Решение по дело №71/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 октомври 2022 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20227210700071
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 82

гр. Силистра, 12 октомври 2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на дванадесети септември през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

                                                                  Съдия: Елена Чернева

при секретаря Антония Стоянова, като разгледа докладваното от съдията адм. д № 71 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Производството по делото е образувано по жалба от Н.И.Н. с ЕГН – ********** *** против Заповед  № РД 09-150 / 25. 02. 2022 г. на Министъра на земеделието за одобряване на окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2021 като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, в частта относно 1.02 ха от парцел № 54078-31-4-3 с площ общо от 1.7 ха в землището на с. Осен, общ. Главиница, местност „Средна гора“, заявен за подпомагане със заявление с УИН 19/080621/55541, които не са включени в одобрените със заповедта специализирани слоеве.

Според жалбоподателя оспореният акт е издаден при допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон и несъответствие с целта на закона. Сочи, че при издаването на заповедта не са изяснени всички релевантни факти и обстоятелства в съответствие с изискването на чл. 35 АПК, като органът е счел, че досежно процесния парцел е налице несъответствие между заявения вид култура (сини сливи) и начина на трайно ползване (нива), без да е съобразил извършената промяна на трайното му ползване по реда на чл. 78а от ППЗСПЗЗ, според която върху имота има трайни овощни насаждения. Моли за отмяна на акта и връщане на преписката на органа за ново произнасяне, както и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът – Министъра на земеделието, чрез процесуалния си представител – първоначално адв. Е.П. ***, а в последствие чрез гл. юриск. М.Н. ***, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа довода, че заявеният начин на трайно ползване на парцела не съответства на действителното положение, което според процесуалния представител е причината имотът да не попада в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“.

Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

От приложените по делото доказателства се установява, че в качеството си на земеделски производител жалбоподателят е подал общо заявление за подпомагане за кампания 2021 г. с УИН: 19/080621/55541 от 14.05. 2021 г., с което е поискано финансиране по няколко схеми и мерки от ПРСР 2014-2020 г., като заявителят е отбелязал, че кандидатства с три парцела, измежду които и №  54078-31-4-3 (номер от ИСАК) с площ от 1.02 ха в землището на с. Осен, заявен като овощна градина, засадена със сливи. Още при извършената автоматична проверка в ИСАК при подаването на заявлението е установено, че досежно този имот не е налице съответствие между заявения вид култура и начина на трайно ползване на физическия блок, в който попада културата (л. 32).

Във връзка с актуализирането на специализираните слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за 2021 г. е извършена дешифрация на актуалната Цифрова ортофото карта. Процесният парцел е попадал в територия, покрита със сателитни снимки. Посочените обстоятелства се установяват от писмо с изх. № 94-640 / 18. 04. 2022 г. от директора на дирекция „Идентификация на земеделски парцели“ - ИЗП (л. 7 и 8 от делото). От същото писмо е видно, че при повторен оглед на сателитните снимки се установява, че процесният имот не е бил дешифриран прецизно и начинът на трайно ползване не е актуализиран от „Обработваема земя“ на „Овощни насаждения“ съобразно видимото на снимката земно покритие и ползване, показващо наличие на трайни насаждения.

В резултат на непрецизното дешифриране на сателитните снимки начинът на трайно ползване на процесния парцел е определен като „Обработваема земя“ и е вписан като такъв в одобрения проект на специализирания слой "Физически блокове". Жалбоподатеят не е подал възражения срещу проекта, поради което при одобряването на окончателните специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" със Заповед  № РД 09-150 / 25. 02. 2022 г. на Министъра на земеделието имотът, макар в обхвата на слой ПДП, попада във физически блок с начин на трайно ползване „Обработваема земя“, т. е. неподходящ е за подпомагане по заявените схеми.

В процеса се установи още, че въз основа на подадено заявление от жалбоподателя през 2019 г. е изпълнена процедурата по чл. 78а от ППЗСПЗЗ, като е променено трайното предназначение на  процесния поземлен имот, чийто идентификатор по КК и КР на населеното място е 54078.16.11, от нива съответно на трайни насаждения – сини сливи. За целта е била назначена тричленна комисия от началника на ОСЗ-Главиница, която е извършила проверка на място и е установила, че върху имота е създадена овощна градина през м. ноември 2017 г. и начинът на трайно ползване е променен. Констатациите са отразени в констативен протокол, който е одобрен от началника на ОСЗ-Главиница. Видно от приложената скица на л. 69 от делото промяната в начина на трайно ползване е отразена в кадастъра по реда на Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.

Във връзка с установяването на действителното положение относно начина на трайно ползване на имота по делото е назначена комплексна експертиза. Вещите лица са категорични, че върху 10,208 дка от площта на парцела, попадащи в слоя ПДП, са налични 516 бр. живи овощни дървета от вида сини сливи и 63 бр. изсъхнали. Според вещите лица няма несъответствие между заявения вид култура и начина на трайно ползване на имота.

Оспорването на посочената заповед № РД 09-150 / 25. 02. 2022 г.  е станало повод за инициирането на настоящото производство. Съгласно мотивите на Тълкувателно решение № 8 / 11.12. 2015 г. на ВАС по т.д. № 1 / 2015 г. по своя характер заповедта по чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. съставлява съвкупност от множество индивидуални административни актове, чието оспорване следва да се проведе по реда на АПК - „Глава десета“, Раздел I-Оспорване на индивидуални административни актове. В тази връзка и предвид разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК съдът следва да прецени законосъобразността на обжалвания административен акт на всички основания по чл.146 от АПК - валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, преследвана от закона.

Компетентността на министъра на земеделието за одобряване или изменение на окончателните специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" произтича от разпоредбите на чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗЗ и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. Изложеното сочи, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.

Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа достатъчно фактически и правни основания, позволяващи проверката на материалната ѝ законосъобразност. При издаването ѝ са спазени процесуалните правила, предвидени в чл. 16 – чл.16г от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., като административният орган не e допуснал съществени нарушения, които да ограничат правото на защита на жалбоподателя, респ. да обосноват незаконосъобразността и отмяната на частично оспорения акт само на това основание.

Допуснатото от административния орган нарушение е свързано с неизпълнение на процесуалните му задължение служебно да изяснява фактите по случая преди издаването на административния акт, което задължение произтича от чл. 35 от АПК.  Основното спорно обстоятелство, което е останало неизяснено, е свързано с това дали установеният начин на трайно ползване на процесния имот съответства на възприетото от органа при постановяването на акта. Доколкото обаче посоченото нарушение е рефлектирало върху начина, по който е приложен материалният закон, то следва да се разгледа в светлината на допуснатото от органа негово нарушение, съставляващо отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК.

От заключението на приетата по делото експертиза се установи, че заявените 1.02 ха от имот с идентификатор 54078.16.11 по КК и КР на с. Осен, съставляващи парцел № 54078-31-4-3 (съгласно ИСАК) са засадени с плодни дръвчета, като много повече от 70 % от тях са живи, т. е. безспорно установен е факта, че трайното предназначение на имота е променено на овощна градина. Същевременно от приложеното писмо с изх. № 94-64018.04.2022 г. (л. 7) от директора на дирекция ИЗП, което писмо съставлява официален документ, се установява, че сателитната снимка на имота не е била дешифрирана прецизно, като на нея е видимо земното покритие и ползване на парцела като овощна градина. Следователно спазени са изискванията на чл. 9, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, приложими във вр. с чл. 14 от Наредба № № 105 от 22.08.2006 г. за включване на имота в специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане“, противно на становището на процесуалния представител на ответника. В случая проблемът произтича от некоректното отбелязване на трайното предназначение на имота в одобрения специализиран слой на референтните парцели-физически блокове, като едната от основните характеристики на физическия блок, а именно – начинът му на трайно ползване, е вписан погрешно. Така установеното обстоятелство сочи на незаконосъобразност на постановената заповед в оспорената част, която налага отмяната ѝ и необходимостта от връщане на преписката на административния орган на основание чл. 173, ал. 2 от АПК за издаване на заповед за одобряване на специализирани слоеве съгласно чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г.  за кампания 2021 година, като трайното предназначение на парцел    54078-31-4-3 с площ от 1.02 ха в землището на с. Осен се актуализира съобразно заснетите сателитни изображения като „Овощни насаждения“.  

Съобразно изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК искането на жалбоподателя за присъждане на разноски е основателно, поради което Министерството на земеделието, в качеството му на юридическо лице, в структурата на което министърът изпълнява своите правомощия (§ 1, т. 6 от ДР на АПК), следва да заплати  сумата от 610. 00 лева, формирани от платеното адвокатско възнаграждение и платената държавна такса.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, чл. 173 и чл. 174 АПК Административен съд гр. Силистра

 

Р   Е   Ш   И  :

ОТМЕНЯ Заповед  № РД 09-150 / 25. 02. 2022 г. на Министъра на земеделието за одобряване на окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2021 като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, в частта относно 1.02 ха от парцел № 54078-31-4-3 с площ общо от 1.7 ха в землището на с. Осен, общ. Главиница, местност „Средна гора“, заявен за подпомагане със заявление с УИН 19/080621/55541.

 

ВРЪЩА делото като преписка на  Министъра на земеделието за издаване на заповед за одобряване на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 година като част от СИЗП, като трайното предназначение на парцел    54078-31-4-3 с площ от 1.02 ха в землището на с. Осен се актуализира съобразно заснетите сателитни изображения като „Овощни насаждения“.

 

Определя 1-месечен срок за произнасянето, считано от получаване на преписката след влизане в сила на настоящото решение, и съобразно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на Н.И.Н. с ЕГН – ********** *** направените по делото разноски в размер на 610. 00 (шестстотин и десет) лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

Съдия: