Решение по дело №47/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 79
Дата: 10 юни 2022 г. (в сила от 10 юни 2022 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20227120700047
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 10.06.2022 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в публично заседание на първи юни през две хиляди и двадесет и втора  година в състав:

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                            ЧЛЕНОВЕ:  ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                  АЙГЮЛ ШЕФКИ  

при секретаря Мариана Кадиева и в присъствието на прокурор Георгиева от ОП-Кърджали, като разгледа докладваното от съдия Шефки канд 47 по описа на КАС за 2022 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба от Община Черноочене, подадена чрез пълномощник, против Решение29/01.02.2022 г., постановено по анд1123/2021 г., по описа на Районен съдКърджали. Касаторът намира оспореното решение за незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон и при съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Твърди, че при съставянето и предявяването на АУАН са допуснати нарушения на чл.43, ал.4 ЗАНН, както и на чл.40, ал.3 от ЗАНН, тъй като актът не бил съставен в присъствието на надлежни свидетели и не бил предявен на кмета на общината. Намира за неправилна и правната квалификация на нарушението, отразена в наказателното постановление, като сочи и липса на мотиви относно приложението на чл.28 от ЗАНН. Иска отмяна на оспореното решение, както и на потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът по касацияПредседател на Държавна агенция по метрологичен и технически надзор - гр.София, не взема становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура - Кърджали намира касационната жалба за неоснователна.  Счита, че нарушението е доказано по безспорен начин и не са налице сочените касационни основания за отмяна на оспореното решение.

Съдът, като обсъди посочените в жалбата касационни основания, доводите и становищата на страните и доказателства по делото, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 от АПК и от лице, имащо интерес от обжалването, поради което е процесуално допустима.        

Разгледана по същество  жалбата е неоснователна.

С обжалваното решение районният съд е потвърдил Наказателно постановление № НЯСС – 219/29.09.2021 г., издадено от председателя на  ДАМТН, с което на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите, на Община Черноочене е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 000 лв. за нарушение на чл.141, ал.1, т.2 от Закона за водите /ЗВ/. С горното решение, Община Черноочене е осъдена да заплати и деловодни разноски, в размер на 80 лв., за юрисконсултско възнаграждение.

Като взел предвид събраните по делото доказателства, районният съд е приел за установено, че  жалбоподателят е осъществил вмененото му   нарушение, защото като собственик на язовир „***“ находящ се в имот с идентификатор *** по КККР на ***, не е изпълнил задължението си по осигуряване използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на състоянието на язовира и в частност - не е монтирал устройство за измерване на водното ниво. При извършената служебна проверка, районният съд не констатирал и нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на наказателното постановление. 

Решението е правилно.

Видно от приложения АПОС №**/*** г., процесния язовирязовир***, находящ се в имот с идентификатор *** по КККР на ***, е собствен на Община Черноочене, поради което касаторът е адресат на задължението по чл.141, ал.1, т.2 ЗВ.

Видно от приложения констативен протокол №08-02-10/14.01.2021 г., на 14.01.2021 г. е извършена проверка от служители на  ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, при която е установено, че язовирната стена и съоръженията към нея, не са оборудвани с устройство за измерване на водното ниво, съобразно изискването на чл.70, ал.4, вр. с чл.106, ал.2 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническа и безопасна  експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние /Наредбата/. 

Въз основа на горните констатации е съставен АУАН №08-053/31.03.2021 г. и издадено наказателно постановление за това, че на 14.01.2021 г., Община Черноочене, като собственик на язовир „***“, не е осигурило използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно изискванията на Наредбата, и с горното нарушило разпоредбата на чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ, като наложената имуществена санкция в размер на 1 000 лв. е основана на чл.200, ал.1,т.38 от ЗВ.

Според разпоредбата на чл.141, ал.1, т.2 от ЗВ, посочена като нарушена в АУАН и в НП, собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да осигурят използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхната дейност, отговаряща на изискванията на наредбата по ал.2. В чл.70, ал.4 от приложимата наредба, е предвидено задължение за собственика на язовира да монтира устройство за измерване на водното ниво.

Съгласно текста на чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ, въз основа на който е санкционирано дружеството, по отношение на физическото или юридическото лице, което не изпълни задължение по чл. 141, ал. 1, е предвидено наказание глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 20 000 лв.

По делото не са представени никакви доказателства от страна на собственика на язовира, че е изпълнил задълженията си по чл.141, ал.1, т.2 ЗВ във вр. с чл.70, ал.4 от приложимата наредба и язовирната стена разполага с необходимата измервателна и контролна апаратура за мониторинг на състоянието на процесния водоем.

При така установеното правилно РС е приел, че дружеството е нарушило разпоредбата на чл.141, ал.1, т.2  ЗВ, като за това нарушение му е наложена санкция в минималния размер, определен в чл.200, т.38 ЗВ.

Неоснователни са и твърденията на касатора, че съставеният АУАН не  бил предявен по надлежния ред на кмета на община Черноочене, както и че последният не бил поканен за съставянето му. Установи се по делото, че на 12.03.2021 г., в деловодството на Общинска администрация - Черноочене е постъпила покана за съставяне на акт за установяване на административно нарушение по Закона за водите. Последната покана е отправена до кмета на общината, във връзка с проверка, отразена в констативен протокол 08-02-10/14.01.2021 г. В случая,  АУАН е съставен при хипотезата на чл.40, ал.2 ЗАНН. Т.е., след като нарушителят е бил поканен и не се е явил на датата, определена в поканата. Според показанията на свидетелите И. актосъставител; К. - свидетел при установяване на нарушението; К.- свидетел при съставянето на акта  и Д. К. свидетел на отказа да се приеме и подпише акта, след съставянето на АУАН актосъставителят - св.И., запознала кмета на общината с неговото съдържание, но последният отказал да подпише и приеме акта. Този отказ бил оформен с подписа на лицето К. с отбелязани три имена и адрес, каквито са и изискванията на чл.43, ал.2 ЗАНН.

Не се установи и твърдяното в касационната жалба нарушение на чл.40, ал.3 ЗАНН, приложим в случаите, в които липсват свидетели при присъствали при извършване или установяване на нарушението. В случая, процесният АУАН е съставен в присъствието на двама свидетели, единият от коитоМ. К. - свидетел при установяване на нарушението, а другият – Т.  К. - свидетел при съставянето на акта, като последните обстоятелства са надлежно отбелязани в акта. 

Процесното деяние не представлява и маловажен случай, обуславящ прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като не са налични данни конкретното нарушение да се отличава по степен на обществена опасност от обичайната за този вид нарушения.

По горните съображения съдът намира, че касационната жалба е неоснователна, а обжалваното в решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран така и на основание чл.221, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение29/01.02.2022 г., постановено по анд1123/2021 г., по описа на Районен съдКърджали.

          Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

     2.