Решение по дело №234/2019 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 18
Дата: 31 януари 2020 г. (в сила от 31 юли 2020 г.)
Съдия: Петко Русев Георгиев
Дело: 20191820200234
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 август 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

гр. Елин Пелин, 31.01.2020 година.

 

В        И М Е Т О      Н А     Н А Р О Д А

 

 

Елинпелинският районен съд, четвърти състав, в открито заседание на четвърти декември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

   РАЙОНЕН СЪДИЯ: ПЕТКО Г.

 

при секретаря ЦВЕТАНКА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията Г. АНД № 234 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на  Община Горна Малина, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Горна Малина, пл. „Родолюбие” № 1, представлявана от кмета Ангел Димитров Жиланов, против наказателно постановление № НЯСС-119/11.07.2019 г. на заместник-председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което му е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите (ЗВ) за извършено нарушение на чл. 190а, ал. 2  вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ.

В жалбата се сочи незаконосъобразност на наказателното постановление, като се иска изцяло отмяната му. Твърди се, че в акта и наказателното постановление не са посочени обстоятелствата около извършеното нарушение и липсва дата на извършване на нарушението, както изискват чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН. Наказващият орган не е изпълнил задължението си по чл. 52, ал. 4 ЗАНН да провери законосъобразността на акта, да изясни фактическата обстановка и евентуално да отстрани неговите пороци. Твърди се, че след измененията на Закона за водите (ДВ 55/2018 г. в сила от 07.07.2018 г.) на 12.09.2019 има решение на Общински съвет Горна Малина за безвъзмездно прехвърляне в полза на държавата правото на собственост върху язовир Долно Камарци, а на 05.10.2018 г. е внесено предложение до Министерство на икономиката за промяна на собствеността на посочения язовир. Изготвянето на пореден проект за ремонтни дейности е абсолютно безпредметно, загуба на време и ресурси. Твърди се, че няма основания за налагане на санкция в размер на 5000 лева и не са посочени мотиви за това. Твърди се, че случаят е маловажен и следва да се приложи чл. 28 ЗАНН, за което наказващият орган не е изложил мотиви.

В съдебното заседание жалбоподателят чрез процесуалния си представител адв. Мурджева моли за отмяна на наказателното постановление.

В съдебното заседание въззиваемата страна не изпраща представител.

РП Елин Пелин не изразява становище по жалбата.

Съдът след като служебно провери атакуваното наказателно постановление, доводите на страните и събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

Според акт за публична общинска собственост № 425/22.06.2001 г. язовир „Долно Камарци“ с площ от 55112 дка е публична общинска собственост на основание чл. 2, ал. 1, т. 3 ЗОС и решение № 78/21.06.2001 г. на общински съвет.

Видно е от констативен протокол № 02-02-77/26.07.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, че служителите на РО НЯСС-ЗЦБ инж. Илина Антонова Гълъбова и инж. Д.И.Я. са дали предписания по т. 2.3: Да се актуализира проекта за ремонтни дейности на язовир „Долно Камарци“, със срок на изпълнение 30.11.2018г.

На 17.01.2019 г. свидетелят В.Г.А. и Венцислав Христов Ценов, инспектори в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ Западна Централна България (РО НЯСС-ЗЦБ) в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ (ГД НЯСС) към ДАМТН, извършили проверка в обект – на язовир „Долно Камарци“. За резултатите от проверката е съставен констативен протокол № 02-02-1/17.01.2019г., в който е констатирано, че не е изпълнено предписанието по т. 2.3: да се актуализира проекта за ремонтни дейности на язовир „Долно Камарци“, със срок на изпълнение 30.11.2018г., дадено с констативен протокол № 02-02-77/26.07.2018г.

Срещу жалбоподателя е бил съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 02-001/06.03.2019 г., от В.Г.А., инспектор в РО НЯСС-ЗЦБ в ГД НЯСС към ДАМТН, за това, че не е изпълнено от Община Горна Малина като собственик на язовир „Долно Камарци“ задължителното предписание, дадено в констативен протокол № 02-02-77/26.07.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: Да се актуализира проекта за ремонтни дейности на язовир „Долно Камарци“, със срок на изпълнение 30.11.2018г., с което е нарушен чл. 190а, ал. 2  ЗВ. Актът е бил подписан от актосъставителя В.Г.А., свидетелите при съставяна на акта И.М.С.Д.И.Я. в отсъствие на нарушителя по реда на чл. 40, ал. 2 ЗАНН, след като кметът Ангел Димитров Жиланов е бил поканен да се яви на 06.03.2019 г. в 11.00 ч. в сградата на РО НЯСС-ЗЦБ в ГД НЯСС към ДАМТН. На 18.04.2019 г. при получаване на препис от АУАН кметът Ангел Димитров Жиланов е посочил: „имам възражения“.

В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН са направени възражения с вх. № 85-02-30-2/24.04.2019 г. Твърди се, че след измененията на Закона за водите (ДВ 55/2018 г. в сила от 07.07.2018 г.) е внесено предложение в Общински съвет Горна Малина за безвъзмездно прехвърлян в полза на държавата правото на собственост върху язовир Долно Камарци. Внесено било предложение до Министерство на икономиката за промяна на собствеността на посочения язовир. Представени са предложение от 04.09.2018 г., решение 119 от протокол 7/12.09.2018 г. Общински съвет Горна Малина, заявление от 05.10.2018 г. до министъра на икономиката, актове за общинска собственост и скици.

Въз основа на АУАН срещу жалбоподателя за гореописаното нарушение е съставено наказателно постановление № НЯСС-119/11.07.2019 г. на заместник-председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което му е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите (ЗВ) за извършено нарушение на чл. 190а, ал. 2  вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ. В наказателното постановление е посочено, че на 17.01.2019г. на основание чл.190, ал. 4, т. 2 е извършена проверка на язовир „Долно Камарци“, находящ се в поземлен имот № 000348 в землището на с. Долно Камарци, община Горна Малина, Акт за публична общинска собственост № 425/22.06.2001г. собственост на община Горна Малина, за което е съставен констативен протокол № 02-02- 1/17.01.2019г. В следствие на проверката, чрез обход и оглед на голяма язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено, че не е актуализиран проекта за ремонтни дейности на язовир „Долно Камарци“, налична е експертна оценка от 10.06.2017г. за техническото състояние на бързотока и енергогасителя, т.е. че не е изпълнено от собственика на язовир „Долно Камарци“ задължителното предписание, дадено в констативен протокол № 02-02-77/26.07.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: Да се актуализира проекта за ремонтни дейности на язовир „Долно Камарци“, със срок на изпълнение 30.11.2018г. Посочено е, че срока по чл. 44, ал. 1 Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) е постъпило писмено възражение № 85-02-30-2/22.04.2019г. от Ангел Димитров Жиланов - кмет на общината, което разгледано по същество е неоснователно. Наличието на мотивирано предложение по §33 от Закона за водите, ДВ бр. 58/2018г. не означава, че собствеността на язовир „Долно Камарци“ към момента на извършване на нарушението не е общинска. Посочено е, че извършеното не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

Със заповед №517/12.07.2018 г. на председателя на ДАМТН са определени длъжностите лица, които да извършват проверки и да съставят АУАН по ЗВ, вкл. актосъставителя В.Г.А.. Със заповед № А-5/ 02.01.2018 г. председателят на ДАМТН е оправомощил Кирил М. Войнов да издава наказателни постановления по чл. 200, ал. 1, т. 38-41 ЗВ.

Фактическа обстановка се установява от горепосочените писмени доказателства, както и събраните гласни доказателства в съдебно заседание чрез разпита на свидетелите В.Г.А., И.М.С. и Д.И.Я., чиито показания съдът кредитира като непротиворечиви, последователни и кореспондиращи с писмените доказателства.

Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на обжалване. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 01.08.2019 г. и е обжалвано на 07.08.2019 г.

Съдът намира, че в хода на административно-наказателната процедура не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Административно-наказателното производство е започнало, протекло е и е приключило съобразно процесуалните изисквания на ЗАНН. В акта не са допуснати процесуални нарушения, водещи до неотстраними пороци на обжалваното постановление или ограничаващи правото на защита на административно-наказания. Според чл. 201. ал. 11 ЗВ актове за нарушенията по чл. 200, ал. 1, т. 38 – 41 се съставят от длъжностни лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Актът е съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН, подписан е и е надлежно връчен, охранено е правото на жалбоподателя по чл. 44 ЗАНН. Според чл. 201, ал. 12 ЗВ наказателните постановления се издават от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или от оправомощени от него длъжностни лица. Атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган. Спазени са изискванията на чл. 57 и 58 от ЗАНН, правната квалификация на деянието е правилно определена, налице е съответствие между обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение с обстоятелствената част на наказателното постановление.

Неоснователни са възраженията за липса на описание на нарушението. Констатираното административно нарушение е описано точно и ясно, като са посочени законните разпоредби, които са нарушени.

От събраните по делото доказателства се установява, че е осъществен състава на нарушението, за което на жалбоподателя е наложена имуществената санкция. С констативен протокол № 02-02-77/26.07.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, че са били дали предписания по т. 2.3: Да се актуализира проекта за ремонтни дейности на язовир „Долно Камарци“, със срок на изпълнение 30.11.2018г. На 11.07.2017 г. с констативен протокол № 02-02-1/17.01.2019г., в който е констатирано, че не е изпълнено предписанието по т. 2.3 от констативен протокол № 02-02-77/26.07.2018г. Чрез бездействието си жалбоподателят е осъществил от обективна страна състава на констатираното нарушение.

Неоснователни са доводите, че са предприети действия за промяна на собствеността на язовира. Предприетите действия за прехвърляне на собствеността на държавата не освобождават от отговорност жалбоподателя. Липсва акт за държавна собственост, който да установява собствеността върху язовира като държавна. Преките и непосредствени последици от техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с живота и здравето на хората, околната среда, стопанската дейност и културното наследство. Жалбоподателят като собственик на язовир е бил длъжен да изпълни в срок предписанията на контролните органи, а за съда не съществува възможност за преценка относно правилността на даденото предписание.

В конкретния случай, доколкото е санкционирано юридическо лице, правилно е определен вида на административното наказание - имуществена санкция в съответствие с разпоредбата на чл. 83 ЗАНН. За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание (чл. 28 ЗАНН). В ЗАНН липсва легална дефиниция на понятието „маловажен случай“, но предвид препращащата норма на чл. 11 ЗАНН, следва да намери приложение дефиницията, дадена в чл. 93, т. 9 НК, а именно маловажен случай е този, при който извършеното деяние, с оглед липсата на вредни последици или незначителността им и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на деяния от съответния вид. Настоящият случай не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Нарушението е формално, а за съставомерността му не е необходимо да има настъпили вреди, за да се приеме, че това е предпоставка за приложението на чл. 28 ЗАНН. Неизлагането от АНО на мотиви относно приложимостта на чл. 28 ЗАНН не представлява само по себе си съществено нарушение на процесуалните правила. Извършеното нарушение не представлява маловажен случай и правилно наказващият орган е издал наказателно постановление, макар и да не е изложил конкретни доводи по чл. 28 ЗАНН.

Съдът обаче счита, че наложената санкция не е съобразена с обстоятелствата по чл. 27 ЗАНН. Наказващият орган не е изложил никакви мотиви защо приема, че в случая санкцията следва да се наложи над минималния размер по разпоредбата. Не са констатирани извършени други нарушения на ЗВ от страна на въззивника по делото, респ. следва да се приеме, че това е първо такова нарушение. С оглед това съдът намира, че наложената санкция следва да бъде изменена до минимално установения размер от 1000 лева, който размер е справедлив и съобразен с обстоятелствата, визирани в нормата на чл. 27 от ЗАНН.

С оглед изложеното съдът на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН

 

Р  Е  Ш  И:

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-119/11.07.2019 г. на заместник-председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на  Община Горна Малина, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Горна Малина, пл. „Родолюбие” № 1, представлявана от кмета Ангел Димитров Жиланов, е наложена имуществена санкция от 5000 лева на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите (ЗВ) за извършено нарушение на чл. 190а, ал. 2  вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ, като НАМАЛЯВА размера на наложената ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ от 5000 лева на 1000 лева.

Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.

 

                                                            РАЙОНЕН  СЪДИЯ: