Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
16.01.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Кърджалийски
административен |
Съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
19.12. |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мариана
Кадиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Делчева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
243 |
по
описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е по чл. 203 и сл. от АПК
във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.
Постъпила е искова молба от В.Н.К. от
*** против Областна дирекция по безопасност на храните, гр.Кърджали, в която са
изложени твърдения, че на 06.04.2017 г. при акция, организирана от началника на
полицейския участък в ***, кмета на *** и директора на ОДБХ, гр.Кърджали, били
умъртвени 15 животни, които били собственост на ищеца. Труповете на животните
били обезкостени, за да се получат облаги от месото им, а костите били извозени
в екарисаж, намиращ се в ***.
Въведени са доводи за незаконосъобразни
действия на началника на полицейския участък в *** и на кмета на ***,
изразяващи се в организиране на жители на ***, да съберат пашуващите
в землището на *** негови животни; затварянето на животните и подаването на
фалшив сигнал за причинени щети. Ищецът сочи, че незаконосъобразните действия
на директора на ОДБХ се изразявали в стартиране на процедура по извозването и
унищожаването на животните. Твърди, че процесните
незаконосъобразни действия били насочени към получаване на облаги от месото на
животните му и причиняването на имуществени вреди в размер на 100 000 лв.,
целящи финансовото му разоряване и напускане района на постоянното му
местоживеене.
В тази връзка излага съображения, че от
ученическите си години се грижел за животните си, които били всичко за него. По
между им имало изградена силна емоционална връзка, поради което с унищожаването
им му била причинена незабравима психологическо емоционална травма. В тази
връзка сочи, че пропуснатите ползи се изразявали в унищожаването на 10 бременни
крави, от които очаквал да получи телета и мляко за консумация.
Моли съда да постанови решение, с което
да осъди Областна дирекция по безопасност на храните гр.Кърджали, да му заплати
обезщетение в размер на 100 000 лева, от които: имуществени вреди в размер на
60 000 лв., неимуществени вреди в размер на 30 000 лв., както и пропуснати ползи в размер на 10 000 лв.
В съдебно
заседание, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.
В срока по чл. 131 от ГПК ответникът
депозира отговор на исковата молба, в който изцяло оспорва изложените в нея
твърдения за наличието на незаконосъобразен административен акт, неправомерно
поведение и нанесени щети на ищеца. Изложени са подробни съображения в подкрепа
на твърденията, че предявеният иск е неоснователен и необоснован, респективно,
че издаденото Разпореждане за умъртвяване на животни на място и насочването им
за обезвреждане № ***/*** год., издадено от директора на Областна дирекция по
безопасност на храните – Кърджали е законосъобразно и е в съответствие с материалния
закон, като при съставянето и връчването му на адресата, са спазени
извикванията на АПК. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли
предявения иск, против Областна дирекция по безопасност на храните – Кърджали.
В съдебно заседание, чрез юрисконсулт Л.
К. поддържа подадения отговор на исковата молба. Пълномощникът заявява, че
ръкописният текст и положеният подпис на гърба на последния лист от
Разпореждане за умъртвяване на животни на място и насочването им за
обезвреждане №***/*** год., издадено от директора на Областна дирекция по
безопасност на храните – Кърджали, а именно, че разпореждането е поставено на
информационното табло на Областна дирекция по безопасност на храните – Кърджали
на 10.04.2017 год., са изпълнени от него. Моли съда да постанови решение, с
което да отхвърли исковата претенция и присъди деловодни разноски в полза на
ответника.
В съдебно
заседание представителят на Окръжна прокуратура – Кърджали, прокурор В.
изразява становище, че предявеният иск е неоснователен и недоказан. Рлевира доводи, че от доказателствата по делото
не се установява за ищеца да е възникнало правото да претендира обезщетение по
реда на чл.1, ал. 1 от ЗОДОВ, което изисква наличието на незаконосъобразен акт,
действие или бездействие на държавен орган или длъжностно лице на държавата или
общините, при и по повод осъществяване на административна дейност, настъпването
на вреда и причинно-следствена връзка, между действията на административния
орган и тази имуществена вреда. Счита, че безспорно Разпореждане № *** от ***
г. има белезите на индивидуален административен акт, който е бил съобщен по
надлежния ред, като е бил оповестен и обявен на табло, тъй като ищецът не е бил
установен, за да му бъде връчено това разпореждане. С оглед влезлия в сила
индивидуален административен акт, то по делото не се доказало твърдяното от
ищеца противоправно поведение от служители на ОДБХ -
Кърджали, поради което моли за съдебен акт, с които предявеният иск да бъде
оставен без уважение.
Съдът като прецени
събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
Предявеният от
В.Н.К. от *** иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, против ОДБХ –
Кърджали, е бил предмет на разглеждане в производството по адм.
д. № 368/2017 г. по описа на Административен съд – Кърджали, постановеното по
което Решение № 119/17.04.2018 г. е било отменено от ВАС с Решение №
10369/04.07.2019 г. по адм. д. № 9 480/2018 г. и
делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда.
С Уведомление № ***/***
г./л. 12 от приложеното адм. д. № 368/2017 г./, началникът на участък „***“ при
РУ – Кърджали към ОДМВР Кърджали, е сигнализирал официален ветеринарен лекар в
община Кърджали, че във вр. с получен сигнал от
жители на *** са заловени безстопанствени животни /говеда/ в землището на ***,
нанасящи системни щети в района на населеното място;
При извършената
проверка от Н. Б. - официален ветеринарен лекар в община Кърджали и *** в ОДБХ
– Кърджали, осъществена в присъствието на началника на участък „***“ при РУ –
Кърджали и кмета на ***, е констатирано, че са налични 14 броя говеда, заловени
от жители на *** да пашуват в люцернови ниви, като
животните са били без надзор от собственика, респ. и без пастир. Извършена е
била справка в ВетИС, от която се установило, че
животни с ушни марки: № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № *** са
собственост на В.Н.К., с животновъден обект № ***, находящ
се в ***, а останалите три броя телета са били без ушна марка и идинтификация. Констатирано, е че по отношение на същите не
е изпълнена програмата за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на
болести по животните и зоонози за 2016 г.,
резултатите от проверката са материализирани в Докладна записка № ***/*** г. и
Констативен протокол № ***/*** г./л. 10 и
л. 11 от приложеното адм. д. № 368/2017 г./,
, изготвени от д-р Н. Х. Б.;
На 06.04.2017 г. във
връзка с уведомление за извършено нарушение на забраната по чл. 139, ал. 1, т.
3а ЗВД, директорът на ОДБХ-Кърджали е
издал Разпореждане № ***/*** г./приложено
в оригинал по делото – л. 22 – л. 24/, на основание чл. 139а, ал. 1 от ЗВД
е разпоредил умъртвяването на 14 броя говеда, от които 11 бр. с номера на ушни
марки, както следва: № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № *** и 3 (три)
броя телета неидентифицирани, отглеждани в животновъден обект № ***, находящ се в ***. Постановено е умъртвяването да бъде
извършено при спазване на изискванията за защита и хуманно отношение към
животните от комисия в присъствието на трето лице, посочени поименно. Разпоредено е след умъртвяването на животните труповете им
да бъдат насочени за обезвреждане в „***“ ЕООД с рег. № ***. На стр. 6-та от
разпореждането е положен ръкописен текст и подпис на от д-р Б., удостоверяващ,
че лицето В.К. е уведомено по телефона, както и ръкописен текст и подпис от
юрисконсулт Л.К., удостоверяващ, че разпореждането е поставено на
информационното табло на ОДБХ – Кърджали на 10.04.2017 г;
Видно от протокол за умъртвяване от 06.04.2017
г./ л. 17 от приложеното адм. д. № 368/2017 г./, на
същата дата в месодобивно предприятие „***“ ЕООД ***, е извършено умъртвяване
на посочените в разпореждането 14 бр. животни/говеда/. Труповете на умъртвените
животни са предадени за обезвреждане в „***“ ЕООД с рег. № ***. За мястото и
начина на умъртвяването е съставен протокол от комисия, определена от директора
на ОДБХ Кърджали. Последното е удостоверено с Потвърдителна бележка № ***/*** г./приложена в оригинал по настоящето дело на л. 25/, съдържаща данни
за получени от А.Д. - служител при „***“ ЕООД, общо 14 бр. евтаназирани
говеда.
С установяване на
размер на претендираните имуществени вреди и с оглед
задължителните указания на ВАС при повторното разглеждане на делото, е
назначена и извършена съдебно ветиринаромедицинска
експертиза. Видно от заключението на вещото лице *** Д.И.Ф., справедливата
справедлива пазарна стойност на всяко от посочените 11 (единадесет) бр. животи,
регистрирани с ушни марки за ЕПЖ е, както следва: Животно с ушна марка № *** - 764,44 лв., Животно
с ушна марка № *** - 890,84 лв.; Животно с ушна
марка № ***
- 791,69 лв.; Животно с ушна марка № *** - 890,84 лв.; Животно с ушна марка № *** - 732,64; Животно с ушна марка № *** – 835.00 лв.; Животно с ушна марка № *** - 732,64 лв.; Животно с ушна марка № *** -1039,72 лв.; Животно с ушна марка № *** - 835,00 лв.; Животно с ушна марка № *** - 764,44 лв. и Животно с ушна марка № *** - 764,44 лв. Вещото лице не сочи пазарна стойност на
посочените в разпореждането за умъртвяване 3 бр. телета, предвид липсата на
идентификация на същите. В тази връзка излага съображения, че поради широк
възрастов диапазон на класификацията „телета“ - от 1 ден до 12 месеца (за мъжки
индивиди последващо - от 12 до 24 месеца, т.нар.
„телета за угояване“, а за женски индивиди от 12 до 24 месеца - „юници“) и
свързаните с това разлики в живото тегло, за да се определи стойност на всяко
едно от тях следва да е налице конкретна идентификационна информация (възраст,
пол, порода и пр.), каквото в случая липсва. В констативната част на
заключението е отразено, че съгласно чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗВМД не се изплаща
обезщетение на собственици на животни, които не са предоставили животните си за
идентификация и изпълнение на мерки по програмата за профилактика, надзор,
контрол и ликвидиране на болести по животните и зоонози.
В тази връзка, задължение на собственика на животновъдния обект е било в
3-дневен срок от раждането на всяко от телетата, да предприеме действия по
вписването им в регисгьра на БАБХ.
При
така събраните доказателства и приетите за установени обстоятелства, съдът
намира предявения иск за допустим, но недоказан по основание и размер.
При проверката
на допустимостта на иска, съдът счита, че са налице положителните процесуални
предпоставки, обуславящи правото на ищеца да иска от съда да се произнесе по
предявените претенции, с които е сезиран. Допустимостта на иска се извежда от
наведените от ищеца обстоятелства в исковата молба, че е неблагоприятно
засегнат от действието на незаконосъобразен административен акт - Разпореждане
№ ***/*** г., издадено от директора на
ОДБХ-Кърджали. Искът е допустим за разглеждане в
производството пред Административен съд – Кърджали, по реда на глава ХІ от
АПК/чл. 203 и следв./, като предявен пред съда по
мястото на увреждането – чл. 7 от ЗОДОВ, който в случая се явява и съд по
компетентния съд по местоживеенето на ищеца и седалището на ответника по иска.
Процесуалната
легитимация на страните в исковото производство следва от изложените в исковата
молба твърдения, относно наличието на претендираното
право и доколкото в конкретния случай ищецът твърди, че настъпването на
вредите, за които се претендира да бъдат обезщетени, е резултат именно от
издаването на незаконосъобразното процесно
разпореждане, то искът е насочен срещу носителя на пасивната процесуална
легитимация, а именно срещу Областна дирекция по безопасност на храните –
Кърджали, която е юридическо лице по смисъла на чл. 7 (Изм. – ДВ, бр. 14 от
2016 г., в сила от 19.02.2016 г.) от Закона за Българската агенция по безопасност
на храните/ЗБАБХ/ и се явява пасивно легитимиран ответник в производството по
аргумент от чл. 205 от АПК, на която дирекция е ръководител издателят на
административния акт, считан от ищеца за незаконосъобразен.
По
изложените съображения, настоящият съдебен състав намира, че предявеният иск е
допустим и следва да бъде разгледан по същество, като се произнесе дали са
налице кумулативните елементи от сложния фактически състав за ангажиране
отговорността на ОДБХ – Кърджали, за имуществени и неимуществени вреди,
причинени на ищеца В.Н.К. от ***. Носител
на доказателствената тежест за установяване на предпоставките за ангажиране на
отговорността на ответника, е ищецът, който следва да установи в процеса, при
условията на пълно и главно доказване въведените с исковата молба фактически
твърдения и обстоятелства, на които основава претенцията си.
За уважаването на иска по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ,
следва да е налице незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или
длъжностно лице на държавата при или по повод изпълнение на административната
дейност, отменени по съответния ред, настъпили причинени вреди - щети или
пропуснати ползи, които следва да се намират в причинно-следствена връзка с
отменения незаконосъобразен акт, действие или бездействие. Отговорността по
чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е обективна, т.е. държавата отговаря за вредите,
причинени от незаконосъобразни бездействия на нейни органи и длъжностни лица в
качеството им на административни органи, при или по повод изпълнение на
административна дейност, независимо дали длъжностното лице е действало виновно,
като първото условие е актът да е в изпълнение на административна дейност.
В конкретния
случай на първо място не е налице отменен като незаконосъобразен
административен акт или незаконосъобразни действия или бездействия на
администрацията. Процесните вещи – 11 бр. говеда с № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № ***; № *** и 3бр. неидентифицирани телета, са били
умъртвени с оглед издаденото Разпореждане № ***/*** г. на директора на ОДБХ-Кърджали. Цитираното разпореждане е
било съобщено на В.К. по телефона на д-р Б. и е било поставено на
информационното табло на ОДБХ-Кърджали на 10.04.2017 г., с което е изпълнено
изискването за съобщаване на акта, въведено в чл. 61, ал. 3 от АПК/в действащата към онзи момент редакция на
нормата - ДВ, бр. 27 от 2014 г., в сила от 25.03.2014 г./. Това обстоятелство се приема от съда за безспорно
установено предвид положеният ръкописен тест и подписи от д-р Б. и юрисконсулт
Л.К., съдържащи се на стр. 6-та от разпореждането. В подкрепа на това е и
изявлението на юрисконсулт К. в проведеното на 19.09.2019 г. съдебно заседание
по делото, че съдържащият се в процесното
разпореждане ръкописен текст и подпис, са изпълнени от него. Ищецът не се е възползвал от възможността
за оспорване на акта по реда на Административнопроцесуалния
кодекс, което изрично е било указано в разпореждането, поради което
административният акт е влязъл в сила.
Съгласно чл. 139а, ал. 1 от
закона за ветиринаромедицинската дейност/ЗВМД/, при
установяване на нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 1, 2 и т. 4 – 9 официалните
ветеринарни лекари незабавно уведомяват писмено директора на съответната ОДБХ,
който издава разпореждане по образец за отнемане на животните в полза на
държавата или умъртвяването им на място и насочването им за обезвреждане в
обект за обезвреждане на странични животински продукти. Разпоредбата на чл.
139б, ал. 1, т. 1 от ЗВМД урежда случаите, в които при установяване на
нарушения по чл. 139, ал. 1, т. 3 и 3а, констатирани при животни, от които се
добиват суровини и храни, официалните ветеринарни лекари извършват проверка за
извършена официална идентификация и за изпълнение на мерките, предвидени в
програмата за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по
животните и зоонози, и клиничен преглед на животните
и незабавно писмено уведомяват директора на ОДБХ, който в зависимост от
резултатите от проверката и прегледа издава разпореждане по образец за отнемане
на животните в полза на държавата, умъртвяването им на място и насочването им
за обезвреждане в обект или инсталация за обезвреждане на странични животински
продукти – при липса на официална идентификация и/или неизпълнение на мерките,
предвидени в програмата за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на
болести по животните и зоонози, и/или отклонения в
здравния статус на животните.
Предвид
изложеното съдът намира, че Разпореждане № ***/*** г. е издадено от компетентен
по място, материя и степен орган, в предписаната писмена форма, съдържащ
фактически и правни основания за постановяването му. Соченият индивидуален
административен акт е влязъл в сила, поради което и извършеното въз основа на
него умъртвяване на животните на ищеца не се явява резултат от незаконосъобразни
действия на директора на ОДБХ-Кърджали, респ. изложените в противната насока
доводи в исковата молба се явяват неоснователни и недоказани.
За прецизност
следва да се отбележи, че в случая са били спазени и изискванията на чл. 139а,
ал. 2, ал. 3 и ал. 4 от ЗВМД, като видно от съдържащите се в административната
преписка писмени доказателства налице е била хипотезата на чл. 139а, ал. 1, т.
3а от ЗВМД - 14 броя говеда са били
открити да пашуват
в люцернови ниви, като животните са били без надзор от собственика, респ. и без
пастир. Нещо повече, липсата на надзор върху
животните датира от дълъг период от време, което се установява от съдържанието
на писмо с № ***/*** г. на д-р В. В. до директора на ОДБХ-Кърджали/л. 3 от
от
приложеното адм.
д. № 368/2017 г./, видно от което за 2015 г. и 2016 г. не са извършвани
държавни профилактични мероприятия в обекта на В.К. от ***, поради това, че
животните са в полудиво състояние, няма обор и е невъзможно да се хващат, като
постоянно са навън.Аргумент в тази насока е и съдържанието на представеното от
ищеца писмо с вх. № ***/*** г., издадено от изпълнителния директор на БАБХА, за
извършената проверка от служители на ОДБХ – Хасково, съдържащо данни за множество
получени сигнали от жители на населени места, съседни на ***, за безпризорни
животни, собственост на В.К.
По изложените
съображения настоящият състав счита, че в производството не се установява
наличието на първата от визираните по-горе предпоставки - незаконосъобразен акт, действие или бездействие на
орган или длъжностно лице на държавата при или по повод изпълнение на
административната дейност, отменени по съответния ред, поради което искът се
явява неоснователен и следва да бъде отхвърлен като такъв.
За прецизност следва да се
посочи следното: На първо място ищеца не доказва собствеността си върху
умъртвените 3 бр. телета без идентификация, като може само да се предполага, че
телетата са естествен прираст от някои от собствените на К. говеда. В тази
връзка относно съществуващото разминаване между посочените в разпореждането
ушни марки, с тези на животни в ОЕЗ към 06.04.2017 г. в животновъдния обект на
В.Н. от ***, следва да се има предвид и съдържанието на писмо с № ***/*** г. на
ОДБХ-Кърджали/л. 50/, адресирано до
вещото лице по делото, представено ведно със заключението по експертизата, в
което са налични данни, че животно с ушна марка ***, умъртвено с разпореждането, е било обявено за
заклано за лична консумация та 12.05.2016 г., а за заловеното и съответно
умъртвено животно с ушна марка ***, е посочено,
че ушна марка с тоз номер не е разпределяна в ИИС на БАБХ към 06.04.2017 г.;
На следващо място ищецът не
доказа в процеса и размера на претендираните вреди и
пропуснати ползи. В тази връзка не се сочат доказателства, които да установят
някакъв размер на твърдените в исковата молба имуществени щети, още по-малко
пък неимуществени такива и пропуснати ползи. Единствената индикация за
евентуален размер на имуществени щети и то в случай, че искът бе доказан по
основание, би било заключението на вещото лице, което определя
справедлива пазарна стойност на 11 бр. говеда с ушни марки на ЕПЖ в общ размер
на 9 041.69 лв. Това обаче е без значение за делото, предвид
горепосочената липса на основание на исковата претенция.
Посочените в исковата молба
лица, извън директора на ОДБХ – началник на РУ, началник на полицейски участък
и кмет на ***, не са длъжностни лица към ОДБХ – Кърджали, като изложените в
исковата молба действия от тяхна страна не са доказани по делото, а от друга
страна дори и осъществени такива действия, те не биха причинили сочения от
ищеца вредоносен резултат.
В
заключение, според съда по делото не се установиха незаконосъобразни действия
на длъжностни лица в ОДБХ-Кърджали, извършени при и по повод административната
им дейност, от които пряко и непосредствено за ищеца да са настъпили вреди и
същият да е пропуснал ползи, поради което не е налице основание за ангажиране
на безвиновната отговорност на държавата.
Предвид
горното предявеният иск се явява неоснователен и недоказан и следва да бъде
отхвърлен като такъв.
При този изход
на делото и на основание чл. 10, ал. 2 от ЗОДОВ следва в тежест на ищеца да
бъдат възложени направените от ответника разноски в размер на 300 лв.,
произтичащи от внесен депозит. На основание чл. 10, ал. 4 от ЗОДОВ следва
В.Н.К. да бъде осъден да заплати на ОДБХ – Кърджали юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лв.
Водим от горното и на
основание чл. 203 и следващите от АПК, във връзка с чл. 1, ал. 2 и чл. 10, ал.
2 и ал. 4 от ЗОДОВ, съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ предявеният от
В.Н.К. от ***, с ЕГН **********, против Областна
дирекция на безопасност по храните гр.Кърджали, с административен адрес: ***,
представлявана от Г. П. Г., иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и цена
100 000 лв., от които имуществени вреди в размер на 60 000
лв., неимуществени вреди в размер на 30 000 лв., както и пропуснати ползи в размер на 10 000 лв.,
като неоснователен и недоказан.
ОСЪЖДА В.Н.К. от ***, с ЕГН
**********, да заплати на Областна дирекция на
безопасност по храните гр.Кърджали, с административен адрес: ***,
представлявана от Г. П. Г., деловодни разноски в размер на 300 лв. и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
Препис от решението да
се връчи на страните.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред ВАС, чрез Административен съд – Кърджали, в 14 -
дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.
Председател: