Решение по дело №3141/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260384
Дата: 11 март 2021 г. (в сила от 3 юни 2021 г.)
Съдия: Васил Александров Тасев
Дело: 20205330203141
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юни 2020 г.

Съдържание на акта

                            Р      Е      Ш      Е     Н     И      Е     260384

        

                                      гр. Пловдив, 11.03.2021г.

 

                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Пловдивски районен съд, VІII н.с., в публично съдебно заседание на  седемнадесети ноември две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛ ТАСЕВ

 

при секретаря Ваня Койчева, като разгледа АНД № 3141/2020 год. по описа на ПРС, VІІІ наказателен състав, за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

 Постъпила е жалба П.И.Н. с  ЕГН ********** *** срещу наказателно постановление № 11-01-605 от 26.02.2020г., издадено от Г. М. Н., на длъжност ******** на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2 на сто от стойността на сключения договор с ДДС или 669.54 лева /шестотин шестдесет и девет лева и петдесет и четири стотинки в нарушение разпоредбите на чл. 17, ал. 1 от ЗОП във връзка с чл. 20, ал. 2 т. 2, във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП /Изм., ДВ, бр. 85 от 24.10.2017 г./.

В жалбата се сочи на незаконосъобразност и необоснованост на атакувания акт, въз основа на което се прави искане за неговата отмяна.

          Жалбоподателят - редовно призован - не се явява в съдебно заседание, както неговият повереник – адв. В.. 

           За въззиваемата страна - АДФИ – София се явява ***.К. , която моли атакуваното наказателно постановление да бъде потвърдено.

           Съдът, след като прецени доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, както и доводите на страните, намира за установено следното:

           Жалбата е процесуално допустима, като е подадена от активно легитимирано лице с изявен правен интерес и в законово установения в чл.189, ал.8 от ЗДвП  преклузивен срок. 

           Разгледана по същество, същата е  неоснователна.

С акт за установяване на административно нарушение от 02.09.2019г., е било констатирано , че на 01.01.2018 г., в МБАЛ „Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД , гр. Пловдив, доц. *** П.И.Н., в качество си на ********* на МБАЛ „Св. Пантелеймон - Пловдив" ЕООД и публичен възложител по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 16 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/, е сключил договор с „Идънред България" АД за отпечатване и предоставяне на ваучери за безплатна храна, без да проведе процедура за възлагане на обществена поръчка, при наличие на законоустановените основания за това /обект, субект и стойност/, като в АУАН е посочено , че по този начин е бил нарушен чл. 17, ал. 1 от ЗОП във връзка с чл. 20, ал. 2 т. 2, във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП /Изм., ДВ, бр. 85 от 24.10.2017 г./.

При извършената от страна АДФИ проверка е установено, че МБАЛ „Св. Пантелеймон - Пловдив" ЕООД- гр. Пловдив е създадено със Заповед РД-20-67/17.08.2000 г. на Министерството на здравеопазването за преобразуване на публични здравни заведения в лечебни заведения за болнична помощ - еднолични търговски дружества с общинско имущество. С Решение № 10133/21.09.2000 г. и фирмено дело 3862/2000 г. на Пловдивски Окръжен съд в търговския регистър е вписано лечебно заведение МБАЛ „Св. Пантелеймон - Пловдив" ЕООД като правоприемник на Общинска болница район „Южен" -Пловдив. Основен предмет на дейност на МБАЛ "Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД- гр.Пловдив е осъществяване на болнична помощ съгласно глава IV, чл. 19 и чл. 20 от Закона за лечебните заведения.МБАЛ „Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД - гр.Пловдив е 100 % собственост на Община Пловдив и е със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Никола Вапцаров" № 9. В АУАН е посочено също така , че МБАЛ „Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД- гр. Пловдив е лечебно заведение по чл. 9, ал. 1,т. 1 от ЗЛЗ.

От АУАН се установява, че за периода от 25.02.2016 г. до 31.12.2018 г., управлението на МБАЛ „Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД - гр. Пловдив е възложено с договор за управление и контрол от 25.02.2016 г. на доц. *** П.И.Н.. Считано от 09.05.2019 г. лечебното заведение се управлява и представлява от *** К. П. С. - *********. МБАЛ "Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД- гр.Пловдив е публично правна организация по смисъла на § 2, т. 43 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗОП /в сила от 15.04.2016 год./. *********ят на МБАЛ "Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД- гр.Пловдив като представляващ публично правна организация е публичен възложител по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 16 от ЗОП, който е отговорен за правилното прогнозиране, планиране, провеждане, приключване и отчитане за резултатите от обществените поръчки - /чл.5, ал.1 от ЗОП/.

На база изискана документация е установено също така , че източниците на финансиране на дейността на болницата са целеви субсидии от Държавния бюджет, от общинския бюджет, приходи от Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ и други. Съгласно справка изх. № 1185/16.08.2019 г., за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г. приходите на лечебното заведение са в общ размер на 8 062 986,63 лв., от които приходите от държавния бюджет, общинския бюджет и бюджета на НЗОК са в общ размер на 7 640 358,00 лв. или 94,76% от всички приходи, т. е. над 50 на сто от всички приходи.

По- нататък в АУАН е посочено , че съгласно разпоредбите на чл. 5, ал. 2, т. 16 от Закона за обществените поръчки, представляващият лечебно заведение - търговско дружество по чл. 37 от Закона за лечебните заведения, собственост на община, на което повече от 50 % от приходите са от държавния и/или общинския бюджет, и от бюджета на НЗОК, е публичен възложител на обществени поръчки.

По административнонаказателната преписка е приложено писмо № 1189/16.08.2019 г. от настоящия ********* на лечебното заведение, за периода от 15.02.2017 г. до 31.12.2018 г. в МБАЛ „Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД, от което се установява, че не е била издавана нарочна заповед по смисъла на чл. 7, ал. 1 от ЗОП, с която да се делегират правомощия във връзка с организирането и/или възлагането на обществени поръчки на друго длъжностно лице. Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № 7 от 9.07.2003 г. за условията и реда за издаване и отнемане на разрешение за извършване на дейност като оператор на ваучери за храна и осъществяване дейност като оператор чрез ваучерите за храна работодателите предоставят на лица, работещи по трудови правоотношения по договори за управление, наричани по-нататък „ползватели", средства за храна отделно от възнаграждението им. Отделно в ал. 2 е определено, че предоставяните ваучери за храна са средство за замяна, посредством което ползвателите получават храна и хранителни продукти срещу номиналната стойност на ваучерите в ресторанти, заведения за бързо обслужване, както и в обекти за търговия с храни, включително магазини за хранителни стоки, супермаркети, хипермаркети и др., осъществяващи дейност в съответствие с изискванията на Закона за храните. Съгласно Закон за данък добавена стойност (ЗДДС) и Указание № УК-3/21.03.2003 г. на Министерство на финансите, ваучерите за храна са необлагаема сделка, като се облагат само разходите по тяхното отпечатване и услугата за отпечатването на ваучерите е текущ разход- т.е. начислява се като разход не за месеца, за който се отнасят ваучерите, а когато са платени и доставени, като в същото време стойността-номинала на ваучерите се начислява като разход за месеца, за който се отнасят ваучерите.

Според проверяващите, след анализ на възлагането на обществена поръчка за услуга по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП за отпечатване и предоставяне на ваучери за безплатна храна на персонала на МБАЛ „Св. Пантелеймон - Пловдив" ЕООД, е било установено, че за периода от 01.01.2018г. до 31.12.2018г., действителната обща стойност на разходите за „услуги", по смисъла на чл.З, ал.1, т.З от ЗОП, извършени от МБАЛ „Св. Пантелеймон- Пловдив" ЕООД за безплатна храна на персонала е в общ размер на 100 627,48 лв. без ДДС (100 701,98 лв. с ДДС), както следва:

-   извършени разходи на стойност 168,31лв. без ДДС (183,97лв. с ДДС,) представляващи 30 броя ваучери на стойност 90лв., раздадени на персонала и отчетени като разход за месец януари 2018г. и услугата за отпечатването и предоставянето на ваучери, заявени и платени през 2018г. на стойност 78,31 лв. без ДДС (93,97 лв. с ДДС), съгласно фактура № **********/31.01.2018г. по договор за възлагане на обществена поръчка за отпечатване и предоставяне на ваучери за храна, сключен на 01.05.2017г. с „Идънред България" АД, в резултат на проведена обществена поръчка- обява с предмет: Избор на оператор за отпечатване, опаковане, персонализиране и предоставяне на ваучери за храна на работници и служители от МБАЛ „Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД за периода до 31.12.2017г.".

-   извършени разходи на стойност 33 456,02лв. без ДДС (33 477,23лв. с ДДС), представляващи 10 602 броя ваучери за безплатна храна( 9830 с номинал от 3 лв. и 772 броя с номинал 5 лв.) на обща стойност 33 350 лв., както и стойността на услугата за отпечатването и предоставянето им - 106,02 лв. без ДДС (127,23 лв. с ДДС) по договор, сключен на 01.01.2018г. за отпечатване и предоставяне на ваучери за безплатна храна с „Идънред България" АД, заявени и платени 2018 г. Договорът е сключен със срок „до сключване на нов договор след проведена обществена поръчка по ЗОП, или при достигане на максималния лимит от 30 000лв. без ДДС, което от двете събития настъпи по-рано" - чл.6.1 от договора.

Съгласно справка изх. № 866/30.05.2019 г., договорът е сключен с правното основание чл. 20, ал. 4, т. 3 от ЗОП.

-      извършени разходи на стойност 67 003,15лв. без ДДС (67 040,78 лв. с ДДС), представляващи 21 227 броя ваучери за безплатна храна за месеците от 01.05.2018г. до месец декември 2018г. включително (19 660 с номинал от 3 лв. и 1567 броя с номинал 5 лв.) на обща стойност 66 815 лв. и стойността на услугата по тяхното отпечатване и предоставяне- 188,15лв. без ДДС (225,78 лв. с ДДС) по договор, сключен на 01.05.2018г. с предмет: „Избор на оператор за отпечатване, опаковане, персонализиране и предоставяне на ваучери за храна на работници и служители от МБАЛ „Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД за периода до 31.12.2018г." с „Идънред България" АД, като е приложен реда за възлагане на обществената поръчка чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица.

В АУАн е записано , че иозвършените разходи са заплатени през 2018г. и през месец януари 2019г., което се потвърждава от справка изх. № 870/30.05.2019г. относно извършени разходи за изработка и доставка на ваучери за храна по сключени договори и първични счетоводни документи, съгласно Наредба № 11 от 21.12.2005г. на МБАЛ"Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД за периода 01.01.2018г.-31.12.2018г., а  действителната обща стойност на извършеният разход за безплатна храна на персонала на МБАЛ „Св. Пантелеймон - Пловдив" ЕООД за този период възлиза на 100 627,48лв. без ДДС ( 100 701,98 лв. с ДДС).

Чл. 21, ал. 8, т. 1 от ЗОП регламентира, че при обществени поръчки за доставки и услуги, които са регулярни и подлежат на подновяване в рамките на определен период, прогнозната стойност се определя на базата на действителната обща стойност на поръчките от същия вид, които са възложени през преходните 12 месеца, коригирана с евентуалните промени в количеството или стойността, които биха могли да настъпят за период от 12 месеца след възлагането на поръчката.Във връзка с извършения от финансовата инспекция анализ относно определяне на прогнозната стойност на база действителната обща стойност на поръчките от същия вид, които са възложени през преходните 12 месеца, финансовата инспекция е изискала с писма вх. №№ 1460/11.06.2019г. и 1473/12.06.2019г. от *********я на лечебното заведение писмено сведение и с писмо вх.№2005/02.08.2019г., справка относно действителната обща стойност на поръчките ­„услуга" по смисъла на чл. 3 ал.1 т.З от ЗОП за безплатна храна на персонала на МБАЛ „ Св. Пантелеймон-Пловдив" - ЕООД под формата на ваучери за безплатна храна на персонала, съгласно Наредба № 11/21.12.2005г. за периода 01.01.2017г.-31.12.2017г. такава справка е било предоставена и съгласно нея за периода 01.01.2017г.-31.12.2017г. действителната обща стойност на поръчките са 100 557,38лв. без ДДС и 100 685,66лв. с ДДС.

На база посочената по- горе справка , проверяващите са достигнали да единствения закономерен извод, а именно , че сумата от 100 557,38 лв. без ДДС попада в стойностния праг на чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП, като в съответствие с чл. 17, ал. 1 от същия закон възложителят е бил длъжен да проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 12 или т. 13 от ЗОП за отпечатване и предоставяне на ваучери за безплатна храна на персонала на МБАЛ „Св. Пантелеймон - Пловдив" ЕООД. ОТ административнонаказателната преписка обаче се установява, че посочената поръчка е била възложена по реда на чл. 20, ал. 4, т. 3 от ЗОП - чрез директно възлагане, вместо да е приложен реда по чл. 20, ал. 2, т. 2, във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП, изискващ възлагане чрез някоя от процедурите по чл. 18, ал. 1 от ЗОП. От друга страна законодателят, чрез разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от ЗОП задължава възложителя да приложи предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка, когато са налице, основанията предвидени в закона, като в конкретния случай, за възлагане на обществената поръчка чрез процедура по реда на ЗОП са налице всички законови основания, а именно субект - / *********я на МБАЛ „Св. Пантелеймон - Пловдив" ЕООД/, обект - /„услуга" по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОП, за отпечатване и предоставяне на ваучери за безплатна храна, която е с периодичен, ежегодно повтарящ се характер/ и стойност - /прогнозната стойност на обществената поръчка е 100 557,38 лв. без ДДС на обществената поръчка/

Съобразявайки изложеното по- горе, проверяващите са стигнали до единствения обосновано извод , а именно, че на дата 01.01.2018 г., когато е сключен договор за отпечатване и предоставяне на ваучери за безплатна храна с изпълнител „Идънред България" АД, за възложителя са били налице всички кумулативни предпоставки за възлагане по реда на чл. 20, ал. 2, т. 2, във връзка с чл. 17, ал. 1 от ЗОП., поради което и на същата дата в МБАЛ „Св. Пантелеймон-Пловдив" ЕООД, гр. Пловдив, жалбоподателят П.Н., в качество си на ********* на МБАЛ „Св. Пантелеймон - Пловдив" ЕООД и публичен възложител по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 16 от Закона за обществените поръчки /ЗОП, обн. ДВ, бр.34/2016г./, като е сключил договор с „Идънред България" АД за отпечатване и предоставяне на ваучери за безплатна храна, без да проведе процедура за възлагане на обществена поръчка, при наличие на законоустановените основания за това /обект, субект и стойност/, е нарушил разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от ЗОП във връзка с чл. 20, ал. 2, т. 2, във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП /Изм., ДВ, бр. 85 от 24.10.2017 г./.

            АУАН е бил предявен на нарушителя , като същият собственоръчно го е подписал без възражения, а и такива не са били депозирани пред наказващия орган в законоустановения 3-дневен срок.

         На база така съставения акт за установяване на административно нарушение е било издадено и атакуваното наказателно постановление, в което наказващият орган е възприел изцяло залегналата в АУАН фактическа обстановка и е наложил административно наказание глоба, чийто размер е обвързан от една страна със стойността на сключения договор за обществена поръчка , а от друга - с фиксирания от законодателя 2-процентов праг.

         Пред настоящия Съд жалбоподателят не ангажира каквито и да били устни или писмени доказателства , които да оборват направените от страна на проверяващите констатации. От друга страна при служебна проверка се установява , че както в хода на административната проверка , така и при издаването на атакуваното НП от страна наказващият орган не са били допуснати съществени нарушения на материалния или процесуалния закон, поради което и постановление № 11-01-605 от 26.02.2020г. се явява правилно , обосновано и законосъобразно.

Мотивиран от гореизложеното ,Съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-605 от 26.02.2020г., издадено от Г. М. Н., на длъжност ******** на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София, с което на П.И.Н. с  ЕГН ********** *** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2 на сто от стойността на сключения договор с ДДС или 669.54 лева /шестотин шестдесет и девет лева и петдесет и четири стотинки в нарушение разпоредбите на чл. 17, ал. 1 от ЗОП във връзка с чл. 20, ал. 2 т. 2, във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗОП /Изм., ДВ, бр. 85 от 24.10.2017 г./.

 

            Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Пловдив по реда на глава ХІІ от АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: 

                            /п/

Вярно с оригинала!

ВК