Р
Е Ш Е Н И Е
№
27.12.2019г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети
наказателен състав, в публично заседание на четвърти ноември през две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар:
ЛУИЗА ИЛИЕВА
като
разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №1883 по описа за 2019 – та година
и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО
по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление № 426854–F
478407/08.04.2019г. на *** на ОТДЕЛ „***“ – ***в ***, на „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН е
наложена имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин/ лева на основание
чл.185 ал.2 вр. ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност, за нарушение
на чл.33 ал.1 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на
продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.
Срещу така издаденото Наказателно постановление
(НП), санкционираното лице е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН. Счита, че в хода на
административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила: липсва надлежно описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е извършено; налице са противоречия между
фактическата обстановка, изложена в съставения Акт за установяване на
административно нарушение и тази, отразена в издаденото НП; липсва яснота дали
се касае за извършителство или за допустителство по смисъла на чл.185 ал.2 ЗДДС; липсват мотиви във връзка с предпочетения от страна на
административнонаказващия орган, размер на имуществената санкция. На тази
основа, пледира за отмяна на обжалваното Наказателно постановление.
За ответната страна – ***, офис ПЛЕВЕН
– се явява съответен юрисконсулт. Оспорва жалбата като счита, че в хода на
административнонаказателното производство са спазени както изискванията на
материалния, така и на процесуалния закон, издадено е законосъобразно и правилно
Наказателно постановление, което пледира да бъде потвърдено.
Съдът намира, че жалбата е подадена от
оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН, поради което се явява
допустима.
След щателно обсъждане на събраните
доказателствени материали поотделно и в тяхната съвкупност, Съдът намира
следното:
Административнонаказателното
производство е започнало със съставяне на Акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № F 478407/21.03.2019г. от страна на В.Ц.И. - инспектор по
приходите при ЦУ на НАП, в присъствието на свидетелите Л.С.Ж. и Г.А.Д., както и
представляващ „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН – Н.Ж.Н.. Съставен е за това, че при
извършена проверка на 13.03.2019г. в търговски обект по смисъла на параграф 1,
т.41 от ДР на ЗДС – магазин за месо, находящ се в гр.ПЛЕВЕН, ***експлоатиран от
посоченото дружество е установено, че не всяка промяна на касовата наличност
извън случаите на продажби се регистрира във фискалното устройство чрез
операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми в касата. От
наличното фискално устройство /ФУ/ модел „***“
е разчетена наличност в размер на 74,39 лева, видно от ***/13.03.2019г. 10:42
часа. В съставения АУАН по-нататък е посочено, че „Касовата наличност установена в обекта, преброена по банкноти и монети,
вписана в описи от Георги Георгиев Петров на длъжност сервитьор е в размер на
188,65лв. Установената разлика между разчетената наличност по документи и
фактическата наличност към момента на проверката е в размер на +114,26
лв. в това число е сумата от 14,00 лв./Контролната покупка на проверяващият
екип за която не е издадена ФКБ и е съставен АУАН за това нарушение/ или сумата
от 100,26 лв., не е отразена чрез ФУ, като „служебно въведени“ в касата суми.“. Така описаното е квалифицирано като
нарушение по чл.33 ал.1 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства във връзка с
чл.118 ал.4, чл.185, ал.2 и чл.185, ал.1 ЗДДС. При съставяне на АУАН не са
направени възражения; такива не са постъпили и по реда, и в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН.
***е възприел отчасти изложената от
страна на *** фактическа обстановка. Вместо цитирания по-горе абзац от
съставения АУАН, изложил е следното „…фактическата
наличност преброена по банкноти и монети, вписана в опис на паричните средства
от присъствалият при проверката Н.Ж.Н. е в размер на 188,65лв. Установената
разлика между разчетената наличност по документи и фактическата наличност към
момента на проверката е в размер на +114,26лв.,
която не е отразена чрез ФУ, като „служебно въведени“ в касата суми.“. На тази основа, издал обжалваното
Наказателно постановление, с което на „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН е наложена
имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин/ лева на основание чл.185 ал.2
вр. ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност, за нарушение на чл.33
ал.1 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби
в търговските обекти чрез фискални устройства.
Съдът намира, че Актът за установяване на
административно нарушение е съставен от компетентно лице, съобразно представения
по делото заверен препис на Заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г. на ***. От друга
страна, съобразно същата Заповед, правото да издават Наказателни постановления
на основание чл.185 ЗДДС, наред с другото, е възложено на „…***„***“ в дирекция „***“ в ***…“. На
свой ред, издалият обжалваното Наказателно постановление орган е посочил именно
Заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г. като оправомощаваща го да издаде същото НП и е
титулуван като „*** на Отдел „***“-***в ***“.
Следователно, съобразно Заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г. на ***, издалият
обжалваното НП орган, не е притежавал необходимата материална компетентност да
стори това – а оттук, издаденото Наказателно постановление се явява
незаконосъобразно и като такова – следва да бъде отменено.
Независимо от изложеното в предходния
абзац обаче, следва да бъде отбелязано, че е допуснато и съществено нарушение
на процесуалните правила, тъй като санкционираното юридическо лице е ограничено
в правото си да научи за какво нарушение, въз основа на кои факти и
обстоятелства, бива ангажирана неговата отговорност. Този извод следва от
съпоставката на цитираните по-горе части от фактическата обстановка, изложена в
съставения АУАН, от една страна и тази, отразена в обжалваното НП – от друга. Кои
лица са присъствали при извършване на проверката, респективно – са взели
активно участие в същата и какъв е точния размер на фактическата наличност в
търговския обект, са въпроси, попадащи в предмета на доказване по делото, а не
подробности, на които би могло и да не се отдаде нужното внимание и прецизност.
Действително, разпоредбата на чл.53 ал.2 ЗАНН гласи, че „Наказателно постановление се издава и когато е допусната нередовност в
акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението,
самоличността на нарушителя и неговата вина.“, но същата правна разпоредба
не дава възможност на административнонаказващия орган, своего рода да „санира“
допуснатите неточности или грешки чрез създаване на противоречие с изложените в
АУАН факти и обстоятелства. Санкционната дейност е сериозна държавна дейност,
има строго формален характер и в нея предположенията, допусканията и липсата на
прецизност, нямат място.
Водим от горното и на основание
чл.63 ал.1 ЗАНН, Съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 426854–F 478407/08.04.2019г. на *** на ОТДЕЛ „***“ – ***в ***,
с което на „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН е наложена имуществена санкция в размер на 700
/седемстотин/ лева на основание чл.185 ал.2 вр. ал.1 от Закона за данък върху
добавената стойност, за нарушение на чл.33 ал.1 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006
г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – Плевен, в 14 - дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: