РЕШЕНИЕ
№ 118
гр. Кюстендил, 09.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, II-РИ СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Николай Ал. Николов
при участието на секретаря Валентина Сп. Стоицова
като разгледа докладваното от Николай Ал. Николов Административно
наказателно дело № 20211520200927 по описа за 2021 година
Делото е образувано по жалба от община Кюстендил, представлявана от кмета П. П.
против наказателно постановление №НЯСС-148/19.07.2021г., издадено от председателя на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на общината на
основание чл.200, ал.1, т.39 и ал.4 от Закона за водите (ЗВ) са наложени имуществени санкции в
общ размер 6000 лева – по 2000 лева за три нарушения за неизпълнение на задължения по чл.190а,
ал.2 във вр. с ал.1, т.3 ЗВ.
Иска се отмяна на атакуваното постановление, с доводи, че същото е неправилно и
незаконосъобразно, евентуално – изменението му до минималния размер на предвидените
санкции.
Административнонаказващият орган (АНО) изразява становище за неоснователност на
жалбата.
Всяка от страните претендира юрисконсултско възнаграждение.
Районен съд-гр.Кюстендил, след като се запозна с доказателствата по делото и прецени
същите поотделно и в тяхната съвкупност, намери за установено следното:
На 28.10.2020г. свидетелите И. и Т. – служители на РО НЯСС-Югозападна България
при ДАМТН извършили проверка на язовир „Горна Брестница 031048“ в землището на с.Горна
Брестница, собственост на община Кюстендил, при която било установено наличие на дървесна и
храстовидна растителност по водния откос, въздушния откос и короната на язовирната стена.
Посочените констатации били отразени в констативен протокол №01-02-69/29.10.2020г.
1
Във връзка с горните констатации приели, че община Кюстендил, като собственик на
язовира, не е изпълнила дадените на основание чл.190а, ал.1, т.3 ЗВ предписания с протокол №01-
02-30/22.06.2020г., а именно:
1. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по водния откос до
24.08.2020г.
2. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по въздушния откос до
24.08.2020г. и
3. Да се премахне храстовидната и дървесна растителност по короната до 24.08.2020г.
С влязло в сила на 03.08.2020г. НП№НЯСС-201/06.11.2019г., издадено от зам.-
председател на ДАМТН, на община Кюстендил са наложени имуществени санкции по чл.200, ал.1,
т.39 ЗВ.
На 22.01.2021г. срещу община Кюстендил бил съставен АУАН. В него са отразени
посочените констатации. В допълнение е прието, че констатираните нарушения са извършени в
условията на повторност по смисъла на параграф 1, т.22 от ДР на ЗВ, доколкото били извършени в
едногодишен срок от влизане в сила на НП№НЯСС-201/06.11.2019г., с което нарушителят е
наказан за нарушение от същия вид. Прието е, че нарушен чл.190, ал.2 ЗВ. Актът е предявен и
връчен на пълномощник без представителна власт.
Въз основа на този акт е издадено атакуваното НП. В НП е възпроизведена идентична
фактическа обстановка. Прието е, че на 25.08.2020г. са извършени три нарушения на разпоредбата
на чл.190а, ал.2 ЗВ и за тях на основание чл.200, ал.1, т.39 и ал.4 ЗВ са наложени посочените
имуществени санкции.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства, а
именно: документите, съдържащи се в административнонаказателната преписка, показанията на
свидетелите Иванов и Т..
Не са налице противоречия в събрания по делото доказателствен материал, които
следва да се обсъждат.
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок срещу подлежащ на атакуване
акт и от лице, което има право на такава.
Разгледана по същество, жалбата е основателна макар и не на поддържаните с нея
основания. Съображенията за това са следните:
В административнонаказателното производство е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила, обосноваващо отмяната на атакуваното НП. Това е така, защото АУАН не
е предявен, респ. връчен на нарушителя по надлежния ред, доколкото това е сторено чрез
пълномощник, който не е разполагал със съответна представителна власт. Издаването на НП в
такъв случай е недопустимо.
По същество следва да се отбележи следното:
Безспорно бе установено, че при посочените в НП условия санкционираната община не
е изпълнила в срок задължението си да изпълни дадени й предписания, като по този начин
виновно е осъществен административнонаказателния състав по чл.200, ал.4 във вр. с ал.1, т.39 ЗВ.
Неправилно обаче АНО е приел, че с бездействието са осъществени три нарушения. Макар и
формулирани в три пункта предписанията се свеждат до изпълнение на едно задължение –
почистване на процесната язовирна стена от храстовидната и дървесна растителност. С виновното
2
му неизпълнение е осъществено едно нарушение.
При това положение НП следва де се отмени.
С оглед изхода на спора и на основание чл.63, ал.3 във вр. ал.5 ЗАНН, вр. с чл.37, ал.1
ЗПП, вр. с чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ, в полза на жалбоподателя следва
да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева. Размерът бе
определен от съда, съобразявайки правната и фактическа сложност на делото.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №НЯСС-148/19.07.2021г., издадено от
председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на
община Кюстендил на основание чл.200, ал.1, т.39 и ал.4 ЗВ са наложени имуществени санкции в
общ размер 6000 лева – по 2000 лева за три нарушения за неизпълнение на задължения по чл.190а,
ал.2 във вр. с ал.1, т.3 ЗВ.
ОСЪЖДА ДАМТН да заплати на община Кюстендил сумата 80 лева.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.Кюстендил в 14-
дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________
3