Решение по дело №1048/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 34
Дата: 14 януари 2022 г. (в сила от 25 май 2022 г.)
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20211420201048
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 34
гр. Враца, 14.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети декември през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Росица Ив. Ангелова
при участието на секретаря Ваня Люб. Василева
като разгледа докладваното от Росица Ив. Ангелова Административно
наказателно дело № 20211420201048 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59-63 от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН) и е образувано по жалба на В. КР. ХР. от гр.Враца,
ЕГН ********** - управител на „Тролейбусен транспорт-Враца“ ЕООД, гр.Враца
против Наказателно постановление (НП) №11-01-125 от 16.08.2021 г., издадено от
директора на АДФИ – гр.София, с което за извършено нарушение на чл.29, ал.2 вр.
ал.1 вр. чл.36, ал.1, т.4 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), на основание чл.256а
вр. чл.261, ал.2 от ЗОП е наложено административно наказание „глоба” в размер на
200.00 /двеста/ лева.
В жалбата се релевират оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на
издаденото наказателно постановление, като се твърди че са допуснати съществени
процесуални нарушения и нарушения на материалния закон. Твърди се, че АНО не е
събрал достатъчно доказателства, касаещи евентуално нарушение, както и че е
следвало да приложи чл.28 ЗАНН. Допълнителни доводи в тази насока се съдържат в
приложеното писмено становище на процесуалния представител на жалбоподателя, в
което моли НП да бъде отменено по изложените съображения.
Ответната страна - Агенцията за държавна финансова инспекция е депозирала
писмена защита чрез главния юрисконсулт, в която предлага жалбата да бъде оставена
без уважение, а НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по
делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от
фактическа страна следното:
1
Административнонаказателното производство е образувано със съставянето на
АУАН №11-01-125 от 15.02.2021 г. за това, че към 07.03.2019 г. В. КР. ХР. в качеството
си на управител на „Тролейбусен транспорт-Враца“ ЕООД, гр.Враца и секторен
възложител на обществени поръчки, съгласно чл.5, ал.4, т.1 вр. чл.123, т.4 от ЗОП, след
проведена обществена поръчка публично състезание по чл.18, ал.1, т.12 от Закона за
обществените поръчки, не е изпратил информация до Агенцията за обществени
поръчки за вписване в Регистъра на обществените поръчки за приключилия на
04.02.2019 г. писмен договор за обществена поръчка № 2017- ОП-07/20.12.2017г. и
предмет „Доставка на електрическа енергия по свободно договорени цени от
координатор на балансираща група съгласно Закона за енергетиката и Правилата за
търговия с електрическа енергия, за нуждите на „Тролейбусен транспорт - Враца“
ЕООД, град Враца. Обявление за приключване на договора за обществена поръчка е
следвало да се изпрати до АОП в периода от 05.02.2019 г. до 06.03.2019 включително.
Актосъставителят квалифицирал нарушението като такова по чл.29, ал.2 вр. ал.1
вр. чл.36, ал.1, т.4 ЗОП /Обн.ДВ, бр.13/16.02.2016 г. в сила от 15.04.2016 г., изм. и доп.,
ДВ, бр.86 от 18.10.2018 г., в сила от 01.03.2019 г./.
Срещу така съставения акт е постъпило писмено възражение с вх.№11-01-
125/22.02.2021 г. от В. КР. ХР..
Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение, след
преценка на възраженията и събраните доказателства по случая, наказващият орган е
издал атакуваното НП №11-01-125 от 16.08.2021 г., издадено от директора на АДФИ –
гр.София, с което за извършено нарушение на чл.29, ал.2 вр. ал.1 вр. чл.36, ал.1, т.4
ЗОП, на основание чл.256а вр. чл.261, ал.2 от ЗОП на жалбоподателя е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 200.00 /двеста/ лева.
При обжалването на НП пред Врачанския районен съд са събрани гласни
доказателства, като са допуснати до разпит актосъставителя и свидетеля по
съставянето и връчването на акта, посочен в АУАН. Съдът кредитира изцяло
показанията на свидетелите, същите са достоверни, непротиворечиви, кореспондират и
се припокриват с изложеното в АУАН и в писмените материали към него. Събраните
по делото писмени доказателства, съставляващи цялата административно наказателна
преписка се кредитират изцяло от съда като релевантни към конкретния казус и
подкрепящи описаната фактическа обстановка в АУАН и НП, като в това число са:
Наказателно постановление 11-01-125/16.08.2021; Възражение 11-01-125/22.02.2021 г.;
Акт за установяване на административно нарушение 11-01-125/15.02.2021 г.; Справка
84 от 27.01.2021 г. за отговорните длъжностни лица в ,,Тролейбусен транспорт- Враца”
ЕООД през периода 01.01.2018г.-31.12.2019 г.; Справка 108 от 02.02.2021 г. за
извършените доставки на електрическа енергия по свободно договорени цени за
периода 01.01.2018г. - 31.12.2018г.; Договор 2017-ОП-07/20.12.2017г. с ,,МОСТ
2
ЕНЕРДЖИ” АД, гр.София; Договор за възлагане на управлението 234 от 28.09.2018г.;
Договор за възлагане на управление 11 от 30.01.2019г.; Писмено обяснение от В.Н. с
изх.453/04.08.2020 г.; Фактура **********/31.12.2018 г.; Извлечение от Регистъра на
обществени поръчки; Заповеди.
При гореустановената фактическа обстановка съдът достига до следните правни
изводи:
Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения седемдневен
срок и същата е процесуално допустима.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени от материално и териториално компетентните за това
органи, което се установява от приложените Заповеди от л.38 до л.44 вкл. от делото,
издадени от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с която са
определени, както актосъставителя, така и неговите задачи.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени в предвидената от закона писмена форма. Изискванията
към процедурата по връчването на АУАН и НП на жалбоподателя са спазени съгласно
нормативните разпоредби. Актът за установяване на административно нарушение и
НП съдържат всички необходими реквизити съобразно чл.42 от ЗАНН и чл.57, ал.1 от
ЗАНН. Посочена е дата – 07.03.2019 г. и място – град Враца на извършване на
нарушението. Посочени са обстоятелствата, при които същото е било извършено,
прецизно е описано самото нарушение и е дадена правилната правна квалификация, от
което следва, че не са налице неотстраними съществени процесуални нарушения,
водещи до отмяна на издаденото НП.
Установява се безспорно от приетите и приложени писмени доказателства, че по
време на финансовата инспекция на ,,Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД,
извършена от АДФИ гр.София е констатирано, че жалбоподателят В.Х. е управител на
,,Тролейбусен транспорт-Враца” ЕООД-гр.Враца, регистрирано с Решение 1128 от
11.08.2005 г. по фирмено дело 35911991/1998 г. на ВрОС, с размер на капитала - 51 976
лева и едноличен собственик на капитала Община Враца, притежаваща 100 % от
капитала му, и с предмет на дейност - превоз на пътници, търговска, рекламна и
производствена дейност и услуги. През периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г.
дружеството извършва секторна дейност по смисьла на чл.123, т. 4 вр. чл.127, ал. 1
ЗОП. Съгласно § 2, т.42 от ДР на ЗОП същото е ,,публично предприятие”. Секторен
възложител на основание чл.5, ал.4, т.1 ЗОП е представляващият публичното
предприятие, извършващо секторна дейност по чл.123, т. 4 ЗОП, в случая -
транспортни услуги. Съгласно представено Становище изх.453/04.08.2020 г. на
управителя на ,,Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД, през проверявания период
2018 г. - 2019 г. дружеството не е извършвало дейности, които не са свързани със
3
секторните дейности, както и не е извършвана процедура за изключване на секторна
дейност, съгласно чл.130-чл.131 от ЗОП. В горното становище е посочено, че в
периода от 28.09.2018 г. до 31.12.2019 г. вписванията по партидата на ,,Тролейбусен
транспорт - Враца” ЕООД, гр. Враца в публичния регистьр на АОП и в профила на
купувача на дружеството са извършвани от управителя на дружеството — В.Н.. През
проверявания период управителят на ,,Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД не е
упълномощавал друго длъжностно лице да организира и/или да възлага обществени
поръчки по реда на чл.7, ал.1 от ЗОП. С решение 29/14.09.2017 г. вр. чл. 22, ал.1, т.1 от
ЗОП, Николай Вълков — управител на “Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД е
открил процедура за възлагане на обществена порьчка - публично състезание по чл.18,
ал.1, т.12 от ЗОП с предмет: ,,Доставка на електрическа енергия по свободно
договорени цени от координатор на балансираща група съгласно Закона за
енергетиката и Правилата за търговия с електрическа енергия за нуждите на
,,Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД. Обект на поръчката е доставка по смисъла на
чл.3, ал.1, т.2 ЗОП. С решение 40/13.11.2017 г. управителят на ,,Тролейбусен транспорт
- Враца” ЕООД, на основание чл.181, ал.6 от ЗОП е обявил класирането на
участниците и е определил класирания на първо място участник - ,,МОСТ ЕНЕРДЖИ”
АД, гр.София - за изпълнител. На 20.12.2017 г. между управителя на ,,Тролейбусен
транспорт - Враца” ЕООД и изпълнителния директор на ,,МОСТ ЕНЕРДЖИ” АД,
гр.София е сключен Договор 2017-ОП-07/20.12.2017 г. за доставка на електрическа
енергия по свободно договорени цени от координатор на балансираща група за
нуждите на «Тролейбусен транспорт - - Враца» ЕООД За периода на действие на
договора - от 20.12.2017 г. до 20.12.2018 г., изпълнителят ,,МОСТ ЕНЕРДЖИ” АД,
гр.София е издал 10 броя фактури, на стойност 116 419. 40 лв. без ДДС, които са
разплатени от ,,Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД. Срокът на договора е изтекъл
към 20.12.2018 г., като последната издадена фактура, съдържаща доставки по договора
е разплатена с платежно нареждане от 04.02.2019 г., която дата се приема и за
изпълнение на договора. Видно от гореизложеното, последното действие по Договор
2017-ОП-07/20. 12.2017 г. е извършено на 04.02.2019 г., което е и датата на
приключване на същия. От 05.02.2019 г. за възложителя настъпва задължение да
изпрати до Агенцията за обществени поръчки за вписване в Регистъра на обществени
поръчки, информация за приключилия договор. Информацията е следвало да бъде
изпратена в 30-дневен срок от приключването на договора в периода от 05.02.2019 г. до
06.03.2019 г., включително, което не е изпълнено. Съгласно чл. 29, ал. 1 и ал. 2 от
ЗОП, възложителят следва да изпрати в срок до 30 дни от изпълнението на договора за
публикуване в РОП обявление за приключнане на договора за обществена поръчка.
Според нормата на чл.36, ал.1, т.4 от ЗОП, в приложимата редакция, в РОП се
публикуват обявленията за приключване на договорите за обществени поръчки. При
извършена по време на финансовата инспекция проверка в Регистьра за обществени
4
поръчки е установено, че обявление за приключнане на договор 2017-ОП-07/20.12.2017
г., за доставка на електрическа енергия по свободно договорени цени от координатор
на балансираща група съгласно Закона за енергетиката и Правилата за търговия с
електрическа енергия, за нуждите на ,,Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД не е
изпратено до 06.03.20 19 г.
След преценка на обстоятелствата и доказателствата по делото, съдът намира, че
въззивникът е извършил посоченото в АУАН и НП нарушение на чл.29, ал.2 вр. ал.1
вр. чл.36, ал.1, т.4 ЗОП /в редакцията му към момента на деянието/. При така
изяснената фактическа обстановка на база на събраните доказателства по същество е
налице безспорна установеност на нарушението, поради което правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя.
Не е налице маловажност на случая, тъй като в конкретния случай
санкционираното нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност
на обичайните нарушения от същия вид. В тази насока възражението е неоснователно.
В АУАН и НП е налице ясно и конкретно описание на нарушението. Фактическото
описание на нарушението е достатъчно ясно, същото е описано в пълнота и дава
възможност на жалбоподателя да установи срещу какви факти следва да се защитава,
поради което в тази насока липсва допуснато съществено нарушение на процесуалните
правила при съставяне на АУАН и при издаване на НП. Наложеното наказание „глоба”
е в минимален размер от двеста лева, като АНО правилно е приложил закона по
отношение на приложимите санкционни разпоредби.
По отношение възраженията на жалбоподателя, съдът намира същите за
неоснователни, тъй като в настоящия случай в съставените АУАН и НП са визирани
дата и място на нарушението, описаното деяние отговаря на правната квалификация, а
извършването на визираното нарушение е доказано от обективна и субективна страна.
Предвид гореизложеното, съдът намира жалбата за неоснователна, поради което
същата не следва да бъде уважена, а атакуванато НП следва да бъде потвърдено изцяло
като правилно и законосъобразно.
Предвид обстоятелството, че АНО претендира направени по делото разноски и
при този изход на делото, жалбоподателят следва да бъде осъден на основание чл.63,
ал.3 ЗАНН да заплати на АДФИ гр.София направените в хода на делото разноски за
юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 80.00 /осемдесет/ лева,
съгласно чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-125 от 16.08.2021 г.,
издадено от директора на АДФИ – гр.София, с което за извършено нарушение на чл.29,
5
ал.2 вр. ал.1 вр. чл.36, ал.1, т.4 ЗОП, на основание чл.256а вр. чл.261, ал.2 от ЗОП на В.
КР. ХР. от гр.Враца-управител на „Тролейбусен транспорт-Враца“ ЕООД е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 200.00 /двеста/ лева.
ОСЪЖДА на основание чл.63, ал.3 ЗАНН В. КР. ХР. от гр.Враца да заплати на
АДФИ гр.София разноски в размер на 80.00 лева, направени в хода на делото за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–
Враца по реда на гл.XII АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за
неговото изготвяне.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
6