Определение по дело №815/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1160
Дата: 10 май 2023 г.
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20237040700815
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1160

Бургас, 10.05.2023 г.

Административният съд - Бургас - XXII-ри състав, в закрито заседание на десети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ЯНА КОЛЕВА

сложи на разглеждане административно дело № 20237040700815 / 2023 г.

Производството е образувано по жалба от „Я.“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от И. И. П. против Решение № 32 -136097 от 07.04.2023г. на Директор на ТД Митница Бургас.

В жалбата е направено искане за спиране изпълнението на Решението.

С оспореното Решение № 32 -136097 от 07.04.2023г. на Директор на ТД Митница Бургас са отхвърлени митническите стойности по 12бр. митнически декларации, на основание чл. 74, § 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013 вр. с чл.144, §1 от Регламент (ЕС) № 2015/2447 за стоките, поставена под режим допускане за свободно обращение са определена нови митнически стойности, на основание чл. 77, § 1, буква а) от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. и с чл. 77, § 2 от същия регламент данъчното събитие при внос на стоки възниква и ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на вносни мита, определено по всяка MRN, на основание чл. 85, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г., при прилагане на ставка 10 % за вносно мито, съответстваща на тарифните кодове за стоки от МД, спрямо новата митническа стойност е определено вносно митническо задължение, на основание чл. 55, ал. 1 от ЗДДС определена данъчната основа при внос по смисъла на чл.16, ал.1 от ЗДДСна стоките от съответните МД, на основание чл. 54, ал. 1 от ЗДДС във връзка с чл. 77, § 1, буква а) от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. и с чл. 77, § 2 от същия регламент данъчното събитие при внос на стоки възниква и ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на вносни мита, и предвид данъчната ставка от 20 %, съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 от същия закон е определено задължението за ДДС при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 от ЗДДС на автомобилите по всяка една от МД, , на основание чл. 105. § 3 и § 4 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. и чл. 56 от ЗДДС, във връзка с чл. 105, § 3 и § 4 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. са определени за вземане под отчет и досъбиране вносно мито и ДДС общо в размер на 51 207,24лв., от които мито в размер на 15 414, 96лв. и ДДС в размер на 35792,28 лв., ведно със задължение за лихви от уведомяването на длъжника.

Жалбата, ведно с преписката е постъпила в Административен съд Бургас, като не е изразено становище по искането и жалбата.

Административен съд Бургас, двадесет и втори състав, за да се произнесе, намира следното:

Жалбата, съдържаща искането за спиране е подадена от „Я.“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от И. И. П. - лице, което е адресат на решението и в срока за обжалване, но е недопустимо по следните съображения., поради което искането e процесуално ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество искането е НЕОСНОВАТЕЛНО, по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.19б, ал.2 от ЗМ решенията, с които се установява митническо задължение и/или други публични държавни вземания подлежат на предварително изпълнение. Дружеството е уведомено, с получаване на посоченото решение, че на основание чл. 19б, ал. 2 от ЗМ същото подлежи на предварително изпълнение.

Според чл. 221, ал. 1 от ЗМ обжалването на решението по чл. 19б от ЗМ не спира неговото изпълнение. Разпоредбата на ал. 2 регламентира, че изпълнението на решение по чл. 19б от ЗМ може да бъде спряно по искане на заинтересованото лице от директора на Агенция Митници при обосновано съмнение за несъответствие на оспорваното решение с разпоредбите на митническото законодателство или когато може да бъде нанесена непоправима вреда на заинтересованото лице. Съгласно разпоредбата на ал. 3 от чл. 221 от ЗМ, когато с решението по чл. 19б се установяват митническо задължение и/или други публични държавни вземания, неговото изпълнение може да бъде спряно от органа, който го е издал, ако в срока за обжалване на решението бъде предоставено обезпечение в размер на главницата и лихвите. Обезпечението може да бъде паричен депозит или банкова гаранция. За срока на спирането се дължи законна лихва.

Съгласно чл. 45, §1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза подаването на жалбата няма суспензивен ефект спрямо оспорваното решение, като същевременно съгласно чл. 45, §2 митническите органи на държавата-членка спират изцяло или частично изпълнението на такова решение, когато имат основателно съмнение относно съответствието на обжалваното решение с разпоредбите на митническото законодателство или когато съществува опасност да бъде нанесена непоправима вреда на заинтересованото лице.

Решението, с което се отказва спиране на изпълнението, може да се обжалва по реда на Административно процесуалния кодекс (ал. 4). Съгласно ал. 5, обжалването спира изпълнението на решение, с което се установяват задължения, произтичащи от прилагането на международна конвенция, към която Република България се е присъединила, и длъжници са гарантиращите организации, определени с акт на Министерския съвет.

С разпоредбата на чл. 221, ал. 1-5 от ЗМ законодателят е регламентирал специална самостоятелна процедура относно случаите, в които е направено искане за спиране на предварителното изпълнение по решение по чл. 19б от ЗМ. В случая не са налице условията на чл. 221, ал. 5 от ЗМ, тъй като обжалващото дружество не е гарантираща асоциация.

С оглед изложеното в жалбата, пред компетентния административен орган следва да се развие производството по направеното искане за спиране, в това число и като се даде възможност на страната да направи обезпечение под формата на паричен депозит. Компетентен да се произнесе по искането за спиране на изпълнението на оспореното решение е директора на Териториална дирекция Митница Бургас на Агенция Митници. Административният съд е компетентен да разгледа жалба, подадена срещу отказ по искането, но същото подлежи на разглеждане от компетентния митнически орган.

На основание чл. 130, ал. 4, изр. 1-во от АПК, производството по делото в частта относно искането за спиране на изпълнението на Решение 32 -136097 от 07.04.2023г. на Директор на ТД Митница Бургас следва да се прекрати и изпрати на надлежния орган за произнасяне с оглед разпоредбата на чл. 221, ал. 3 от ЗМ.

По изложените съображения и на основание чл. 130, ал. 4 от АПК, Административен съд Бургас

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на „Я.“ ООД, с ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от И. И. П..

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 815/2023 г. по описа на Административен съд-Бургас, в тази му част.

ИЗПРАЩА жалбата, съдържаща искането за спиране на Решение 32 -136097 от 07.04.2023г. на Директор на ТД Митница Бургас, ведно с приложенията към нея на директора на Териториална дирекция Митница Бургас на Агенция Митници.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

СЪДИЯ: