Решение по дело №64/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 май 2021 г. (в сила от 10 ноември 2021 г.)
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20217260700064
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 196

 

13.05.2021г., гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на тринадесети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: Росица Чиркалева

 

Секретар: Мария Койнова

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия Р. Чиркалева адм. дело № 64 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.6, ал.5 от Постановление № 151 на МС от 03.07.2020г. за определяне на условията и реда за изплащане на средства за запазване на заетостта на работниците и служителите след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и извънредна епидемична обстановка на територията на Република България, обявена с Решение №325 на Министерския съвет от 14 май 2020г. и удължена с Решение № 378 на Министерския съвет от 12.06.2020г., изменено и допълнено с ПМС № 278/12.10.2020г.

Образувано е по жалба на „АРДА ТУР“ ЕООД, гр. Х., представлявано от управителя С. И., против Уведомително писмо с рег.№ПМС-5-09-15-01185#1 от 30.12.2020г. подписано от Директора на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково, с което  на дружеството се отказва изплащане на компенсации на работодатели по условията на ПМС №151/03.07.2020г., изменено и допълнено с ПМС №278/12.10.2020г., по подадено от дружеството заявление с идентификационен номер ПМС5-09-15-01185/01.12.2020г.

В жалбата се навеждат доводи за това, че обективираният в уведомителното писмо отказ е незаконосъобразен, противоречи на материалноправните разпоредби и е в несъответствие с целта на закона. Твърди се, че в постановлението на Министерския съвет липсват крайни срокове за подаване на заявление към Дирекция „Бюро по труда“. Сочи се, че съгласно чл.4 от ПМС № 151 от 03.07.2020г., Изпълнителният директор на Агенция по заетостта издавал заповед за провеждане на процедурата за кандидатстване на работодателите за изплащане на средствата по чл.1. Тази заповед не била обявена в сайта на Агенцията по заетостта, както и на информационните ѝ табла. Счита се, че тази заповед не е породила правно действие. Прави се принципен анализ на общите и нормативните административни актове, като се стига претендира заповедта на Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта по чл.4 от ПМС №151/03.07.2020г., изменено и допълнено с ПМС №278/12.10.2020г. да има характер на нормативен административен акт. Същата се отнасяла до неопределен и неограничен кръг субекти, защото с нея се въвеждали процедури и правила за кандидатстване за получаване на безвъзмездна помощ по реда на ПМС №151/03.07.2020г. и ПМС №278/12.10.2020г. и имала многократно правно действие. Въз основа на изложеното се релевира твърдение, че въпросната заповед на Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта не е породила правно действие, защото не била обнародвана в Държавен вестник, т.е. не бил завършен фактическият състав по издаването ѝ, за да можела да се превърне в задължителен акт за всички на територията на страната. Поради това с тази заповедта не можело да се въвеждат права и задължения за гражданите и организациите. С оглед на изложеното се счита, че отказът на Директора на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково не кореспондирал с целите на закона. Общият смисъл, вложен в ПМС №151/03.07.2020г. и ПМС №278/12.10.2020г., бил запазване на заетостта на работниците във връзка с епидемиологичната обстановка в страната.

По изложените съображения се претендира отмяна на оспорения административен акт и задължаване на Директора на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково да довърши процедурата по изплащане на дължимите обезщетения.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от представляващия дружеството - С.И.И..

В писмени бележки се допълва, че по делото се установило неизпълнение на разпоредбите на чл.4, ал.1 и ал.2 от ПМС №151/03.07.2020г., а именно че на информационните табла на Агенцията по заетостта били поставени информации за процедурата по кандидатстване за помощта, за което поставяне нямало съставени протоколи, липсвал официален документ за това. Заповедите, представени по делото не били поставени на информационните табла и липсвало публикуване на сайта на Агенцията. Те не можели да породят правни последици, независимо от записаното в т.4 от заповедта от 24.09.2020г. – директорите на Дирекция „Бюро по труда“ да организират информирането на работодателите относно сроковете по т.1 и т.2, както и да осигурят условия за прием и регистрация на документите в определените срокове. Не се доказало по делото, че от страна на отговорните органи било организирано информирането на работодателите, по начин по който да било видно запознаването им със съответните срокове. Изтъква се, че по делото се установило, че два дни преди крайния срок – 15.10.2020г., на 13.10.2020г., били поставени някакви указания на информационните табла в Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково. Липсвал обаче протокол за поставяне. Заповедта на Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта не следвало да бъде вътрешнослужебен акт, а следвало да се счита за нормативен акт. Поради това следвало да бъде оповестена, което не било сторено. Липсвало обнародване в Държавен вестник, публикуване на интернет страницата на Агенцията по заетостта, поставяне на информационните табла на  регионалните дирекции „Бюро по труда“. По отношение на заявения пред Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково спад на приходите на дружеството се сочи, че заявяването било направено коректно, така както било разписано в ПМС №151/03.07.2020г. и ПМС №278/12.10.2020г. – декларирано намаляване приходи от продажба с не по-малко от 20 % през месеца, предходжащ месеца на подаване на заявлението, спрямо същия месец на предходната календарна година.

Ответникът, Директор на Дирекция „Бюро по труда – Хасково, чрез пълномощника си, в писмен отговор, съдебно заседание и писмени бележки, излага доводи за неоснователност на оспорването, респ. законосъобразност на атакувания административен акт. Счита, че Заповед № РД-11-00-1753 от 24.09.2020г. и Заповед № РД-11-00-2112 от 26.10.2020г. не представляват, индивидуални, общи или нормативни административни, а са вътрешнослужебни актове (разпоредителни, организационни), поради което не следвало да се публикуват.  Излагат се подробни съображения относно законосъобразността на постановения отказ, като се акцентира на относимата материално правна разпоредба към момента на подаване на процесното заявление и изтеклия срок за  за кандидатстване по отношение на процесните периоди. Претендират се деловодни разноски.

Съдът, като взе предвид доводите на страните и въз основа на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

По електронен път, чрез Системата за сигурно електронно връчване, на 01.12.2020г. работодателят „АРДА ТУР“ ЕООД подал до Дирекция „Бюро по труда“ - Хасково Заявление за кандидатстване на работодател за изплащане на средства по реда на чл.1, ал.1 от ПМС №151/03.07.2020г., изменено и допълнено с ПМС №278/12.10.2020г. (л.4) вх.№МПС5-029-15-01185/01.12.2020г. В заявлението (т.2) е отразено, че дружеството било с преустановена работа на основание чл.120в от КТ и с въведено непълно работно време на основание чл.138а, ал.2 от КТ. Заявеният общ брои служители и работници за подпомагане е 80, от които 75 в сектор транспорт и 5 в сектор ресторантьорство, с месторабота съответно в гр.Х. на бул.“С.“ №*** и с.Р., общ.Д.. Заявеният период за изплащане на средствата е от 01.08.2020г. до 30.09.2020г.

В заявлението заявителят е отразил знание за това, че за изплащане на средства могат да кандидатстват работодатели от всички сектори /КИД -2008/, с изключение на секторите А, К, О, Р , Q , T и U (чл.1, ал.5, т.2 ПМС 151/03.07.2020г.); средства по ПМС 151/2020 (изм. и доп. с ПМС 278/2020г.) се изплащат за всеки работник/служител, осигурен по реда на чл.4, ал.1, т.1 от КСО в размер 60% от осигурителния доход за м. август 2020г. и осигурителните вноски за сметка на работодателя (чл.1, ал.2 ПМС 151/2020г., изм. и доп. с ПМС 278/2020 г.); средствата се изплащат ежемесечно, въз основа на представени отчетни документи за изтекъл месец от 1 октомври 2020г. до 31 декември 2020г. (чл.1 ал.6 ПМС 151/2020г., изм. и доп. с ПМС 278/2020г.); работодателят изплаща трудово възнаграждение на лицата, за които получава средства в размер, не по-малък от осигурителния доход за м. август (чл.2, ал.1 ПМС 151/2020г., изм. и доп. с ПМС 278/2020 г.) или минималния осигурителен доход за длъжността за лицата, за които получава средства по чл.1, ал.1, т. 5 (чл. 2, ал.2 от ПМС 151/2020 г., изм. и доп. с ПМС 278/2020 г.) и внася дължимите осигурителни вноски; в случай, че получава по РМС 429/2020 компенсации от 290 лв. или друга финансова подкрепа за възнаграждения и/или осигуровки на персонал от приложения списък, то ще му бъде изплатена сума, с която общо получените средства няма да надвишават 80% от осигурителния доход за м.август на всеки работник или служител. Средства за запазване на заетостта не се дължат за работници и служители: които не са били в трудово правоотношение с работодателя преди 13.03.2020г. (за лицата по т. 2 от заявлението); които ползват неплатен отпуск, отпуск за временна неработоспособност, за бременност и раждане, при осиновяване на дете до 5-год. възраст или отглеждане на дете до 2-год. възраст; за които работодателят получава финансиране за възнаграждения и осигурителни вноски от държавния бюджет по стандарти, съгласно чл.71 от Закона за публичните финанси. Запознал се е с обстоятелствата в заявлението, касаещи това, че работодателят възстановява получените средства в случай че: не изплати трудово възнаграждение на работниците по т.2 от заявлението, за които са получени средства, в размер, не по-малък от осигурителния доход за м. август 2020г., а за работниците по т. 3 от заявлението - в размер, не по-малък от минималния осигурителен доход за длъжността; не запази заетостта на работниците/служителите по т. 2 от заявлението за допълнителен период, равен на периода, за който са изплатени средствата; освободи работници/служители  по реда на чл.328, ал. 1, т. 2, 3 и 4 от Кодекса на труда през периода, за който се изплащат средства. В заявлението работодателят заявител декларирал, че не получава финансиране за възнаграждения и осигурителни вноски от държавния бюджет, средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове или други публични средства, които превишават 80% от осигурителния доход за м. август 2020 г., (в т.ч. от: Агенцията по заетостта за възнаграждения и осигурителни вноски, финансирани от държавния бюджет и/или със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове; други публични средства от националния бюджет, от Европейски структурни и инвестиционни фондове или други публични източници); Ще запази заетостта на лицата, за които са получени средства, за допълнителен период, равен на периода, за който са изплатени средствата; в приложения списък на работници и служители, не са включени лица, за които получава финансиране за възнаграждения и осигурителни вноски от държавния бюджет по стандарти, приети в изпълнение на чл.71 от Закона за публичните финанси; не прекратил и няма да прекратява трудови договори на работници и служители на основание чл.328, ал.1, т.2, 3 и 4 от Кодекса на труда през периода, за които се изплащат средства;  запазил  заетостта на работниците и служителите след подадено уведомление за масово уволнение по реда на чл.130а от Кодекса на труда и чл.24 от Закона за насърчаване на заетостта през периода от 13 март 2020г. до 30 юни 2020г.

Към заявлението работодателят приложил Списък на работниците и служителите в дружеството, за които заявил изплащане на средства по силата на ПМС №151/03.07.2020г. и ПМС №278/12.10.2020г.

Приложени към заявлението за изплащане средства са още: Заповед №1/14.03.2020г., изх.№42 (л.12) на Управителя на „АРДА ТУР“ ЕООД във връзка с обявената пандемия от COVID-19, с която на основание чл.120в, ал.1 от Кодекса на труда (КТ), считано от 15.03.2020г. до 13.06.2020г. е разпоредено преустановяване на всички превози по международните линии на фирмата; Заповед №2/14.03.2020г., изх.№43 (л.14), във връзка с обявено извънредно положение в Република България и заповед на министъра на здравеопазването РД-01-154, с която на основание чл.120а, ла.1 от КТ, Управителят на „АРДА ТУР“ ЕООД разпоредил считано от 15.03.2020г. до 13.06.2020г. да се преустанови дейността на комплекс „Райски кът“, с.Радиево, общ.Димитровград; Заповед №2/19.03.2020г., изх.№44 (л.16), във връзка с обявено извънредно положение в Република България, с която на основание чл.120а, ла.1 от КТ, Управителят на „АРДА ТУР“ ЕООД разпоредил считано от 20.03.2020г. до 13.06.2020г. да се преустановят всички вътрешни линии и дейността на всички билетни каси в дружеството; Заповед №7/14.05.2020г. на Управителя на „АРДА ТУР“ ЕООД, с която е разпоредено считано от 14.05.2020г. до 13.06.2020г. дружеството да започне частично възстановява на международните линии и възстановяване работата на шофьорите на автобуси с установяване на непълно работно време – 6 часа. Заповедта е отнесена до двама работници на дружеството; Заповеди за частично възстановяване на работата на билетните каси на дружеството на комплекс „Райски кът“ в с.Радиево - Заповед №8/14.05.2020г., изх.№70 и Заповед №9/14.05.2020г., изх.№68. Приложени са и ДДС дневници продажби за м.10.2019г. и м.10.2020г. (л.34-55), копие на ГДД за 2019г. (л.24-33).

 По делото, като част от преписката по издаване на оспорения акт, е представена Молба от 30.11.2020г. (л.11) на Управителя на „АРДА ТУР“ ЕООД до Директора на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково, с която се моли заявлението да бъде регистрирано. Посочено е, че несвоевременното подаване на заявката се дължи на обстоятелството, че при подаване на заявлението за изплащане на компенсации по РМС №429/26.06.2020г. и при запитване за реда и начина за подаване на съответните документи, служител на дирекцията отговорил, че можело да ползват едновременно и двете мерки.

Във форма „Лист за проверка и определяне на допустимостта на работодател, кандидатствал за изплащане на средства съгласно ПМС 151/2020г. (изм. и доп. с ПМС 278/2020г.)“ (л.57) е отразено, че (раздел I, т.2.1) кандидатът „АРДА ТУР“ ЕООД посочил периода 01.08.2020г. – 30.09.2020г., а срокът за подаване на заявления за същия е изтекъл на 15.10.2020г. Посочено е, че работодателят не отговаря на критерии раздел I, т.2.1, на условията и изискванията за изплащане на средства по реда на ПМС №1512020 (изм. и доп. с ПМС №278/2020г.). Документът е подписан е Комисия в състав: Председател – старши експерт в отдел „АППТ“ и членове – психолог и старши експерт.

В Протокол №15/14.12.2020г. за съответствие/несъответствие на работодатели, кандидатстващи за плащане на средства по ПМС 151/2020г. (изм. и доп. с ПМС 278/2020г.) /л.59/ Комисията в горепосочения състав обективирала Списък на одобрените и неодобрени кандидати, като „АРДА ТУР“ ЕООД е сред неодобрените.

На 30.12.2020г. Директорът на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково подписал оспореното Уведомително писмо, с което уведомил Управителя на „АРДА ТУР“ ЕООД, че дружеството не е одобрено за изплащане на компенсации на работодатели по условията на ПМС №151/03.07.2020г., изменено и допълнено с ПМС №278/12.10.2020г., поради това, че в заявлението бил посочен период за компенсация от 01.08.2020г. до 30.09.2020г., който период на заявленията изтекъл на 15.10.2020г. На следващо място е записано, че бил посочен спад на приходите за м. октомври 2019г. – октомври 2020г. (т.е. не е посочен спад на приходите за заявения период).

Уведомителното писмо е връчено на „АРДА ТУР“ ЕООД на 31.12.2020г., чрез Системата са сигурно електронно връчване (л.62).

По делото е представен Заповед РД-11-00-1753 от 24.09.2020г. (л.95) на Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта (л.94), с която на основание чл.5, ал.1, т.1 и т.5 от Устройствения правилник на Агенцията и във вр. с чл.4, ал.1 от ПМС №151 от 03.07.2020г. за определяне на условията и реда за изплащане на средства за запазване на заетостта на работниците и служителите след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и обявената с Решение №325 и  Решение № 378 на Министерския съвет от 2020г. извънредна епидемична обстановка, е определено: 1. краен срок за подаване на заявление за кандидатстване и изискани документи към него, съгласно чл.5 от ПМС 151/03.07.2020г. – до 17.00 часа на 15.10.2020г.; документи, получени след определения срок да не се разглеждат от комисиите по чл.6 от ПМС 151/03.07.2020г.; 2.срок за подаване на месечни отчетни документи за предходен месец – 30.10.2020г.; 3.„Главна дирекция „Услуги по заетостта“ да публикува актуализираната Процедура за кандидатстване на работодатели по реда на ПМС 151/2020 на официалната интернет страница на Агенцията по заетостта в срок до 3 дни от издаването на заповедта; 4. Директорите на дирекции „Бюро по труда“ да организират информирането на работодателите относно сроковете по т.1 и т.2 както и да осигурят условия за прием и регистрация на документите в определените срокове.

Със представената по делото Заповед №РД-11-00-2112 от 26.10.2020г. (л.94) Изпълнителният директор на „Агенцията по заетостта“, на основание чл.5, ал.1, т.1 и т.5 от Устройствения правилник на Агенцията и във вр. с чл.4, ал.1 от ПМС №151 от 03.07.2020г. (изм. и доп. с ПМС №278/12.10.2020г.), разпоредил: 1. Да се открие процедура за кандидатстване на работодатели за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители по чл.1 от ПМС №151 от 03.07.2020г., изм. и доп. с ПМС №278/12.10.2020г.; 2. В процедурата да се прилагат утвърдените по чл.5 и чл.7 от постановленията образци на заявления и декларации от работодатели, които кандидатстват за заплащане на средства по реда на Постановлението; 3. Информация за условията и реда за кандидатстване да се публикува на интернет страницата на Агенцията по заетостта и на информационните табла във всички дирекции „Бюро по труда“ в страната; 4. от комисиите в дирекции „Бюро по труда“, създадени по ред на чл.6 от ПМС 151/03.07.2020г. да извършват оценка на заявления и документи за кандидатстване, подадени от кандидатите в срок до 17.00 часа на 15.12.2020г.; в Процедура за кандидатстване, приложение към заповедта, да се определи препоръчителен срок за подаване на месечни отчети от работодатели – 22 число на месеца, следващ отчетния.

Наред с описаните доказателства, по делото са представени: 1. Разпечатка от официалната страница на Агенция по заетостта, рубрика „Новини“ на съобщение от 15.07.2020г. със заглавие „Стартира продължението на мярката 60/40“ (л.109), във връзка с която от пълномощника на отчетника се сочи, че в трети абзац от новината, текстът „Финансови стимули за запазване на заетостта“ препращал към публикуваните документи по чл. 4, ал. 2 от ПМС №151/03.07.2020г.; Разпечатка от официалната страница на Агенция по заетостта, рубрика „Новини“ на съобщение от 12.10.2020г. със заглавие „Важно за работодателите, които желаят да получат средства за периода преди 01.10.2020г. по втория дизайн на мярката 60/40“ (л.111), като от ответнка се сочи, че в последния абзац от новината, текстът „Изплащане на компенсации за запазване на заетостта“ препраща към публикуваните документи по чл.4, ал.2 от ПМС 151/00.07.2020г., изм. с ПМС 278/12.10.2020г. за желаещите да получат средствата за периода преди изменението на постановлението.; Разпечатка от официалната страница на Агенция по заетостта, рубрика „Новини на съобщение от 28.10.2020г. със заглавие „Започва третият етап на мярката 60/40“ (л.113), за която от ответника се уточнява, че в четвърти абзац от новината, текстът „Финансови стимули за запазване на заетостта“, препращал към публикуваните документи по чл.4, ал.2 от ПМС 151/03.07.2020г., изм. ПМС 278/12.10.2020г. Представени са и Указания за изпълнение на дейности по реализация на ПМС № 151/03.07.2020г. и Указания за изпълнение на дейности по реализация на ПМС № 151/03.07.2020г., изм. и доп. с ПМС № 278/2020г. за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и обявената с Решение № 325 и Решение № 378 на Министерския съвет от 2020г. извънредна епидемична обстановка.

Представени по делото от страна на ответника са също: Заповед №РД-11-09-15-22/22.06.2020г. (л.115) на Директора на Дирекция „Бюро по труда“ - Хасково, с която са определени отговорните лица за актуализиране съдържанието на информацията в пространството за самоинформиране на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково; Заповед №РД-11-09-15-30/27.10.2020г. (л.116) на Директора на Дирекция „Бюро по труда“ - Хасково, с която на основание чл.15, ал.3, т.5 и т.8 от Вътрешните правила за работа на дирекции „Бюро по труда“ и във връзка с чл.6, ал.1 от ПМС №151/03.07.2020г., изм. и доп. с ПМС №278/12.10.2020г., е разпоредно Комисията в състав от председател и шестима членове (посочени по име и длъжност) да разглежда ежедневно подадените по ред на ПМС №151/03.07.2020г., изм. и доп. с ПМС №278/12.10.2020г. заявления и приложените към тях документи от работодатели; да извършва проверка за съответствие с критериите за изплащане на средства за запазване на заетостта; да отразява ежедневно в протокол резултатите за наличие на съответствие или несъответствие на работодатели с критериите за изплащане на средства за запазване на заетостта; да организира обработването и съхранението на получените документи, изготвя и предоставя информация и документация, съгласно указания и Процедура за кандидатстване на работодатели за изплащане на средства, утвърдени от Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта.

По делото беше разпитан свидетелят П.М.П.– старши експерт в Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково, един от служителите определени със  Заповед №РД-11-09-15-22/22.06.2020г., да актуализират съдържанието на информацията в пространството за самоинформиране на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково. Същият посочи пред съда, че в дирекцията поддържа таблата, разположени встрани от основните входове - откъм Дирекция  „Бюро по труда“ и откъм Регионална дирекция Агенция по заетостта, и всяка сутрин, обед и вечер следял информационната страница на дирекцията и докладвал на началник отдела дали имало излязла информация по ПМС №151 и последващите №278 и №416. Бил член и на комисиите по обработка на документите. Заявява, че ако имало нова информация я разпечатвал на хартия и съответно тя се закрепвала по таблата, поставени в дирекцията. За дейността по поставяне на информацията не съставяли протоколи. Информация във връзка с ПМС №151/2020г. и с измененията по ПМС № 278 поставил на таблото на 13.10.2020г. По ПМС № 151 поставяли информация и през м. юли, след излизане на постановлението. Поставяли и друга информация - заявления, с които се кандидатствало по постановлението и съответните декларации, документи към тях за информация на работодателите. Заявява, че най-напред (отгоре на таблото) се слагала информацията за сроковете за кандидатстване, след това се поставяли заявленията и всичко необходимо, касаещо кандидатстването. Посочва, че досега нямало работодател, който да не разбрал или да не се информирал от таблото, от кога до кога бил срокът. Това било отделно разпечатано, с едър шрифт и стояло над документите. Информацията, поставена на таблото на 13.10.2020г. била по отношение на ПМС №278, с което се изменя ПМС №151/2020г. В изменящото постановление изменение в сроковете за кандидатстване нямало. Обстоятелство, че срокът бил до 15.10.2020г. и могат да се подават документи по стария ред, обявили на 13.10.2020г, а от там излизало вече новото постановление, което касаело периода от октомври до декември – ПМС № 416, и по този ред подали тази информация към работодателите. Заявява още, че е запознат със заповедите на Изпълнителния директор на Агенция по заетостта, с които са определени тези срокове, но не било задължително поставянето им на таблото.

Въз основа на така установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена в двумесечния срок, съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1 от АПК, предвид липсата на изрично посочване в писмото пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва, срещу годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспореният отказ е издаден от материално и териториално компетентен орган – Директор на Дирекция „Бюро по труда“ Хасково, който като ръководител на дирекцията по силата на чл.6, ал.5 от ПМС №151 от 03.07.2020г. уведомява работодателите за съответствието или несъответствието с критериите за изплащане на средствата за запазване на заетостта, установено от комисията, в срок до 2 работни дни от датата на съставянето на протокола.

Процесният акт съдържа изискуемите от чл.59, ал.2 на АПК реквизити – обективиран е в писмен вид и съдържа, както правни, така и фактически основания, кореспондиращи помежду си, поради което настоящият съдебен състав го намира за мотивиран в достатъчна степен.

При извършената служебна проверка, съдът не констатира в хода на административното производство да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

След подаване на заявлението за кандидатстване от работодателя „АРДА ТУР“ ЕООД за изплащане на средства по реда на чл.1, ал.1 от ПМС №151/03.07.2020г., същото е разгледано от Комисията, определена със Заповед №РД-11-09-15-30/27.10.2020г. на Директора на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково, издадена във връзка с чл.6, ал.1 от ПМС №151/03.07.2020г. Резултатите от проверката на подаденото заявление и на приложенията към него са обективирани в Протокол №15/14.12.2020г. за съответствие/несъответствие на работодатели, кандидатстващи за плащане на средства по ПМС 151/2020г., съгласно изискването на чл.6, ал.3 от ПМС №151/2020г. последното води на извод за спазване на административно производствените правила.

Съдът намира оспореният отказ, обективиран в процесното уведомително писмо, за издаден и в съответствие с материалноправните разпоредби.

Процесният акт е издаден по подадено от жалбоподателя  на 01.12.2020г. заявление за изплащане на компенсации по реда на Постановление на Министерски съвет № 151/03.07.2020г. Съгласно чл. 1 от същото на работодателите могат да се изплащат средства за запазване на заетостта след периода на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и извънредната епидемична обстановка, обявена с Решение №325и удължена с Решение №378 на Министерски съвет от 2020г. Периода за който се отпускат средства по този подзаконов нормативен акт е определен с разпоредбата на чл. 1, ал.5 и той обхваща от 01юли до 30 септември 2020г. Периода за който жалбоподателя е кандидатствал в процесния случай е от 01.08.2020г. до 30.09.2020г. и се обхваща от периода на мярката. Предвид последното именно редът определен с ПМС №151/03.07.2020г. е релевантен в процесния случай.

Съгласно чл.4, ал.1 от ПМС №151/03.07.2020г., Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта издава заповед за провеждане на процедурата за кандидатстване на работодатели за изплащане на средствата по чл.1, а според чл.4, ал.2 от същия нормативен акт, информация за условията и реда за кандидатстване се публикува на интернет страницата на Агенцията по заетостта и на информационните табла в дирекции „Бюро по труда“.

С представената по делото Заповед РД-11-00-1753 от 24.09.2020г. (л.95) Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта е определен краен срок за подаване на заявление за кандидатстване и изискани документи към него, съгласно чл.5 от ПМС 151/03.07.2020г. – до 17.00 часа на 15.10.2020г., и срок за подаване на месечни отчетни документи за предходен месец – 30.10.2020г., като е разпоредено на Директорите на дирекции „Бюро по труда“ да организират информирането на работодателите относно сроковете по т.1 и т.2 както и да осигурят условия за прием и регистрация на документите в определените срокове.

По делото се представиха доказателства за изпълнение на изискването на чл.4, ал.2 от ПМС №151/03.07.2020г. като „информация за условията и реда за кандидатстване“, е била обществено достъпна към дата на подаване на заявлението от жалбоподателя. Достъпността е била предоставена на първо място чрез интернет страницата на Агенцията по заетостта - https://www.az.government.bg/pages/pms-151/, към която препращат новините: „Стартира продължението на мярката 60/40“ от 15.07.2020г. (с адрес: https://www.az.government.bg/bg/news/view/startira-prodyljenieto-na-mjarkata-60-40-3483/); „Важно за работодателите, които желаят да получат средства за периода преди 01.10.2020г. по втория дизайн на мярката 60/40“ от 12.10.2020г. (с адрес: https://www.az.government.bg/bg/news/view/vajno-za-rabotodatelite-koito-jelajat-da-poluchat-sredstva-za-perioda-predi-1-10-2020-g-po-vtorija-dizajn-na-mjarkata-60-40-3542/); „Започва третия етап на мярката 60/40“ от 28.10.2020г. (с адрес: https://www.az.government.bg/bg/news/view/zapochva-tretijat-etap-na-mjarkata-60-40-3555/), които са били публикувани на сайта на Агенцията по заетостта.

На следващо място информацията за сроковете за подаване на заявленията за кандидатстване за получаване на средства е била поставена и на таблата, разположени встрани от основните входове, откъм Дирекция  „Бюро по труда“ и откъм Дирекция „Регионална служба по заетостта“ – Хасково, предвид събраните по делото гласни доказателства, на които съдът дава вяра.

Срокът за подаване на заявленията, е посочен в Заповед РД-11-00-1753, издадена на 24.09.2020г. (л.95) от Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта, и същият е бил оповестен чрез препратките към интернет адреса https://www.az.government.bg/pages/pms-151/, чрез публикуваните на 15.07.2020г. и 12.10.2020г. новини на официалния сайт на Агенцията по заетостта и поставянето на информация за крайния срок за подаване н заявления на информационните табла Дирекция „Бюро по труда“ - Хасково и Дирекция „Регионална служба по заетостта“ - Хасково още преди датата 15.10.2020г. (краен срок за подаване на заявления).

С ПМС №278 от 12.10.2020г., обнародвано в ДВ бр. 89/2020г., в сила от 01.10.2020г. се изменя ПМС №151/03.07.2020г.  Предвид последното към датата на подаване на процесното заявление – 01.12.2020г., действащата материално правна норма  е била тази на  ПМС №278 от 12.10.2020г., обнародвано в ДВ бр. 89/2020г. С последното се изменя ал. 5 от ПМС №151/03.07.2020г. регламентираща финансиране за периода 1 юли до 30 септември 2020г., като същата става ал.6 и предвижда изплащане на субсидия за период от 01 октомври до 31 декември 2020г.

След приемане на ПМС №278 от 12.10.2020г., обнародвано в ДВ бр. 89/2020г. получаването на финансова подкрепа за периода от 1 юли до 30 септември 2020г. се регламентира с разпоредбата на § 10 от Преходните и заключителни разпоредби на ПМС №278 от 12.10.2020г. Съгласно последната заявленията за изплащане на средства по чл.1 за периода от 1 юли до 30 септември 2020г., подадени преди 15 октомври 2020г., се разглеждат и финансират по досегашния ред, а това именно е редът регламентиран с ПМС №151/03.07.2020г.

Този ред е бил оповестен на всички заинтересовани лица, чрез обнародване на самото постановление в Държавен вестник. Неонователни са възраженията, че липсва нормативна регламентация относно сроковете за кандидатстване, предвид цитираните по- горе разпоредби от относимата редакция на постановление ПМС №151/03.07.2020г. Нещо повече самият жалбоподател е бил наясно с тези срокове, а  това обстоятелство ясно личи в изпратеното от управителя на дружеството писмо от 30.11.2020г. до Директора на Дирекция Бюро по труда Хасково, с което се моли за разглеждане на процесното заявление, въпреки несвоевременното му подаване.    

  В случая от страна на „АРДА ТУР“ ЕООД е било подадено заявление за заплащане на средства по реда на чл.1, ал.1 от ПМС №151/03.07.2020г. за период  от 01.08.2020г. до 30.09.2020г., който се обхваща от регламентацията на § 10 от Преходните и заключителни разпоредби на ПМС №278 от 12.10.2020г. Анализът на последната разпоредба води на извод, че заявленията касаещи периода от 1 юли до 30 септември 2020г. и подадени след 15.10.2020г., се явяват подадени след нормативно предоставения срок за кандидатстване по този ред. Предвид последното правилно административният орган е възприел липсата на материално правни предпоставки за одобряване на поисканото за този период финансиране, доколкото материално правната норма уреждаща същото към датата на подаденото заявление е била променена, а нормативно определения срок за кандидатстване по стария дизайн на мярката е изтекъл .

Изхождайки от горното, съдът приема за неоснователни доводите, изложени в жалбата относно необходимост от обнародване на Заповед РД-11-00-1753 от 24.09.2020г. и Заповед №РД-11-00-2112 от 26.10.2020г. на Изпълнителния директор на „Агенцията по заетостта“, доколкото същите не притежават характеристиките на нормативни административни актове, а и освен това информацията в тях по отношение на сроковете за подаване на заявления за получаване на средства по чл.1 от МПС №151/03.07.2020г. за различните периоди е нормативно предвидена, както и сведена до знанието на желаещите да кандидатстват субекти чрез обсъдените по-горе способи. Визираните заповеди не са и общи или индивидуални административни актове, доколкото регламентират дейности на органи и длъжностни лица в различни структури на Агенцията по заетостта.

Относно другия, изложен в оспореният отказ довод, поради който дружеството не е било одобрено за изплащане на компенсации по условията на ПМС №151/03.07.2020г., изм. и доп. с ПМС №278/12.10.2020г., от представените по делото доказателства – ДДС дневници за продажби, действително се установява, че същите касаят м.10.2019г. и м.10.2020г. Следователно не се отнасят до заявените кандидата за компенсиране месеци м.08 и м.09.2020г. Доколкото обаче, самото заявление е несвоевременно подадено, за органа не е възникнало задължение за предоставяне възможност за отстраняване на грешки допуснати от заявителя при подаване на документите, предвид че последното не би довело до спазване на нормативно определения срок за кандидатстване по процесната мярка.

По изложените съображения, съдът приема оспорения акт за законосъобразен, поради което подадена против него жалба следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора на основание чл.78, ал.8 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК и Тълкувателно решение №3/13.05.2010г. по т.д. №5/2009 г. на ВАС, основателна се явява претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като същото съдът определя на 100 лева, съобразно чл.78, ал.8, изр.второ от ГПК, във връзка с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с чл.37, ал.1 от ЗПП.

 

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „АРДА ТУР“ ЕООД, гр. Х., против Уведомително писмо с рег.№ПМС-5-09-15-01185#1 от 30.12.2020г. на Директора на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково.

ОСЪЖДА „АРДА ТУР“ ЕООД, гр. Х., със седалище и адрес на управление: гр.Х., бул.„И.“ №***, ЕИК **********, да заплати на Дирекция „Бюро по труда“ – Хасково, разноски по делото в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС по реда на АПК в 14-дневен срок от деня на съобщаването му на страните.

                                                   

 

                                                                    СЪДИЯ: