан само текущ отчет Липсвало виновно поведение, а била
налице грешка. Моли, ако се приеме, че има нарушение, то да се счете за
маловажно. Моли за отмяна на НП.
В
съдебно заседание дружеството жалбоподател редовно призовано, не изпраща
представител.
За
Административнонаказващият орган, се явява юрисконсулт Т., която оспорва
жалбата, претендира разноски.
Съдът
приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по
чл.59, ал.2 ЗАНН (НП е било връчено на 06.01.2021 г., а жалбата е депозирана на
12.01.2021 г.). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява
процесуално допустима.
На
19.11.2020г. от св. Н.С. е съставен АУАН за това, че при извършена проверка от
органа по приходите на 06.11.2020г. в 13:17 часа в търговски обект съгласно §1,
т.41 от ДР на ЗДДС - бар „****“, находящ се в гр. Бургас, ул. „****,
стопанисван от „****" ООД с ЕИК ****, се установило, че в търговския обект
има монтирано и въведено в експлоатация, свързано дистанционно с НАП и работещо
към момента на проверката, модел Daisy Compact S 01, ИН на ФУ: DY459580 и ФП №
36617616. При проверката за дневни финансови отчети за 2020 г., съхранявани в
обекта, било установено, че за дата 04.10.2020г. „****“ ООД не е изпълнило
задължението си да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството
са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В потвърждение
на това бил отпечатан КЛЕН /Контролна лента на електронен носител/ от дата
10.09.2020г. до дата 06.11.2020г. , от който било видно, че са отразени
продажби през Фискалното устройство на 04.10.2020г., но не е изведен дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет.
За
извършената проверка и направените констатации бил съставен Протокол за
извършена проверка, сер. АА № 0049089/06.11.2020г.
АУАН
е връчен на упълномощено лице като са депозирани възражения, че се касае за
допусната грешка.
АНО
е възприел констатациите и фактите описани в АУАН и е издал обжалваното
наказателно постановление.
Изложената
фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и гласни
доказателства и доказателствени средства, които взаимно се допълват и са
непротиворечиви.
Съдът
намира, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни органи,
но при допуснати съществени процесуални нарушения и НП е неправилно. АУАН не
отговаря на чл. 42, т. 5 ЗАНН, а НП на 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН, тъй като не е
посочена законовата разпоредба, която е нарушена. Нормата посочена като
нарушена чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 на МФ (Наредбата)
предвижда, че всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на
самообслужване, както и ИАСУТД генерират автоматично пълен дневен финансов
отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН в 23:59:59 часа за всеки
календарен ден (от 0:00 до 24:00 часа), през който в устройството са
регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в следните случаи:
1. когато не е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди
23:59:59 часа; или 2. когато е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за
деня преди 23:59:59 часа и след генерирането му/отпечатването му в устройството
са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. Разпоредбата на
чл. 118, ал. 4 ЗДДС препраща към правомощията на Министъра на финансите за
издаване на подзаконов нормативен акт. Двете, цитирани в АУАН и НП, като
нарушени правни норми, не предписват правило за поведение, което да дължи
съответното лице и като не се сочи коя е онази правна норма, която е нарушена с
неговото действие или бездействие съществено е засегнато правото на защита на
санкционираното лице и наказателното постановление следва да се отмени.
Правилото
за поведение - задължението за отпечатване на дневен финансов отчет се съдържа
в пар. 21, ал. 2 от Наредбата, който предвижда, че до привеждане на въведените
в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 30
септември 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден
(за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно
или служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл. 52, ал. 3 са длъжни да обновят версията
на фърмуера на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл. 10, ал. 9 нова версия в срока по
изречение първо.
Към
момента обаче този срок е изтекъл, както е бил изтекъл и към проверката и към
момента, в който се сочи, че не е бил отпечатан дневен финансов отчет –
04.10.2020г.
След
30 септември 2020г. отпада задължението за отпечатване на дневен финансов отчет
от фискално устройство, поради което за съдебния състав неправилно е ангажирана
отговорността на жалбоподателя.
Показателно
е отношението на законодателя към отпечатването на дневни финансови отчети и че
тази дейност следва да се извършва автоматизирано, поради което и доводът за
маловажност се споделя от този състав. С изменението на чл. 39, ал.1 от Наредба № H-18 от бр. 8 от 2020г. на
ДВ отпада задължението за лицата по чл.3, които използват ФУ, да отпечатват
дневен финансов отчет, като приложението на нормата е поставено под условие на
основание § 21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба
№ Н-18 от 2006г. (изм. и доп. - ДВ, бр.9/2020г., в сила от 31.01.2020 г., изм.
бр.68/31.07.2020г., в сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане на
въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1, но
не по-късно от 30 септември 2020г., лицето по чл.3 е задължено да отпечатва
дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки
ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл.52,
ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера на въведените в експлоатация ФУ
при вписана в регистъра по чл.10, ал. 9 нова версия в срока по изречение първо.
Срокът
предвиден в §21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба
№ Н-18 от 2006 г., за въвеждане на ползваното ФУ в съответствие с новите
изисквания е изтекъл и лицата по чл.3 от Наредбата нямат задължението да
отпечатват дневен финансов отчет от фискално устройство и наказателното
постановление (в този смисъл Решение № 1480 от 02.11.2020 г. по к. адм. н. д. №
1845 / 2020 г. на XVI състав на Административен съд – Бургас) следва да се
отмени и на това основание.
По тези съображения съдът
намира, че наказателното постановление следва да се отмени като
незаконосъобразно и неправилно. С оглед изхода на спора право на разноски има
само жалбоподателят, но тъй като не претендира такива, не му се присъждат.
Предвид
гореизложеното и на основание и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
наказателно постановление № 550634-F580219/22.12.2020г., издадено от Началник на Отдел „Оперативни
дейности” – Бургас в Централно управление на Национална Агенция за приходите, с
което за нарушение чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 на МФ вр. чл. 118, ал. 4 ЗДДС на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на „****“
ООД, ЕИК **** е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Бургас в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС
от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИНА МАВРОДИЕВА
В.О.Ж.М.