О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№…….
гр.Шумен, 06.04.2023г.
Административен съд- град Шумен, в
закрито заседание на шести април през две хиляди двадесет и трета година в
състав:
Съдия: Бистра Бойн
като разгледа докладваното от съдията административно
дело № 68 по описа за 2023г. на Административен съд- Шумен, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл.145 и сл. АПК, във връзка с чл.45 ал.3 от Закона за местното
самоуправление и местната администрация, във връзка с чл.21 ал.1 от Закон за
публичните предприятия.
Делото е
образувано по жалба на „К.о.ц.Ш.“ ЕООД с ЕИК: *******, представлявано от
управителя д-р С.А., срещу Решение № 921 по Протокол №45 от 23.02.2023г. на ОбС
Шумен, с което по т.1 се утвърждават правила за провеждане на конкурс за
възлагане на управлението на „К Ш“, по
т.2 се утвърждават изискванията към кандидатите, необходимите документи за
кандидатстване, време и място на провеждане на конкурса и по т.3 е определен
състав на комисия за организиране и провеждане на конкурса.
При проверка редовността на
оспорването, съдът е констатирал, че към жалбата не е приложен документ за
внесена по сметка на Административен съд– гр.Шумен държавна такса, не е
обоснован правен интерес от оспорването и не е ясно от чие име е депозирана
жалбата, поради което с определение от 13.05.2022г. жалбата е оставена без
движение, с указания оспорващият да изправи констатираните нередовности. На
30.03.2023г. е депозирано заявление, с което е приложен документ за внесена
държавна такса и е уточнено от чие име се подава жалбата.
От представена административна
преписка от ОбС Шумен на 27.03.2023г. и на 05.04.2023г. се установява, че с
Решение № 949 по Протокол № 46 от 30.03.2023г. на ОбС Шумен, оспорената т.2 от Решение
№ 921 по Протокол №45 от 23.02.2023г. на ОбС Шумен, е отменена, от което
следва, че понастоящем оспореното
решение в тази му част не съществува в правния мир. С отмяната му съдебното
производство се явява лишено от предмет в тази си част, което изключва правния
интерес от търсената защита.
Съдът служебно следи за наличието
на абсолютната задължителна положителна процесуална предпоставка за допустимост
на съдебното производство, а именно- оспореният акт да подлежи на съдебен контрол.
В настоящия казус се оспорва Решение № 921 по Протокол №45 от 23.02.2023г. на
ОбС Шумен, постановено на основание чл.1 ал.3 от Закона за публичните
предприятия, във връзка с провеждане на конкурс за избор на орган на управление
***, чийто едноличен собственик на капитала е Община Шумен, видно от справка в
ТР, съответно същото е публично предприятие по смисъла на чл.2 ал.1 т.1 от ЗПП.
В настоящия случай се обжалва акт, който не е краен за приключване на
процедурата по конкурса.
Съгласно
чл.63 ал.3 от Закона за лечебните заведения ЗЛЗ) членовете на органите на
управление и контрол на държавните и общинските лечебни заведения и на
лечебните заведения с държавно и/или общинско участие в капитала, които са
публични предприятия по смисъла на Закона за публичните предприятия, се избират
и назначават след провеждане на конкурс по реда на ЗПП. Съгласно чл.21 ал.1 от ЗПП,
всички членове на органите за управление и контрол, посочени в § 1 т.13 от ДР от
с.з. се избират и назначават след провеждане на конкурс, чиито условия и ред за
провеждане на конкурса се уреждат в правилника за прилагане на закона. Съгласно
чл.68 от Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия/ППЗПП/, органите на местното самоуправление определят
условията и реда за номиниране на кандидати за членове на органите за
управление и контрол на общинските публични предприятия. В съответствие с
посоченото и на основание чл.137 ал.1 т.5 и ал.4 и чл.147 ал.2 от Търговския
закон, като упражняващ правата на едноличен собственик на капитала в посоченото
дружество с общинско участие, ОбС Шумен е взел решение и открил процедура за
провеждане на конкурс за избор на управител на „КОЦ“- Шумен.
Решенията на общинските съвети по чл.21 ал.1
т.9 от ЗМСМА, във връзка с чл.21 ал.1 от ЗПП, с които същите упражняват правата
си на едноличен собственик на капитала на търговски дружества с общинско
имущество, не са индивидуални, общи или нормативни административни актове по
смисъла на АПК. В разпоредбата на чл.45 ал.3 от ЗМСМА е предвидена възможност
за оспорване на актовете на общинските съвети пред административните съдилища,
на които обаче са подведомствени само споровете за законосъобразност на
административните актове на общинските съвети- чл.128 ал.1 от АПК. Други актове
на общинските съвети, приети като гражданскоправен субект и отнасящи се до
гражданскоправни отношения, не са административни и не подлежат на съдебно
оспорване по реда на АПК. Оспореното Решение № 921 по Протокол № 45/23.02.2023г.,
е волеизявление с гражданско-правен характер на собственика на капитала в
еднолично търговско дружество, а не акт на разпореждане на орган на власт в
това му качество. Същото няма белезите на административен акт и не подлежи на
съдебен контрол, понеже възникналите правоотношения са граждански, а не
административни, в който смисъл е константната съдебна практика./ Определение № 2857 от 25.03.2022
г. на ВАС по адм. д. № 9458/2021 г., VII о., Определение № 6656 от 3.06.2021 г.
на ВАС по адм. д. № 1173/2021 г., III о., Определение № 9739 от 25.09.2008 г.
на ВАС по адм. д. № 11258/2008 г., IV о. и др./
Липсата на
годен за оспорване административен акт е абсолютна отрицателна процесуална
предпоставка за разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води
до недопустимост на съдебното производство. Съгласно чл.159 т.1 АПК, когато
актът не подлежи на оспорване жалбата се оставя без разглеждане, а ако е
образувано съдебно производство, то се прекратява.
С оглед горното, Шуменският
административен съд
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на „К.о.ц.Ш.“ ЕООД с ЕИК: *******, представлявано от управителя д-р С.А.,
срещу Решение № 921 по Протокол №45 от 23.02.2023г. на ОбС Шумен, с което по
т.1 се утвърждават правила за провеждане на конкурс за възлагане на
управлението на „К Ш“, по т.2 се утвърждават изискванията към кандидатите,
необходимите документи за кандидатстване, време и място на провеждане на
конкурса и по т.3 е определен състав на комисия за организиране и провеждане на
конкурса.
ПРЕКРАТЯВА
производството по АД № 68 по описа
за 2023г. на Административен съд –
гр.Шумен.
На основание чл.160 ал.1 от АПК
определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от
съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България.
Частната жалба се подава чрез Административен съд – Шумен.
Препис от
настоящото определение да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.
Съдия: