Решение по дело №291/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 август 2020 г. (в сила от 1 юли 2021 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20207060700291
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

213

 

гр.Велико Търново, 19.08.2020г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, X-ти състав, в публично заседание  на двадесет и втори юли две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                                                     Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря Д. С., и при участието на прокурора Иванова като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 291 по описа на Административен съд Велико Търново за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.203 от АПК вр.чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

Образувано е по предявен частичен иск от Д.М.Б., в качеството на ЕТ „Дидас – МБ – Д.Б.“ против Държавен фонд „Земеделие“ с цена 112 382,57лв. В исковата молба се твърди, че от длъжностни лица в ДФ „Земеделие“ във връзка с кандидатстване на едноличния търговец по схема по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007 – 2013г. са издадени три индивидуални административни актове, които са отменени от съда и на 17.10.2019г. е издаден положителен за лицето акт. До ДФ „Земеделие“ е отправена покана за заплащане на финансовото подпомагане за петте години в обхвата на мярката, но не е получен отговор. Твърди се претърпяването на имуществени вреди от незаконосъобразните административни актове за периода от 2013г. до 2017г. включително възлизащ общо на 402 911,81лв. Моли се за уважаване на исковата претенция в предявената част и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът ДФ „Земеделие“ оспорва изцяло предявения иск, счита същия за недопустим и неоснователен поради липсата на предпоставките на чл.1 от ЗОДОВ. Моли за отхвърлянето на иска.

Представителят на ВТОП дава заключение за неоснователност на иска и моли същия да бъде отхвърлен.

След като разгледа твърденията на страните и доказателствата по делото, административният съд приема за установено от фактическа  страна следното:

Със заявление за подпомагане с УИН 04/030413/54480 от 16.03.2013г. за кампания 2013г. EТ „Дидас-МБ-Д.Б.“ в качеството му на земеделски производител заявява за подпомагане земеделски парцели по направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите“ от мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013г. Във връзка с подаденото заявление за подпомагане зам. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издава Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007г.-2013г. с изх. №01-6500/1660 от 28.02.2014г. С издаденото Уведомително писмо го информира, че не е одобрен за участие по съответната схема. Писмото е обжалвано и в Административен съд Велико Търново е образувано а.д. № 476 / 2014г., като с Решение № 550 / 19.12.2014г. уведомителното писмо е отменено. С Решение № 589 / 19.01.2016г. на Върховния административен съд е отменено Решение № 550 / 19.12.2014г. и делото е върнато за ново разглеждане. В Административен съд Велико Търново е образувано а. дело № 51 / 2016г., по което е постановено Решение № 70 / 01.03.2016г., с което е обявена нищожността на уведомителното писмо и е върната преписката на ДФ „Земеделие“ за ново произнасяне. Решението е оставено в сила с Решение № 1750 / 10.02.2017г. на Върховния административен съд. В изпълнение на съдебните актове от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е издадено ново уведомително писмо с изх. № 01-6500 / 2273 / 12.04.2017г., с който отново едноличния търговец не е одобрен за участие по направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите“ от мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013г. Това писмо също е оспорено от земеделския производител, като в Административен съд Велико Търново е образувано а.д. № 319 / 2017г. С Решение № 370 / 06.10.2017г., , оставено в сила с Решение № 6363 / 25.04.2019г. на ВАС, уведомителното писмо е отменено като противоречащо на материалния закон и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне.

На 17.10.2019г. е издадено уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007г.-2013г, с което в изпълнение на съдебно решение едноличния търговец е уведомен, че е одобрен за участие по направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите“ от мярка 214 „Агроекологични плащания“. На 28.01.2020г. EТ „Дидас –МБ - Д.Б.“ депозира пред ДФ „Земеделие“ писмо към което прилага удостоверение за преминато агроекологично обучение, агрохимични анализи на почвите и план за управление на хранителните елементи. В писмото са изложени мотиви за изпълнение на предвидените в нормативните документи агроекологични ангажименти в петгодишния срок на действие на мярката и поканва органа да му заплати субсидиите за петгодишния период. Липсва отговор на молбата. Съгласно уведомление до ДФ „Земеделие“ вх. № 01-6500 / 2273 / 06.03.2020г. земеделският производител изисква заплащане на дължимото подпомагане по мярката, за която е одобрен за 5 години. И на това уведомление липсва отговор.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Искът е предявен в петгодишния давностен срок от влизане в сила на решението, с което е отменен административния акт.

Съгласно чл.1 ал.1 ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

За да бъде ангажирана отговорността на ответника по иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ следва да се установи наличието кумулативно на елементите на фактическия състав на правната норма, а именно установена по съответния ред незаконосъобразност на административен акт, настъпването на преки и непосредствени вреди от акта и причинно-следствена връзка между действието на акта и настъпилия в поддържания от ищеца размер на вредоносния резултат.

Между страните липсва спор, а и от доказателствата по делото се установява наличието на отменен административен акт – уведомително писмо, с което земеделският производител не е одобрен за участие по мярка за подпомагане по ПРПС. Представени са и доказателства за издаване на същия административен акт с желаното от ищеца съдържание - Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007г. - 2013г. изх. № 01-6500 / 2273 / 17.10.2019г., с което EТ „Дидас –МБ - Д.Б.“ е уведомен, че е одобрен за участие направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите“ от мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013г. Следователно последиците от отменените незаконосъобразни административни актове са уредени от административния орган с издаването на положителен за молителя акт. Следователно липсват произлезли за ищеца преки и непосредствени вреди от незаконосъобразните откази за допускането му до участие в програма за подпомагане по ПРСР.

От друга страна характера на незаконосъобразните административни актове не предполага причиняването на вреди за адресата му. Уведомителното писмо обективира волята на органа за допускане на участие на земеделския производител до определена програма за подпомагане на земеделските производители. Изплащането на субсидии не е пряка последица от това уведомително писмо. Преди заплащането на помощта е необходимо подаването на съответното заявление от земеделския производител, представянето от него на допълнителни доказателства, извършване от органа на проверки и едва след това се издава нов административен акт – уведомително писмо за оторизация – с който се признават или не за допустими за подпомагане по съответната мярка заявените парцели и се признават за подлежащи на заплащане определени суми. Следователно допускането до участие на EТ „Дидас –МБ - Д.Б.“ по направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите“ от мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013г. не поражда за него правото на получаване на субсидии нито за годината на подаване на заявлението, нито за следващите 4 години. Едва след извършване на административни проверки и при необходимост представяне на допълнителни доказателства с друг административен акт се индивидуализират подлежащите на заплащане суми. Такъв административен акт в случая не е издаден.

От трета страна не е налице и оспорен мълчалив или изричен отказ за заплащане на субсидии по направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите“ от мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013г. за 2013г., поради което и липсва отменен административен акт, с който да е отказано заплащането на претендираните субсидии предмет на настоящото исково производство. Независимо от представените по делото доказателства за отправено искане от земеделския производител до Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за заплащане на помощта по направлението за петте години, то не са представени доказателства за оспорване на мълчаливия отказ на административния орган.

Изводът на съда е за липсата на произлезли от отменените Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007г.-2013г. с изх. №01-6500/1660 от 28.02.2014г. и Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007г.-2013г. с изх. № 01-6500 / 2273 / 12.04.2017г. преки и непосредствени имуществени вреди за EТ „Дидас –МБ - Д.Б.“.

С оглед изложеното, настоящият състав намира, че не са налице предпоставките на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за ангажиране отговорността на ответника, поради което исковата претенция се явява неоснователна и искът следва да бъде отхвърлен.

С оглед на гореизложеното и на основание чл.203 и сл. АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ предявен частичен иск от Д.М.Б., в качеството на ЕТ „Дидас – МБ – Д.Б.“ против Държавен фонд „Земеделие“ с цена 112 382,57лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                                          СЪДИЯ: