Решение по дело №335/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 23
Дата: 29 януари 2020 г. (в сила от 29 януари 2020 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20197110700335
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

       Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е № 23

                                                 гр.Кюстендил, 29.01.2020год.

                                                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд - Кюстендил, в публичното съдебно заседание на двадесет и втори януари  през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА                                                                                                  АСЯ  СТОИМЕНОВА

като разгледа  докладваното  от  съдия  Стойчева  КАНД № 335  по описа за 2019год., за да се произнесе, взе предвид:

 

            Производството е по реда на  чл.63 от ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. от АПК.            Областна дирекция на МВР – Кюстендил, представлявана от директора ст. комисар Е.С., оспорва с касационна жалба  решение № 367 от 21.10.2019г.  на Районен съд – Дупница  по НАХД  № 1048/2019г., с което е отменен Електронен фиш серия К, № 2882579, издаден  от ОД на МВР – Кюстендил.  Изложени са доводи за неправилност на съдебния акт  поради допуснато нарушение на материалния закон - отменително основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Оспорват се правните изводи на въззивния съд за незаконосъобразност на издадения електронен фиш, като несъобразени с измененията в разпоредбите на чл.165, ал.2, т.7 и т.8  от ЗДвП и на чл.189, ал.4 от ЗДвП, със ЗИД на ЗДвП, обн. ДВ бр.54  от 05.07.2017г. в сила от 09.07.2017г. Прави се искане за отмяна на обжалваното решение и за постановяване на друго за потвърждаване на издадения електронен фиш.

            Ответникът – К.Г.Г. ***, не изразява становище по касационната жалба.

            Представителят на Окръжна прокуратура - Кюстендил дава заключение за основателност на жалбата.

Кюстендилският административен съд, извършвайки преценка на доказателствата по делото, на касационните основания и на доводите на страните, както и след служебна проверка на атакувания съдебен акт на осн.чл.218, ал.2 от АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена от страна с право на касационно оспорване, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК  и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл.212 от АПК, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, касационната жалба се приема за  основателна.

            Предмет на касационно оспорване е решение на районния съд, с което е отменен  електронен фиш серия К, № 2882579, издаден от ОД на МВР – Кюстендил, с който за нарушение на чл.21, ал.2  от ЗДвП  на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП,  на  К.Г.Г. , е наложено административно наказание “глоба” в размер на 100,00лв.

 От фактическата страна на спора  е  установено, че на 29.06.2019г. в 16,29 часа, с техническо средство за измерване /АТСС/  СПУКС  - преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRН САМ S1,  е заснето движение на лек автомобил марка „С. Б.“ с рег.  № КН **** ВС  ПП1, Е-79, км. 329+500 при пътен възел „Байкал“  в посока гр. София,   със скорост от 86 км/ч  при ограничение на скоростта от 60км/ч, въведено с пътен знак В26. 

Горното се установява от приложените от АНО писмени доказателства с писмо рег. № К-2882579 от 03.09.2019г.

Със същите се доказва, че системата за контрол е вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване на скоростта, като към датата на нарушението системата е била преминала последваща проверка със срок на валидност /вж.  Удостоверение № 17.09.5126, изд. на 07.09.2017г.  от БИМ и Протокол № 56-С-ИСИ/11.10.2018г.  за проверка/.  Като  доказателствени средства са приети снимка № 11743с6, посредством която се установява  видът, марката и регистрационния номер на управлявания  автомобил и измерената скорост на движение, както и Протокол за използване на АТСС, съставен на 01.07.2019гг.    – приложение към чл.10, ал.1 и ал.3 от  Наредба  №8121з-532 от 12.05.2015г.  за условията и реда за използване на автоматизирани  технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /наричана Наредбата/, посредством който се установява времето на работа,  наличието на пътен знак В26, местонахождението и разположението  на системата за контрол спрямо пътния знак установяващ ограничението на скоростта, а именно на разстояние 150м. Собственикът на автомобила  - К.Г.Г.,  е установен от приложена справка от Централна база КАТ.

Въззивният съд е изискал и приел писмо на началника на ПП - РУ- Дупница, видно от което пътен знак В26 е разположен на км 329+562 в посока гр. София. Към писмото е приложена и справка относно наличието на ПЗ В26, поставен на ПП-1, Е-79 в посока гр. София, изпратена от началника на ПП - РУ- Дупница, видно от която пътен знак  В26 е поставен в процесния участък на км 329+223 и на км 329+562.

            При изложените доказателства, от правна страна съдът е формирал извод за незаконосъобразност на оспорения електронен фиш, като е приел за недоказано административното нарушение. Изложени са  мотиви за  отсъствие на пътен знак, който да въвежда ограничение на скоростта в процесния участък на пътя, с оглед на което се счита, че не е налице нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП. В тази връзка са обсъждани данните в приложеното от началника на ПП- РУ -Дупница писмо относно разположението на пътните знаци.   При така изложените доводи  ДРС е отменил ЕФ. 

Касационният съд, при служебната проверка на атакувания съдебен акт съобразно изискванията на чл.218, ал.2 от АПК, не констатира основания за нищожност и недопустимост на същия. Преценката за съответствието с материалния закон на оспореното решение, както и относно посочените в жалбата пороци, сочещи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 от НПК, обосновава следните изводи:

Решението на въззивния съд е неправилно, поради което и на осн.чл.222, ал.1 от АПК  следва да се отмени и да се постанови решение по съществото на спора с потвърждаване  на  оспорения електронен фиш. Решаващите правни изводи за незаконосъобразност на същия са в противоречие с доказателствата по делото и приложимите материалноправни норми на специалния закон.  Налице е касационното основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК.

От констатираната от районния съд фактическа обстановка по нарушението е видно, че същото е установено и заснето с  преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства, която е от одобрен тип и технически изправна, т.е. с АТСС в хипотезата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, при която е предвидена възможност за издаване на електронен фиш в отсъствие на контролен орган и нарушител,  за налагане на административни наказания за допуснати нарушения на правилата за движение по пътищата. Доводите в изложения смисъл в оспореното решение са правилни, съответстващи на разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП вр. с  легалната дефиниция по §6, т.65 от ДР на ЗДвП. С оглед възраженията на нарушителя, следва да се посочи, че законодателят е въвел изискване за отсъствие на контролен орган и нарушител при издаване на електронния фиш, а не при установяване и заснемане на нарушението, каквото неправилно тълкуване се съдържа във въззивната жалба. Присъствието на контролен орган е с цел въвеждане на техническото средство в работен режим, без възможности за въздействие  върху измерването, регистрирането и записването на нарушението, която дейност се осъществява автоматично.  Доказателства за намеса на полицейските служители  в процеса  на работа на преносимата система  не са представени.   

 Извън горното, необосновани от събраните доказателствени средства  и неправилни с оглед приложимия закон  са  решаващите изводи  на въззивната инстанция за допуснато нарушение при установяване на релевираното деяние  и за недоказаност на същото. Обратно на приетото в оспореното решение с представения  по делото  протокол за използване  на АТСС от 01.07.2019г.   приложение към чл.10, ал.1 и ал.3 от  Наредбата,   се  установява  времето  на  работа, местонахождението и разстоянието  на системата за контрол спрямо пътния  знак  установяващ ограничението на скоростта.  Протоколът  има нормативно установеното съдържание  в  образец - приложение към чл.10, ал.1 и ал.3 от  Наредбата, включително данни за мястото на разполагане на АТСС съобразно изискванията на чл.8 от Наредбата, посоката на движение на контролираните МПС, режима на работа на уреда и останалите обстоятелства съгласно чл.10, ал.1 от Наредбата.   Нарушителят не е оспорил изготвения  Протокол - приложение към чл.10 от Наредбата, поради което същият като официален свидетелстващ документ  се полза с материална доказателствена сила и удостоверените с него обстоятелства  следва да се приемат за доказани.

Годността на използваната в случая система за контрол се доказва от събраните писмени доказателствени средства - Удостоверение № 17.09.5126, изд. на 07.09.2017г.  от БИМ и Протокол № 56-С-ИСИ/11.10.2018г.  за проверка.  От изложеното следват изводи, че при установяване на нарушението не е допуснато нарушение на изискванията на Наредбата.   

По съществото на спора, касационният съд счита административното нарушение за доказано от събраните доказателствени средства, включително от веществените такива по чл.189, ал.15 от ЗДвП.  С приложеният по делото  клип  № 11743с6 от паметта на използваното техническо средство, се установява  видът, марката и регистрационния номер на управлявания автомобил; стойностите на разрешената, установената и наказуема скорост /при отчетен 3 км/ч толеранс/, които са идентични с посочените в оспорения фиш. Последният съответства на одобрения образец със заповед на министъра на МВР и на правилото на чл.189, ал.4, пр.2 от ЗДвП. Нарушителят е собственик на процесното МПС. Основният спор е относно разрешената   скорост  за  движение в процесния участък,  респ.  дали   пътния знак  за  органичение  на  скоростта  има  действие при  км. 329+500 на ПП1, Е-79, където е мястото на нарушението, доколкото последното  е  квалифицирано като такова по чл.21, ал.2 от ЗДвП.  ДРС  е  приел за недоказано  горното  обстоятелство като се е мотивирал с данните в писмото на началника на ПП при РУ-Дупница за поставяне на ПЗ В26 на км. 329+562, считайки че е след мястото на нарушението.  Така   формираните  изводи са  необосновани поради  неправилна  преценка  на  съдържанието на цитираното писмо и приложената към него справка. Видно от същата,  километрите по ПП1, Е-79 са номерирани във възходящ ред в посока Кулата, т.е. при движение в посока гр. София в процесния участък, автомобилите преминават първоначално през км. 329+562, след което през км. 329+500, където е мястото на нарушението  по оспорения ЕФ.  Следва, че  пътният знак  В26, поставен  на км 329+562  въвежда   забрана,  приложима за движението на ППС в участъка от пътя, непосредствено след мястото на поставянето му, съобразно правилото на чл.49, ал.1 от ППЗДвП.  В  случая  скоростта на процесното МПС е заснета при движението му по ПП1, Е-79 км.329+500, т.е. в зоната на действие на забранителния пътен знак. От друга страна, от протокола - приложение към чл.10, ал.1 и ал.3 от  Наредбата, се установява, че АТСС е разположена на 150м от пътния знак. Съвкупният анализ на горните доказателства ведно с данните за мястото на нарушението сочи на безспорна доказаност на съставомерното деяние по чл.182, ал.2, т.3 вр. с чл.21, ал.2 от ЗДвП. Осъществени са  елементите от обективната  и субективна страна на административното нарушение, за извършването на което на нарушителя е наложено предвиденото  административно наказание.  Издаденият  електронен  фиш е законосъобразен и като го е отменил, ДРС е постановил неправилно решение.

Следва отмяната на оспорения съдебен акт и произнасяне по същество от касационната инстанция  на  осн.  чл.222, ал.1 от АПК  с  решение за потвърждаване на електронния фиш.

             Водим от изложеното, Административният съд

                                                        

                                                                Р   Е   Ш   И:

           

ОТМЕНЯ  решение № 367 от 21.10.2019г.  на  Дупнишкия  районен съд по  НАХД № 1048/2019год.  и  вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА  Електронен фиш  серия К, № 2882579, издаден от ОД на МВР – Кюстендил, с който на К.Г.Г., ЕГН ********** ***, е наложено административно наказание “глоба” в размер на 100,00лв. на осн. чл.182, ал.2, т.3 вр. с чл.21, ал.2 от ЗДвП.

Решението не подлежи на обжалване.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

            Председател:                                       Членове: 1.                                  2.