Решение по дело №152/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260093
Дата: 29 март 2021 г. (в сила от 21 април 2021 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20211420200152
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е №

Гр.Враца 29.03.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Врачански районен съд, ІV - наказателен състав в публично заседание на 22.03.2020 година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИСКРА КАСАБОВА

 

При секретаря Ц.Цекова като разгледа докладваното от съдията НАХД 152 по описа за 2021г. на ВРС, въз основа на закона и доказателствата

                                              

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №2709112  на ОД на МВР – Враца, с който на Д. П. Ц. ***, ж.к.********* с ЕГН ********** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 600/шестстотин/ лева за извършено нарушение по чл.21 ал.1 чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.5 от ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА/ЗДвП/, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН - съгласно чл.63 ал.1 от ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ /ЗАНН/.

            РешенИЕТО подлежи на  обжалване в 14/четиринадесет/дневен срок от уведомяването пред Врачански административен съд.

                                                                                             

РАЙОНЕН СЪДИЯ:      

           

 

М  О  Т  И  В  И :

Д. П. Ц. ***, ж.к.Връбница - 2 №623, вх.В, ет.6,ап.65, с ЕГН ********** е обжалвал ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №2709112  на ОД на МВР – Враца, с и е  наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 600/шестстотин/ лева за извършено нарушение по чл.21 ал.1 чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.5 от ЗДвП. В жалбата и в съдебно заседание адв.Г.В. АК-Кюстендил се иска отмяната на ЕФ, на първо място поради това, че жалбоподателя не е управлявал посоченото в ЕФ  - МПС на посочената дата поради това, че е била в чужбина, а от друга страна поради това че сам собственика на посоченото МПС, с което е извършено нарушението - свидетелката А.И.А. заяви в с.з.че към датата посочена в ЕФ не е познавала жалбоподателката Ц..

Ответникът по делото ОД на МВР - Враца в придружителното писмо излага становище в подкрепа на издаденият ЕФ.

Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН във вр.чл.189 ал.8 ЗДвП.

Анализирайки събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното: На 25.12.2018г., в часовия  диапазон от 08.00 - 21.00 часа, полицейският служител – П.П.Г. бил на смяна, като по предварително утвърден график се намирал в гр.Враца на ул.“Илинден“ до №22, където работел по скоростните режими със мобилна система за видеоконтрол ТFR1-М №611, поставена върху служебен автомобил, която била позиционирана на посочения адрес и заснемала нарушители с посока на движение към гр.Монтана. След като позиционирал служебния автомобил, въвел допустимата скорост, с толеранс 15 км/ч. стартирал системата и тя заработила автоматично, заснемайки всички автомобили, които се движат със скорост над 65 км/ч., като в рамките на 25.12.2018г., в часовия диапазон от 08.10 часа до 23.40 часа, са заснети 164 нарушителя.

В 08.56 часа, на 25.12.2018г., автоматизираното техническо средство – „Мобилна система за видео-контрол „ТFR1-М №611” автоматично заснела движението на лек автомобил  „АУДИ 8“ с рег. № *********, собственост на А.И.А. *** и управляван от жалбоподателя Д. П. Ц. ***, който се движел в населено място – гр.Враца по ул.“Илинден“ до №22,  с посока на движение към гр.Монтана, като регистрирала превишение на скоростта 99 км/ч., при максимално разрешена такава за градски условия от 50 км/ч. Автомобилът, с които е извършено процесното нарушение не е спрян, като лекият автомобил е заснет, след което в сектор "Пътна полиция" е издаден ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №2464126  на ОД на МВР – Враца връчен на собственика А.И.А. ***/л.25 от делото/.

Последната в срока по чл.189 ал.5 от ЗДВП подала декларация с дата 16 април 2019г./л.26 от делото/ пред органа издал ЕФ, заедно с информация за лицето извършило нарушението и копие от СУМПС/л.27 от делото/,  въз основа на която - ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ, серия „К” №2464126  на ОД на МВР – Враца с дата 30.04.2019г. бил анулиран.

За същото нарушение на дата 30.04.2019г. е издаден ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №2709112, на ОД на МВР – Враца, като на жалбоподателя /на водача посочен в декларацията,/ а именно Д. П. Ц. ***, е наложено административно наказание глоба в размер на 600/шестстотин/ лева за извършено нарушение по чл.21 ал.1 вр.чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.5 от ЗДвП.

 

Горната фактическа обстановка се потвърждава от приложените делото писмените доказателства – писмо; жалба, Заверено копие от Електронен фиш серия „К” №2709112 на ОД на МВР – Враца; снимков материал; Протокол №2 -13 -18 за проверка на мобилна система за видеоконтрол ТFR1-М №611, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване на БИМ, Министерска Заповед № 8121з – 931 от 30.08.2016г. на МВР, и приложение към нея, Справка за собственост на МПС, , Справка за нарушения от ТFR1-М №611 за 25.12.2018г., Разпечатка от камера 1216 за датата на нарушението,  Протокол по чл.10 ал.1 за 25.12.2018г., ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №2464126  на ОД на МВР – Враца, Декларация по чл.189 ал.5 ЗДвП от 16.04.2019г.Копие от СУМПС на Ц.,разписка , 2бр.справки от АИС „ГК“ и др.

                                      

Съдът намира жалбата за подадена от страна имаща правен интерес и в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, с оглед на което и се явява допустима, разгледана по същество, същата се явява неоснователна.

 

На първо място разглеждайки жалбата по същество, съдът констатира, че

нарушението е безспорно е установено, като на място на нарушението в населено място - в гр.Враца по ул.“Илинден“ до №22,  с посока на движение гр.Враца – към гр.Монтана, е заснето движението на процесното МПС, като заснемането е извършено с автоматизирано техническо средство, което е преминало задължителната проверка в лаборатория на БИМ и е годно измервателно средство, преминало съответна проверка видно от Удостоверение за одобрен тип средство за измерване, както и от Разпечатка от камера 1216 за датата на нарушението. От тези  доказателства се установява, че в конкретния случай е използвана – мобилна система за видео-наблюдение собственост именно на ОД на МВР Враца.

За процесната дата с посочената система са регистрирани в периода от 08.10 до 23.40 часа общо 164 бр. нарушения на скоростта, като от приложената Разпечатка за датата на нарушението, е видно, че същото е регистрирано в 08.56 часа, на 25.12.2018г., като в ЕФ изрично е отразено, че се касае за посоченото автоматизирано техническо средство на ОД на МВР- Враца.

На второ място следва да се посочи, че - Законодателят е въвел специална процедура, по реда на която се ангажира отговорността на водачите на МПС, чрез съставяне на електронен фиш, изключваща общия ред на налагане на административни наказания с АУАН и НП. Електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции, като формата и начинът му на издаване са регламентирани само и единствено в чл.189, ал. 4 от ЗДвП, без да са приложими правилата на ЗАНН за форма, съдържание и реквизити на АУАН и НП, но има характеристиките им, по отношение на правното му действие.

Разглеждайки жалбата по същество, съдът констатира, че електронен фиш серия „К” №2709112  на ОД на МВР – Враца е издаден в съответствие с утвърдения със Заповед № 8121з –931 от 30.08.2016г. на министъра на вътрешните работи - образец и като такъв Електронният фиш съдържа лимитативно посочените в чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити – данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението; датата и точния час на извършване на нарушението; регистрационния номер на моторното превозно средство; собственика, на когото е регистрирано превозното средство или ползвател; описание на нарушението; нарушените разпоредби и съответно размерът на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

В конкретния случай, съставеният Електронен Фиш серия „К” №2709112/  30.04.2019 г., издаден от на ОД на МВР – Враца за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със заповед на Министъра на вътрешните работи образец.

 Легално определение на понятието "Електронен фиш" е дадено в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП, според което ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административноинформационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства.

Съгласно чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. протокол за използването се съставя при използване на мобилно АТСС. В § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП изрично е посочено, че "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:

 а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;

 б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На следващо място от материално правна страна, от анализа на доказателствените източници се достига до извод, че се потвърждават по категоричен и недвусмислен начин фактическите констатации, изложени в ЕЛЕКТРОННИЯ ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №2709112  издаден на 30.04.2019г. от ОД на МВР - Враца, а именно, че на посочената в него дата, място и час, с автоматизирано техническо средство – мобилна система за видеоконтрол ТFR1-М №611, собственост на ОД на МВР – Враца, е било заснето движението на лек автомобил лек автомобил „АУДИ 8“ с рег. № *********, собственост на А.И.А. ***, който се е движил със скорост от 99 км/ч. тоест с 49 км/ч., над максимално разрешената за движение в процесния пътен участък скорост от 50 км/ч., каквото ограничение е въведено за движение в населено място.

Също така съгласно чл.188, ал.1, изр. първо от ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Според изречение второ собственикът ще носи отговорност, само ако не посочи лицето, на което е предоставил МПС.

От данните по делото се установява, че собственика на МПС се е възползвал от възможността по чл.189, ал.5 от ЗДвП, като е посочил настоящият жалбоподател Д. П. Ц., като водач на процесното МПС.

Що се отнася до останалите съображения наведени в съдебно заседание, респективно до факта дали наказаният нарушител действително е управлявал процесният автомобил на посочената в ЕФ - дата, час и място, то този факт ,както и наведените съображения, не могат да бъдат съобразени на този етап от производството и те по никакъв начин не се отразява на извършеното и констатирано с атакувания ЕФ нарушение и това е така поради това, че наказаното лице жалбоподателя Д. П. Ц., е пропуснала да сезира наказващият орган за тези обстоятелства по установения със ЗДвП ред в изготвена от нея изрична Декларация по чл.189 ал.5 изр.2 от ЗДвП, съгласно които текст собственоръчно е била длъжна да декларира, както посоченото обстоятелство, така и имената и данните на лицето извършило превоза с посоченият в ЕФ лек автомобил, на датата, часа и мястото, установени в ЕФ, както и да предостави копие от СУМПС.

Ако жалбоподателят  Д. П. Ц. вместо директно да пуска жалба, чрез наказващият орган до съда, беше сторила това – а имено да внесе Декларация по чл.189 ал.5 от ЗДвП, то тогава Административно наказващият орган - сам щеше да анулира издаденият ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №2124004 и да състави такъв на лицето извършител на административното нарушение.

Не изпълнявайки разпоредбите на закона, /прескачайки утвърденият административен ред/ жалбоподателят Ц. сама се е поставила в позицията да носи административнонаказателна отговорност, за извършеното нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

Следва да се отбележи и че нарушението е квалифицирано правилно от наказващият орган, който е определил и размерът на наложената санкция в размера установен от нормата на чл.182 ал.1 т.5 от ЗДвП, в редакцията на закона актуална към датата на нарушението - съгласно която:„водач които превиши   разрешената скорост в населено място се наказва за превишаване над 40 км/ч, с глоба от 600 лева” в този смисъл е наложена адекватната към датата на извършване на нарушението и издаване на НП санкция. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо и е санкционирано с относимата санкция. Санкционната разпоредба е предвидила това по вид и размер наказание, само за нарушителите – физически лица, тъй като административно наказателната отговорност е лична и субект на нарушението по ЗДвП може да бъде само физическо лице, като глобата е определена във фиксиран размер и не подлежи на индивидуализация. 

Не на последно място настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай по отношение на нарушението не може да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН за маловажен случай. Това е така, тъй като нарушението е формално и липсват съставомерни вреди, като законодателя е възприел, че самото нарушение на правилата за движение по пътищата е с достатъчно висока степен на обществена опасност. Контролът върху скоростта за движение е насочен към осигуряване на безопасността на движение, която дейност е с повишена опасност. Крайната цел на контрола е недопускане на ПТП, поради превишена скорост.Не се констатираха допуснати съществени нарушения на процесуалните правила поради което и съобразно изложените доводи съдът счете, че атакуваният електронен фиш, като правилен и законосъобразен, следва да се потвърди.

Затова и съдът ПОТВЪРДИ ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №2709112  издаден на 30.04.2019г. на ОД на МВР - Враца, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

                                                                                 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: